bit zo vastpakken dat je niks kunt doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:33

Janine1990 schreef:
Geweldig? Sorry, ik noem dat meer consequent zijn.
Je kunt niet altijd maar blijven vragen zeg... :z
Hij weet hierdoor tenminste DAT hij iets fout doet.
Kom op zeg, dat beest heeft tijd om te bedenken wat hij gaat doen (bit tussen de kiezen dus) en weet dat het niet de bedoeling is.

Grappig dat het bij mij wel altijd werkt, waarom zeg ik altijd? Hmm... Meestal is een of twee keer genoeg, dan weten ze wel waar ze staan...

Mag jij mij eens uitleggen wat het paard dan precies fout doet? Het bit vastpakken? Kom op zeg, dat doet een paard echt niet om je te klieren, dat vloeit altijd voort uit het feit dat er iets met het paard aan de hand is, al dan niet rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:35

Janine1990 schreef:
Wat een stuk etter zeg...
Als twee teugels losgooien niet werkt, zou ik zeggen één teugel los en het paard gewoon omtrekken. Hij moet het maar even leren denk ik dan...

Fijne paardeneigenaar ben jij zeg. :roll:
Ooit er bij stil gestaan dat een paard een levend wezen is met gevoel? En geen robot dat het verschil moet weten tussen "fout en goed"?

Janine1990

Re: bit zo vastpakken dat je niks kunt doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:39

Consequent zijn is belangrijk, als je als ruiter consequent bent, weet het paard wat hij/zij aan je heeft...
Zou daar eerst eens naar gaan kijken voordat je gaat klooien met artsen. Niet elk paard is lief leuk aardig van zichzelf hoor... Je hebt er genoeg rotzakken bij...

Het bit vastpakken als vluchtgedrag, kan best, maar dat voelt de ruiter best wel.
Een ieder hier mag ook wel uitgaan van het verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiter/eigenaar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:43

Janine1990 schreef:
Wat een stuk etter zeg...
Als twee teugels losgooien niet werkt, zou ik zeggen één teugel los en het paard gewoon omtrekken. Hij moet het maar even leren denk ik dan...

Misschien je gevoel in eerste instantie, maar zet o,0 zoden aan de dijk.

Even druk loslaten, laat m maar even lopen. Vervolgens je tempo proberen terug te krijgen en je teugels weer vast te nemen zoals je dat in een normale situatie ook zou doen. Ik pak dan bijv. eerst mn buitenteugel weer op met mn been eraan, en vraag daarna ook n keer weer wat aan de binnenkant aan. Pakt het paard weer vast, weer overnieuw beginnen.. En tsja, dat moet misschien 100 keer, maar dan heb je wel een doel waar je naar toe werkt. Met schreeuwen, slaan en omtrekken leert een paard niks, dat maakt je probleem alleen maar groter omdat jij je sterk en hard maakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:46

Ik heb het niet gehad over schreeuwen en slaan Petulan... Dat maak jij er van...
Ik heb het enkel over consequent zijn, je kan niet eeuwig blijven vragen...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:54

Ja, maar dat komt in mijn ogen neer op hetzelfde. Je probeert om met een hevige reactie je pony weer in het gareel te krijgen, maar eigenlijk jaag je pony veel verder van je weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:56

Nah, grappig, zo heb ik het nog nooit ervaren hoor :=
Indien het een reactie van likmevestje is, dan sleur ik 'm om hoor, de groeten, je kan naar mij luisteren, rennen doe je in de wei maar...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:59

Dan heb jij waarschijnlijk paarden gehad die daar misschien van zijn geschrokken en het daarna misschien niet meer gedaan hebben. Ik hoef zoiets bij mijn merrie echt niet te proberen.

Ik zeg niet dat ik het helemaal afkeur hoor, heb het bij andere paarden ook heus wel een gedaan. Maar mocht het haalbaar zijn ga ik liever voor een meer rijtechnische aanpak, zoals boven beschreven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:07

Als je niet doordringt tot het paard, dan moet je wat ;)
Omtrekken hoeft allemaal niet eens zo gewelddadig (ja, ik ben heeeeeeeel gewelddadig!) te zijn als het klinkt. Als je zelf rustig blijft en het paard omtrekt, is er vrij weinig aan de hand hoor...
Zoals TS beschrijft, het is een Haflinger en ze is zelf 15, er zijn veel hele fijne meisjes van 15, die gewoon geen indruk maken op het paard, en dan is consequent zijn de key.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:06

Janine1990 schreef:
Consequent zijn is belangrijk, als je als ruiter consequent bent, weet het paard wat hij/zij aan je heeft...
Zou daar eerst eens naar gaan kijken voordat je gaat klooien met artsen. Niet elk paard is lief leuk aardig van zichzelf hoor... Je hebt er genoeg rotzakken bij...

Het bit vastpakken als vluchtgedrag, kan best, maar dat voelt de ruiter best wel.
Een ieder hier mag ook wel uitgaan van het verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiter/eigenaar.

Wat is een paard? En prooidier, en wat doen prooidieren als ze in gevaar zijn/pijn hebben? Wegrennen!
Er zal dus iets pijn doen waardoor hij gaat rennen, hem omtrekken doet alleen maar méér pijn, dus je lost er niets mee op!
Paarden zijn van vlees en bloed, kunnen ook pijn hebben. Maar sommige mensen beseffen dat gewoon niet..

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:16

dit deedt de mijne ook vaak daarom heb ik 1 maand met slofteugel gereden en daarna deed hij gewoon(let op slof moet je mee leren rijden je kan het paard verpesten!)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:27

Er zijn hier ontzettend veel wegen die naar Rome leiden. En daarvoor moet je weten waarom je paard dit doet

- jij houdt vast dus je paard heeft iets om vast te houden
- hij heeft kiespijn
- hij heeft een hekel aan het bit dat je nu gebruikt (sommige paarden hebben juist een hekel aangebroken of dubbelgebroken en zijn een stuk gelukkiger met ongebroken bitjes, of je bit is eigenlijk te dik en hij heeft niet zoveel ruimte, of je bit is te dun en werkt pijnlijk in).
- hij heeft geleerd dat met vastpakken een deel van het gevraagde niet 'uitgevoerd' hoeft te worden.

Dus de oplossing is ook niet zomaar gegeven

Ik zou een paar dingen uitsluiten
- vraag aan je instructie of jij iets fout doet, of je hand te onrustig is of vasthoudt.
- heeft hij voldoende ruimte in de mond voor een relatief dik bit. Of heb je zelf een relatief dun bit. Dan moet je daarnaar kijken. Hij kan ook last van de tanden hebben of wondjes.
- Wat doet hij als jij de teugels helemaal losgooit? Komt hij dan terug of loopt hij door?
- Wat doet hij als je met een halster stuurt (als je dit zonder gevaar kunt uitproberen).
- Kun je van iemand een passend bit met een andere vorm lenen (dit zijn laatste opties tenzij duidelijk is dat er weinig ruimte in de mond is o.i.d., ik zou beginnen met eigen rijkunst onder de loep te nemen).
- opties zijn dan: enkel of dubbelgebrokken (afhankelijk van je huidige bit), ongebroken, mylerbit (met rolletje), eventueel ongebroken bit met tongboog zoals een scholingbit en dan nog in het allerlaatste geval een rollerbit (dat heb ik maar zelden zien werken).

- Verder: zet eens iemand anders op je paard. Doet hij het bij die persoon ook (en aanhoudend?)

Ik kan dus geen pasklare oplossing bieden.
Het is te makkelijk om altijd op te schrijven dat het aan de ruiter ligt. Sommige paarden kunnen best grappig zijn als ze doorhebben dat een bepaalde actie werkt. Maar het hoeft niet altijd aan de ruiter te liggen. Zoals gezegd: sommige paarden hebben een hekel aan bepaalde soort bitten. Maar dan moet het verschil ook zo ongeveer binnen 10 minuten duidelijk zijn.

Succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:09

marsyl schreef:
Janine1990 schreef:

Wat is een paard? En prooidier, en wat doen prooidieren als ze in gevaar zijn/pijn hebben? Wegrennen!
Er zal dus iets pijn doen waardoor hij gaat rennen, hem omtrekken doet alleen maar méér pijn, dus je lost er niets mee op!
Paarden zijn van vlees en bloed, kunnen ook pijn hebben. Maar sommige mensen beseffen dat gewoon niet..

Wat jij beschrijft is het instinct, en niet alles wat een paard doet is instinctmatig. Bit vastpakken is uitproberen en klieren. De fjord die ik een tijd lang regelmatig reed (nu alleen nog springen) haalde dit grapje ook keer op keer uit bij het wijken op de rechterhand, en als een gek galopperen. Ook die heb ik elke keer opnieuw op een kleine volte gedwongen en die steeds kleiner gemaakt, terug in stap en opnieuw aanrijden op de lange zijde voor het wijken.

IPV een ander bit zou ik eerst kijken naar de neusriem, het is gel*l dat er 2 vingers tussen een gecombineerde neusriem moeten, dit is alleen bij een lage neusriem. En bij dit soort grappen kan het zeker geen kwaad om de neusriem gewoon een stukkie stakker te doen tot het over is.

De punten van Anya zijn ook heel nuttig. Alleen als je al 1,5 jaar met hetzelfde bit rijd ligt het daar niet aan als hij nu pas het bit vastpakt dus daar dan ook niets aan veranderen is het beste

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:15

Janine1990 schreef:
Geweldig? Sorry, ik noem dat meer consequent zijn.
Je kunt niet altijd maar blijven vragen zeg... :z
Hij weet hierdoor tenminste DAT hij iets fout doet.
Kom op zeg, dat beest heeft tijd om te bedenken wat hij gaat doen (bit tussen de kiezen dus) en weet dat het niet de bedoeling is.

Grappig dat het bij mij wel altijd werkt, waarom zeg ik altijd? Hmm... Meestal is een of twee keer genoeg, dan weten ze wel waar ze staan...

Ik volg je hierin. Bit vastnemen en rennen is altijd een lichamelijk probleem? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Wat wel kan is dat ts zelf teveel hangt in de mond, dat haar paard daarop panikeert en gaat rennen. Dan moet ze mss idd andere oplossingen zoeken

Wanneer ik aan een paard meermaals vraag om te vertragen en ik krijg echt geen reactie (terwijl ze de hulp wel kennen en er normaal wel op reageren) dan doet het paard iets fout. Hij negeert mijn hulpen, en dan treed ik idd consequent op. Ik trek ze op de cirkel en maak deze kleiner zodat ze wel moeten vertragen. Ondertussen die ophouding en wanneer ze uiteindelijk gehoorzamen worden ze beloond.

Meerdere wegen leiden naar Rome ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:21

vaak is er een rede dat ze het bit zo vastpakken!
heb je al eens met een vinger over de lagen van je pony gevoelt?Als er bultje(s) op zitten dan kan het zijn dat hem dat pijn doet.
Hoe harder je gaat trekken hoe pijnlijker het word voor het dier.
Er bestaat een speciale tape wat je om het bit kun draaien om het zachter te maken.Ook kun je een rubber bit eens proberen.
succes!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:27

jackie1995 schreef:
En wel hierom: een ander soort bit helpt je paard niet om af te leren het bit vast te pakken. Jij als ruiter moet goed reageren als hij dit doet: je moet dan namelijk zelf juist loslaten. Niet je hele teugels losgooien, maar wel je hand ontspannen en niet terugtrekken, tegen 500 kilo Haflinger valt toch niet te trekken en zo moet je ook niet willen rijden. Dus: geen nieuw bit, gewoon een simpel trensje pakken. Als je paard het bit dan vastpakt: zelf rustig blijven, niet terugtrekken, maar hand ontspannen en bijdrijven, zodat je paard het contact met jouw hand weer gaat opzoeken. Voorwaarts oplossen noemen ze dat. Klinkt raar, maar zo werkt het wel Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat rennen. Diep zitten, maak jezelf lang, uitademen en je paard terug nemen naar jouw tempo. Dit gaat niet in één keer goed, maar blijf oefenen en laat jezelf goed begeleiden door een instructeur! Da's het allerbelangrijkste!

dit is ook van de link die ik net stuurde.
ik vind dit zelf de beste manier.

liefs.

Dit was voor mij ook echt de beste oplossing (lees alleen ipv haf: tink, een pot nat.) Ze willen juist dat jij aan dat bit gaat hangen, leuk, een reden om nog harder te gaan. Heb losgelaten en bijgedreven, zijn reactie: vertragen, hij begreep er ff helemaal niks meer van. Niks meer om lekker tegenin te gaan. Heel snel pakte hij dit op.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:30

JoviBan schreef:
Wodan12 schreef:
aan zijn gebit mankeert niks hebben we al laten onderzoeken en heb een dubbel gebroken bit..

Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong, de lippen en de buitenkant van de lagen. Hier kan dus het probleem zitten.

Verder kan het zijn dat je paard blinde wolfskiesjes heeft; dit zijn kiesjes die niet boven het tandvlees uit groeien (onzichtbaar dus), maar meestal wel duidelijk voelbaar zijn (een bultje onder het tandvlees). Als het bit hier tegenaan komt, is dat zeer pijnlijk voor het paard.

Wel bit moet je dan nemen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:37

Paarde_bloem schreef:
Ik heb dat probleem ook gehad. Ik was het zat en heb een bit met rolletjes gekocht, dan kunnen ze het bit niet vast pakken en het is super scherp. Daar heb ik 2 weken mee gereden ongeveer en daarna ben ik het weer eens gaan proberen met een normaal bit. Hij heeft het nooit meer gedaan. :o

Misschien werkt dat bij jou ook wel?

Mijn haf is ook een kei in vast houde, en heb toen ook een rolletjes bit gekocht. bij de 1e keer rijden, ging het super. bij de 2e keer rijden, hield meneer hem weer vast.

Heb nu een mayler bit en vind dat bit ideaal. Mijn hafje moet ook leren los laten!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:37

als jij niet trekt, kan hij ook niet trekken. Dus als hij begint te trekken, laat jij los en pak je terug op, 3 of 4 keer na elkaar, dan moetie normaal wel loslaten. desnoods een ander bit, voor tien minuten ofso, en daarna terug je normale bit

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:02

Citroen22 schreef:
JoviBan schreef:
Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong, de lippen en de buitenkant van de lagen. Hier kan dus het probleem zitten.

Verder kan het zijn dat je paard blinde wolfskiesjes heeft; dit zijn kiesjes die niet boven het tandvlees uit groeien (onzichtbaar dus), maar meestal wel duidelijk voelbaar zijn (een bultje onder het tandvlees). Als het bit hier tegenaan komt, is dat zeer pijnlijk voor het paard.

Wel bit moet je dan nemen?

geen bit, een tandarts om het wolfskiesje te verwijderen :Y) maar paarden worden vaak op jonge leeftijd op wolfskiesjes gecontroleerd en die worden dan gelijk weggehaalt. en er staat dat de tanden al is onderzocht zijn en een beetje goede tandarts vergeet niet te controleren op blinde wolfskiezen ;)