Pony trekt ruiter uit het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:48

Hannah_Menno schreef:
Dan heb jij veel verkeerde dingen geleerd! := Maargoed..

Gelukkig is ze jong en kan ze nog een boel leren...

Captain

Re: Pony trekt ruiter uit het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:49

Mee eens. :) Hopenlijk gebeurt dat ook!

Rompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:51

dorieeen schreef:
met harde hand rijden? op elk paard?

Tuurlijk niet op elk paard,
ik zou een bang paard nooit een klap verkopen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:52

Wat ik wel eens doe met een manege pony die dit ook doet is een touwtje van het zadel ( de lusjes aan de voorkant ) naar het bit doen. Dit op zo'n lengte dat als de pony normaal loopt hij nergens last van heeft maar zodat hij zijn hoofd niet naar beneden kan brengen.

Het best is natuurlijk het rijtechnisch oplossen maar voor die kleintjes is dat vaak erg lastig en zo kun je haar een beetje helpen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:59

Natuurlijk is been bij het beste, maar soms ben je te laat. Het werd eerder al genoemd: (klein!) tikje met de zweep en/of heel bestraffend met je stem nee roepen werkt vaak ook prima.
Iig, zo heeft mijn verzorgpaard het afgeleerd. Daar was eigenlijk maar 3x corrigeren voor nodig.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:54

Pony van mijn dochter heeft het ook tijdje gedaan.
Simpele oplossing, zoals ik al meer heb gelezen in het topic is met touwtjes.
Succes!

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:02

Ik heb ook van alles geprobeerd om dit probleem te verhelpen, die pony's zijn zeer slim. Het is ook zo gegaan bij mijn dochter en haar pony, het is voor 99% over, het is inderdaad de pony corrigeren mocht hij voorover gaan, en dat kan alleen de ruiter/amazone doen. Goed in de gaten houden wanneer de pony voorover gaat, direct roepen en de ruiter/amazone het laten corrigeren door middel van een tikje met de zweep of been. maar de ruiter/amazone zal goed in de gaten moeten houden wanneer de pony met zijn hoofd voorover gaat. Dit probleem heeft bij ons ruim een jaar geduurd, de aanhouder wint.....
succes

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:03

Het paard goed voorwaarts rijden en een tik op de nek geven als ze haar hoofd omlaag doet kan helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:13

Tessa_Nolita schreef:
Het paard goed voorwaarts rijden en een tik op de nek geven als ze haar hoofd omlaag doet kan helpen

Dat probeer ik al maar de ruiter is niet handig genoeg.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:18

Als de ruiter niet handig genoeg is, is het dan misschien een idee om een elastiek eraan te maken?
Niet te strak, zodat ze er niet ik kan hangen, maar wel zo dat ze haar hoofd niet te ver naar beneden kan brengen.
De pony heeft nu natuurlijk door dat de ruiter nog niet snel genoeg is (helemaal niet raar),
en zo maak je het voor zowel de pony als de ruiter aangenamer.

Volgens mij is hier trouwens kort geleden nog een topic over geweest, ga even voor je zoeken :)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1256064&p=56702376&hilit=pony+trekt#p56702376

Edit: link toegevoegd.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:00

De pony van mijn zoontje deed dit ook de hele tijd en werd daar dus ook voor bestraft.Daar voel ik me nu dus schuldig over :o want nadat de tandarts geweest is heeft hij het niet meer gedaan.Misschien dus ook een goed idee voor iedereen om de tanden na te laten kijken :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:09

Dit probleem heb ik ook met mijn eigen paard.
Ze trekt me ook zover uit het zadel, dat ik niks meer kan beginnen.
Ik rijd dr dan met bijzet, en als het goed gaat op het laatste gaatje, zodat die sowieso niet meer inwerkt..
en ik niet helemaal het zadel uit wordt getrokken.
Als ik merk wanneer ze het gaat doen(lees; langzamer lopen)
geef ik dr meteen weer been.
Als ze me eruit trekt, geef ik wat been, en negeer het verder.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:18

Hallo,

Toen mijn zusje haar pony net had gebeurde dit ook maar dan vooral in de galop. Ze trok haar ook mee uit het zadel en ging met haar neus over de grond in galop. Gevolg: Kind dat 5x achter elkaar voorover van haar pony valt. Mijn instructrice heeft toen stro-touwtjes meegenomen en deze heel los van bit naar ringetje aan het zadel gedaan. ( niet de oplossing die ik zou kiezen, maar viel te proberen )
Touwtjes zaten zo dat de pony tot borsthoogte zijn neus naar beneden kon gooien en niet verder. De pony had dus eigenlijk ruimte genoeg maar als de pony lager kwam als zijn borst dan werd hij gecorrigeerd. Hierdoor vloog ze wel iets mee naar voren maar de pony kon niet verder naar beneden en heeft zo geleerd dat dit niet de bedoeling is. Langzaam zijn we de stro-touwtjes steeds losser gaan doen. En na een paar weken lukte het zonder en de pony heeft het nooit meer gedaan. ( Uiteraard zou ik dit alleen doen onder begeleiding )

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:04

die van mij die doet dat dus ook .
als ik ga buitenrijden en ik moet even wachten is het ineens hoofd naar beneden en trekt ze me naar voren .
geef haar dan echt een flinke schop .
nu heb ik het een paar keer gedaan en het is een stuk minder :)

mijn paard vind halthouden niet zo leuk .
maar het gaat steeds beter .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:54

Nou heb ik gister geprobeerd de pony vast te zetten met een elastiek aan de bovenkant van het zadel, maar nu gaat hij dus heel erg met zijn hoofd slaan, zo erg dat hij bijna het meisje raakt. Dat is dus net zo riskant.
Ik wil de pony niet vastzetten met allerlei hulpteugels, ik ben toch een beetje ten einde raad waraom de pony dit doet...

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:29

Dit klink mischien heel stom, maar ik heb geleerd dat als je paard je uit het zadel wilt trekken,
(om het dan te voorkomen) altijd bij elke ding wat je doet je buikspieren aan spannen.
Als je halt wilt houden gelijk je buikspieren aan spannen, en je handen dan op de plek houden waar ze horen, dan kunnen ze je niet uit het zadel trekken.

Ik had ook altijd die probleem ik was er toen ook helemaal klaar mee!!!!! Tot dat ik leerde dat te doen, en mij heeft het echt geholpen..
En wat zweepjes betreft dat is niet technies rijden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:32

janetje22 schreef:
Dit klink mischien heel stom, maar ik heb geleerd dat als je paard je uit het zadel wilt trekken,
(om het dan te voorkomen) altijd bij elke ding wat je doet je buikspieren aan spannen.
Als je halt wilt houden gelijk je buikspieren aan spannen, en je handen dan op de plek houden waar ze horen, dan kunnen ze je niet uit het zadel trekken.

Ik had ook altijd die probleem ik was er toen ook helemaal klaar mee!!!!! Tot dat ik leerde dat te doen, en mij heeft het echt geholpen..
En wat zweepjes betreft dat is niet technies rijden!!!

Dat klinkt heel logisch, maar dit meisje is gewoon echt nog niet sterk genoeg. Dus dat is geen optie.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:33

Ik zou toch eerst eens naar de tandarts gaan.Sinds die van ons bij de tandarts geweest is doet hij het helemaal niet meer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:35

tljrtos schreef:
Ik zou toch eerst eens naar de tandarts gaan.Sinds die van ons bij de tandarts geweest is doet hij het helemaal niet meer!!

Is ie 3 maanden terug geweest...

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:37

MMMH lastig.Ik heb laatst wel ergens een speciale teugel gezien.Die ging over het hoofd naar de voorkant van het zadel.Misschien is zoiets wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:38

tljrtos schreef:
MMMH lastig.Ik heb laatst wel ergens een speciale teugel gezien.Die ging over het hoofd naar de voorkant van het zadel.Misschien is zoiets wat?

Ook dat werkt niet want dan gaat de pony zijn hoofd gevaarlijk omhoog gooien. En ik kan m ook niet helemaal vastzetten want dan wordt de pony nijdig.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:42

Je zegt dat de pony een allergie heeft? Welke precies? Het kan nl zijn dat het netje niet helemaal doet wat het moet doen, en dan heeft de pony dus gewoon last. Ik zou dus eerst even wat vragen gaan stellen aan de DA. Weet je verder zeker dat het ruitertje niet via de teugels haar balans zoekt en de pony daar dus op reageert? Je schrijft dat het een jonge pony is, dus even met lange teugel rijden zoals hier boven werd voorgesteld vind ik nog niet zo'n slecht idee hoor. Met iets langere teugel dan gewoon veel voorwaarts rijden, overgangen rijden, voltes enz enz ( gewoon basiswerk). Ik weet niet hoe ervaren/onervaren het ruitertje is, maar mogelijk is tijdelijk even laten rijden door een meer ervaren ruitertje ook een optie?

Ik vind het eerlijk gezegd nog al wat dat hier allerlei hulpstukken, leer enz enz geadviseerd worden terwijl het gaat om een JONGE pony met een JONGE (onervaren??) ruiter. Een jonge pony moet gewoon lekker lang laag kunnen lopen, zijn eigen balans vinden enz enz, en niet door allerlei "hulp"stukken geblokkeerd worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:44

hmm moeilijk,

mijn pony deed dit ook (maar vooral omdat hij zodra ik uit het zadel getrokken was heel hard kon gaan rennen :'))

we hebben dit opgelost door hem op het moment dat ik voelde dat hij dit ging doen een strenge ophouding te maken met mijn buitenhand en met 2 benen been geven!
hierdoor moest hij in eens vooruit, en door de ophouding aan 1 kant krijg hij druk in zijn mond...
heeft een week geduurd, daarna heeft hij het nooit meer gedaan :j

maar ik weet niet of dit bij het meisje ook werkt...

ohja, ik vind het jammer te horen dat er nog steeds jonge kinderen zijn die leren dat ze met harde hand moeten rijden!!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:50

tljrtos schreef:

De pony van mijn dochtertje is vorige maand naar de tandarts geweest. Mankeerde niets.
Hij trekt haar ook steeds naar voren. Zij is 6, pony is 16.
Ik geef haar les en uit reactie trekt ze vaak terug. Het enige wat helpt is naar voren rijden.
Mijn dochter is net een vliegje op zijn rug, dus ik roep dan ook elke keer als ik zie dat hij het gaat doen, SCHOP ! Ik heb haar even alert moeten maken op het feit dat als ik dat zeg, ze ook meteen moet reageren. Ze merkt nu zelf dat het wel scheelt. Eerst wilde ze dat bokriempje vasthouden, maar dan zijn de rem en het stuur weg. Dus vond ze zelf ook niets.
Touwtjes zitten er soms wel aan bij de pony, omdat hij ook van mening is dat hij tussendoor even mag gaan schuren. Niet dus ! Afleren kan ik het hem niet meer. Ik moet gewoon mijn dochter alert maken op het snelle reageren. Ze moet inzien dat het ook helpt, dan gaat dat aanleren snel genoeg.
Plus ik wil persé dat ze ook haar stem gebruikt. Hij hoort alles wat ze zegt. Ze mag ook best boos worden en dat laten merken. Nadeel he.. van die "nog niet zo`n handige" ruitertjes... en vooral als ze nog vrij klein zijn. Die pony`s voelen amper dat er iemand opzit....

Je zegt dat het ruitertje niet handig genoeg is...
Hoe doet hij het aan de longe met haar erop ?
Is ook nog een idee... Dat jij hem kan corrigeren voor haar ?

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:59

Ik zou denken dat als er iets met het netje om zijn neus is, dat hij deze symptomen ook moet vertonen als hij zonder ruiter in de bak stapt, draaft en galoppeert. Doet hij het dan ook? Als het puur eigenwijzigheid of onbegrip van de pony is, is het misschien zinvol om er een iets groter/ervarener ruitertje op te zetten die hem wat beter kan corrigeren en dan kijken hoe de pony reageert.

Ik vind je stemgeluid gebruiken idd een goede optie, ik doe dat zelf ook.