Wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:19

Mooi filmpje. Veel dingen van het western rijden kunnen ook in de dressuur worden toegepast en andersom. Zal wel hulp ervan nemen bij een instructeur TS. Het leren remmen is een van de belangrijkste dingen voor je begint. Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:26

Het is niet zozeer westernrijden, als wel grondwerk. En dat kan - ongeacht of je western of dressuur rijdt - bij ieder paard. Parelli heeft er veel van, deze ruiter/trainer/beoefenaar is in Europa bij het grote publiek minder bekend. Maar ga maar even googlen op Clinton Anderson. En op Youtube even zoeken naar DUHorseman. Er gaat een wereld voor je open...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:33

Wat leuk, ik ga ook eens even googlen :)

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:34

Carolalisa zei niet dat ze de pony weer in galop moet schoppen Dohn Zhivago, maar dat ze gewoon moet doorgalloperen als de pony er zat van is. Dat is iets geheel anders ! Dus voorkomen dat hij terugvalt. Als je alle medische oorzaken hebt uitgesloten, en je rijdt fatsoenlijk, dan kan dit een hele goede oplossing zijn om de pony zijn boevigheid af te leren. Het ligt vaak aan de ruiter maar niet altijd. En als het er eenmaal in zit, dan leer je het niet zo makkelijk meer af. Gelijk op de volte gooien als je voelt dat hij er vandoor WIL GAAN (dan is hij dus idd nog niet op tempo), is een goed oplossing. Maar op een te grote volte kan hij nog steeds flink doorhalen, dus een kleine volte !
En ellende voorkomen door flink te werken (tempowisselingen, figuren, geen hele zijde rijden zonder iets van je pony te vragen), is altijd belangrijk.
Maar het is vreemd dat ie ook steigert en bokt, dus ik zou echt eerst een da en een zadelpasser vragen. En de da tevens ook naar zijn gebit laten kijken of ook nog een tandarts vragen.
Veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:37

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:43

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:07

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:41

Zowiezo, NOOIT op het schot zetten! Als je een kwaaie hebt vliegt ie eroverheen, of er doorheen. Zal niet bepaald de eerste zijn. En als ie dat nog niet doet is de kans vrij groot dat ie vroeg of laat op dat idee komt en geloof me, je bent niet voorbereid als je paard plotseling besluit over de bakrand te springen. Dat is levensgevaarlijk, voor zowel jezelf als je paard. Beide kunnen daarmee dodelijk gewond raken en dat zal ook niet de eerste keer zijn.

Ik ben het eens met het op de volte zetten, geen hele krappe alleen. Een volte halve baan of groter doet het meestal prima. En dan proberen even helemaal rond te rijden, desnoods eventjes met de kin op de borst (wel optijd loslaten!)

Maar is het uitproberen dat ie steeds weg schiet, of is het paniek? Het maakt nogal wat uit in hoe je het beste kan reageren. Uitproberen mag je gerust hard afstraffen. Een goeie rotschop, eventueel met spoortje, wil dan wel eens heel goed helpen om hem op een volte te krijgen.

Als het paniek is heb je geen enkel contact met je paard. Dan heb je 2 mogelijkheden. De eerste is uit laten razen, teugels losgooien en laten gaan en weer oppakken zodra je ook maar de minste verandering in de spanning opmerkt. Dan eventueel op een volte zetten. Meestal duurt de echte paniek maar kort, seconden of hooguit minuten en een ruiter die opmerkt wanneer de blinde paniek overgaat in het normale instinct van "gevaar, wegwezen" heeft ook vrij snel weer de controle terug. Daarvoor hoef je geen topruiter te zijn, wel alert op de kleinste verandering in de spierspanning van je paard.

Als je die ruimte niet hebt kan je altijd proberen de teugel aan een kant zo kort mogelijk vast te pakken, als het lukt desnoods bij het bit zelf, en tegelijkertijd aan diezelfde kant met alles wat je hebt schoppen. Je paard uit evenwicht brengen. Dan schrikken de meesten zo van het feit dat ze dreigen te vallen (nieuw gevaar) dat ze wel weer ontvankelijk zijn voor de hulpen. Dit is echter niet zonder gevaar, je loopt het risico dat je samen onderuit gaat. De truc is dat je kunstmatig een groter gevaar opwerpt dan dat waarvoor ze zijn gaan rennen en in het moment dat ze dat beseffen meteen optreden/ ingrijpen. Dat vereist alleen een enorm goede timing.

Zowiezo, dit soort problemen vergen een goede timing van de ruiter. En een goed gevoel. Een goed gevoel in de zin van opmerken wanneer ie ervandoor wil gaan, en als dat gebeurt, een goed gevoel van wanneer in te grijpen zonder de situatie te verergeren en in welke mate.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:46

Ik sluit me helemaal achter Mick aan..

mijne kan ik ook niet op de volte krijgen als hij panisch is.. indd uit laten razen en wanneer ik voelt dat hij losser wordt kan ik pas de stelling vragen om hem de volte op te zetten...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:25

carolalisa schreef:
naar voren houden en heel lang laten rennen.. as ze dan zef terug wil naar draf gewoon door blijven galoperen. meesta is het na een keer of 3 over omdat je ze dan pakt met hun eigen gedrag.

Inderdaad! :)

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:02

bedankt allemaal! :+

ik hoop dat ik hier wat een heb! :o

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:24

Tip: Lees de Penny + Penny Plus. Daar staat het allemaal in :)

Maar iig billen goed in het zadel houden en pony in een volte zetten ;)

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:47

Ga eerst achter de oorzaak aan, waarom vliegt mijn pony er vandoor?
Misschien ligt het zadel niet lekker of nog erger ;).
Als je weet wanneer je pony het doet zou je kunnen vragen of iemandt het filmt, dan kan jij
kijken wat er precies gebeurt en dan ontdek je misschien de oorzak van het probleem zodat je het
kan voorkomen ;).

Mijn tip voor jou; zodra je pony er vandoor gaat moet je 'n paar dingen doen, het is belangrijk dat jij
sterk in het zadel zit en dat je ook blijft zitten, dan ga je maar wat verder daar achteren zitten, dan
zit je maar even lelijk, als jij maar in het zadel blijft zitten ;).
Je moet je pony ook meteen op de volte zetten, desnoots eentje van 15 meter als het nodig is, maar
mocht het nog niet helpen, stuur hem recht op de omheining af ;).
En vooral rustig blijven zodat hij niet nogmeer opfokt ;).

Succes! :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:55

Ik lees nu al een paar keer dat mensen zeggen dat je zwaar moet gaan zitten, als je paard er van door gaat.

Zelf ga ik juist iets verlicht zitten als mijn paard ervandoor gaat. Want als je zwaar gaat zitten duw je juist met je zit je paard naar voren toch? Daarnaast voorkom je dat je in het zadel klapt en persoonlijk zit ik in verlichte zit steviger. Als het paard bokt, blijf ik ook iets verlicht zitten (heel lichtjes maar, niet zoals met springen) en hou ik het hoofd bovenin. Dit doe ik omdat je dan juist wat druk op je beugels houd en beter in evenwicht blijft. Het ligt er ook aan wat de oorzaak is, ik ga niet altijd gelijk verlicht zitten. Mijn paard bokt bijvoorbeeld met de vliegende wissel, maar dat blijf ik juist zo netjes en stevig mogelijk zitten. Bovenstaand doe ik alleen bij wat jongere paarden of als het paard echt een keer goed schikt of in paniek raakt. Ik kijk eigenlijk per paard wat de oorzaak is.

Ik stuur ze ook liever op de volte dan dat ik ze de omheining in stuur. Als je ze vaak de omheining instuurt, kan dit een gewoonte worden. Heb weleens een paard mee gemaakt die steeds ervandoor vloog om de omheining in te vliegen. En als ik een paard de omheining in stuur staan ze soms ook niet gelijk stil maar vliegen naar links of recht. Vaak is het zo moeilijk om te bepalen of ze links of rechts gaan, dat ik er dan juist af lig :+

Ben benieuwd naar andere ervaringen van bokkers. Misschien dat ik het juist fout doe en andere tips hebben :D
Doen meer mensen juist verlicht zitten? Ben wel benieuwd.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:03

Er is niet 1 oplossing die werkt, maar een oplossing waar ik tevreden op ben is deze;

als het paard op hol slaat, neem je de teugels ABSOLUUT NIET korter, maar je laat ze gewoon op de lengte die je al had (of zelfs langer). Ook ga je heel diep en zwaar zitten terwijl je je hakken uitdrukt en 'hoooo' zegt met een lage stem. Als ie kalm is, belonen en gewoon doorgaan.

Noooit nooit nooit afstijgen ofzo! Niet opgeven!

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:05

Dat probleem ken ik :( ik blijf altijd rustig zitten, handen laag en naar achteren zitten. Ik weet niet of je met zweep rijdt ? Ik deed dat eerst wel en toen hij er vandoor ging raakte ik onbewust met het zweepje zijn kont. Ik zou hem vooral niet straffen want dan wordt hij alleen maar onrustiger.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:41

Boukelover schreef:
Er is niet 1 oplossing die werkt, maar een oplossing waar ik tevreden op ben is deze;

als het paard op hol slaat, neem je de teugels ABSOLUUT NIET korter, maar je laat ze gewoon op de lengte die je al had (of zelfs langer). Ook ga je heel diep en zwaar zitten terwijl je je hakken uitdrukt en 'hoooo' zegt met een lage stem. Als ie kalm is, belonen en gewoon doorgaan.

Noooit nooit nooit afstijgen ofzo! Niet opgeven!

Zo doe ik het ook maar dat is omdat ik niet verder niks kan.. als hij gaat (en ik ben er net een seconde te laat bij) dan gaat hij..
des te meer ik in zn mond zit.. des te harder hij gaat...
zwaar zitten kan ook niet altijd.. dan stuiter ik het zadel ui (gaat te snel)

1 ding heel duidelijk:
ZET JE PAARD NOOIT OP HET SCHOT!!!!!!dit kan zo ontiegelijk gevaarlijk zijn..
met een beetje pech spring je met paard en al eroverheen en dan zijn de gevolgen niet te overzien..
door het acuute stoppen rij je de pezen kapot!!
Maakt het paard een schijnbeweging dan wordt je gelanceerd!!!

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:52

Als hij ervandoor gaat (hoog tempo), strenge ophouding(en) maken, maar daarna/tussendoor wel weer kunnen ontspannen. Bij bokken vooral zorgen dat het hoofd niet tussen z'n benen beland, niet door te trekken, maar door voldoende te drijven (zorgen dat je paard gewoon doorloopt) en daarna eventueel een ophouding maken. Steigeren heb ik zelf geen ervaring mee, maar iig zorgen dat je niet te veel op de voorkant zit, een meisje dat bij mij in de les zat, zit zo te trekken als haar pony steigert, dat ik me hart vast hield dat haar paard niet achterover zou klappen..

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:21

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:47

bedankt allemaal <3 <3 <3

fabileintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:43

gwn je pony goed aan het werk zetten dan heeft hij/zij aandacht bij jou en niet bij het schrikken helpt erg goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:55

_Noah schreef:
Cassidy, misschien kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt. Veel mensen kennen het woord ORS als diarreeremmer :D

Off-Topic.

Niet als Diarree remmer. ORS is het voldoende inemen van zouten, vocht en suikers die je door heftig braken en diarree te veel kan verliezen.
Het zit in kant en klare zakjes die je aan watrer kan toevoegen.

On-Topic.

TS misschien is de pony wat erg fris. Mischien is het mogenlijk om hem eerst wat te longeren opdat hij wat meer openstaat voor correctie.
En daarna goed oefenen op het aan de hulpen staan. Zowel aan het been vooruit als weer in tempo terug.

Ook de One-rein-stop moet je oefenen. Wij noemen die truuk overigens de Ho-houwer....maar das geen officiele term :+
Vooral als je paard eigen plannen krijgt in het bos of erg schrikt enorm handig en belangrijk.

Paardengeakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:10

Ik zet mijn Pony gewoon op een Volte. Niet te groot, gewoon zeg maar zo'n beetje de helft van de bak gebruiken. Dan verminderen ze in tempo.
Als ik hem van volte af doe, en zodra hij weer in het tempo verhoogd zet ik hem gewoon weer op de volte.
Ohja, mocht hij nogniet verminderen in tempo, maak je volte dan steeds kleiner. eigenlijk gewoon zo klein mogelijk proberen. /3

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:44

Bedankt voor de tips, maar dit is alweer een topic van 2 jaar geleden :=

Mag dus ook wel een slotje op..