Leeftijd? Of toch iets anders... (overgangen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Leeftijd? Of toch iets anders... (overgangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:34

nee, je hebt uitgelegd dat je het vriendelijker vindt en dat je haar meer over de rug wil laten lopen, maar niet hoe je dat bewerkstelligt met die teugel.

Les, tja dat zijn je eigen keuzes. Rijden kan wel begrijp ik?

Wb het springen, is dat ook een goed gereden overgang, dus op jouw hulpen? Het kan zijn dat ze met springen wat meer sluit en op het achterbeen komt , en dat is precies waar we het hier al over hadden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:36

Ik denk dat je met dubbele longeerlijn een heel eind kan komen. Juist omdat je ernaast staat kan ze je niet buitenspel zetten met die huppels die zo moeilijk zijn uit te zitten. Kan je mooi die overgang tot in den treuren oefenen, waardoor ze sterker gaat worden. Heel veel paarden verbeteren er echt van, en je kan direct inwerken waar het nodig is. Het is net als rijden, maar dan ernaast, je teugelhulpen zijn hetzelfde, je kan r actief maken en direct opvangen, en ik denk dat je deze direct hulpen met bovenstaande longeerhulp niet kan geven, waardoor je een beetje het doel voorbij schiet. Kan je nog die overgang niet 'achterovergekiept' maken. Iig succes ermee :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:36

ik zou denken dat als er alleen een teugel van het bit tussen de bene door naar de singel gaat, je paard er juist niet kan op hangen of heb ik de foute gezien.

Zo heb ik mijn paard het eerste half jaar ook veel gelongeerd, omdat ze of als sterrekijker liep of ging hangen op mijn handen. op deze manier moest ze met haar neus lager dan de ruglijn lopen en hangen gaat niet, want er is niks dat haar hoofd draagt, buiten haar hals dan.
Wel opletten dat je de achterhand voldoende activeert,; zodat deze voldoende ondertreedt (hoeven moeten in de afdruk van de voorhoeven neerkomen)

vooral voor de overgang galop-draf is het belangrijk je paard iets meer te kunnen sluiten en zelfs een beetje verzamelen zodat het verschil in snelheid niet zo groot is tussen de galop en de draf
Paarden met een balans probleem hebben nog wel eens de neiging om hard te galopperen, omdat jij als ruiter de reflex hebt, je teugels iets meer op te nemen en hen hierdoor een extra steunpunt en meer balans geeft.

succes

P.S 't ziet er wel grappig uit die "stop'sprongetjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:41

Lielle: Ja, ik kan wel rijden, maar niet intensief.
Meestal ga ik even naar het bos, grootste deel gewoon in stap en af en toe een stukje draven.
Rowan rijdt wel aardig intensief, redelijk veel draf en ook lange stukken galop, rechtuit.

Dat laatste weet ik eigenlijk niet, dat zou ik aan Rowan moeten vragen.
Ik spring zelf haast nooit.

Yess: Dat is op zich ook wel een goed idee.
Kim wordt alleen nooit met lijn gelongeerd, maar ik kan het altijd proberen.

Petitparis: Dat was dus ook mijn gedachte.
Citaat:
Wel opletten dat je de achterhand voldoende activeert,; zodat deze voldoende ondertreedt (hoeven moeten in de afdruk van de voorhoeven neerkomen)
Dit doet ze trouwens wel, ze stapt zelfs over.
Je laatste stukje komt aardig overeen met wat ik in de praktijk ervaar. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:46

stapt ze ook over in draf? want mijn paard stapt 10cm over in stap, maar in draf stapt ze amper in tenzij ik echt goed de achterhand activeer...
En ja dat laatste is wat ik zelf al op heel veel paarden ervaren heb, met sommigen ben ik eerst een paar keer bijna plat door de hoeken gemoeten vooraleer ik ze durfde "lossen" ipv opnemen van voren.
Nu ik met mijn paard steeds meer kleinere voltes kan galopperen en haar achterhand aan kracht wint, worden mijn galop-draf overgangen ook zuiverder, dus echt veel succes gewenst.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:48

KoudbloedKim schreef:
Yess: Dat is op zich ook wel een goed idee.
Kim wordt alleen nooit met lijn gelongeerd, maar ik kan het altijd proberen.

Het is even wennen, al die lijnen, maar je kan je paard er echt heel fijn mee trainen. Ik heb het zelf 3 maanden gedaan, wegens geen passend zadel, en daarna een gebroken enkel, en mijn paard is er alleen maar van opgeknapt. Buiten dat ze je niet buitenspel kunnen zetten is het ook makkelijker voor je paard om in balans en evenwicht te blijven zonder ruiter. Ik doe het nu naast het rijden 2x per week en heb er echt heel veel profijt van!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:57

petitparis schreef:
ik zou denken dat als er alleen een teugel van het bit tussen de bene door naar de singel gaat, je paard er juist niet kan op hangen of heb ik de foute gezien.

als het lang genoeg is niet, maar dan heb je ook weinig werking. Door voor te gaan zoeken naar die teugel, duiken ze steeds meer op de voorhand. Ze hangen dan idd in hun eigen hals, zonder rug- en buikspieren aan te spannen. Het kan idd wel als je echt goed in staat bent om voor te begrenzen en achter te activeren, maar dan moet je al heel behoorlijk kunnen longeren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:10

Maar goed, als je al zo goed kan longeren (begrenzen en activeren) heb je zo'n hulpteugel al snel niet meer nodig..

Let er met de dubbele lijnen wel goed op dat de achterste lijn niet telkens een ruk in de mond geeft als je hem over het been laat hangen. Als dat je lukt, dan is het een fijne manier om te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:11

Petitparis: Dat ligt eraan hoe hard ze draaft.
Als ze gewoon in een lekker tempo draaft, dan stapt ze wel in. :j
Bedankt.

Yess: Ja, ik heb wel ervaring met dubbele lijnen, maar niet bij Kim.
Ik heb een tijdje gewerkt met een Fries die voor de keuring wat mooier in de bespiering moest zitten.
Dat hielp wel.

RianneH: Daar heb ik gelukkig wel ervaring mee.
Ik wil ook echt alleen maar het beste voor Kim.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:16

Ha, ik zou zeggen, aan de slag! En er natuurlijk rekening mee houden dat met 3 keer in de week deze activiteit natuurlijk langzamer komt als met 6 keer in de week ermee werken ;)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:19

Ja, dat snap ik.
Ik heb alleen niet de mogelijkheid om zo vaak naar Kim te gaan.
Maar maakt niet uit, zolang Kim er maar beter van wordt, ook al is dat langzaam. :j

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:24

Ik heb er nog evne over na gedacht, en misschien is ze inderdaad voor de schijnovergangen nog wat jong..
Maar probeer haar dan vooral lekker neerwaarts te rijden, zodat er veel kracht op de achterhand komt. Denk dat dit al een deel van je problemen op kan lossen!
Als je wil kan ik mijn instructrice eens vragen wat je goed zou kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:28

Er zijn op dit moment veel oefeningen die ik met haar zou willen doen.

- Zondag ga ik via een Duitse webshop de longeerhulp bestellen, waar ik het eerder over had.
- We hebben op de manege een heuveltje waar ik met haar op wil gaan oefenen. (Denk met de lange lijnen)
- Lange lijnen wil ik wat vaker op pakken, ong. 1 keer per week.
- En longeren met dubbele lijnen.. eens kijken hoe dat uitpakt.

Ik denk dat ik hiermee toch de achterhand wel wat sterker zal krijgen.
Wel stom dat ik zelf niet door had dat het een gebrek aan kracht van achter was.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:30

Endaarom is er bokt :)
Een haflinger waar ik op reed eigenlijk hetzelfde had! Die deed de 1e (2) galopsprongen op de plaats...

Maar succes er mee! En laat de vorderingen zien als je wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:41

Zal ik gaan doen. :j