Tips gevraagd over houding en zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:06

Monya, is een togu zitbal een goede ? En welke oefeningen doe je dan. Of is alleen zitten op een zitbal al voldoende oefening ?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:15

Maris schreef:
Monya, is een togu zitbal een goede ? En welke oefeningen doe je dan. Of is alleen zitten op een zitbal al voldoende oefening ?

Yep.

Alleen al door (dynamisch, dus niet stokstijf) dagelijks op de zitbal te zitten werk je aan rompstabiliteit. Een goede houding komt voort uit die rompstabiliteit, alles wat je niet bevalt (knikkend hoofd, klapperende benen) zijn te wijten aan het gebrek aan rompstabiliteit. Mannen hebben daar minder moeite mee, die hebben weer andere problemen ;). Maar omdat vrouwen genetisch bepaald zijn om kinderen te krijgen is ons middenstuk soepel en meegaand, maar dus ook zwak en wij moeten harder werken om vanuit onze buik en onderrug, rompstabiliteit te kweken dus. Het zitten op een zitbal zorgt ervoor dat je zelf zit, zonder te hangen in een lepel (zadel), wrong (zadel), leuning (stoel), of een ander lichaamsdeel: inknikken in 1 heup bij het staan, benen over elkaar, leunen op elleboog etc. etc.

Daarnaast zijn er nog goede andere oefeningen en die kun je gewoon van fitnesssites afhalen. De allerbeste oefening is dezelfde houding handhaven terwijl je benen OM de bal zitten, en niet ervoor (in de stoelzithouding), waarbij kuiten om de achterzijde van de bal liggen en er gesteund wordt op de tenen van de voet. Maar dat is een beetje moeilijk uitleggen op papier :D .

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:55

Ik heb een togu zitbal op mijn werkplek en dit bevalt heel goed.
In het begin vond ik het erg vermoeiend en had na een half uur al weinig zin meer.
Doorzetten en nu kan ik er uren op blijven zitten en is mijn houding op het paard stukken verbeterd.

Heb hier wel geduld voor moeten hebben, het kost best wat tijd in het begin waarbij ik niet direct nut zag.
Maar ondertussen merk ik dat heel veel dingen (ook niet-paard dagelijkse houding dingen) makkelijker gaan.
Kan het zeker aanbevelen.

Ik doe op de bal geen oefeningen.
Gewoon netjes blijven zitten is al oefening an sich.

Mocht je het net als ik combineren met buro & computer, let er dan op dat de buro hoogte klopt bij je nieuwe zithoogte.

Succes met je houding.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:40

Hmmm ik zit dus nu braaf op mijn zitbal, maar wat is daar moeilijk aan ??? Ik zie de oefening waarde ervan niet zo ??? Of zag jij het nut er ook niet gelijk van in.
Enige nadeel is dat de zitbal net wat te klein is voor achter mijn bureau. Nog tips om dat op te lossen ( bureau kan niet omlaag ) ?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:11

Maris schreef:
Hmmm ik zit dus nu braaf op mijn zitbal, maar wat is daar moeilijk aan ??? Ik zie de oefening waarde ervan niet zo ??? Of zag jij het nut er ook niet gelijk van in.
Enige nadeel is dat de zitbal net wat te klein is voor achter mijn bureau. Nog tips om dat op te lossen ( bureau kan niet omlaag ) ?

Blijf licht bewegen, als je je in 1 houding op de bal zet, zet je je vast en heeft het geen meerwaarde. Licht draaiende heupbewegingen :o , optillen om en om van de heupen, allemaal bedoeld om meer rompstabiliteit te kweken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:16

Hihi, en ik dacht lekker rustig achter mijn computer te kunnen zitten .... ;)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:29

Maris schreef:

Ik vond het zelf best lastig, maar misschien had ik een langere weg te gaan.
Nu gaat het beter en kost nauwelijks energie.
Ik zit niet heel stil, maar doe ook geen oefeningen.

Als het te saai is dan kun je de bekkenbewegingen die je te paard maakt met geven van zithulpen en volgen van de beweging van het paard oefenen.

Wat betreft de buro hoogte: dit probleem had ik ook en heb ik opgelost met de slijptol.
Poten van het buro zijn drastisch ingekort.

Later was dat weer een probleem, want door het verbeteren van mijn houding was de afstand tussen mijn onderarmen en het buro te groot geworden.
Toen heb ik bij de bouwmarkt wieltjes gekocht en die onder de buropoten gebonden.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:29

Wat je al niet doet als studieontwijkend gedrag en geen zin om te leren...
Bokt doorzoeken!

En dan vind je altijd erg handige tips!
Dus ff een bericht plaatsen om hem zo terug te kunnen vinden! Want voornamelijk doorzitten heb ik vind ik moeilijk!

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:05

ik heb laatst een les gehad over balans.

hier dingen die je kunt oefenen:

we moesten zonder teugels rijden.
en dan met allebei je handen in de lucht.(kan over balken heen)
voltes maken en dan zonder teugels met je binnenhand ik de lucht (dit voorkomt dat je inzakt) :z

en zonder beugels is idd ook een goeie oplossing! :j

Succes! *D

nienke1208

Re: Tips gevraagd over houding en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:26

Toen ik nog op een manege reed, reden wij wel eens het laatste half uur zonder zadel, ook erg goed voor je balans...
Zonder teugels balkjes rijden deden we ook.
Voltes maken zonder teugels ga ik eens proberen!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:27

Zonder zadel rijden of zonder stijgbeugels, zoalng je benen langs het paard ontspannen naar beneden hangen krijg je al een rechtere zit (:
Of in mijn geval, mijn benen bewegen wat te veel soms, touwtjes hangen :P

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:48

veel oefenen! :D

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:48

Ik heb gister mijn moeder laten filmen, terwijl ik les had...
En men... Geen gezicht, mijn benen zijn af en toe ongeleid projectiel! En ik ben ook een ster in mijn benen optrekken!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:19

Die oefeningen op die bal zijn wel handig om onder begeleiding van bijv. een fysiotherapeut te doen. Anders kan je onbewust toch compenseren met andere spiergroepen terwijl je denkt heel goed te oefenen.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:53

Wat een leuke en goede tips!

Ik denk dat je hiermee wel even aan de slag kunt! Succes