Steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:42

Je zegt elke keer dat er een meisje opgaat, wat moet ik me hierbij voorstellen?
Een jong persoon? Persoonlijk zou ik er dan liever iemand opzetten die écht al jarenlange ervaring heeft met paarden
Als je zo'n persoon kan vinden die je wilt helpen dan is dat echt goud. Vaak zien die ook wel of het probleem zit bij de opvoeding of in het lichaam.

En hoe zit het met je instructrice, welke rol speelt die in dit verhaal?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:54

Boukelover schreef:
Op de hengstenhouderij waar ik rij doen ze bij steigerende paarden als hij steigerd met een (hard) voorwerp: bv. baksteen, heel hard op de kop slaan, boven op het hoofd. Beter 1x heel hard, dan dat hij doorgaat. ZEKER nu jou paard nog maar zo jong is en in zijn fase zit dat hij alles leert.

Zelf doe ik dit echt niet, voordat ik allemaal reacties krijg. ;)
Ik rijd zelf niet veel steigerende hengsten, maar ik rij ze meer op niveau met wedstrijden.

Dit slaat echt nergens op , een baksteen hoe verzin je het.

Een paard steigert niet voor niets,ook een jong paard heeft geen rede om te steigeren als hij met respect word behandelt en vertrouwen heeft in de ruiter.
Dus dat slaan en meppen , bakstenen eieren en wat nog meer voor mooie mishandel methodes je nog meer kunt verzinnen, is echt niet nodig als de ruiter maar weet waar hij mee bezig en het paard niet zo ver drijft dat hij gaat steigeren, als je als ruiter gewoon eerlijk ben tegenover je paard gaat hij echt voor je door het vuur, maar helaas word een paard vaak te menselijk benaderd en behandelt en als je dat dan op deze manier doet , bedenk dan dat je een kind ook niet met een baksteen op zijn kop slaat als hij in de pubertijd is en geen goeie leiding krijgt .
Maar een paard is geen mens en heeft niet zo`n pubertijd als een mens, wees een leider en ook een jong paard zal daar respect voor hebben en zal echt niet steigeren als dat niet nodig is.

Dees1980

Re: Steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:02

Mijn paard deed het ook en kon me niet voorstellen dat ze ergens last van had , toch helemaal na laten kijken en wat bleek ze had achter haar oren door stoten een bot kneuzing.

Nadat dat genezen was was er niks meer aan de hand , ik zou ook zeggen laat je paard toch echt nakijken!!!!!!!!

En dat van die bakstenen vind ik verschikkelijk , slaan etc gaat je echt nergens mee helpen je verliest alleen maar het respect van je paard.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:13

Ik had ook een paard dat heel erg steigerde, en die heb ik helemaal laten nakijken maar het paard mankeerde niks dit is mijn topic zo kun je zien hoe ik het op heb gelost.
[RT-P] steigeren

MeganCB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:24

Van een kind als ik krijg je vast niet het aller nieuwste advies, maar ik kan natuurlijk wat proberen. Weet je toevallig van wie het paard afkomstig is en vraag die gene eens of ze dat toen ook al deed? Maar uit je verhaal begrijp ik dat ze dat nog niet eerder heeft gedaan dus...? Misschien steigert ze steeds op het zelfde plekje? Dan kan daar misschien wat 'engs' zijn. (ga niet van te grote dingen uit, paarden schrikken van de meest waardeloze dingen, doet de mijne ook) Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Xx Megan

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:52

Haal er alsjeblieft een chiropractor of ostheopaat bij, echt.

Dit klinkt precies hetzelfde als mijn paard vorig jaar.

Zij steigerde ook van uit het niets, stap, draf, galop, in de bak, in het bos, maakte niet uit. Eerst viel ik er in het bos vanaf doordat ze bijna achterover ging, toen nam ik privéles om het op te lossen. In de tweede privéles klapte ik met r achterover. Mn instructrice raadde me af er nog op te gaan voordat ze nagekeken was, mn vader wilde haar af laten maken omdat ze gevaarlijk was.

Ik heb hem over kunnen halen eerst een paar dingen uit te sluiten en we hebben de tandarts en de chiropractor laten komen. Paardje bleek van kop tot staart in de kreukels te zitten. Paardje behandeld en ik heb de chiropractor nagevraagd of het plotselinge steigeren hiermee verholpen zou kunnen zijn.

Zij legde me uit dat haar heiligbeen scheef heeft gezeten, hier hebben ze niet constand last van, maar het kan maar zo en steek van pijn geven doordat ze net even anders het been neer zetten. Stel het je voor als dat je stuitje steeds even scheef schiet.

Achteraf blijkt dus dat het geen gevaarlijk en gestoord paard was dat nog gekker werd als ze moe werd, maar dat ze altijd met pijn voor me heeft gelopen, en door heeft gelopen tot ze niet meer kon. Ik ben haar nu opnieuw aan het inrijden.

Heeft jouw paard eerst veel gebokt?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:08

midgie schreef:
Boukelover schreef:
Op de hengstenhouderij waar ik rij doen ze bij steigerende paarden als hij steigerd met een (hard) voorwerp: bv. baksteen, heel hard op de kop slaan, boven op het hoofd. Beter 1x heel hard, dan dat hij doorgaat. ZEKER nu jou paard nog maar zo jong is en in zijn fase zit dat hij alles leert.

Ik rijd zelf niet veel steigerende hengsten, maar ik rij ze meer op niveau met wedstrijden.

Dit slaat echt nergens op , een baksteen hoe verzin je het.

Een paard steigert niet voor niets,ook een jong paard heeft geen rede om te steigeren als hij met respect word behandelt en vertrouwen heeft in de ruiter.
Dus dat slaan en meppen , bakstenen eieren en wat nog meer voor mooie mishandel methodes je nog meer kunt verzinnen, is echt niet nodig als de ruiter maar weet waar hij mee bezig en het paard niet zo ver drijft dat hij gaat steigeren, als je als ruiter gewoon eerlijk ben tegenover je paard gaat hij echt voor je door het vuur, maar helaas word een paard vaak te menselijk benaderd en behandelt en als je dat dan op deze manier doet , bedenk dan dat je een kind ook niet met een baksteen op zijn kop slaat als hij in de pubertijd is en geen goeie leiding krijgt .
Maar een paard is geen mens en heeft niet zo`n pubertijd als een mens, wees een leider en ook een jong paard zal daar respect voor hebben en zal echt niet steigeren als dat niet nodig is.

je hebt in je hele verhaal gelijk, maar heb even dik gedrukt waar ik het niet mee eens ben.
mijn paard steigerde ook zonder reden, gewoon omdat ze die kant niet op wou waar ik heen wou, dus ik gaf haar dan wel een tik (dus geen slaan of bakstenen;)) op der hoofd, en daarna liep ze dan ook wel door.
maar na een tijdje deed ze het weer op een buitenrit, en is dus omgevallen met mij en met haar hoofd tegen de trailer geknald, wij hadden beide dan niks ernstigs. ja spierpijn haha.
maar het heeft toch wel iets positiefs gehad van het vallen, ze steigert niet meer!
maar het kan natuurlijk ook verkeerd aflopen;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:05

Dus jou paard steigert ook wel ergens om, omdat hij niet verder wil en de tik heeft niet geholpen want de volgende keer deed ze het weer toch?
De val heeft zo`n indruk gemaakt en daar is ze van geschrokken omdat als je op de grond ligt kwetsbaar ben als paard zijnde en misschien zal ze nog wel eens steigeren maar niet meer vallen, tenzij de ruiter dat doet met de verkeerde beweging, of trekken aan beide teugels.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:21

nee, die steigerde omdat ze haar zin niet kreeg, en als ik dan toch door ging met aansporen steigerde ze. maar dat heb ik toch niet veroorzaakt dat zij die kant niet op wil? wat moet ik dan doen; ogh ga maar paardje, ik geef je geen tik ofzo aangezien het mijn schuld is dat we de kant niet opgaan die jij wilt?

en nee blijkbaar had de tik niet helemaal geholpen, maar ze heeft het 1 jaar lang niet meer gedaan, ze deed het pas weer toen we op buitenrit gingen met een groep en ik nog wat moest halen dus ik ging de groep uit, en ja ik weet dat het een kuddedier is en dat ik dat niet moest doen en dat het dan mijn schuld is blablabla.

maargoed die van mij heeft het dus van de schrik inderdaad niet meer gedaan ;)
en ze heeft ook niet meer gesteigerd :)

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:36

ZOals ik mijn topic al liet zien, mijn paard steigert dus omdat ze wist dat ik bang was.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:41

Boukelover schreef:

En dan worden die paarden dus als braaf uiteindelijk verkocht, na een tijdje toch gaan klieren.. en terecht.. je verpest het paard voor zn leven...

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:02

klink heel zielig maar stap met een ei op je paard en als ze dan omhoog gaan knijp je het ei over het hoofdkapot ze denken dat ze dan bloeden en leggen vaak de conectie dat dat door het steigeren komt omdat ze hun hoofd hebben gestoten

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:54

chllover schreef:
klink heel zielig maar stap met een ei op je paard en als ze dan omhoog gaan knijp je het ei over het hoofdkapot ze denken dat ze dan bloeden en leggen vaak de conectie dat dat door het steigeren komt omdat ze hun hoofd hebben gestoten

een beker water gaat ook (dat is niet zo veel smurrie als een ei opkuisen), gewoon over zijn hoofd leegkappen als hij omhoog gaat.
Maar zoals hier al vaker gezegd laat eerst controleren of alles in orde is.
kan altijd een spelletje zijn omdat jij bang bent, maar neem het zekere voor het onzekere..

succes ermee!

elielomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:56

Probeer iets klaar te houden met water in :)

Vanaf ze stijgert plet je dat op haar hoofd zodat het water over haar hoofd stroomt...

Als het water over haar hoofd stroomt, zal ze verschieten en denken dat ze bloed. :+

Het schijnt echt te helpen, misschien eens proberen? :Y)