Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aurora3 schreef:Ik vind de reacties van de mensen hierboven allemaal weer een beetje kortzichtig.
Als ik jou was zou ik het paardje eerst eens naar jou thuis laten komen en hem lekker een paar weken in de wei zetten om te wennen. Ga regelmatig eens naar hem toe in de wei, geef hem wat lekkers en ga dan weer weg. Na een tijdje zal hij dan wel naar je toe komen. Knuffel wat met hem in de wei, probeer eens uit of hij te leiden is aan een halstertouwtje. Als dat allemaal goed gaat, poets hem dan eens op je gemak en vraag eens een voetje.
Citaat:Je paard naar een africhtingsstal brengen is echt geen garantie dat het dan wel goed gaat en dat hij een goede basis krijgt voor de rest van zijn leven.
. dan pas na 3 maandjes(gemiddeld, ligt aan het paard natuurlijk) als je zijn vertrouwen hebt, kun je hem laten kennismaken met het zadel, elke dag oefenen wandelen op z'n rug hangen, maar dan ben je al een halfjaartje verder, als je het goed wilt doen

Kyno schreef:Ze moet eerst maar eens de basisbeginselen goed onder de knie hebben en daarna pak ik de volgende stappen ook weer zéér rustig op. Hierna ga ik beginnen met longeren (ook stap voor stap), dan met dekje en elastische singel, hoofdstelletje etc.
Ondertussen ook steeds weer de andere grondoefeningen herhalen.
Sizzle schreef:Kyno schreef:Ze moet eerst maar eens de basisbeginselen goed onder de knie hebben en daarna pak ik de volgende stappen ook weer zéér rustig op. Hierna ga ik beginnen met longeren (ook stap voor stap), dan met dekje en elastische singel, hoofdstelletje etc.
Ondertussen ook steeds weer de andere grondoefeningen herhalen.
Soms is dat goed, soms niet.
Er zijn ook hele brutale paarden die je liever nog niet zo goed in de bespiering wilt hebben voor de eerste keer opstappen.
Ik heb ook geen moeite met het eerst snel doorstarten naar het opstijgen en dan daarna weer een stapje terug te doen, maar ook dat kan niet bij elk paard. De ene moet elke dag routine hebben de ander kan mentaal niet meer dan 3x per week verwerken.
Het vergt ervaring om dat goed in te schatten en daarom is ervaren hulp gewoon belangrijk.

)Kyno schreef:Ik ben ervan overtuigd dat als je tijdens het grondwerken de rollen juist verdeelt én goed bevestigd hebt, je hier geen last van zult hebben.
Met de juiste fysieke en vooral ook mentale voorbereiding van het paard zul je met opstijgen niet al te veel problemen hebben.

Kyno schreef:Hierin verschillen we dan van mening.
Ik weet dat het een gewaagde opmerking is, maar ik vind het bestijgen van een brutale 2.5 jarige omdat 'hij anders teveel spieren en kracht ontwikkelt' toch wel degelijk forceren.