Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mendi schreef:Goede tips staan hierboven. Ik ben de vasthouder en weet dus hoe dit paard reageert. Het was gewoon zijn dag niet, begon al op stal dat hij onrustig was, wat hij anders niet is. Er stonden ook net iets te veel mensen met goede bedoelingen bij, misschien dat dat ook wat te veel was.
TS deed het overigens heel goed!
quarterH schreef:Kschulte: het probleem daarmee is dat ie vaststaat en dus niet kan lopen (of hij lopt ervan weg).
daarmee leert hij dus niet zelf dat zijn instinct (weglopen) geen zin heeft. want je geeft hem die kans niet dus wordt het meer opgedwongen ipv dat hij er zelf achterkomt.
quarterH schreef:Moeni: je snapt niet wat ik bedoel. ik ben absoluut niet van de zachte aard hoor. (krijg hier normaal eerder naar mn hoofd gegooit dat ik te hard ben haha).
maar als een paard bang is is het mijn ervaring dat je hem beter zelf kunt laten uitzoeken wat de beste manier is.
dus zoals ik hierboven beschreef, wel hangen, zeker niet stoppen met hangen zolang hij nog loopt.
maar het verschil is dat ik hem wel laat lopen (gecontroleerd!!) tot hij zelf besluit stil te staan. dan gaat de hanger pas eraf.
zo leert hij dat weglopen geen zin heeft (de hanger blijft immers hangen) en dat het juist beter wordt als hij stilstaat (rustig).
en leert dus op die manier dat het niet eng is ed.
nogmaals dit is als een paard er gewoon bang voor is.
loopt ie te eikelen doen we het natuurlijk wat anders.
quarterH schreef:toch even de rest gelezen.
ik ben het dus totaal niet eens met de 'doe het gewoon heel snel en niet hangen' methodes.
dat hebben ze eerst bij die van mij ook gedaan en dan ging t wel.
maar dan los je het probleem niet op! je gaat het uit de weg.
wat dan als je eens niet heel snel kan opstappen om wat voor reden dan ook? dan flipt ie alsnog.
je kunt beter he tprobleem bij de basis gewoon oplossen en hem laten zien dat het niet erg is uiteindelijk.
door dus steeds iets verder te gaan en te stoppen als hij rustig stilstaat. als beloning
nombrado schreef:Dit paard heeft overduidelijk een slechte ervaring hiermee
dus vermoedelijk heeft de eigenaar zelf iets gedaan waardoor dit probleem ontstaan is.
het oplossen kost tijd
op een krukje staan poetsten, daarbij hangen, been even overzwaaien
dit kost tijd, zeker een half jaar.

, die niks met paarden heeft