ik zou het er ook eerder in zoeken dat de pony je of niet begrijpt of niet kan doen wat jij vraagt omdat het hem moeite kost (vanwege gebreken aan evenwicht of bespiering bijv., maar het kan ook dat jij hem hindert). ik zou kijken of je het op kan lossen door veel gymnastiserend te werken, meer met je zit te rijden en minder vanuit druk en "moeten". mijn bijrijdfjord heeft ook moeite met voltes en buigingen en kan ook het bit vastpakken en van alles proberen, maar juist als ik haar goed voorwaarts en vanuit ontspanning rijd, zodat ze heel licht in de hand wordt, gaat het veel beter. je zou ook eens kunnen proberen zonder zadel te rijden in stap en dan wendingen proberen te rijden aan een lange teugel mbv je zit en benen. dan kan je heel goed voelen hoe je paard reageert op wat jij doet. ik heb ooit eens een cursus gevolgd waarbij je zonder zadel en hoofdstel je paard leerde sturen, puur mte je zit dus, daar is voor mij echt een wereld mee opengegaan - ik heb de teugels nauwelijks meer nodig gehad sindsdien! en al die 10 jaar dat ik lessen op 3 verschillende maneges heb gehad heb ik daar niks over geleerd...