Zadelmak maken/inrijden 3 jarige Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:28

Bedankt voor dit hele verhaal, ik heb echt wat aan deze tips van jullie allemaal! Dit waren echt een beetje de antwoorden waar ik naar 'zocht' denk ik.
Echt heel erg bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:37

Aurora3 schreef:
Ik vind de reacties van de mensen hierboven allemaal weer een beetje kortzichtig.

Als ik jou was zou ik het paardje eerst eens naar jou thuis laten komen en hem lekker een paar weken in de wei zetten om te wennen. Ga regelmatig eens naar hem toe in de wei, geef hem wat lekkers en ga dan weer weg. Na een tijdje zal hij dan wel naar je toe komen. Knuffel wat met hem in de wei, probeer eens uit of hij te leiden is aan een halstertouwtje. Als dat allemaal goed gaat, poets hem dan eens op je gemak en vraag eens een voetje.

Waarom zijn de reacties kortzichtig??? Omdat er gezegd wordt er zelf niet al te gauw aan te beginnen als je er geen idee van hebt? Dat gebeurt namelijk al te vaak. Tuurlijk moet je een band opbouwen en hem laten wennen en hem niet na aankomst gelijk een zadel op doen bij wijze van spreken, maar ik ga er van uit dat ze dat zelf ook wel weet. Ze vraagt naar specifiek inrijden en zadelmak maken, daar wordt antwoord op gegeven.

Ik zou persoonlijk niet beginnen aan het 'lekkers' geven. Maar goed ik ben geen voorstander van belonen of lokken met voer. Daar worden paarden vaak opdringerig van.

Citaat:
Je paard naar een africhtingsstal brengen is echt geen garantie dat het dan wel goed gaat en dat hij een goede basis krijgt voor de rest van zijn leven.

Nee, en daarom moet je je daar van te voren eerst in verdiepen, vraag ervaringen van anderen.
Ik vind het ook naief om je paard maar weg te brengen naar de eerste de beste stal waar 'africhting' boven de deur hangt. Een gezonde portie wantrouwen mag best. Ga op je gevoel af, als je daar eens op bezoek gaat.
Er zijn stallen die je paard 'breken' en bij andere stallen slaan ze het er in.

shirley4000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:24

Iemand er bij halen die er ervaring mee heeft, alle basisdingetjes oefenen! als dat allemaal goed gaat, bitje in, gaat dat niet, doe je er wat suiker op :+ . dan pas na 3 maandjes(gemiddeld, ligt aan het paard natuurlijk) als je zijn vertrouwen hebt, kun je hem laten kennismaken met het zadel, elke dag oefenen wandelen op z'n rug hangen, maar dan ben je al een halfjaartje verder, als je het goed wilt doen :Y)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:30

Ik kan je zeker aanraden RUIM tijd ervoor te nemen.
Zelf heb ik mijn 3 jarige vorige maand pas opgepakt.
(oppakken in de zin van; van het land plukken en een basis proberen te leggen)
We oefenen zowel met basisdingen als met beginnend grondwerk.
(halster, leiden aan touw, achterwaarts, voorwaarts, wijken voor druk, voetje geven, borstelen, overal laten aanraken (en dit ook met 'enge' dingen als plastic zakken etc.) , in de bak wandelen, langs 'enge' dingen wandelen etc.)
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar nu een zadel op te leggen. :n
Ze moet eerst maar eens de basisbeginselen goed onder de knie hebben en daarna pak ik de volgende stappen ook weer zéér rustig op. Hierna ga ik beginnen met longeren (ook stap voor stap), dan met dekje en elastische singel, hoofdstelletje etc.
Ondertussen ook steeds weer de andere grondoefeningen herhalen.
Tevens let ik erop dat ik mijn pony psychisch niet overbelast.
Ze heeft hiervoor nooit iets hoeven doen, heeft tot en met haar 3e jaar lekker jong kunnen zijn in de wei. Ik let er dus op dat nieuwe dingen nooit langer dan 10 / 15 min. geoefend worden.
De grootste beloning voor ze is vaak te stoppen met werken. :j
Ook als je paard eens een baaldag heeft en alles niet lekker loopt niet door willen blijven forceren.
Kijk goed naar de lichaamstaal van je paard. Hij of zij geeft zelf zijn/haar grenzen wel aan.
Zelf werk ik amper met voedselbeloningen. Ik wil niet dat mijn pony opdringerig word. :n
Wanneer het werk gedaan is krijgt ze, eenmaal op stal, een snoepje die ik in haar voerbak leg.
Heel sporadisch krijgt ze één uit de hand tijdens of na het poetsen.
Succes!

De belangrijkste tip is eigenlijk al gegeven; wanneer je zelf weinig ervaring hebt, vraag dan iemand die dit wel heeft je te helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:37

Kyno schreef:
Ze moet eerst maar eens de basisbeginselen goed onder de knie hebben en daarna pak ik de volgende stappen ook weer zéér rustig op. Hierna ga ik beginnen met longeren (ook stap voor stap), dan met dekje en elastische singel, hoofdstelletje etc.

Soms is dat goed, soms niet.
Er zijn ook hele brutale paarden die je liever nog niet zo goed in de bespiering wilt hebben voor de eerste keer opstappen.
Ik heb ook geen moeite met het eerst snel doorstarten naar het opstijgen en dan daarna weer een stapje terug te doen, maar ook dat kan niet bij elk paard. De ene moet elke dag routine hebben de ander kan mentaal niet meer dan 3x per week verwerken.
Het vergt ervaring om dat goed in te schatten en daarom is ervaren hulp gewoon belangrijk.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:45

Sizzle schreef:
Kyno schreef:

Soms is dat goed, soms niet.
Er zijn ook hele brutale paarden die je liever nog niet zo goed in de bespiering wilt hebben voor de eerste keer opstappen.
Ik heb ook geen moeite met het eerst snel doorstarten naar het opstijgen en dan daarna weer een stapje terug te doen, maar ook dat kan niet bij elk paard. De ene moet elke dag routine hebben de ander kan mentaal niet meer dan 3x per week verwerken.
Het vergt ervaring om dat goed in te schatten en daarom is ervaren hulp gewoon belangrijk.

Hier heb ik dan weer een dubbel gevoel bij. :o

Ik ben ervan overtuigd dat als je tijdens het grondwerken de rollen juist verdeelt én goed bevestigd hebt, je hier geen last van zult hebben.
Met de juiste fysieke en vooral ook mentale voorbereiding van het paard zul je met opstijgen niet al te veel problemen hebben. :n

Iris82

Re: Zadelmak maken/inrijden 3 jarige Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:47

Waar ik gewerkt heb, werden de brutaaltjes ook met eind 2 / begin 3 vrij koud opgezadeld en ingereden. Lees: een keer of 5 erop zitten en een stuur en een rem hebben. Daarna werden de wei opgegooid om eerst nog maar eens half jaar / jaar groot en knap te worden, om ze daarna weer rustig op te pakken. Ging prima eigenlijk. Dus ik begrijp wel waarom Sizzle dat opmerkt.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:32

Ik vind het 'stappenplan' eigenlijk wel heel goed klinken, en ga hier zeker wat van gebruiken
bij mijn paardje straks ;)

Ja ik heb ook een manier gezien, dat was het weiland uit-laten rennen in de bak- zadel erop en weer laten rennen- mens erop en laten rennen en hup naar buiten.. ( ben overigens niet van plan om het bij mijn paard zo aan te gaan pakken :P )

Hier is natuurlijk heeeeeeeeeeeel veel kritiek op te geven en dat snap ik ook volkomen, maar wij ik mij dan toch weer over verbaas is dat die beesten wel meteen zadel en verkeersmak zijn??

Ik denk dat het wel een grote vraag is wat de 'beste' manier is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:09

Kyno schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat als je tijdens het grondwerken de rollen juist verdeelt én goed bevestigd hebt, je hier geen last van zult hebben.
Met de juiste fysieke en vooral ook mentale voorbereiding van het paard zul je met opstijgen niet al te veel problemen hebben. :n

Misschien ben je ze nog niet tegengekomen ;)
Er bestaan echt mega draken op deze aarde, zowel als rillers die voor elke grasspriet omdraaien, Dat is hun karakter en verander je niet met eindeloos oefenen. Op zich ook helemaal geen probleem, maar die kun je niet even in volle fitheid en bespiering beginnen met rijden zonder een snoekduik te maken. Bovendien krijgt bijna ieder paard een periode met 'spatjes'. Die periode komt als ze gaan ontdekken dat ze fitter en sterker zijn dan ooit tevoren. Dit is werkelijk het allerslechtste tijdstip om op een paard te gaan zitten. Dan liever ervoor als ze alles nog gemoedelijk over zich heen laten komen. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier en je moet de weg vinden die bij je past. Echter niet via een boek maar in de praktijk met een fijne instructeur waar je je vertrouwd bij voelt.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:15

Heb alle reacties gelezen, en toch vind ik dat iemand met 11 jaar ervaring en wel ''eens een keertje een paardje heb doorgereden'' echt niet met een jong paard gaat moeten hannesen, 1 ding wat fout word aangeleerd blijft de rest van zn leven erin zitten, en dan over een paar jaar is het een ''klote knol'' en ''doet alles fout'' wat hem dan dus wel mooi is aangeleerd.
Ik blijf erbij dat je iemand moet zoeken die er veel verstand van heeft en niet eens een keer een paard heeft doorgereden, maar ervaring heeft met het zadelmak maken en het inrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:18

Dat gaat ze ook doen heeft ze getyped. Ze wil er alleen ook zelf erbij betrokken zijn en daar is niets mis mee toch?

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:21

Ik zou niet weten in hoeverre erbij betrokken gezien wordt, tuurlijk kan ze erbij zijn om ervaring op te doen, maar zelf het zadel erop gooien en gaan longeren oid zou ik niet doen.
Maar als ze goede professionele hulp krijgt, zie ik geen probleem inderdaad.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:22

@ Desperado
Bedoel je dan gaan "hannesen" rijtechnisch? of ook aan de hand en in de basis?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:23

Sizzle;
Ik zal me niet teveel uitwijden want dan gaat het over mij in plaats van over het onderwerp van TS.
IK werk het liefst met paarden vanuit gelijkwaardigheid en samenwerking en dat bereik je niet door een paard te overbluffen, te domineren, pijn te doen en te dwingen.
Ook de brutale 'dwarse' paarden niet. :n
Als een paard jou vanuit zijn natuurlijke positie vertrouwd als leider en dus daarmee op jou oordeel vertrouwd, zal een riller zich niet omdraaien voor een grasspriet. ;)
Door vanuit emotie met je paard te communiceren bereik je een verdieping in het contact.
Wanneer jijzelf je puur opstelt naar een paard zal een paard ook vanuit zijn of haar puurheid reageren.
Hier kunnen we een eindeloze discussie over voeren, maar dat is niet het doel van dit topic.
Dit is mijn mening, jij hebt jou mening. En ik weet zeker dat er duizenden mensen jou mening zullen steunen, daar twijfel ik niet aan.
Ik vind deze manier alleen geen recht doen aan het paard. :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:10

Even voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit gezegt dat je een paard moet dwingen, forceren, pijn doen of overbluffen.
Vertrouwen is de basis voor alles, maar ik ben geen klitteband-ruiter die onder alle situaties kan blijven zitten en heb dus gewoon liever een paard dat nog niet vol in zijn kracht en balans zit op het moment dat hij er achter komt dat het toch enger is dan gedacht.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:26

Hierin verschillen we dan van mening. :)
Ik weet dat het een gewaagde opmerking is, maar ik vind het bestijgen van een brutale 2.5 jarige omdat 'hij anders teveel spieren en kracht ontwikkelt' toch wel degelijk forceren.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:01

Haha wow 1 dagje niet geweest en gelijk hele discussie's haha! ;)
Vind het wel interessant om te zien in hoever mensen in dit opzicht van mening kunnen verschillen.
Ik denk dat ik tot een verstandig besluit ben gekomen;
Ik was even vergeten dat ik van een tijdje geleden een meisje nog ken die ook haar Fries heeft laten beleren door iemand.
Dus aan haar even gevraagt hoe of wat en zo kwam ik bij Lennard Bouwman uit. Ik heb hem net gemailt en ben benieuwd
of hij het wilt doen..
Als mn paardje er is wil ik hem wel gewoon zelf laten wennen aan het longeren, mee lopen, buiten lopen en kennis laten maken met dekjes en dekens want ik denk wel dat ik dit met goed verstand en rustig opbouwen zelf kan.
En dan laat ik het inrijden en zadelmak maken door Lennard doen...

Weet dat dit misschien weer een ander topic is, maar even stiekem tussendoor; iemand ervaring met Lennard Bouwman? :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:52

Kyno schreef:
Hierin verschillen we dan van mening. :)
Ik weet dat het een gewaagde opmerking is, maar ik vind het bestijgen van een brutale 2.5 jarige omdat 'hij anders teveel spieren en kracht ontwikkelt' toch wel degelijk forceren.

Ik ben ook nog nooit op een 2,5 jarige gaan zitten ;)
Jonger dan 3,5 ben ik nog nooit mee begonnen.

TS: Nee die persoon ken ik niet.
Ik heb hoe dan ook het idee uit je berichten dat je het verstandig gaat aanpakken +:)+