Rare houding + foto..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Rare houding + foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:26

Inderdaad langer doen, absoluut niet korter hoor!

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:27

Hee lysanne!!
Ik zag ineens dit topic en zag dat is lysanne :+

Maar dit probleem heb ik ook gehad en heb het tegen mn instructrise gezegd dat ik mijn houding echt poedersuiker vind.
Nu zijn we daar heel hard voor aan het werken.
Maar als je rijd moet je echt de hele tijd denken benen goed, benen goed benen goed.
Want het is gewoon een gewoonte geworden. (bij mij teminste)
En ook een paar keer zonder beugels rijden, zonder zadel wil denk ik niet bij jou.
Omdat je heel veel verschillende paarden rijd maar zonder beugels kun je wel doen.

Ik moest 1 keer in de week zonder beugels rijden en het gaat nu al veel beter :D

ik zie je maandag weer! <3

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:32

ik zou de beugels indd ook niet korter doen maar langer!!
het voelt in het beging wel raar maar naar 2 keer rijden went het wel!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:37

Als je nu het idee hebt dat je eraf ligt als je ze 2 gaten langer doet dan is het inderdaad zo dat je volledig op je benen 'staat'
Je moet meer gaan zitten, zonder in een luie stoel te gaan zitten, probeer er ook op te letten dat je je gewicht dus goed verdeelt tussen voor/achterkant. Dan kan je ook vanzelf verder voorin je zadel gaan zitten en je benen uitstrekken. Als ik achter in mijn zadel ga zitten zitten mijn benen ook te ver naar voor, maar als ik netjes zit dan kan ik niet rijden met de beugellengte waar jij nu meer rijd, krijg ik kramp van en daardoor dwing ik mezelf in de positie waar jij nu ook in zit. Ik heb er ook 1tje die als ze iets spannend vind wel eens vlug opzij wil springen, maar doordat je meer op de kont zit maakt het niet uit of je dan evt je beugel kwijt raakt, daar steun je in feite dan ook niet meer op.

Zou toch die beugels langer doen, dan desnoods 1 gat langer per keer.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:49

beugels langer, en er consequent op gaan controleren dat je je hakken niet te veel uitdrukt, want dan druk je jezelf ook uit het zadel (krijg je zo'n driehoeksvorm en dan heb je geen vaste zit meer) als je dat even goed volhoud, of iemand dat met je doet gaathet vanzelf en dan zit je vast wat aangeslotener ;)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:55

Ik heb dit ook heel erg gedaan totdat mijn moeder kwam met een trucje ( is instructie zelf , en had dit probleem zelf ook altijd )
Toen zij ze ik heb toen een heel tijde met een touwtje gereden aan de beugels , zodra ik mijn benen zo naar voren deed was ik mijn beugels kwijt, zo ben ik het afgeleerd, en bij mij is het ook al stukken beter nu ,

Als je dit interessant vind kan ik er wel een keertje foto van maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:00

Beugels drie gaten langer en ontspannen gaan zitten. Nu ben je een plankje... :)

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:48

hier heb ik ook last van als ik een overgang terug ga rijden. dat druk ik soortemet op de rem. :+
Mijn instructrice zegt het de heletijd, en dan gaat het steeds beter, misschien heb je iemand die je er steeds op kan wijzen? :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:53

Probeer tijdens het draven eens niet om de pas uit je zadel te komen (met lichtrijden), maar probeer eens twee passen te blijven staan, een pas zitten, twee/drie passen staan, weer een pas zitten etc. Dat lukt je namelijk alleen soepel wanneer je in balans zit en uit die stoelzit komt :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:01

Let eens een poosje niet op je hakken. Probeer -wat min of meer eerder werd gezegd- je bovenbeen langer te maken. De fijnste tip vind ik altijd; druk niet je hakken uit, maar je knieën! Je onderbeen zal dan vanzelf meer naar achteren komen te liggen en de rest van je houding zal ook meer in balans komen.

Tevens kan het komen door een beugelophanging die te ver naar voren afhangt. De manier om dit te controleren is reeds gegeven.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:03

Je kunt je beugelriemen met bandjes aan de singel vastmaken... In het begin erg wennen, als snel heb je het niet door, en kan je ze er af halen en zitten je benen als het goed is weer op de juiste plaats... :D

Dit heeft mij erg geholpen...

Succes !

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:17

wat mij al heel erg help ik niet heel erg op je kont zitten maar meer je bekken buigen en wat meer op je voorste gedeelte zitten dit brengt automatisch je benen wat naar achteren.

maar het is allemaal heel moeilijk om dat naar voren te steken af te leren ik weet het ben er ook heel hard mee bezit :+

maar volgensmij heeft menig bokker heir wel last van of last van gehad :o

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:20

Marieke@ Haha ja dat ben ik! :+ Was ik het maar niet haha.
Nee, dat ga ik ook proberen zonder beugels en desnoods zonder zadel.. :)

Doe het vandaag 1 gaatje langer, en morgen weer 1 gaatje. Als ik vandaag meteen al 3 gaatjes langer doe dan is dat echt super wennen, doe liever in stapjes. Wat @xShanty al zei.
Misschien maakt me vriendin vandaag wel weer foto's.
Bedankt voor alle nuttige berichten en tips! Doe er zeker wat mee! :)

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:26

Dat probleem had (soms nog wel is) ik ook!
Probleem is dus dat je teveel spanning op je beugels zet.
Probeer echt ontspannen in je zadel te zitten en je benen te laten 'hangen'
Langere beugels werken bij iig beter dan korte beugels.
Tis echt lastig om er aan te werken omdat je vaak niet doorhebt dat je het doet.
En je juiste houding voelt dan soms juist aan als onnatuurlijk.
Toch moet je je ervan bewust raken. miss een vriendinnetje of instructrice die je er opkan wijzen als je je benen zo afsteekt.
Na heeel hard oefenen kan je het echt oplossen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:29

LYSANNO schreef:
Marieke@ Haha ja dat ben ik! :+ Was ik het maar niet haha.
Nee, dat ga ik ook proberen zonder beugels en desnoods zonder zadel.. :)

Doe het vandaag 1 gaatje langer, en morgen weer 1 gaatje. Als ik vandaag meteen al 3 gaatjes langer doe dan is dat echt super wennen, doe liever in stapjes. Wat @xShanty al zei.
Misschien maakt me vriendin vandaag wel weer foto's.
Bedankt voor alle nuttige berichten en tips! Doe er zeker wat mee! :)

Lijkt me juist handiger om gelijk meer gaatjes te doen. Hierdoor moet je idd meer wennen, máár zorgt dan ook voor een andere houding, terwijl je met 1 gaatje wsl niet anders gaat zitten ;)

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:40

Je zit inderdaad wat teveel op je kont en daarmee belast je de rug van het paard ook extra. Ik heb dit ook gehad en een goede oefening om dit te verhelpen is om tijdens het lichtrijden 1x te gaan zitten en 2x staan. (zelfde als Heino zegt) dus ipv staan-zit-staan-zit, staan-staan-zit-staan-staan-zit en daarbij breng je je lichaam ook wat meer (voor je gevoel overdreven) naar voren. Dit is echt heel erg lastig in het begin en je voelt je echt een kneus (ik dan haha) maar het helpt je wel de juiste balans te vinden.

Zonder beugels lijkt mij juist niet de oplossing, hierdoor ga je juist nog meer zitten en in jou geval waarschijnlijk ook juist meer je benen naar voren brengen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:57

Lijkt me wel handig als ik zelf beslis hoeveel gaatjes ik mee begin langer te maken.. En niet naar jullie luister op dat opzicht. :j
Niet omdat ik jullie verkeerd vind oordelen, maar wel omdat ik er mee moet rijden en ik de pony's totaal niet ken (handelstal) en me dan veiliger voel met kortere beugels. Heb liever dat ik ze stap voor stap wat langer doe dan dat ik er geen lekker vertrouwen bij heb en alle pony's verkloot.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:58

anuschkaatje schreef:
Je zit inderdaad wat teveel op je kont en daarmee belast je de rug van het paard ook extra. Ik heb dit ook gehad en een goede oefening om dit te verhelpen is om tijdens het lichtrijden 1x te gaan zitten en 2x staan. (zelfde als Heino zegt) dus ipv staan-zit-staan-zit, staan-staan-zit-staan-staan-zit en daarbij breng je je lichaam ook wat meer (voor je gevoel overdreven) naar voren. Dit is echt heel erg lastig in het begin en je voelt je echt een kneus (ik dan haha) maar het helpt je wel de juiste balans te vinden.

Zonder beugels lijkt mij juist niet de oplossing, hierdoor ga je juist nog meer zitten en in jou geval waarschijnlijk ook juist meer je benen naar voren brengen.

Hahaha, dat staan-staan-zit-staan ga ik zeker proberen. Zal apart lijken maar oke.. Haha. :')
Dankjewel!@

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:13

Ik kan op de foto niet helemaal goed zien hoe je beugels zitten, lijkt wel wat kort, maar 4 of 5 gaten lijkt me wel erg veel. Zo te zien zit je niet op een dressuurzadel dus dat je bovenbeen niet recht naar beneden hangt klopt dan wel.
Ik ken je probleem wel en geloof dat ik er wel aardig vanaf ben inmiddels, maar heb geen simpele tips die ik je zo via de computer kan geven. Het zijn namelijk niet alleen je benen, maar je hele houding waardoor het komt. Je kantelt je bekken te ver naar achteren, waardoor je te veel op je kont zit. Voor je gevoel zul je dus veel meer 'voorop' moeten zitten, waardoor je benen automatisch minder naar voen steken, Dan merk je denk ik dat je beugels inderdaad te ver naar voren hangen en in het begin ben je dus constant bezig met een gevecht tegen de zwaartekracht om je beugels naar achteren te houden. Dat went echter wel, maar het valt niet mee. Ik heb zelf houding- en zitles en om jezelf ene goede houding aan te meten lijkt me echt een enorme opgave. Sowieso is het handig om iemand te hebben die vanaf de grond meekijkt (en er dus echt verstand van heeft), daarnaast is het echt heel moeilijk om een nieuw evenwicht te vinden, vooral met lichtrijden. Zoals je je beugels nu hebt kun je niet met de beugels gaan staan, dus moet je wel klemmen met je knieën en het is heel lastig om dat af te leren. Ik heb zelf in het begin gedraafd met en touwtje om de hals omdat ik anders echt niet uit het zadel kon komen, je moet ineens heel andere spieren gebruiken dan je gewend bent.
Met andere woorden: ik denk dat de beste tip die ik jou kan geven is om iemand te zoeken die zitles geeft en je hier goed in kan begeleiden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:15

Tipje om te oefenen: van bovenaf mag je je tenen niet zien. Dus kijk af en toe (niet de hele tijd :D) omlaag en corrigeer je benen dan indien nodig.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:17

hahaha ja in het begin is het echt tobben, je wordt er verschrikkelijk moe van, het ziet er echt heel klunzig uit en zo voel je je ook, maar je zult zien, oefening baart kunst en je houding zal echt binnen no-time verbeteren en misschien nog wel belangrijker, de rug van je paard ontzien!

Succes met oefenen enne... filmpjes ervan zijn welkom! :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:59

je hebt een stoelzit, kan door allerlei dingen komen.
ik heb er ook een handje van, maar met langere beugels, en een goed dressuur zadel was bij mij het probleem al opgelost....

Ook lijkt het alsof je je bekken teveel kantelt.

Heb je wel een (goede) zitlessen gehad?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:00

Ik zie duidelijk dat het probleem niet echt voort komt vanuit je benen.

Je leunt ook heel erg naar achteren en je algehele houding ziet er 'laks' uit. Dit klikt niet aardig, maar zo is het echt totaal niet bedoeld hoor :) Het is hier een beetje het kip en het ei verhaal, wat kwam eerst? Maar dat maakt niet zo gek veel uit, in mijn ervaring.

Ga sowieso actief op je paard zitten, dus niet alsof je in een luie stoel een boekje aan het lezen bent. Verder veel oefenen met de verlichte zit, uit dat zadel, naar voren leunen en benen naar achteren, doe dit een paar keer elke keer dat je rijd, en let erop dat als je weer gaat zitten dat je benen naar achteren blijven, liever nog, laat iemand anders hier ook op letten :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:10

anuschkaatje schreef:
hahaha ja in het begin is het echt tobben, je wordt er verschrikkelijk moe van, het ziet er echt heel klunzig uit en zo voel je je ook, maar je zult zien, oefening baart kunst en je houding zal echt binnen no-time verbeteren en misschien nog wel belangrijker, de rug van je paard ontzien!

Succes met oefenen enne... filmpjes ervan zijn welkom! :D

Morgen of overmorgen vraag ik of me vriendin een filmpje komt maken.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:12

phormicola@ Nee joh.. Vat ik ook totaal niet verkeerd op!
Ik was vandaag ook al bezig met verlichte zit enzo.