Achteraan wisselen in galop. Waarom en hoe corrigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Achteraan wisselen in galop. Waarom en hoe corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:02

Nee, ik zou eerder proberen om jezelf wat meer in het zadel te metselen en dat je hem beter volgt. Maak jezelf niet te stijf in je zit als je de overgang wilt rijden. Snap je?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:04

Ja ik begrijp het wel, maar 't is niet zo makkelijk aangezien hij in galop relatief kleine passen neemt en draven doet hij met giant-passen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:05

Je kan ook gelijk lichtrijden na de overgang, om hem makkelijker te maken, wel voorwaarts houden dus en niet verzamelen voorlopig.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:07

Ok, ga ik zeker proberen! Bedankt voor de tips iedereen!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:09

Eerst verzamelen, dan gaan zitten en rustig uitademen. Houd je been erbij om hem actief te houden. Als je geen been hebt valt hij dus zo terug en kom jij met een plof neer.
Het belangrijkste is dus het actief houden in de overgang.

Fijn dat de galop beter ging vandaag :).

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:50

op de stoeterij waar ik eerst werkte werden veulens en jaarlingen al geselecteerd hier op.als ze niet uit zichzelf galop wisselde dan werden ze er uit gehaald en verkocht.dat was omdat de manager zei dat dat een balansprobleem was en dit altijd een probleem zou blijven.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:18

Lovely schreef:
casperrr schreef:
Ik zou hem net als vele andere vaak opnieuw laten aanspringen, hier worden ze echt vele malen sterker van als dat je hem rondjes achter elkaar zou laten galopperen. Ook zou ik hem wat meer schoudervoor laten galopperen, dat het binnen achter been wat meer onder de massa komt. :)

Goed idee, met die kanttekening dat je ook af en toe moet doorgalopperen, anders gaat hij er straks uit vallen en rommelen met takt. Dus: alleen weer terug naar draf als je galop goed is of juist heel slecht, maar met half-af kun je beter eerst de sprong herstellen en dan actief terug rijden. Maar ook weer niet alles in 1 dag willen ;).

Ik had gehoopt dat de TS wel kundig genoeg was om te begrijpen dat je niet na iedere 3 passen weer opnieuw moet terug nemen... ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:22

Om de overgang van galop naar draf minder geforceerd te maken, zou ik 'm proberen in de verlichte zit. Je komt dan niet met een plof terug en je paard kan de rug makkelijk loslaten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:35

Heb gisteren mijn paardje gewoon los in de bak gezet en een tijdje geobserveerd ..
Wat me meteen opviel is dat hij ook regelmatig achter wisselde en daarbij bokte (ongemak?) en dat hij vooral op links galoppeerde.

Met het rijden oefen ik zoals gezegd verscheidene malen het aanspringen en geen te lange stukken en dat lijkt goed te werken!

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:51

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:24

Eventjes een oud topic bovenhalen... (ik vind niet meteen een recenter.)

Mijn paardje wisselt sinds enkele weken vaak achteraan in galop.
Dat deed ze de maanden hiervoor NIET. (Ik heb haar sinds april.)

Tijdens het longeren of op buitenrit doet ze het niet.
In de bak thuis of op stal in de les doet ze het wél, en soms verspringt ze voortdurend.

Als ik haar los laat galopperen (ik rijd western), aan de lange teugel, doet ze het niet...
Maar zet ik mijn buitenbeen erbij (of binnenbeen of beide om haar wat meer haar achterhand te laten gebruiken), dan wisselt ze... erg vervelend.

Iemand tips?