reageert je pony wel goed op de rem dan? dan zou ik namelijk gewoon veel overgangen gaan rijden. Ook vind ik dat kinderen van 12 of 13 best op een pony van 1.20 zouden mogen rijden, je moet eigenlijk kijken naar het gewicht en de lengte, niet de leeftijd. Sommige langere mensen zijn juist heel mager en kleinere te dik.
ponydony
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-10 15:54
we doen alleen maar overgangen rijden en als het past maakt de leeftijd niet uit maar toevallig zitten bij ons op de club alleen maar grote kinderen.
maar ze reageert dus totaaal niet op die overgangen? Misschien kun je ergens ofzo een advertentie plaatsen zoiets van bijrijder gezocht voor pittige welsh van 1.20? Dan kijk je wat verder dan je eigen club
ponydony
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-10 16:27
jawel je sluit je handen en ze schakelt netjes terug maar na een halve ronde gooit ze het tempo weer omhoog dus je blijft terugschakelen. Is op zich niet erg alleen ik vind dat het voor de ruiter lastig is om het rijden goed onder de knie te krijgen. Ik denk dat de pony dressuur ook minder vind ik zal eens kijken of er iemand een keertje mee wil gaan springen.
En proberen het werk uitdagender/moeilijker maken. Misschien vind ze het werk allemaal te makkelijk.
En je dochter laten rijden met instructie. Zodat er ook gekeken kan worden naar wat de ruiter verkeerd doet
ponydony
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-10 16:53
Springen kan onze dochter nog niet is pas 8 jaar, ik vind ze wat jong en met de vluggigheid vd pony ook noet zo vertrouwd, juist de gallop durft onze dochter niet zo goed.
Gelukkig kan ik zelf goed helpen ( heb zelf meedere paarden z2 en hoger gereden) en vaak gaat ze mee naar mijn oude intructrice ( om alles niet uit het oog te verliezen) maar ook die zegt het zit de pony tussen de oren en ligt niet aan onze dochter.
Vrijdag ga ik het nieuwe voer proberen en ik wil iemand eens met de pony laten springen maar of dat de dressuur er dan beter van wordt twijfel ik.
Ach ja we rijden er nog wel met plezier op, we doen er alles aan om het te verbeteren en wellicht komt het met de tijd wel in orde, dochter moet ook nog veel handiger worden en de pony meer kilometers draaien.
Chocotof
Geplaatst: 31-03-10 18:40
Wat vervelend dat de pony van je dochter zo druk is.
Zelf heb ik een 'adhd' pony die ook van het minste werk heet kan worden en het liefst door de bak heen zou willen denderen ongeacht wie erop zit.
Wat bij haar erg goed geholpen heeft is om juist niet met de rem erop te rijden. De teugels uiteraard niet helemaal slap laten hangen maar de pony gewoon wat ruimte geven en vanuit daar een lekker bezig houden met figuren rijden en vanuit daar wat terug schakelen vanuit de zit.
Waarschijnlijk zal de pony het wel eventjes uitproberen en misschien een keertje op een lopen zetten maar het werkt na een aantal keer echt bij 9 van de 10 drukke ponies om weer rust in het koppie te krijgen.
Misschien kun je de pony ook eens laten vrijspringen of even lekker losgooien voor je hem opzadelt en je dochter gaat rijden?
ponydony
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-10 19:24
Heb vandaag echt genoten de pony was ondanks de wind zo braaf en dan is het zo'n genot om naar de kijken. Ik heb de pony nog wel aan de longe juist om mijn dochter de kans te geven de pony maar gewoon te laten lopen) ze durft dit niet los, hij gaat dan heel snel in gallop en dat vind ze eng. Hoe minder druk op de pony hoe easier ze wordt, ik weet ook wel dat het samenspel tussen pony en kind nog niet optimaal is maar als de pony nu effe altijd zo zou zijn als vandaag dan zou mijn dochter nog een heleboel van haar kunnen leren. Hopelijk heeft de pony het licht gezien haha, ik ben bang van niet maar ja iedere rustige dag is er weer een. Op naar de volgende rit.
Soms worden pony's druk en flink voorwaarts van continue overgangen rijden, voor een slome is dit prima maar misschien hebben jullie een slimme, gevoelige pony die al voor de ruiter aan denkt en zelf de tempowisselingen aangeeft, is niet zoals het hoort maar misschien kun je al die overgangen een poos achterwege laten. Aan de longe doe je al dus ga de eerste keer alleen maar stappen, paar rondjes goed dan gewoon belonen door te stoppen en de volgende dag hetzelfde, gewoon belonen door te stoppen met rijden kan soms goed helpen, ik heb mijn paard wel eens na 10 min. weer afgezadelt en beloond omdat hij heel vervelend gedrag net niet toonde, hij was snel van begrip en na drie keer was het over.
Waar woon je ergens?(mag via pb) De tips die hierboven staan kunnen wel eens helpen ja. De vorige keer was hij/zij rustig zei je he?Maar de keren daarvoor hyper??Als hij nou nog is een keer zo druk is kan je misschien eens kijken of er iets veranderd is aan je dochtertje haar houding of aan andere dingen snap je wat ik bedoel?En of er veel mensen staan te kijken daar kan het ook aan liggen.
ponydony
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-10 20:49
daar ben ik weer.
Nee de pony is zo af een toe wel is een dag rustiger maar over het algemeen niet dus. Wel is mij opgevallen dat wanneer mijn dochter slecht geconcentreerd is en dus ook drukker met de hulpen is dan reageert de pony daar direct op, als je gewoon heel stil zit en je handen mooi op de plaats dan is de pony beter maar toch wordt hij vlugger naarmate je ermee rijd. Je verwacht de meeste worden moe van het rijden maar zij lijkt meer energie te krijgen.
De pony krijgt nu subli basisbrok ( heel weinig)
ziamara
Geplaatst: 01-04-10 21:20
heeft die van mij ook, als je eenmaal hebt gegaloppeerd dan zijn ze het drukst. ik laat haar dan meestal(op buitenrit) even haar energie kwijt. dan is ze gelijk rustiger.
maar ik snap natuurlijk ook heeeel goed dat je dat niet kan maken bij jouw dochter, aangezien die wel jonger is. en je weet natuurlijk ook niet hoe dat uitpakt bij deze pony, misschien word die daar juist nog drukker van.
edit; even wat verwijderd, stond al ergens in het topic