Mijn grote frustratie, verdiet - totáál niet aan het been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Re: Mijn grote frustratie, verdiet - totáál niet aan het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:41

Ja dat ga ik zeker proberen, is voor paardjelief veel fijner inderdaad.
Morgen ga ik weer eens met vrijheidsdressuur aan de slag. :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:41

Leuk! :D
Ik hoop dat je wat aan onze tips hebt.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:48

ja! dat heb ik zeker! bedankt hoor! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:14

Anniick schreef:
ja hoor, ik leef nog ;)
gelukkig gaat 'ie snel op het land, dan hoop ik dat hij zich beter voelt inderdaad :j
meer contact met andere paarden is zeker geen slecht idee, ga er voor zorgen dat dat meer wordt.

Fijn dat je naar een andere plek gaat zoeken, of meer 'buitentijd' met andere paarden gaat realiseren. En dan zonder jou, en gewoon lekker in het land en/of fijne paddock met andere paarden... lekker losrennen, gek doen, grazen, paard zijn.
Veel mensen hebben het niet voor hun paard over om te zoeken naar een plek die het paard echt gelukkig maakt, maar blijven het maar in rijtechnische zaken of voer zoeken... terwijl het er zo dik bovenop ligt wat er scheelt.
Ik ben blij dat jij die bereidheid wel hebt, mogen velen een voorbeeld aan nemen.... topper!
Laat je weten wat er allemaal gaat gebeuren? Ik ben er 100% zeker van dat je een ander paard zult terugkrijgen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:20

Ik denk idd dat dat een mooi begin is, als ie gewoon vaker met andere paarden buiten kan staan..

Maar is zitles ook niet iets voor je? Ik had er ook wat last van, niet in zo'n erge mate, maar dat hij niet gelijk reageerd wanneer ik dat van hem vraag. Heb net zaterdag voor het eerst zitles gehad, en vaak werkte ik hem dus tegen. Gaf tegenstrijdige signalen.. Ik ben nu flink aan het oefenen en merk nu al verschil :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:33

Ik wil niet vervelend doen, maar zie ik nu in je profielfoto's van maart '10 dat je hem met een bijzetteugel rijdt? Dat lijkt mij nu niet zo heel handig: laat hem in godsnaam even zijn eigen hoofdhouding, halslengte kiezen. Regelmatig kort rijden. Desnoods een 10 minuten aan de lange teugel stap , draf, galop.... klaar (of dan nog even naar buiten..). Voorlopig niet doorzitten maar lichtrijden. Veel afwisseling, veel naar buiten, een sprongetje, een keer longeren en kijken of je hem op stemcommando's aan de longe wel kunt activeren. Enne: spóren AF; spoor is voor verfijning hulp, NIET om je paard voorwaarts te houden.
Heel veel succes met oefenen, ik hoop dat het over een half jaar een stuk beter gaat!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:57

bedankt weer voor de tips :j
ik heb daarnet een beetje vrijheidsdressuur gedaan, hem eventjes laten rennen, even met een ander paardje los gezet, en met hem gegraasd.
ik vind vrijheidsdressuur erg leuk, maar ik weet niet hoe ik er het beste een begin mee kan maken? ik was bijv. nu aan het oefenen met dat hij een pion aantikte en als hij dat deed, belonen. maar heeft er iemand meer ideeen voor oefeningen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:03

Rijden: kuitdruk reactie, en als hij dat doet: braaaaaaaf paard. Ondersteun hem met stemhulpen die er goed inzitten door longeerwerd enzo :) Iedere goede stap is er een. Veel paarden gaan in verzet omdat ze overvraagd zijn of gewoon geen zin hebben, het niet snappen.
Zelf ben ik van mening dat dat dan jammer is, geen zin, ik moet ook wel eens werk doen wat niet mijn favoriet is, eht is wel belangrijk.
Misschien dat hij buiten, of in de bak achter een ander paard, wel harder wil en ook dat ondersteun je met stem.
Soms is het makkelijker een paard voorwaarts te houden in de draf dan in de stap, is dat bij jouw paard ook zo?
Sterkte iig!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:28

ja dat klopt, draf is zijn makkelijkste voorwaartse gang zeg maar. bedankt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:58

Zitles tip vind ik ook niet verkeerd, in je houding lijk je soms wat achter en dan weer voor de beweging te komen... althans, dat lijkt zo op de foto.
Je zit meer OP je paard dan IN je paard (ik ken het, heb er zelf ook last van).
Centered Riding kan maken dat je meer met je paard rijdt ipv dat je meelift.
Ik denk dat het dus tweeledig is: hij heeft het niet voldoende naar zijn zin en heeft meer vrijheid nodig, en jij moet een beetje aan jezelf werken om het voor hem prettiger te maken jou te dragen.
Alle hulpmiddelen maar resoluut de kast in; niet eerlijk om die in te zetten.

Hoe ga je het doen denk je? Voor de winter een nieuwe plek zoeken?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:13

ik zat inderdaar eerst veel meer op mijn paard ipv erin. maar nu ik een andere instucteur heb, gaat het echt veeel beter en zit ik er meer in. volgens mij moet dat wel goedkomen met mijn huidige instructeur, we zijn er hard mee bezig! :)
ik ga in ieder geval even van de zomer kijken hoe het er aan toe gaat met flip, kijken of die echt veranderd als die op het land staat. nou is het natuurlijk altijd goed als die er meer uit komt in de winter, ongeacht de omstandigheden van nu. ik ga in ieder geval zorgen dat hij er 's winters meer uit komt, of ik dat nu ga doen door van stal te verhuizen of hem vaker los zetten met vriendjes, weet ik nog niet. als ik voor de 1e optie ga weet ik wel al waar het me leuk lijkt.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:14

ik wil jullie toch nog even op de hoogte stellen hoe het nu gaat. :)

Goed!
ik heb het probleem met mijn intructeur besproken, en voorlopig ga ik 1x per week springen bij hem, 1x per week dressuren bij hem en verder alleen maar op buitenrit of vrij.
verder doe ik even een stapje terug met dressuur, ik heb de afgelopen weken best intensief getraind en het kan ook zijn dat ik hem daarmee wat overvraagd heb. zoals jullie hebben aangegeven ben ik nu weer bezig met veel overgangen/schakelen.
moet zeggen dat ik hem er nu al vrolijker uit vind zien.
voor de zekerheid wordt er vandaag nog bloed geprikt om zeker te weten of er niet wat mis is :).