mischien toch een scherper bitje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: mischien toch een scherper bitje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:52

dit anwoordt was trouwnes voor sunrise19

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:54

okeeeeeeeeee

even duidelijk ze reageerd op alle hulpen goed
enkel op de hulp STOP niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:54

wopkelover schreef:
okeeeeeeeeee

even duidelijk ze reageerd op alle hulpen goed
enkel op de hulp STOP niet

Dus reageerd ze niet op alle hulpen goed.
En jouw instructeur kan je niet helpen, want je bent al een jaar bezig, en ze luisterd nogsteeds niet.

1+1=....?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:01

ja ik heb haar nu een jaar
ik heb haar zeg maar gered om het zo maar te zeggen

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:04

Hai,

Een goede springinstructeur is natuurlijk altijd een goede zaak. Maar over een scherper bitje zou ik niet zo heel moeizaam doen. Kijk eens naar een gemiddeld parcours; er zijn veel paarden met andere bitten dan een trens. Een bit is immers zo scherp als JIJ eraan trekt. Persoonlijk heb ik liever een ophouding met een scherper bit die goed door komt dan een zacht bit waar je aan moet trekken voor je resultaat hebt....Je kunt altijd toch weer TERUG naar een trens? Waarom denk je dat menners een zwaarder bit gebruiken?! Om een betere rem te hebben en ongelukken op de weg te voorkomen. Zij rukken en plukken er ook niet doorlopend aan. Onder begeleiding kan het best goed werken met een ander bit. De ene pony is de ander nou eenmaal niet!
Veel succes en vooral plezier met je pony! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:05

hoi,
soms is het gewoonweg zo dat het in de pony zit.... wanneer ik het goed begrijp is het een pony met een verleden waarmee je al behoorlijk wat getobd heb en inmiddels al een heel stuk verder bent. Je wilt alleen ook het laatste stukje compleet maken.... en dat is niet zo 1,2,3 op te lossen.
Als ik jou was en je hebt inderdaad een goede instructeur, er is met de pony verder niets mis (rug, zadel etc) dan zou ik gewoon een keer een ander bit proberen. Je weet het snel genoeg.... Ik denk dat het "gewoon" bij de pony hoort en dat het misschien minder wordt in de loop der tijd als jij consequent blijft.
Succes!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:06

dankjewel voor jullie reacties ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:08

ik wordt gewoon zooo ontzetten moe van dat trek in haar mond
ik hoop dat jullie dat ook gebrijpen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:15

Vroeger had ik ook zo'n ontzettende hittepit van een pony. De eerste weken dat ik haar had kon ik gewoon nog niet eens met haar draven!
Misschien kan je iets anders van brok geven (pianissimo van .... daar zitten wel rustgevende kruiden is, of iets anders)
Bij mijn pony hielp het ook om hem even een uurtje op stal te laten voor het rijden. Even niks eten, gewoon tot rust komen.
Daarnaast mag je het niet zo ver laten komen. Van zo gauw mijn pony weer ging rennen maakte ik een volte halve baan. Dan weer recht uit, ging ie er weer vandoor weer volte halve baan.
Nou ik kan je zeggen, ik heb vroeger wat voltes halve baan gereden hoor. En zelf ook RUSTIG blijven. Met rukken los je niets op. Laat hem geen 10 m doorlopen, maar zet hem al bij de eerst pas vooruit op de volte.
Op den duur had ik deze pony echt wel onder de knie, maar het is even harder werken op paard dan bij een die alles vanzelf doet.
Ik heb deze pony altijd op een enkelgebroken Dtrens met rolletjes gereden. En dat ging goed.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:18

indd dat doe ik ook ik zet haar op een volte zodat ze geen vaart kan kan

thanks voor de tip :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:31

Ik spring mijn ontzettend hete pony ook met een dubbelgebroken watertrensje.. Ook rijd ik hem daarmee buiten.
Ik vind al die bittenwinkels die in die paardenmonden hangen alleen nodig als er echt alles aan geprobeerd is.
Nu kent de pony de hulp niet dus zou ik dat gewoonweg niet doen.
Zo'n bit werkt vaak voor even, maar als je het dan alsnog niet goed gebruikt dan word je pony wss straks gewoon weer "dood" voor dit bit.

Overigens zou ik ook niet direct wat aan het voer veranderen.
Gewoon leren rijden, en leren dat als jij je lang maakt, zwaar gaat zitten en een klein ophoudinkje maakt dat ze terug komt.
En zodra jij lichter gaat zitten en je hand toestaat dat ze dan weer harder gaat.

Kost even moeite, maar dat lukt vanzelf wel.
En dit gaat ook niet binnen 1 week ineens heel erg goed.
Daar gaat nog wel even wat tijd overheen, aangezien ze nu weet dat ze kan gaan rennen zonder er echt straf voor te krijgen.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:19

Als ze echt niet terug wilt kun je altijd de kleine volte op sturen, je stem gebruiken en remmen op de buitenteugel. Verder is een dubbelgebroken harry's horse bitje iets scherper (zilver kleurige ringen, goudkleurig bitstuk) dan een normaal dubbelgebroken bit.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:49

Hmm paardje is erg voorwaarts. Dit moet je niet oplossen door langzamer te gaan rijden. Laat haar maar eens vooruit gaan. Wel met controle natuurlijk. Rijdt maar is stevig door. Rij wat voltes, verander van hand, en ga zo maar door. Laat de mond zoveel mogelijk met rust. Succes. :)

Edit: Tenminste, dit is zoals ik het altijd geleerd heb. Ik heb ook een frisse pony die als ze fris wordt niet te stoppen is. Kop omhoog en gaan. Niet bepaald wegrennen, maar gewoon alle hulpen negeren. Dit heeft bij mij erg geholpen en heb er nu (bijna) geen last meer van.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:06

Grappig dat niemand bedenkt dat het bit misschien wel helemaal niet past of juist al scherp is voor de pony is waardoor ze niet reageerd. Of dat er haken oid op het gebit zit.

Ofwel, laat eerst een tandarts komen om de tanden te controleren, je kan aan de tandarts gelijk vragen of het bit wat je nu hebt wel geschikt is voor je pony.

Als dat allemaal goed is moet je met de basis aan de slag. Zorg dat ze op je zit terug leert komen. Dit is niet even in een week of 3 gebeurd hoor. goede instructie is wel zinvol.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:05

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien...jij wilt niet trekken...nou dan trek je toch niet?? Ik ken geen enkel paard dat vroeger of later niet vanzelf stopt met lopen...moet je beetje geduld bij hebben, maar ze stoppen allemaal vanzelf...zonder dat jij iets doet hoor.
Laat maar lekker lopen, tot ze uit zichzelf ophoud. En dan ga je overgangen maken. En dan heb je een opening, een kans om haar te belonen als het goed gaat. En begrijpt de pony dat het prettig is om te luisteren. En vandaaruit kan je verder werken...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 21:07

WinBinChes schreef:
Grappig dat niemand bedenkt dat het bit misschien wel helemaal niet past of juist al scherp is voor de pony is waardoor ze niet reageerd. Of dat er haken oid op het gebit zit.

Ofwel, laat eerst een tandarts komen om de tanden te controleren, je kan aan de tandarts gelijk vragen of het bit wat je nu hebt wel geschikt is voor je pony.

Als dat allemaal goed is moet je met de basis aan de slag. Zorg dat ze op je zit terug leert komen. Dit is niet even in een week of 3 gebeurd hoor. goede instructie is wel zinvol.

mischein moet jij leren lezen
de tantarts die is geweest hoor ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 21:11

Ezter schreef:
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien...jij wilt niet trekken...nou dan trek je toch niet?? Ik ken geen enkel paard dat vroeger of later niet vanzelf stopt met lopen...moet je beetje geduld bij hebben, maar ze stoppen allemaal vanzelf...zonder dat jij iets doet hoor.
Laat maar lekker lopen, tot ze uit zichzelf ophoud. En dan ga je overgangen maken. En dan heb je een opening, een kans om haar te belonen als het goed gaat. En begrijpt de pony dat het prettig is om te luisteren. En vandaaruit kan je verder werken...

okeej dankjewel ga het is proberen
dat is namelijk ook zo bij dravers hoe harder je aan te terugels trekt hoe harder ze gaan
blijkt dat die mennertjes aan de teugels hangen om zichtzelf in evenwicht te houden op de drafbaan

ze is op de teugels gereden al die tijd bij haar oude baas
dus het zou nog eens goed kunnen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:00

Heb je ook naar het bit gevraagd? Want dat staat er bij mij ook ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:40

ja natuurlijk heb ik daar na gevraag juist omdat ze zo sterk was in dr mond
toen had zij gezet dat dat zou kunnen komen omdat ze altijd op dr teugel gereden is
maar ddat dat wel over zou gaan
ben nu 3/4 jaar verder en ze is nog presies het zlefde in dat opzicht

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:42

Haa leuk!! Ik lees net in het 'bier-topic' dat paarden rustiger worden na een flesje bier. Een bokker geeft het voor elke wedstrijd, wordt hij lekker rustig van.
Ts, misschien moet je dit eens proberen? (Heb ook al op bokt gelezen dat paarden van bananan ook rustig worden :) )

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:02

0hahahahahahahahahaha

ik ga het proberen maar ben bang dat ze dan omvalt hihii

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:42

Nee hoor! Je moet het topic maar eens opzoeken. Die vraag wordt er ook gesteld. En daar zeggen ze dat het helemaal niet zo is :)