is een slof wel goed voor mijn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 07:45

Kleintje schreef:
Sorry hoor, je bent nog heel jong en zal misschien niet veel meer weten, maar ik word gewoon kwaad om dit soort berichten!
Waarom in g*dsnaam zo'n jonge pony!

Met 2 longeren vind ik al behoorlijk vroeg en nu iedere dag rijden!
Je kan ook gewoon losgooien of het lekker in de wei laten bewegen. Wandelen of freestylen. Er is zoveel te doen! Iedere dag rijden vind ik echt te veel van het goede. Ik weet niet hoe lang je dan achter elkaar rijdt, maar zelfs als het heel kort is... ze krijgt dit wel iedere dag al te verwerken.

Ga alsjeblieft goede begeleiding zoeken. Ik vind dit zo ontzettend erg voor je pony!

Zeer mee eens!
Als je werkelijk om je pony geeft Lovers , doe je hem/haar dit NOOIT aan!!!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 07:55

Botervlieg"]
[quote="Kleintje schreef:
Sorry hoor, je bent nog heel jong en zal misschien niet veel meer weten, maar ik word gewoon kwaad om dit soort berichten!
Waarom in g*dsnaam zo'n jonge pony!

Ga alsjeblieft goede begeleiding zoeken. Ik vind dit zo ontzettend erg voor je pony!

Boos! Het zijn dus volwassenen / 'deskundigen' die dit ondersteunen en daarmee het slechte voorbeeld geven. Boos!

Logisch dat een pony in verzet gaat als er dingen (longeren) van gevraagd worden waar die nog niet aan toe is. (WERKEN MOET LEUK ZIJN !!! )
En logisch dat een grote man daar dan wel weg mee weet (lekker paardvriendelijk )

Is het gek dat de gemiddelde leeftijd van paarden/pony's in Nederland maar 6 jaar is? Boos!

Weetje: Op IJsland sturen ze vaak een paard dat een nare ervaring heeft gehad voor een jaar (!!!) de bergen in om het te verwerken.
Da's andere koek. Schijnheilig

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:54

Omdat je pony niet luistert met longeren ga je dus maar 6 keer in de week rijden?? Dat beesje is pas 3!!! Longeren op zn 2de is ook slecht, maar goed dat heb je nu al gedaan... Als ik jou was zou ik echt wat rustiger aan doen, 6 dagen in de week werken is echt te veel! Ze moet nog groeien, ze is pas 4 weken onder t zadel, dat kan echt niet goed gaan...
Laatst bijgewerkt door Aramat op 14-06-03 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:57

idd. sluit me aan bij de rest
3x in de week 20/25 min. is meer dan genoeg.
De rest van de dagen gewoon lekker in de wei en wat knuffelen of zo, maar niet laten werken.
Ze heeft tot nu toe al veels te veel gedaan, want longeren met de 2 is ook al te veel. en dit rijden al helemaal.
Je kunt er ook donder op zeggen dat hij daarom nu dwars is.

happylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 13:27

heey okeej bedankt nogmaals
maar ik heb jullie atvies op genomen ik heb een rooster gemaakt zeg ff wa jullie er van vinden dit is het rooster

maandag
rustdag
verzorgen+manen in vlechten
wandelen
verzorgen

dinsdag
verzorgen
krijg ik les een uur
verzorgen

woensdag
rustdag
verzorgen
een beetje spelen
verzorgen

donderdag
verzorgen
krijg ik les
een uur

vrijdag
verzorgen
ong een kwartier 20 min
met tuig achter
happy lopen en
happy laten lopen in stap
draf mischien galop
verzorgen

zaterdag
verzorgen
half uurtje rijden
half uurtje nog op de wei
verzorgen

zondag
rustdag
verzorgen
mischien laten springen
gewoon dingen doen
waar ik en happy zin in hebben
maar nie rijden

ps happy staad elke dag op de wei ong 5 a 6 uurtjes

dit is het les rooster wat ik ong een paar maanden aan hou
dan maakt ik weer een ander rooster wa vinden jullie van dit rooster
geef mening
groetjes jacky
Laatst bijgewerkt door happylover13 op 14-06-03 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:35

Klinkt al een stuk beter, maar ik vind t nog steeds veel! Als je alles maar rustig aan doet want ze is nog lang niet uitgegroeid...
Laatst bijgewerkt door Aramat op 14-06-03 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:40

najah..ik was ook 13 toen ik een 3 jarige kreeg...Maar ik reed nooit langer als een halfuur/20 min., en niet vaker als 3x per week,en vaak nog 1 dag longeren, maar dan ook heel kort.Maar toen die 4 weken onder het zadel was deed ik nog minder.En ik weet niet of je bedoelt dat je er zelf op gaat springen, maar dat lijkt me nog niet zo'n goed idee,maar een x balkjes draven kan opzich geen kwaad, als je m wat langer heb gereden.Springen is veel vermoeiender voor je paard, ik zou echt niet gaan springen.Het lijkt nu misschien wel heel leuk, maar je kan beter een goede basis neerzetten,daar heb je alleen maar profijt van,en zoals al gezegd is... alsjeblieft een andere instructeur!!Ik heb eerst ook een verkeerde instructrice gehad.Gelukkig kwam ik daar erg snel achter.Maar alsjeblieft een slof..nee.!!!bij mijne ook nooit gedaan, en ook al heeft t even geduurd, ze loopt nu zo lekker licht,helemaal ontspannen door dr lijf heen.Dan duurt t maar wat langer voor je pony aan de teugel loopt, en als je m naar beneden dwingt dan heet dat ook niet eens aan de teugel lopen.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:41

en daarbij komt dat je pony nog amper spieren ontwikkelt heeft.En nog niet eens uitgegroeid is, alsjeblieft verpest m niet!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:47

Goed dat je je pony wat meer rust wilt geven, dat lijkt me heel verstandig! Anders is je pony over een paar jaar op, en dan kan ie naar de slager. En dat wil je toch niet?

En zoek aub een andere instructrice, want dit soort adviezen die ze je geeft zijn echt te slecht voor woorden....
Heb geduld en geef die pony tijd om evenwicht te vinden. Ga niet direct overal aan trekken en doen, dat werkt niet. Dat aan de teugel lopen komt vanzelf, als je pony eraan toe is.

Voor advies mag je me altijd PBen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:49

klinkt wel aardig dat schema, maar waarom een uur les, je kan ook een half uurtje lessen, dat je zorgt dat ie voor de les is warmgestapt en dat je na de les uitstapt, dat is minder belastend voor haar.

ik weet eigenlijk niet hoe het met springen zit met zo'n jonge pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:51

Die uren les zou ik ook halveren.
En elke week springen zou ik ook niet doen met een 3 jarige.

En voor de rest schrijft carola wat ik ook wil zeggen, dus ga ik het niet nog eens herhalen Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:53

Kan je dat uur les niet opsplitsen in 2x per week een half uur les? Ik denk dat jij en Happy daar veel meer aan zullen hebben.
Dan kun je daarnaast nog 1 of 2 dagen zelf rijden(half uurtje) en kun je de rest van de dagen lekker poetsen en tuttelen.

Mijn advies van de rest probeer een andere instructeur te vinden.
Is er niet iemand op bokt die je kan helpen(aan een instructeur).
Misschien kan diegene je ook helpen met het longeren.

happylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 00:49

heey
soory hoor maar da meiske die mij les geeft het er wel verstand van
maar ik kan ok andere mensen die veel langer in de paarden zten dan jullie en die zegt van je kan hadig elke dag een half uurtje rijden
en die man het er wel 1000x zoveel verstand van jullie praten net of da beestje da nie aan kan hoe jullie da zeggen kijgt ie helenmaal geen conditie
en ik verpest haar echt nie hoor hoe ik da doe denk je nou echt dat jullie paarden vroeger ok zo langzaam hebben gedaan dus nie
maar nogmaals bedankt daag groetjes jacky

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 01:00

We zeggen dat, omdat je paardje nog een KLEUTER is. Letterlijk. Ze lijkt volgroeit, maar haar botten en spieren zijn nog lang niet klaar met groeien, en geestelijk is ze helemaal nog niet volwassen.

Een kindje van 3 jaar gaat toch ook niet met een zware rugtas op elke dag van 8 tot 5 naar school? Dat kunnen ze dan nog niet, geestelijk en lichamelijk. Kinderen gaan eerst lekker leren spelen, en als ze ouder worden komen er steeds wat meer serieuze en zwaardere dingen bij.

En niet iedereen die een grote mond heeft weet veel van paarden. Soms moet je met je hart denken, en mijn hart denkt dat jij je piepjonge paardje veel en veel te veel laat doen. Er zijn zat volwassen paarden die geen uur per dag rijden hoor!

Een slofteugel op een 3-jarige? Dan heeft ze in mijn ogen absoluut geen verstand van de ontwikkeling van een jong paard.

happylover13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 01:07

maar je moet een mens nie vergelijken met een pony
bij een pony is een 3jarige al zo wat volwasen hoor
zie als je verzant met paarden het wist je dat
en mensen die ik ken ziten al veel langer in het paarden lven die weten da echt wel en met die slof teugel was maar een vraag ik wist da zelf ok wel mar ik wou kijke wa andere er over vonden

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 01:25

Zou je je pony niet gewoon verkopen aan iemand die WEL wil dat ie rustig uitgroeit? En zelf een pony kopen, die ouder is en wat jij allemaal wil wel aankan.
Ik kan hier zo boos om worden Boos! , je krijgt hier van iedereen supergoede adviezen, maar je gaat gewoon door met je pony de vernieling in rijden.
Sorry, maar hier word ik misselijk van!! Misselijk

Een 3-jarige volwassen Verward , denk na! En lees eerst eens een paar goede boeken en zoek een andere instructeur, voordat je weer op je pony kruipt.

En leer Nederlands... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 07:35

Oke
Als je dan mensen kent die langer in de paarden zitten als veel beter weten, dan ga je toch lekker elke dag een uur met slof rijden.
Veel plezier de komenende 3 jaar...

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 07:57

happylover13 schreef:
maar je moet een mens nie vergelijken met een pony
en mensen die ik ken ziten al veel langer in het paarden lven die weten da echt wel en met die slof teugel was maar een vraag ik wist da zelf ok wel mar ik wou kijke wa andere er over vonden

oh oh oh.... veel pony's/paarden zijn pas volwassen met 7 dhu.......
dat wat jij nu teveel doet met je paardje komt er over een aantal jaren uit... hehe wat heb ik toch veel dierenarts kosten... hoe kan dat nou??? en waarom is die rug zo door gezakt????
1 jaartje rustig aan doen en uiteindelijk gaat je paard jaren langer en GEZONDER!!!!!! mee.
en die mensen die 100000000 keer meer verstand hebben... hahhaha jaja die verkopen zeker steeds hun paard.. zul je nooit merken dat je iets fout hebt gedaan want je zadelt de vierde eigenaar ermee op.
Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:03

runningkawa schreef:
Oke
Als je dan mensen kent die langer in de paarden zitten als veel beter weten, dan ga je toch lekker elke dag een uur met slof rijden.
Veel plezier de komenende 3 jaar...

Boos! En niet raar opkijken als je binnen die tijd je pony al een enkeltje naar de slager bezorgt.

Jammer dat je geen letter begrepen hebt van alle goede adviezen die je hier gekregen hebt en je er nog tegen afzet ook.

Je vroeg 'alleen maar' wat anderen van die slof vonden?
Nou, dat heb je gehoord (beslist geen goed plan!) en nog een heleboel meer waar je profijt van zou kunnen hebben als je om het welzijn van je pony geeft.
Maar omdat dit niet in JOUW wensbeeld van een allround Barbiepony past,
ga je dan maar roepen dat die anderen nergens verstand van en minder ervaring hebben (hoe weet je dat?) dan de superbeulen waar jij liever naar luistert.

Ga jij maar lekker door met meebeulen en
verstandige, ervaren Bokkers, hou maar op met energie verspillen,
sommige mensen willen nu eenmaal niet anders dan naar ----> MH.
Bah Misselijk

Boos! Boos! Boos!

.
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 15-06-03 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:04

Citaat:
En niet raar opkijken als je binnen die tijd je pony al een enkeltje naar de slager bezorgt

Vandaar dat ik ze ook 3 jaar plezier gunde, daarna gaat het niet meer want dan moet de pony naar de slacht.
En idd, misschien nog wel eerder

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:13

Wat doe je eigenlijk hier op het forum als wij er met zijn allen geen verstand van hebben? Als je allemaal mensen in je omgeving hebt die veeeeeeeel langer in het paardenleven zitten. En niemand van ons heeft zelf zijn/haar paardje ingereden hoor. En niemand doet het rustig aan.
En geen van ons heeft het nog meegemaakt dat het mis ging, vandaar dat onze adviezen gewoon uit de lucht zijn gegrepen.
Of uit van die paardenboeken die door bekende ruiters zijn geschreven. Want die weten het ook niet joh!
Die raden aan om pas met 9 jaar te beginnen. Want op die manier krijgen hun zo min mogelijk concurrentie.

Je hebt helemaal gelijk!
Ik denk dat ik mijn 3 jarige die nog nooit een zadel heeft gezien vandaag ga opzadelen en een lekkere buitenrit van 4 uur ga maken. Op het eind is ze zo moe dat ze wel braaf en mak is! Dan is ze gelijk zadelmak! Lips are sealed

Sja, over je instructrice weten we genoeg. Daar waar de kennis en de rijkunst ophoudt beginnen de hulpteugels!
Veel succes met het in de vernieling rijden van je pony!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:29

happylover13 schreef:

Okay, nu weet ik opeens weer waarom ik het een bar slecht idee vind om kinderen van 12, 13 met onvolwassen paarden te laten werken. Soms gaat het goed, maar vaak? Zoals hier. Geen kennis, geen geduld, en ook nog eens verdomde arrogant. Ik kan eigenlijk alleen maar kwaad worden op de ouders.

Maar goed.

Fijn meisje, maar als wij er allemaal niets van weten, waarom kwam je dan hier voor advies? Mijn paardje is net 5 en die is pas sinds deze lente echt actief in training. Ik heb er nog nooit een hulpteugel aangehangen (sterker nog, ik heb nog nooit echt aan z'n mond gezeten) en hey! Als we nu 3 voltes rijden zit z'n neus aan de loodlijn. Helemaal vanzelf, omdat 'ie nu de spieren en het evenwicht heeft om dat vanuit de achterhand te doen.

Maarja, ik weet er niets van...

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:06

Waarom vraag je het dan nog, als niemand het hier toch weet... En misschien kun je beter je tijd stoppen in een cursus ABN!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:36

Waarom stel je hier vragen, volg je eerst ons advies op om minder te gaan rijden, je maakt zelfs een schema omdat je vond dat wij gelijk hadden!? En nu is t weer allemaal onzin wat we zeggen! Je weet dondersgoed dat we gelijk hebben, je wilt t alleen niet toegeven daar ben je te trots voor! Want ja je bent wel al 14 en weet wel zoveel van paarden, meer als iedereen hier! Doe toch niet zo stom! Iedereen moet leren, wij ook! Je vraagt hier iets en je word geholpen en dan is t nog niet goed!! 3 jaar is echt veel te vroeg om zo intensief te rijden! Misschien doen de mensen die jij kent dat allemaal met hun paard en weet je niet beter, ik kreeg mijn paard toen ie 4,5 was, toen was ie 2 maanden onder het zadel en werd er 1 keer in de week op gereden! Hij is nu 5 en ik zit nu pas op 5 keer in de week rijden!
Als een paard op zn 3e al volwassen is volgens jou waarom ben je dan niet op zn 1e begonnen met inrijden?
Ik hoop echt dat je inziet hoe fout je bezig bent. Je verpest dat beesje echt. Zouden wij dat nou alleen maar zeggen om je dwars te zitten? Zouden wij allemaal samen spannen en express jou tegenwerken? We kunnen je ook allemaal gelijk geven, maar dan kom je er over een paar jaar achter hoe je je paardje verpest hebt! Maar ja, misschien beter laat dan nooit he... laat; als het te laat is voor je pony om er nog wat aan te doen...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:00

Ben benieuwd hoe jij in de les doet.
Want je neemt niets van een ander aan.
Net of wij hier allemaal uit ons net zitte te kletsen!
Je paardje is 3, op 3 jarige leeftijd mag een beestje ingereden worden.
Dat wil niet zeggen 7 dagen per week een uur onder het zadel, en als het kan met slof.
Dan durf ik te wedden dat ze over 1,5 jaar helemaal gaar is!!!
Maar je moet het natuurlijk zelf weten, ik heb medelij met je paardje!
Je komt je eigen nog wel een keer tegen als je niets van een ander aan wil nemen.
Daar leer je echt helemaal niets mee!