Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Re: Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:38

Simpelste oplossing: bespreek het met de eigenaar. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:55

Rianne_ schreef:
Ik zit te denken aan een scheef paard. :j Dat kan veel van die dingen toch wel verklaren..
Je zou eens kijken of een instructrice hier naar kan kijken.

Jep, dit is toch wel typisch een scheef paard..

Ik snap dat het lastig is als het paard niet van jezelf is (jaren in het zelfde schuitje gezeten) en dat het oplossen van de problemen ook niet een makje wordt. Denk dat je moet proberen zo veel te doen als je kan.
Mocht het lukken, in overleg met de eigenaar natuurlijk, is het denk ik belangrijk dat je idd gaat lessen, maar ook dat er eens wordt gekeken naar de rug en er een tandarts bij komt. Die kan je mogelijk ook adviseren over een ander bit, want ik denk dat ze ook last heeft van dit bit, naast de slechte ervaring.

Dan de problemen
Galop: zoals gezegd, achterwege laten. Galop is van nature niet de gemakkelijkste gang van een fries en als dit paard werkelijk scheef is en uit conditie zal ze waarschijnlijk niet genoeg kracht hebben in de achterhand. Dit eerst trainen door middel van veel schakelen in stap en draf, balkjes lopen, correct longeren en rechtrichten.

Conditie: kwestie van geduld. Veel stapwerk doen, niet je paard iedere keer in het zweet werken, afwisselen, longeren, opbouwen. Voor opbouwen staan er denk ik genoeg topic's hier die tips geven wat betreft schema's met minuten en afstanden. Zorg wel dat het leuk blijft voor je paard en niet iedere keer tot buiten adem gaan.

Reactie op been: consequent zijn. Lastig als de eigenaar haar helemaal dood rijdt, maar misschien kunnen jullie dit onderling afspreken? Beloon in het begin alle reactie op je been. Been, reactie, belonen en weer terug in tempo. Dit zal je net als de conditie op moeten bouwen.

Voltes: ik zou ze juist wel rijden, maar heel bewust. Ga echt werken en dat vooral in stap, aan de stelling en buiging, je eigen houding en neem niet te snel genoegen met een 'ei'. Dan is lessen zeker handig en let er goed op dat ze niet over het schouder weg loopt. Maak ze eerst groot maar ga ook werken aan verkleinen en vergroten. Hiermee kan je je paard soepeler maken.

Teugels hangen: vooral dan niet terug hangen. Je kan, maar daar is niet iedereen handig in en kan tegen je gaan werken, zodra ze hangt gewoon alles los gooien, dan leren sommigen snel genoeg dat hangen niet kan. Verder zou ik zo weinig mogelijk druk nemen, zeker als ze al wat lastig is op het bit. Zodra ze sterker wordt vanuit achter zal ze vanzelf je hand op gaan zoeken en dan pas kan je met meer druk gaan rijden.

Struikelen: rechtrichten, rechtrichten, rechtrichten. Leer haar sterker te worden en meer in evenwicht te komen, dan zal ze meer op eigen benen gaan lopen.

Ervandoor schieten: negeren en weer verder aan het werk. Niet boos worden, maar juist goed gedrag belonen.

Bij de meeste dingen zal je zelf wel een stukje in kunnen redden, maar snel zal je hulp nodig hebben. Zodra je paard sterker gaat worden zullen er waarschijnlijk weer andere trucjes bij komen en zal je weer anders moeten gaan rijden.

Maar voor nu, succes!

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:21

Ik rij ook op de fries van een ander en een aantal problemen komen mij ook bekend voor. Gelukkig heb ik wel af en toe les met haar, wat erg veel helpt, dus als je dat (nog) niet hebt zou ik toch proberen wat te regelen.

Maar dan hoe ik t bij 'mijn' fries oplos, misschien heb je daar wat aan.

Galop: voordat je aanspringt is het belangrijk dat je tempo en nageeflijkheid goed is. Dan geef je, in een hoek, één duidelijk hulp met kuit. Als ze hier niet reageert geef ik een prik met mn spoor. Als ze ook hier niet op reageert krijgt ze een tik met de zweep. Als ze op mn kuit aanspringt is t prima en beloon ik haar met mn stem. Als ze pas op die andere hulpen (spoor/zweep) reageert, dan rent ze er inderdaad ook een beetje op los of galopeert ze overkruis oid. Maar tis reactie, dus belonen. Terugnemen en vanuit alle rust weer opnieuw beginnen. Hoe consequenter je bent met het opvolgen van de hulpen, hoe minder streng/grof je hoeft te zijn. Galop is overigens moeilijk voor een fries dus heb geduld!

Conditie: Als haar conditie niet zo goed is zou ik niet te lange stukken galopperen. Springt ze aan, galoppeer eenmaal de bak rond of een volte en neem haar dan weer terug. Zo leert ze ook dat ze pas op jou hulp weer terug mag naar draf. Wissel ook af met stap. Veel oefeningen kunnen vaak nog verbeterd worden en dat kun je goed in stap oefenen. Of kleine voltes rijden om haar goed om je binnenbeen oid te krijgen... Als je merkt dat ze er weer tegenaan kan, dan kan je weer beginnen met draven. Waarschijnlijk kun je de stukken draf en galop zo steeds een beetje uitbreiden.

Reactie op been: Dit was bij ons het grootste probleem. Wat ik ook deed, ze had er maling aan. Werken met 'vragen, zeggen, dwingen' werk bij ons heel goed. Als je iets wil, dan vraag je het met je kuit. Als ze hier niet op reageert zeg je het met je spoor. Ook geen reactie? Dan dwing je met je zweep. Belangrijk hierbij is dat je consequent bent, altijd in deze volgorde werkt en ook duidelijk bent. Het dwingen met de zweep hoeft overigens niet per se een harde mep te zijn, maar wel zodanig dat ze erop reageert. Zodra ze reageert meteen belonen!! Velen vergeten dit sowieso tijdens het rijden (waar ik zelf ook goed in ben). Op een gegeven moment zul je steeds kleinere hulpen hoeven geven, omdat ze door heeft dat je ook echt meent wat je zegt (was bij ons zo iig). O ja, geef alleen been wanneer nodig, niet bij elke pas.

Voltes/bochten draaien: Oefen deze figuren eerst in stap. Als ze goed gaan, dan kun je ze in draf oefenen. Zodra ze terug valt meteen been geven (vragen, zeggen, dwingen). Tempo behouden staat altijd op de eerste plaats. Het afsnijden komt waarschijnlijk meer aan op juist been en teugel gebruik.

Teugels hangen: Waarschijnlijk is dit op te lossen door meer bij te rijden met je been. Zodra ze meer voorwaarts is gaat ze wss ook minder hangen. En vooral niet terugtrekken (ben ik zelf ook mee aan t vechten).

Bit indoen: dit is sowieso een kwestie van geduld. Word ook niet boos als je hiermee bezig bent, dit werkt alleen maar nadelig. Probeer de negatieve associatie weg te halen. Werk overigens niet met snoepjes als beloning, want dan zal ze steeds een snoepje willen. Doe bijvoorbeeld of je met het hoofdstel bezig bent terwijl je naast haar staat. En mss helpt t als ze kan zien dat het hoofdstel eraan komt, zodat ze niet verrast wordt? En vooral belonen als ze braaf is. Zeg t uitgebreid en geeft klopjes in de hals.

Struikelen: dit hangt waarschijnlijk samen met het tempo en de conditie. Zodra ze onder haar eigen tempo loopt, zal ze waarschijnlijk gaan sloffen, waardoor ze vaker struikeld. Ook wanneer ze aan t eind van dr latijn is zal ze meer gaan struikelen. Let op je tempo en hoe lang je bezig bent. Mss gaat t dan wat beter.

Ervandoor schieten: is ze hier niet aan t vluchten voor het werk? Aangezien niet echt galoppeert wanneer jij het zegt. Maar ja een oplossing. Er zijn er velen waarvan de effectiviteit verschilt per paard. Maar probeer dr op de volte te zetten. En als ze meestal als ze weg schiet kort en krachtig galoppeert, laat haar dan door galopperen zodra zij weer terug wil naar draf. Laat haar pas terug gaan naar draf zodra jij dat zegt.

Hoop dat je hier iets mee kunt! Veel succes iig!!!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:48

an_ti schreef:
En heel eerlijk gezegd heb ik over die rijprestaties ook nog wel mijn twijfels...

an_ti schreef:
Ik was al helemaal bezig met eerst gewoon maar stappen en draven. De galop is ook nog helemaal niet aan de orde. Maar de bazin verstoord dit proces dus enorm!
Mbt het "schoppen" , de bazin schopt zo erg met haar benen dat ze als ware bijna opstijgt.. B-)
an_ti schreef:
Nee, heeft ze niet.
Jullie mogen me ook best vertellen hoe ik dit haar 't beste kan uitleggen, zij is zelf nogal overtuigd van haar manier van aanpakken. Voor de geintreseerde heb ik een filmpje van haar rijstijl en dan vooral letten op het benenwerk. Pb maar!

Niet netjes om zo over iemand te praten hier terwijl je er zelf duidelijk ook totaal geen verstand van hebt. Zij laat jou toe op haar paard en dan praat je zo. Ook al heeft de eigenaresse er weinig verstand van (ook al vind ik het verschrikkelijk dat zulke mensen zulke groene paarden kopen) dan nog kun je dit met respect duidelijk maken hier en duidelijk maken dat jij en eigenaresse echt les nodig hebben. En waarom zou je van haar niet mogen lessen? Klinkt onaannemelijk. Als jij erop mag rijden, mag er heus wel iemand bij in de bak staan die jou les geeft. En dan bedoel ik iemand met verstand van rechtrichten en jonge paarden en geen manegeles. Moet je er alleen wel geld voor uit willen geven en dat zou ik ook zeker doen.

Met 3 dagen per week heb je zat tijd om rustig aan je paard recht te richten en op te leiden. De vragen die jij stelde zijn zulke basiszaken, dat
als je dat niet weet en je geen les hebt, je dus ook NIET op dat paard moet stappen. Dus les nemen min 1x per week of stoppen, je verpest een paard zo alleen maar. Daarnaast spreek je jezelf hier ook tegen, je hebt vragen over de galop en conditie en later zeg je dat
an_ti schreef:
De galop is ook nog helemaal niet aan de orde. Maar de bazin verstoord dit proces dus enorm!
. Moet ik hier uit halen dat je "gedwongen" wordt door de eigenaresse dat je MOET galopperen. Of ben je nu inconsequent in je verhaal?

Ik ga dus ook zeker geen tips geven om de vele(!) punten waar je tegenaan loopt op te lossen. Dat kun je ten eerste al helemaal NIET leren vanaf een computerscherm.

Punt: Gaan lessen en anders stoppen want uit je verhaal maak ik op dat jíj er net zoals de eigenaresse (wat jij aangeeft) er geen verstand van hebt en maar aanmoddert. En wie is de dupe....juist het paard.

edit: iets genuanceerd
Laatst bijgewerkt door SorayaDL op 02-04-10 10:08, in het totaal 3 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:54

SorayaDL schreef:
an_ti schreef:
En heel eerlijk gezegd heb ik over die rijprestaties ook nog wel mijn twijfels...

an_ti schreef:
Ik was al helemaal bezig met eerst gewoon maar stappen en draven. De galop is ook nog helemaal niet aan de orde. Maar de bazin verstoord dit proces dus enorm!
Mbt het "schoppen" , de bazin schopt zo erg met haar benen dat ze als ware bijna opstijgt.. B-)
an_ti schreef:
Nee, heeft ze niet.
Jullie mogen me ook best vertellen hoe ik dit haar 't beste kan uitleggen, zij is zelf nogal overtuigd van haar manier van aanpakken. Voor de geintreseerde heb ik een filmpje van haar rijstijl en dan vooral letten op het benenwerk. Pb maar!

:r Bah, wat een persoon ben je zeg om zo over iemand te praten hier terwijl je er zelf duidelijk ook totaal geen verstand van hebt. Zij laat jou toe op haar paard en dan praat je zo. Ook al heeft de eigenaresse er weinig verstand van (ook al vind ik het verschrikkelijk dat zulke mensen zulke groene paarden kopen) dan nog kun je dit met respect duidelijk maken hier en duidelijk maken dat jij en eigenaresse echt les nodig hebben. En waarom zou je van haar niet mogen lessen? Klinkt onaannemelijk. Als jij erop mag rijden, mag er heus wel iemand bij in de bak staan die jou les geeft. En dan bedoel ik iemand met verstand van rechtrichten en jonge paarden en geen manegeles.

Met 3 dagen per week heb je zat tijd om rustig aan je paard recht te richten en op te leiden. De vragen die jij stelde zijn zulke basiszaken, dat
als je dat niet weet en je geen les hebt, je dus ook NIET op dat paard moet stappen. Dus les nemen min 1x per week of stoppen, je verpest een paard zo alleen maar. Daarnaast spreek je jezelf hier ook tegen, je hebt vragen over de galop en conditie en later zeg je dat
an_ti schreef:
De galop is ook nog helemaal niet aan de orde. Maar de bazin verstoord dit proces dus enorm!
. Moet ik hier uit halen dat je "gedwongen" wordt door de eigenaresse dat je MOET galopperen. Of ben je nu inconsequent in je verhaal?

Ik ga dus ook zeker geen tips geven om de vele(!) punten waar je tegenaan loopt op te lossen. Dat kun je ten eerste al helemaal NIET leren vanaf een computerscherm.

Punt: Gaan lessen en anders stoppen want uit je verhaal maak ik op dat jíj er net zoals de eigenaresse (wat jij aangeeft) er geen verstand van hebt en maar aanmoddert. En wie is de dupe....juist het paard.

Goh volgens mij probeert ze imo wel hulp te krijgen en dan zeg jij bah wat een persoon ben jij beetje vreemd hoor. >;)

Ts probeer met de eigenaar tepraten over lessen en ik denk dat je paardje ook wat scheef is zoals meerdere zeggen ik zit met het zelfde probleem met mijn andalusier, dit is nu al wel wat minder aangezien mijn vriendin ook op hem rijd ook met les en ik zelf wel genoeg ervaring heb om dit te verhelpen, heb genoeg geduld en ga opnieuw opbouwen eerst alles in stap proberen, dan in draf, en daarna elke x weer in galop proberen niet opgeven probeer vooral niet boos teworden.
Als ze in je handen gaat hangen in 1x gewoon loslaten zo leert het paard dat vanzelf wel af mijn paard iig wel. ;)
Laatst bijgewerkt door love_nadesh op 02-04-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:57

love_nadesh schreef:
Goh volgens mij probeert ze imo wel hulp te krijgen en dan zeg jij bah wat een persoon ben jij beetje vreemd hoor.
>;)

Misschien lezen! Niet zo moeilijk hoor. Vind het niet normaal dat ze op een onrespectvolle manier praat over de eigenaresse. Ze wilde zelfs zonder toestemming een filmpje van haar rijden plaatsen. Daar reageerde ik op zo'n manier op ja. Als ik de eigenaresse was geweest dan zou ik dit zeker niet leuk vinden.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:59

SorayaDL schreef:
love_nadesh schreef:
Goh volgens mij probeert ze imo wel hulp te krijgen en dan zeg jij bah wat een persoon ben jij beetje vreemd hoor.
>;)

Misschien lezen! Niet zo moeilijk hoor. Vind het niet normaal dat ze op een onrespectvolle manier praat over de eigenaresse. Ze wilde zelfs zonder toestemming een filmpje van haar rijden plaatsen. Daar reageerde ik op zo'n manier op ja. Als ik de eigenaresse was geweest dan zou ik dit zeker niet leuk vinden.

Ik vind dat je het dan wel op een nettere toon had kunnen zeggen iniedergeval.
Ze probeert hulp tezoeken het gaat hier toch uiterraad om het paard niet om de eigenaar.
En ts verdedigen doe ik ook niet je hebt imo wel gelijk dat ze niet zo over de eigenaar moet praten maar zoals ik al zij je had hetook op een iets nettere toon kunnen zeggen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:02

Als ze hulp wil, dan moet ze gaan lessen. Simpel. En de eigenaar heeft zeker wel wat te maken met het paard en de bijrijdster. Kun je zeker niet los zien. Vraagt zij trouwens zelf ook om...heb je het hele topic wel gelezen??

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:04

Klinkt alsof het paard helemaal niet aan je been is, dat probleem heb/had ik ook met mijn paard. Maar ben het wel eens met veel mensen, neem les, misschien kan iemand je daar op de locatie van het paard les geven? Ja het kost dan veel geld, maar dan heb je wel resultaat. Ik zou het ook niet allemaal op de eigenaresse schuiven, is dit paard in het verleden wel goed gereden? Kent het de hulpen al wel of niet, lijkt me ook nogal een verschil. Mijn paard kan prachtig lopen, alleen ik kan nog niet zo goed rijden. Het is echt hard werken, maar ik boek vooruitgang.

Succes

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:05

SorayaDL schreef:
Als ze hulp wil, dan moet ze gaan lessen. Simpel. En de eigenaar heeft zeker wel wat te maken met het paard en de bijrijdster. Kun je zeker niet los zien. Vraagt zij trouwens zelf ook om...heb je het hele topic wel gelezen??

Ik ga niet het hele topic lezen alleen de laatste pagina het is niet netjes om zo over de eigenaar tepraten maar dat is aan haar niet aan ons.

Ts hoe kun je zeggen dat de eigenaar ook bar weinnig verstand heeft als jijzelf er bijna niks van kan?
Ga gewoon lessen en dan zul je zien dat het snel beter word ik spreek uit ervaring. ;)

Ga vooral ook veel oefenen je hoeft niet gelijk een heel rondje goed tedoen, ookal heeft ze 4m goed gegallopeerd dan goed belonen zo als maar door gaan en verder gaan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:58

Bij het longeren stemcommando's aanleren misschien?
Dus bv. draven is klikken met je tong.
Als je dan aandraaft klik je en geef tegelijk beenhulp.
Ik zou ook niet te lang rijden en rustig opbouwen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 06:46

Zelf heb ik ook friezen, maar deze 'problemen' komen mij NIET bekend voor.

Voordat jezelf vanalles gaat proberen, zou ik toch eerst met de eigenaresse overleggen. Misschien kunnen jullie samen op les. Dus dat er iemand naar jullie toekomt en dan haar les geeft en jij dan kijkt en de andere keer andersom.
Of misschien als jij les neemt, dat de eigenaresse dan ziet dat haar manier van rijden niet de goede is.
Maar duidelijk is wel dat er actie ondernomen moet worden, anders wordt het paard behoorlijk verpest!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:29

Hey!
Veel van je problemen hebben naar mijn idee te maken met het feit dat ze slecht wijkt voor druk. Zeg maar dat als jij ergens duwt (met been, hand, etc) dat zij niet reageert.
Dit zou je kunnen oefenen! :) Gewoon aan een halstertje en lang halstertouw of longeerlijn.
Beslis eerst waar je haar heen wilt laten wijken, dus kont opzij, naar achteren, e.d. leg je hand dan eerst rustig op deze plaats en geef dan in stapjes steeds meer druk (als ze echt niet reageert even met je vingertoppen drukken ipv platte hand). ALS ze dan wijkt, haal je meteen de druk weg. Langzamerhand zal ze dan gaan begrijpen dat hoe sneller zij reageert, hoe minder druk er is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:06

Bedankt voor jullie tips enzv! :D
Ik heb met de eigenaresse gepraat maar zij blijft volhouden dat dit op te lossen is zonder les, en dat wij 't allemaal zelf wel kunnen.
En ik galopeer dus niet, aangezien het alleen maar verslechtering oplevert de laatste tijd. Maar zij dus wel. En ik probeer ook maar dingen uit, ik kan van mezelf rustig zeggen dat ik nog zat te leren heb. Ik ben niet bekend met jonge paarden over 't algemeen, tenminste niet in deze vorm, dus voor mij is het ook een beetje behelpen. Ik vraag niet voor niets hulp.
En waar mijn "kunne" ophoudt is hulp nodig, maar het is niet MIJN paard en ik kan de eigenaars er dus ook niet toe dwingen te gaan lessen. Hoe graag ik dat ook zou willen. Ik doe dit met goede bedoelingen, laat dat duidelijk zijn.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:15

Ik zou n.a.v. jouw berichten bijna vragen: wat doe je er nog?

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:35

Je raakt gehecht aan 't beestje he..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:41

Dit kun je sowieso niet oplossen als er iemand op gaat zitten die met een schop al jouw werk teniet doet. Er moeten dingen consequent opnieuw worden aangeleerd, en dat gaat niet als iemand anders vrolijk doorgaat met 'het verkeerde'.

Als die eigenaresse niet wil veranderen van methode, dan kun jij verder niets doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:11

Sorry, maar de meeste mensen die zeggen ´dan maar stoppen´ hebben of al een eigen paard of een hele fijne eigenaar van het vz/paard.
Soms moet je genoegen nemen met de situatie en daarvan proberen het beste te maken. Misschien kan zij door te laten zien welke manier wel werkt de eigenaar over halen om het anders te doen. Sommige mensen moeten eerst zien en dan pas willen ze het geloven.
Imo kunnen paarden zich heel best aanpassen aan verschillende ruiters. Natuurlijk zullen jullie nooit zo de ultime top halen, maar jij zult zeker een basis kunnen vormen met het paard. Waarom dan nu al opgeven?

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:18

succes, hoe gaat het nu?

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:27

Ze liep gisteren wel lekker, goed gedraafd en zelfs weer even aan de teugel. De voltes gaan al beter igg.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:28

Ik denk idd dat het beter is dat je er voor zorgt dat de eigenaar van idee veranderd, want als jij het goed doet, of het probeert, maakt het toch niet zo heel veel verschil.
Dit kun je doen door er gewoon over te spreken, dat jij denkt dat de methode niet die van het paard is, dat iets anders proberen misschien geen slecht idee is enz.
Mensen maken fouten, denken hele verkeerde dingen zonder het zelf te beseffen.
Misschien kun je voorstellen dat ze les neemt, of dat jij met het paard les neemt en zij komt kijken?
Succes

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:34

an_ti schreef:
Je raakt gehecht aan 't beestje he..

Begrijp ik. Maar ik ben van mening dat deze situatie verre van ideaal is. Er moet een fijne verstandhouding zijn met de eigenaresse, één waarbij hetgeen het beste is voor het paard ten alle tijden bespréékbaar moet zijn. (nb. niet altijd zal jouw eigen mening de juiste zijn). Als jij graag zou willen lessen met dit paard, zou een eigenaresse dat m.i. juist moeten stimuleren. Als je in 'n situatie verzeild raakt waarin je dingen moet doen tegen beter weten in, oftewel niet in overeenstemming met wat jou goed dunkt, en als je een ander ermee ziet aanmodderen en die dat niet wil inzien, dan vraag ik me af in hoeverre je daarin mee moet gaan. Wordt het paard hier gelukkig van?

Het enige wat je nu kan doen, m.i., en ik snap écht wel dat je er voor het paard bent, is jezelf dan aan de kleine stapjes houden; zelf met geduld stap voor stap aan de slag. En elke verbetering is er eentje om te bevestigen en om verder uit te werken.
Niet alles tegelijk aan willen pakken. Het tempo van jou én het paard aanhouden en van niemand anders ..

Galop: werk eerst aan de conditie. Pak het later bijvoorbeeld samen met iemand op aan de longeerlijn, met stemhulp, longeerhulp en zachte beenhulp.
Conditie: stap voor stap. Geduld. Opbouw.
Reactie op been: overgangen.
Voltes/bochten draaien: nog niet aan toe.
Teugels hangen: overgangen, schakelen.
Bit indoen: oefenen, belonen. Geduld.
Struikelen: voorwaart houden, overgangen.
Ervandoor schieten: aandacht bij joú houden, schakelen, overgangen.
Korte, eerste gedachten. Hoop dat je er wat aan hebt. Maar dit is niet iets wat vanachter een computerscherm eventjes opgelost kan worden.
Succes en met name veel plezier met het dier.

nb: en laat je op internet nooit op een dergelijke wijze over iemand, in dit geval de eigenaresse, uit.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:41

Als ik dingen voorstel wordt het allemaal ontweken. Neem vb "de longeerlijn" "nee nee, dat kan ze niet." klaar..
Misschien toch een keertje proberen? "werkt niet.
En zo gaat het met vrijwel alles.
Het is gewoon vrijwel altijd een No go.
Zo schiet ik er inderdaad weinig mee op.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:00

hoelang heeft de eigenaar het paard al?
En uit de begin post begrijp ik dat je hem nog maar 3 maanden verzorgd.
GEDULD!! eerst rustig oefenen met bit in doen.
stapje voor stapje.
paard moet ook aan jou wennen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:07

- De galop, ze rent er maar een beetje op los als het haar uitkomt en snapt niets van de hulpen die ik haar daar voor geef, de enige manier om haar in galop te krijgen is haar te "schoppen"..En dat zie ik echt niet zitten, buiten dat dit "zielig" is, ziet het er ook gewoon niet uit. Dus hoe leren wij dit haar aan en andere tips?

---> Dit paard is niet sterk genoeg in haar lichaam om de galop op een correcte manier uit te voeren, snel gaan is haar enige manier om in balans te blijven. Om rustig te galopperen heeft een paard kracht nodig om zich in balans te houden in een langzame galop. Is deze kracht er niet zal ze simpelweg niet langzaam kunnen galopperen. Laat die galop als ik jou was voor nu nog maar even achterwege, om dit aan te kunnen moeten namelijk flink wat van de onderstaande puntjes allereerst in orde zijn. Het heeft nu geen nut haar iedere keer in galop te jagen.

- Conditie, haar conditie is naar mijn mening op zijn zachts gezegd "waardeloos". Als ze al galoppeert dan is ze binnen 1 min al weer aan 't draven. Ze houdt het gewoon niet vol. Na een beetje werken is ze helemaal kapot. Soms maakt ze in de bak een soort van gekke 5 minuten mee en dan is ze er helemaal kapot van. Haar energie verbruik klopt dus niet. Hoe bouwen wij haar conditie op?

---> De conditie van een paard bouw je simpelweg op door gestructureerde beweging, veel beweging. Maar beweging aangepast aan haar kunnen. Probeer haar gerust een uur rond te jagen, je zal haar alleen slopen. Begin met half uurtjes met hoofdzakelijk draf zonder haar over haar tempo heen te jagen. Doe dit onder het zadel of aan de longe. Maar zorg dat je goed op haar blijft letten, zij is jou meter, als ze gesloopt is de dag ervoor zal de training de dag erna niets bijdragen.

- Reactie op been, Zij luistert nauwelijks tot niet naar mijn been, of je moet weer "schoppen", iets wat vreselijk is. Ze loopt dus ook niet goed door. Hoe moeten wij dit oplossen?

---> Ze weet simpelweg niet dat dit been een drijvende hulp, of een leidende hulp voor stelling is. Als iemand je taal niet praat, denk je dat schreeuwen opeens wel gaat helpen? Kent ze het longeren probeer haar dan allereerst duidelijke stemcommando's aan te leren. Later combineer je deze onder het zadel (los of aan de longe) met jou fysieke hulpen. Stap, draf, eventueel galop, hooo en vooruit. (hier kan jij jou variaties op aan brengen) Rijd met een zweepje dat je consequent gebruikt. Je geeft een normale beenhulp (dus vanaf nu gewoon ophouden te schoppen) en bij gebrek aan directe reactie (daarmee bedoel ik niet direct sneller gaan, maar wel duidelijk een opbouw in het lichaam laat merken) geef je een tik achter de kuit. Bij reactie laat je deze tik weg. Met een tik bedoel ik een tik en zeker geen mep.

- Voltes/bochten draaien, Als wij met haar aan 't rijden zijn dan heeft zij ontzettend veel moeite met het lopen van ronde figuren, zij valt dan vaak terug in een tragere gang of snijdt de helft van de bak af. Hoe leren we haar dat?

---> Hoe kan een paard zonder lichamelijke kracht en balans een ronde volte rijden? En hoe wil je deze rond krijgen als je haar niet om het been heen kan buigen en kan begrenzen met het buitenbeen? Ze is nog niet klaar voor figuren in haar huidige lichamelijke staat. Zorg eerst eens dat ze de basis van de stem, been en teugelhulpen onder de knie heeft en genoeg conditie heeft. Pas dan ga je ipv van lange ruime lijnen wat krappere en rondere lijnen rijden.

- Teugels hangen, Ze hangt soms in de teugels, iets wat niet fijn is voor je handen. Oplossingen?

---> Ze loopt niet op eigen benen dus zal iets anders moeten zoeken om op te steunen, blijkbaar leen jij je hand daarvoor dus maakt zij daar ook heen gretig gebruik van. Naarmate ze meer conditie krijgt en goed aan alle hulpen staat zal ze klaar zijn krappere lijnen te lopen, meer kracht krijgen in het lichaam, meer op eigen benen lopen en minder steun op jou hand zoeken. Bied haar deze echter nu ook niet, gaat ze hangen dan doe je je handen naar voren en drijf je.

- bit indoen, Ze heeft ooit een ongelukje gehad met het bit en daardoor krijg je het heel lastig in, ze gooit haar hoofd in de lucht en het kan gewoon zoveel sneller klaar zijn dan dat het nu is. Iemand oplossingen?

---> Maak het bit weer prettig voor haar, gebruik een krukje zodat je geen moeite hebt als ze haar hoofd omhoog doet. Brengt het vooral in zonder haar pijn te doen en haal het eruit zonder haar pijn te doen. Smeer als extra goedmakertje een zoete substantie erop om het bit weer geleidelijk aan te assosieren met iets positiefs.

- Struikelen, Ze struikelt vrij vaak, ik weet niet hoe ik dat moet oplossen dus iemand?

---> Ze heeft geen balans en kracht dus zal ook meer moeite hebben haar benen correct neer te zetten. Dit wordt beter als al het bovenstaande beter wordt.

- Ervandoor schieten, Ze schiet er regelmatig weleens vandoor in een open rijbak of weiland. Dan wil ze galoperen, bokken en ik vraag me af wat je hieraan kunt doen. Wie wie oh wie?

---> Ze heeft geen correcte basis, reageert niet op het been, heeft nare ervaringen met het bit en waarschijnlijk begrijpt ze ook nog niet dat ze naar jou moet luisteren. Dus waag je simpelweg nog niet aan open vlaktes voordat je de rest van de punten voor elkaar hebt. Anders heb je dadelijk een erger probleem.

Dit is een paard wat op alle vlakken gewoon geen educatie heeft. 0, nada. Je verwacht simpelweg te veel. Dit is geen onwil, dit is gebrek aan kunnen. Ze kan nog niet gehoorzamen omdat ze het nog niet kan. Dit paard moet doorgereden worden, of waarschijnlijk 'her'-doorgereden worden, de basis moet er in. Dit is absoluut geen simpele klus. Doe dit niet alleen want -en dit is niet gemeen bedoeld echt niet- als je capabel was geweest zat je nu niet in deze situatie, zoek hulp bij een professioneel iemand, of laat het door een professioneel iemand doen. Anders komt er nooit verbetering op deze vlakken.