Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zicky

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:18

Ik geloof ook niet in teugelkreupelheden maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Heb je toevallig ook een filmpje waarbij ze niet kreupel loopt terwijl je wel rijdt?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:19

Sorry dat ik het zeg maar er word heel veel gezegd dat dit paard kreupel is maar is er dan ook iemand die mij kan uitleggen zodra ik haar lekker met lange teugel laat lopen er niks aan de hand is.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:20

Zicky schreef:
Ik geloof ook niet in teugelkreupelheden maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Heb je toevallig ook een filmpje waarbij ze niet kreupel loopt terwijl je wel rijdt?

Ik zal even kijken maar volgens mij is dit het enige filmpje wat ik heb ik kan er dit weekend nog wel 1 laten maken anders

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:22

Ik wil dat filmpje dan wel eens zien met die lange teugel!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:23

ik zal van het weekend een nieuw filmpje maken want nu is dat andere filmpje het enige wat ik heb heb verder alleen foto's en daar heb je hier niet veel aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:31

Ik zie ook een paard dat gewoon kreupelt. De teugelkreupelen die ik heb gezien maakten een soort van huppeltje en het paard op het filmpje loopt in zijn hele lijf niet lekker. Op het eerste gezicht lijkt het paard voor niet goed te lopen, maar als je alleen focust op de achterbenen, zul je daar ook af en toe iets geks zien.
Je zegt dat het paard niets mankeert omdat het een springpaard is geweest en daarna voor de fok is gebruikt. Ik vind dat wel een heule kromme redenering! Zelfs een weidepaard of een jaarling die nog nooit onder de man is geweest kan heel wat mankeren. Bij een zwangerschap kan er veel misgaan bij de merrie waar ze blijvende schade aan kunnen hebben. Als een paard met de neus over de grond wel goed loopt en neit wanneer jij hem iets meer opgericht laat lopen, dan lijkt mij dat het probleem in de nekwervels of in de rugwervels zit.

Ik zie op het filmpje een ruiter die op het verkeerde been lichtrijd, wellicht helpt het al om daar even goed op te letten. Verder is het paard traag... super traag.... de achterbenen doen niets, slepen er maar wat achteraan.
Stel dát het teugelkreupel is, dan moet je hem niet zo verder rijden. Rijd tempowisselingen, schakels, overgangen enz... en niet zomaar op de rechte stukken, maar ook gewoon midden op de voltes, terwijl je van hand veranderd of waar dan ook. Maak je paard actief en aan de hulpen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:26

paard loopt gewoon niet goed, drukt rug weg en wat er verders gebeurt komt uit de boeg, als het teugel kreupelheid is, wat best zou kunnen, is de ruiter zowiezo fout, hoe je het draait of keerd er word hier in het filmpje gewoon weg niet correct gereden, rijkunstig gevoel is nog ver te zoeken. licht rijden op het juiste been is grondbeginsel en voor de ruiter zelf makkelijk te controleren, dan zie ik armen als staal kabels die totaal niet mee gaan in de beweging van het paard het het paard in elke beweging belemmeren en het dier dus niet durft na te geven en over de rug te komen en de achterhand te activeren, het balans van de ruiter word verkregen op de hand en dus op de teugel en in de mond van het paard, zolang het rijtechnishe gedeelte niet klopt kan er nergens aan gewerkt worden kwa tempi wisselingen en tempo wisselingen (overgangen) ga opzoek naar correcte begeleiding die je kunnen helpen je rijkunstig gevoel aan te spreken zolang dit er niet is kan je de rest vergeten.

mol

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:33

Ik heb ook wel eens een paard gereden dat teugelkreupel was. De oplossing is dat echt voorwaarts rijden. Het is heel belangrijk dat ze actief aan je been zijn, en goed de achterhand er onder plaatsen. Paard mag niet op de voorhand hangen en moet goed op het been reageren. Deze problemen moeten eerst opgelost worden voordat je met nageven en stelling aan de slag kunt.

Je kan bijvoorbeeld losrijden met een lange losse teugel. Zorg er hierbij alleen voor dat het paard actief voorwaarts is op je beenhulpen. Maak veel overgangen zonder de teugels te gebruiken. Wanneer je de teugels later oppakt, mag ze niet alsnog gaan hangen, met heel weinig druk in je handen actief naar voren rijden.

Wanneer een paard teugelkreupel is, moet je direct verbetering merken als je het paard op een goede manier actief aan het werk zet. Wanneer de kreupelheid erger wordt naarmate je het paard actiever aan het werk zet, kan het zijn dat de pijn toch ergens anders vandaan komt. Zorg dus wel dat je zeker weet waarom het paard niet goed loopt.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:39

Glover schreef:
maaike_lotte schreef:
Ik heb het filmpje gezien,
loopt ze niet kreupel als je haar niet rond rijd? ik denk dat je dan eerst daar naar toe moet. gewoon contact houden met de mond, niet helemaal los laten want daar word het paard onregelmatig van, gewoon een verbinding maar absoluut niet rond maken, zorg dat je haar goed voor het been hebt want het is wel goed om haar laag over de rug te rijden wat gezegt werd door Loveleyhorse maar je kan geen enkel paard fijn laag over de rug rijden als ie niet aan het been is, succes!

Nee dan loopt ze prima :) ik heb haar gister ook gereden en heb ik haar gewoon lekker voorwaarts gereden zonder haar rond te willen rijden en gewoon alleen maar voorwaarts en dan komt ze op een begeven moment ook zelf naar beneden en dan loopt ze heel fijn :)

dat is mooi , daar moet je heen lijkt me.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:32

Het kan heel goed dat dit paard kreupel is als ze rond loopt..

wanneer een paard aan de teugel wordt gereden gebruikt het andere spieren dan als het paard met het hoofd omhoog loopt..

Dus ze kan wel degelijk last hebben van rug/nek/tanden/benen noem maar op..

Vergis je hier dus niet in!!!

ik geloof wel in teugelkreupel maar op dit filmpje zie ik een paard die linksvoor onregelmatig loopt..
teugelkreupel is indd een huppeltje.. dit ziet er nniet lekker uit..

tip: zet haar eens aan de longe op een volte 15 m op het harde en kijk dan eens hoe ze loopt?
let vooral op wanneer haar linker voorbeen aan de binnenkant is.. kijk dan eens of ze kreupel loopt?
en ook op de zachte bodem (klein volte aan de longe)

als je twijfelt... maak dan even een filmpje.. dan wil ik wel voor je kijken..

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:04

Hoi hoi mensen ik heb nog even navraag gedaan en het blijkt ook dat dit paard het klinkt misschien stom maar haar linkervoorbeen is iets korter dan het rechter ze heeft hier geen pijn aan en ze kan ook redelijk goed lopen (ik moet dus leren haar op een goede manier te leren rijden) maar hier door zal zij dus nooit helemaal goed lopen.
Ze heeft dit blijkbaar al vanaf jongs af aan maar heeft er nooit last van gehad dus zoals ik al zei het zal nooit helemaal weggaan maar als ik goed op haar leer rijden zal het al een stuk minder te zien zijn.
Dit filmpje was al vrij oud dus ik zal zowiezo dit weekend een nieuw filmpje laten maken :)