Hoe kun je het beste van je paard afvallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:42

Volgens mij kan je het niet bedenken, het gaat zo snel dat je er niet eens bij na kan denken. (tenminste bij mij :+ ) Ik val vaak een beetje ongemakkelijk maar goed ;)

Anoniem

Re: Hoe kun je het beste van je paard afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:59

Ten eerste valtrainingen gaan doen bij een judoinstructeur zoals eerder genoemd, ten tweede nooit krampachtig proberen te blijven zitten en altijd zorgen dat je voeten niet te ver in de beugels zitten zodat je deze ook makkelijk uit kan schoppen als je denkt te gaan vallen, ontspan laat je gaan en probeer je rond te maken zodat je in een koprol neerkomt.
Nooit je handen uitsteken en zoals schoentje al zei op de voeten landen is voor je ego misschien beter maar voor je rug, nek, knieen en enkels zeer gevaarlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:49

eigenlijk zou iedere ruiter moeten leren vallen
ik heb ooit wel gezien dat ze dat bij ruitertjes deden, pony langs een dikke mat zetten en eraf vallen

ik heb zelf veel geturnd dus genoeg flikflakken en salto's gesprongen, daar heb ik van geleerd te rollen

maar al met al is het een kwestie van lef
durf te gaan en blijf niet' koste wat kost' zitten tot je door je paard gelanceerd wordt

Vroegop1896

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:40

Er is maar een oplossing, proberen te ontspannen.
Dit is het zelfde als dat je een auto ongeluk ziet aankomen. Probeer (ookal is het heel moeilijk) te ontspannen. Hoe ontspanner je bent, des te zachter is je landing. En probeer uiteraard te voorkomen dat je op je hoofd land, en denk er altijd aan dat als je de grond raakt, van je paard/pony weg te rollen. Dit voorkomt dat je paard/pony boven op je komt te staan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:42

Volgens mij is er niet echt een theorie. Toen ik echt onbenullig zachtjes van mijn paard zonder zadel gleed heb ik daarbij mijn middelvinger gebroken :? :+

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:35

Volgens mij heb je geen tijd om te bedenken hoe je van je paard af gaat vallen. Je zult toch altijd proberen (nouja, ik dan) om op je paard te blijven zitten. En als je dan valt, ja dan val je gewoon :D

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:11

zoals al gezegd is judo een echte uitkomst.
heb jaren aan judo gedaan en daar krijg je gewoon een val-reflex van. Niet alleen als je van je paard valt ;)
verder is het ook nog belangrijk dat je je NOOIT probeert op te vangen. De kans dat je je arm/schouder of wat dan ook breekt is dan heeeel groot.
Lekker ontspannen dan maar en het juiste en richting uitzoeken.
meestal zie je t vallen al aankomen (geloof ik) en kun je nog een beetje sturen.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:13

Tot een bolletje rollen is inderdaad het beste. Zo heb ik al wat klappen opgevangen. Maar de laatste keer viel ik helemaal 'los' laat maar zeggen, niets ingeklapt. En dat doet toch zeer! Het beste natuurlijk niet vallen maarja dit kun je niet altijd voorkomen. Ik heb ook een keer gehad, begon een pony flink te bokken en schrok van zichzelf, dat ik er gewoon afgesprongen ben. Dat was toen een goede beslissing, maar dit hoeft niet altijd goed te zijn. Want ik had mijn enkels kunnen breken ofzo, want ik kwam met gekruisde benen (en dus schuine voeten) terecht. Deed geen pijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:15

Sluit me volledig bij de judo technieken aan.

Mijn vent is judoka en heeft mij een tijdje getraind qua valtechniek. Aangezien ik nog wel eens er naast lig het het jonge spul beleren heeft dit mij echt geholpen.

Geen pijnlijke vallen meer plat op je rug enz.

Ik ben groot voorstander van jonge kinderen leren vallen en doorrollen zoals ze het op de judo ook doen. Mijn vriend heeft zelfs op de manege geopperd om daar is een paar keer les te komen geven.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:54

je hebt idd wel van die val traingen(vaak gelinkt aan eventing trainingen)

in hoeverre is dat te leren? ik ben wel erg benieuwd... zo ging ik er vorig weekend af... nou moet ik zeggen, dat ik alleen maar een klein beetje stijf was, maar toen ik het terug zag schrok ik best wel van wat voor klap het eigenlijk was
http://www.youtube.com/watch?v=oFA5t9c5kWE

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:11

Dat is inderdaad nog een klap!

Ik kan ook niet vallen, probeer toch zo lang mogelijk te blijven zitten wat resulteerde dat ik de laatste keer finaal op mijn hoofd landde. Was geen goed plan, het voordeel was wel dat ik voor de rest nergens last van had, behalve hoofdpijn dan.

Maar ik moet wel zeggen, als vroeger de Welsh A finaal stopte en ik er netjes een koprol afmaakte dat dat een stuk aangenamer was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 03:41

spatter schreef:
eigenlijk zou iedere ruiter moeten leren vallen
ik heb ooit wel gezien dat ze dat bij ruitertjes deden, pony langs een dikke mat zetten en eraf vallen

ik heb zelf veel geturnd dus genoeg flikflakken en salto's gesprongen, daar heb ik van geleerd te rollen

maar al met al is het een kwestie van lef
durf te gaan en blijf niet' koste wat kost' zitten tot je door je paard gelanceerd wordt

En ten slotte krijg je bij turnen genoeg kansen om het vallen te oefenen ook :') Maar ook ik heb dat als voordeel van mijn turnen, zo gauw ik voel dat ik ga gaan maak ik een balletje en dan rol je gewoon rustig door. :) Ook helpt het inderdaad om op tijd tegen jezelf te zeggen "beter nu dan over tien meter" en je op een "gecontroleerde" manier te laten gaan op een veilige plek. :) Dan kan je jezelf ook wat voorbereiden (langs het paard gaan hangen zodat je iig al dichter bij de grond bent en een beetje "uitrekenen" hoe en waar je het best terecht komt en je zelf voorbereiden op wat je dan moet doen om door te rollen) Mijn vader heeft ook karate gedaan waar ze je dus kennelijk ook leren vallen en die heeft me ook het e.e.a geleerd (ontspannen, door rollen, niet opvangen met je armen en voorkomen dat je ledematen voor of achter je terecht komen zodat je daar dus "op" valt.) en dan nog eens op school een vallesje judo gehad :')

Zelfs als mijn merrie een van haar kuren heeft en ik er af lig voor dat ik goed en wel door heb dat ze uberhaupt met stoute dingen begon maak ik van mezelf een bolletje en rol ik door dus da's "gewoon" een reflex die je er in moet steken :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:34

so biertabje, je wordt idd flink gelanceerd.
maar je maakt een mooie koprol!

eigenlijk zou iedere ruiter die kans moeten krijgen om valles te krijgen. Misschien een aankaarten bij de khns om zo het aantal ziekenhuis gevallen te kunnen verminderen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:49

Ik kan niet nadenken als ik bijna val hoor. :') Gaat veel te snel allemaal zo heb ik een keer me elleboog uit de kom gehad, tegen een ijzeren springpaal aangeknald, gelukkig had ik een bodyprotector om en met me hoofd tegen het hek van de bak (lang leve de cap) :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 06:55

Doordat ik vroeger voltige gedaan heb kom ik eigenlijk ook altijd op mijn voeten terecht. Als er echt veel vaart in zit komt er weleens een koprol achteraan.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:47

Anne_GTI schreef:
Doordat ik vroeger voltige gedaan heb kom ik eigenlijk ook altijd op mijn voeten terecht. Als er echt veel vaart in zit komt er weleens een koprol achteraan.

Zo, dat is nog eens handig :))

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:46

Tegenwoordig val ik niet meer zo vaak, maar als ik val komt dat voornamelijk door een stel jonge beesten die ik aan het rijden ben en het feit dat door gebrek aan spieren (en een te dikke buik) het zadel meestal nog niet helemaal geweldig ligt. Resultaat, een zadel dat scheefzakt zodra je het paard op de volte zet om de vaart eruit te halen. Gevolg, jezelf gewoon laten vallen. Afhankelijk van wat je paard aan het doen is kiezen of je aan de binnen of de buitenkant valt. hele grote rondjes over de hoefslag in de bak = jezelf naar de binnenkant laten vallen en daar zo snel mogelijk wegrollen. Kleine rondjes doordat paard bijvoorbeeld nog aan de longe wordt vastgehouden, buitenkant vallen. Let op dat je niet tegen het bakhek door rolt:P

En dan is het gewoon hopen dat je mazzel hebt. Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit iets heb gebroken (afkloppen!!) maar aan blauwe plekken ontkom je niet.

Toch zou ik niet iedere keer als je paard een beetje maf gaat doen jezelf eraf gooien. Dat is voor het paard ook wel makkelijk zeg. Goh, denkt ie dan, laat ik eens eventjes wat bokkespriongetjes maken, want dan ben ik ook weer van me baasje af...
Laatst bijgewerkt door LuffB op 07-05-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:48

Wegrollen is het beste idd! Probeer je zo ver als het kan te ontspannen want dan is de val minder pijnlijk

Door2411

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:59

Volgens mij is ontspannen ook erg belangrijk! Wanneer je ontspant heb je het minste last van kneuzingen en spierpijn..

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:41

Mij werd altijd verteld dat je ontspannen moet blijven en moet proberen op je kont te landen (en dus niet op je hoofd enzo).
Maar de keren dat ik er af ben gevallen heb ik niet echt kunnen nadenken over hoe ik zo pijnloos mogelijk kon vallen :o

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:42

Hoe kan je het beste van je paard afvallen?

Eh..; niet? ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:44

Ik ben afgelopen dinsdag er afgevallen.
Heb een soort koprol gemaakt, ging automatisch.
Maar is toch niet helemaal goed gegaan, heb me enkel gebroken. :Y)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:48

Yellomofoon schreef:
ik rol altijd (afkloppen :) ) in een bolletje over mijn schouder, valt best zacht :P Als ze je er afbokken heb je natuurlijk minder kans om zacht te vallen...

idd je kan het beste ze klein mogelijk(rond) maken en dan via het paard zijn schouder er af rollen,

op de manage waar ik vroeger reed kregen wij val lessen, eerst vanaf de grond en dan vanaf de pony je moest je dan klein maken enn dan via de schouder(je werd daarbij natuurlijk wel opgevangen, maar je leerde er echt veel van!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:50

Vallen gaat snel? Ik krijg dan juist zo'n slow-motion-gevoel... Van de adrenaline gaan mijn hersenen dan sneller werken ofzo en kan ik voor mijn gevoel altijd over vanalles nadenken. Niet dat ik dan nog even gezellig een kopje thee drink onderweg naar de aarde ;) Ik kan dan altijd nog wel even bedenken wat ik het beste kan doen, alleen het uitvoeren is soms inderdaad lastig.

Toen ik er in het bos afstuiterde weet ik nog heel goed dat ik heel bewust de teugels heb vastgehouden omdat ik bang was dat mijn paard anders naar huis zou klepperen.

Maar in ieder geval, zo ver mogelijk weg van je paard rollen!

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:59

Ik ben er afgelopen woensdag ook afgevallen :o Was lang geleden, maar ja net nieuw paardje... :P
Hij bokte me eraf op het zandpad maar viel opzich wel 'zacht'. Rolde wel door.
En dat terwijl het best hard ging! Het ergste vond ik dat hij een open veld in vloog en na 50mtr begon hij daar rustig te grazen. Toen konden we hem zo pakken. Gelukkig... ;)