Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:33

NOGMAALS, HET IS NIET BEDOELD OM MIJN PONY VOORWAARTSER TE LATEN, GRAAG TOPIC LEZEN VOOR JE REAGEERD!

slokkie

Re: Moet ik nou wel, of niet met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:37

Met zo'n kort lontje raad ik je sporen af.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:38

Hoezo kort lontje? omdat ik net in hoofdletters schrijf? :S
Ik deed dat omdat ik al zo'n 5 keer heb gezegd dat het niet is om hem voorwaartser te laten lopen, anders kan ik het blijven typen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:38

abigailabby schreef:
En btw, hij is gelders kampioen bij de M geweest.

Dan zou hij dus goed aan het been moeten zijn dus zou ik de fout bij jou zoeken. De fout ligt in de meeste gevallen bij de ruiter en dat is nu dus heel duidelijk. Neem goed les en wees concequent, duidelijk maar vooral eerlijk tegenover je paard. Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen dus niet om je paard mee in de rondte te sturen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:42

Er is een verschil tussen in de rondte sturen en ècht rijden, het lijkt me dat jullie dat wel zouden kunnen zien.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:43

ze bedoelt de instructeur, niet het paard :+ (2 reacties boven me)

nogmaals, neem het consequentding nou van me aan, ik heb het gevoel dat je nu niet echt naar advies luisterd, terwijl daar juist het topic omgaat, toch? ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:48

abigailabby, wat versta jij onder 'echt rijden'? Volgens je openingspost denk je sporen nodig te hebben omdat jouw paard links gaat wanneer jij rechts wil ed. Dat noem ik in de rondte sturen..... Zou je anders beter willen uit leggen wat je precies bedoeld en waarom je dat spoortje nodig denkt te hebben?

Maar volgens mij heb jij de mensen van Bokt niet nodig want weet je heel goed wat volgens jou het beste is en zal je van onze mening niets aantrekken ;) .

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:52

abigailabby schreef:

Knap voor een 3,5 jarig beestje.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:53

abigailabby schreef:
Ja, bij het sturen met je been hulpen, maar oook om hem voorwaartser te laten lopen ;)

even een quote van jezelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:54

Als het werkt dan zou ik gewoon met die spoortjes rijden, zeker als het stompe spoortjes zijn.
Weet je...er zijn mensen die vinden dat je nooit met sporen zou moeten rijden, maar diezelfde mensen hangen wel vrolijk een stang en trens in hun paard!! %)

Zack schreef:
abigailabby schreef:

hahaha...waarschijnlijk bedoelt ze 35 jarig beestje. _O-

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:04

@Springert
Wie weet :+

Ja dat soort dingen vind ik ook hypocriet altijd.
Zonder begeleiding moet je niet met sporen rijden.
Zeker niet als je geen les krijgt, en (volgens mij) kan ze ook niet echt stabiel rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:18

Het paardje is 3,5 weet je zeker dat je hem niet overvraagd en dat hij daarom niet luisterd bedoel ik niet vervelend maar hij is nog maar 3,5 en goed doorgereden?(weet niet wat jij daar onderverstaat).
Ik zou de sporen laten voor wat het is en gewoon rustig aan doen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 18:20

Zack schreef:
abigailabby schreef:

Het gaat niet over mijn pony, maat een kennis die mij les geeft ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:24

Het niveau van iemand zegt niets over de manier waarop iemand les geeft. En of het een eerlijke manier van rijden is naar je paard toe.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 18:25

Monica_1987 schreef:
Het paardje is 3,5 weet je zeker dat je hem niet overvraagd en dat hij daarom niet luisterd bedoel ik niet vervelend maar hij is nog maar 3,5 en goed doorgereden?(weet niet wat jij daar onderverstaat).

Hij kent gewoon de hulpen voor stap draf en galop, achterwaarts, stelling, netjes aan de teugel,Draf verruimen, van galop wisselen, behoorlijk wat! (wij hebben hem overigens niet zelf in gereden, hij is bij zijn vorige->vorige eigenaar in gereden toen hij 2,5 was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:29

abigailabby schreef:
NOGMAALS, HET IS NIET BEDOELD OM MIJN PONY VOORWAARTSER TE LATEN, GRAAG TOPIC LEZEN VOOR JE REAGEERD!

abigailabby schreef:
Ja, bij het sturen met je been hulpen, maar oook om hem voorwaartser te laten lopen ;)

Hmmm, juist ja.

Niet aan beginnen, pony hoort aan je been te zijn, of dit nou om voorwaarts lopen gaat of om figuren te rijden.
Je pony luisterd nu niet naar je been, straks niet meer naar stompjes, straks niet meer naar 2,5 cm sporen en dan..?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:34

abigailabby schreef:
Monica_1987 schreef:

Hij kent gewoon de hulpen voor stap draf en galop, achterwaarts, stelling, netjes aan de teugel,Draf verruimen, van galop wisselen, behoorlijk wat! (wij hebben hem overigens niet zelf in gereden, hij is bij zijn vorige->vorige eigenaar in gereden toen hij 2,5 was.

Reden te meer om hem een half jaar vakantie te gunnen.
En alles even te laten rusten. Wil niet zeggen omdat hij alles kent dat hij niet "overwerkt" kan zijn. En daarom nu zo opstandig is.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:47

abigailabby schreef:
Het gaat niet over mijn pony, maat een kennis die mij les geeft ;)

heheh sure...
2,5?!?!
Ik ga nu zwijgen voordat ik een ow krijgt.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:49

Ik wou het niet zeggen, maar ik vind dat er iets niet klopt aan jou verhaal. Je wilt sporen gebruiken om je paard voorwaartser te rijden, maar daar zijn ze ook absoluut niet voor bedoeld! Een 3.5 jarige die een galopswissel springt op commando lijkt me erg sterk, en bovendien is achterwaarts geen oefening waar je al mee bezig zou moeten zijn met een 3.5 jarige.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:53

Om voorwaartser te laten lopen vind ik het geen goed idee.
Om af en toe even te vertellen dat hij toch echt naar je benen moet luisteren omdat je anders even lekker prikt, daar maak ik me ook wel is schuldig aan. Kun je -hoe braaf je paard ook is- blijven schoppen, duwen, trekken etc., maar een Fjord blijft nu eenmaal een Fjord en hoe slecht BOKT dit ook vindt, vaak is een prikkie dan net ff dat beetje extra om je knieen te sparen. Wel met goed gebruik natuurlijk, hij hoeft niet lek.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:55

@Fromnorway
ben ik het niet mee eens.
Heb zelf een fjord, en kan hem netzogoed zonder sporen rijden.
Alleen voor de oefeningen heb ik ze in de les om.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:59

Ik rijd ook vrijwel altijd zonder, maar ik weet precies hoe laat het is wanneer ik d'r in een Payla-bui uit de wei haal. En dan doe ik ze toch even om. Ben ook van mening dat het niet perse nodig is, maar ik heb zelf geen bak, en zit meteen op de weg. Heb ik liever dat ze met een prikkie goed luistert, dan zonder prikkie midden over de weg heen wandelt omdat aan de overkant iets lekkers staat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:59

Hij is 3,5 en kan al die dingen en hij bokt? Duidelijk een teken dat hij een flinke rustperiode verdient! Geen wonder dattie dwars gaat doen, zou jij ook gaan doen als je net in groep 3 zou zitten maar sommen moest maken van groep 8! Dan probeer je er onderuit te komen omdat je het gewoonweg niet kan.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:01

FromNorway schreef:
Ik rijd ook vrijwel altijd zonder, maar ik weet precies hoe laat het is wanneer ik d'r in een Payla-bui uit de wei haal. En dan doe ik ze toch even om. Ben ook van mening dat het niet perse nodig is, maar ik heb zelf geen bak, en zit meteen op de weg. Heb ik liever dat ze met een prikkie goed luistert, dan zonder prikkie midden over de weg heen wandelt omdat aan de overkant iets lekkers staat.

Dat is een ander geval dan dat een paard in protest gaat.
Dat is gewoon pure schijt hebben aan degene die erop zit, dat is weer een ander geval.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:03

Ts, je vraagt hier om meningen en die krijg je. Zoals je hebt gelezen zijn de meeste tegen het rijden met sporen. Niet omdat sporen slecht zijn, maar omdat jij ze om de verkeerde redenen gebruikt.
Sporen zijn voor het verfijnen van je hulpen. Wat jij moet doen is les nemen en leren hoe jij ook tijden het rijden de 'baas' over je pony kunt zijn ipv andersom. Als je je sporen op deze manier gaat gebruiken zul je hoogst waarschijnlijk binnen enkel weken/ maanden of misschien pas jaren een zeer opstandige pony krijgen en valt er zonder sporen niet meer te rijden. Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling?