Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:52

Yvonniej schreef:
tja een touwhalster vind ik een martelwerktuig, en dit plaatje ziet er ook niet uit als paardvriendelijk
Afbeelding

ik denk dat het een machtskwestie is, en gewoon een keertje aanpakken, consequent zijn. Niet onzeker een beetje gaan rukken en trekken. Gewoon weten wat je wilt. En het paard wel het vertrouwen geven. Dus niet al beginnen de drukken en trekken als er niks aan de hand is

allereerst moet dit aangeleerd worden, zonder dat daar scherpe bitten of ''hulp''teugels aan te pas komen en los je het dus zelf op.
zoiezo moet een paard zijn hoofd kunnen buigen van lings naar rechts(anders zit er iets goed fout bij je paard)
dit is niet omtrekken, maar wordt gedaan d.m.v. wijken voor druk(beenhulp dus)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:00

Citaat:
Het hoofd mag weer terug als JIJ de teugel loslaat, NIET omdat je paard zijn hoofd terugtrekt!

en ik weet haast zeker dat er behoorlijk veel paarden toch gaan trekken, ondanks jou zijwaartse hulpen.
En een touwhalster is bij verkeerd gebruik (net als elk ander hulpmiddel) ook beslist paardonvriendelijk.

Ben jij dan niet van mening dat een paard soms gewoon een duidelijke aanpak nodig heeft? Ik denk namelijk dat
we iets anders zeggen maar hetzelfde bedoelen.

Ik heb gelukkig bij mijn eigen paarden dit soort dingen niet nodig, ze zijn goed opgevoed, braaf en fijn te rijden.

Het ZZ paard word ook op een gewone trens gereden zonder hulpteugels, met hooguit bij uitzondering een martingaal :D

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:04

wat is een duidelijke aanpak dan volgens jou?
want dat is imo zeker geen hulpteugels eraan hangen of een scherper bit in z'n mond stoppen.

Yell

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:05

dat ligt er heel erg aan wat het paard precies doet, en wat de precies ruiter doet. Of het paard in een keer z'n kop erop zet en dan als een gek begint te lopen. Of dat hij gewoon wat versnelt naar steeds sneller.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:38

naar aanleiding van het verhaal van de ts ;) wat zou dan volgens jou een duidelijk aanpak zijn?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:51

fedede5991 schreef:
Hij krijgt na het rijden zowieso nog geen voer. en gaat meestal de bak nog even in. en als ik met een groep rijd dan 'moet' hij gewoon voorop lopen anders is hij heel erg vervelend en gaat hij de andere paarden bijten.
Hem de andere kant op laten lopen gaat nogmaar net maar hij heeft het meteen door als we weer richting huis gaan!
Heeft iemand een mischien nog een oplossing?

als ik ook deze reactie zo lees, zou ik beginnen bij de basis, mijn paarden halen het echt niet in hun hoofd om andere paarden te bijten tijdens het rijden, of voor of achterop te willen lopen.

Ik denk dat goede instructie bij de basis al een hoop doet.
Die kan ingrijpen op de juiste momenten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:57

de basis, nouja ik mijn ogen is het normaal dat de basis er al inzit voordat je buitenritten gaat rijden qua rijden toch? daarbij ben ik het wel met je eens dat het slim is om terug te gaan naar de basis. jij bepaald het tempo, niet je pony.
maar welke duidelijke aanpak zou de ts dan moeten gebruiken als haar pony weer onder haar uit loopt? want ik neem aan dat haar instructrice er niet 24/7 achteraan loopt om als het nodig is in te grijpen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:00

nee maar ik ben mijn instructie ook niet nodig om mijn paard in bedwang te houden. Maar om te leren paardrijden ben ik die wel nodig geweest :D (rij inmiddels alweer 19 jaar, maar volg nog keurig mijn lessen)

Ik zou ook niet op buitenrit gaan als ik mijn paard niet onder controle had. Maar zie om me heen dat er genoeg mensen zijn die dat geen prioriteit vinden. ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:01

dat zeg ik ook, ik mijn ogen is het normaal dat de basis er al inzit voordat je op buitenrit gaat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:04

zijn we het toch nog een beetje eens, misschien dat de ts eens wat rijfoto's of filmpjes kan plaatsen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:05

klopt, ik denk idd dat het ook moeilijk te beoordelen is zo vanaf een computer ;)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:06

is het ook, vaker ligt het probleem bij de ruiter dan bij het paard..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:03

idd, haha kunnen we het toch nog eens worden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:48

vind het een beetje cru gezegd om een thiedemann met een slofteugel te vergelijken...als je normaal met een thiedemann omgaat en gebruikt waarvoor die bedoeld is, zie ik er geen kwaad in....een slofteugel, als je daar niet mee om weet te gaan dan kan het zeker veel schade aanrichten, maar als je een thiedemann op een normale manier gebruikt kan je gewoon je teugels aannemen en doet het geen kwaad aan je paard!

zou ik dan ook zo'n kwaad persoon zijn, omdat ik er wel mee buiten rij? dank je wel...nou mijn paard zie je niks aan en mankeert verder ook niks ..ik rij ermee buiten voor de veiligheid van mij en mijn paard, dat ik net iets meer te vertellen heb in bepaalde situaties, maar meestal heb ik em niet eens nodig ..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:30

nee hoor in mijn ogen ben jij niet slecht bezig.

Jij gebruikt m als hulpmiddel en niet als oplossing. Dus waarschijnlijk ook op de normale lengte.
Gewoon lekker doen, ik vind een thiedemann ook heel wat anders dan een slof

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:48

tylando schreef:
vind het een beetje cru gezegd om een thiedemann met een slofteugel te vergelijken...als je normaal met een thiedemann omgaat en gebruikt waarvoor die bedoeld is, zie ik er geen kwaad in....een slofteugel, als je daar niet mee om weet te gaan dan kan het zeker veel schade aanrichten, maar als je een thiedemann op een normale manier gebruikt kan je gewoon je teugels aannemen en doet het geen kwaad aan je paard!

zou ik dan ook zo'n kwaad persoon zijn, omdat ik er wel mee buiten rij? dank je wel...nou mijn paard zie je niks aan en mankeert verder ook niks ..ik rij ermee buiten voor de veiligheid van mij en mijn paard, dat ik net iets meer te vertellen heb in bepaalde situaties, maar meestal heb ik em niet eens nodig ..

thiedemann of slofteugels is bijde fout als je ze niet op de goede manier gebruikt.
en nee, ik vind de thiedeman geen oplossing, als je ooit in een situatie bent waarbij je geen thiedeman hebt kan je 'm ook niet even snel eraan hangen als je 'm nodig hebt. als jij in bepaalde situaties niets meer te zeggen hebt heb je imo je paard niet helemaal onder controle ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:03

ikhebmijn paard prima onder controle..voor mij gaat het om een gevoel van veiligheid..je weet nooit wat er kan gebeuren en 100% garantie buiten kan je nooit hebben!
hou er rekening mee dat een paard een vluchtdier is en er kunnen zich altijd in het verkeer rare situaties voordoen!
ik doe em buiten gewoon lekker om, of iemand nou denkt of ik kan rijden of niet...vind het sowieso raar dat je over een stukje tekst als kan denken of iemand goed rijd of niet..voor mij benje een goede ruiter als je denkt om veiligheid voor jezelf enje paard...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:22

en ik ga er vanuit dat mensen een thiedemann ook op een juiste manier gebruiken...en juist dan is het helemaal geen schande om hem om te hebben tijdens het buitenrijden..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:14

ik heb nooit gezegt dat het een schande is of je niet kan rijden. ook hoor je mij nergens zeggen dat jij niet kan rijden.
ik vind het gewoon geen oplossing.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:12

Yvonniej schreef:
tja een touwhalster vind ik een martelwerktuig, en dit plaatje ziet er ook niet uit als paardvriendelijk
Afbeelding

ik denk dat het een machtskwestie is, en gewoon een keertje aanpakken, consequent zijn. Niet onzeker een beetje gaan rukken en trekken. Gewoon weten wat je wilt. En het paard wel het vertrouwen geven. Dus niet al beginnen de drukken en trekken als er niks aan de hand is

Je schakelt zo de aandeklettergaan spier (brachiocerphalic) uit. Alleen te gebruiken bij noodsituatie wanneer je paard ook echt aan de kletter gaat.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:45

Ik denk dat het verstandig is dat hij doorkrijgt wie de baas is. Desnoods tegen een boom aansturen als het niet anders op te lossen is of gewoon in stap houden jij moet overwicht hebben op je paard als dit niet het geval is is het gevaarlijk voor jou en voor je paard. Rij anders met een ander paard samen misschien wil hij bij dat paard blijven en gaat niet harder en zo langzamerhand kun je het hem alleen leren?

groetjes nanette

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:49

nanette1 schreef:
Ik denk dat het verstandig is dat hij doorkrijgt wie de baas is. Desnoods tegen een boom aansturen als het niet anders op te lossen is of gewoon in stap houden jij moet overwicht hebben op je paard als dit niet het geval is is het gevaarlijk voor jou en voor je paard. Rij anders met een ander paard samen misschien wil hij bij dat paard blijven en gaat niet harder en zo langzamerhand kun je het hem alleen leren?

groetjes nanette

Juist als ik met een ander paard meerijdt gaat hij harder!
In de bak heb ik geen problemen met hem. alleen de terugweg bij buitenritten. hij heedt precies door als we weer richting huis gaan en gaat dan heel erg in de teugels hangen. ik heb altijd handschoenen aan anders zit ik vol met blaren. maar in de draf en galop vind ik het het ergste want dan is hij gewoon NIET te stoppen.
Ik kan thuis alles met hem doen wat ik maar wil. dit is het enige probleem van dat terugrijden.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:03

thiedemann aandoen als je naar buiten gaat kan geen kwaad, ik rij ook op een paard die een thiedemann draagt en helpt heel goed ! en doet geen pijn! Ik vind echt dat jullie zuren een thiedemann doet helmaal geen pijn! Het is gewoon om even te helpen. Ik draag hem omdat mijn paard en dan onder mijn van dan gaat omdat ik te licht voor hem ben,anders gaat hij volop rennen. En omdat die thiedemann er om heen zitten doet hij dat niet meer .omdat hij niet meer met ze hoofd omhoog kan voor zijn GEVOEL !!!

Maar is zeg altijd nooit proberen is altijd mis geraakt!
Je kan het altijd proberen.[*]

:o

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:47

fedede5991 schreef:
nanette1 schreef:

groetjes nanette

Juist als ik met een ander paard meerijdt gaat hij harder!
In de bak heb ik geen problemen met hem. alleen de terugweg bij buitenritten. hij heedt precies door als we weer richting huis gaan en gaat dan heel erg in de teugels hangen. ik heb altijd handschoenen aan anders zit ik vol met blaren. maar in de draf en galop vind ik het het ergste want dan is hij gewoon NIET te stoppen.
Ik kan thuis alles met hem doen wat ik maar wil. dit is het enige probleem van dat terugrijden.

hallo,
Het is misschien niet zo heel lief en aardig maar ik heb dit bij een ezel gedaan die ook niet te stoppen was en alle mogelijke manieren al had geprobeerd hij was ook erg dominant...maar ik had een zweep bij me en met het handvat tikte ik hem heeel hard op de neus en nog een keer toen hield ik die zweep voor zijn neus en hij snapte dat hij echt niet voorbij die zweep kon dus er naast lopen of jij er boven op en iemand anders ernaast met een zweep en echt een goede voltreffer geven. Begrijp mij niet verkeerd ik doe alles rustig en diervriendelijk maar soms moet je gewoon even doorpakken als je elk mogelijke manier hebt geprobeert even de harde hand.

groetjes nanette

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:00

die van mij zou helemaal door het lint gaan van de zweep en zeker op zijn neus of hoofd! dat risico zou ik absoluut niet nemen!
sorry maar ik kan me niet vinden in deze oplossing. dan liever een hulpteugel ...