net beleerd paard laat je er niet meer af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:14

Ik ga toch met Joolien mee.. Gewoon even doorpakken. Laat iemand hem goed vasthouden, en dan word is maar even gek. En als hij stilstaat, of zo goed als, gelijk er af en goed belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:15

Monster_tos schreef:
Ik ga toch met Joolien mee.. Gewoon even doorpakken. Laat iemand hem goed vasthouden, en dan word is maar even gek. En als hij stilstaat, of zo goed als, gelijk er af en goed belonen.

Idd, zo 'simpel' kan het zijn, als je de lef maar hebt. Mits het paard echt gevaarlijk wordt, gaat slaan of zich laat vallen oid.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:16

Monster_tos schreef:

Dat zou ik dus echt willen voorkomen als dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:18

_sparta_ schreef:
Monster_tos schreef:

Dat zou ik dus echt willen voorkomen als dat kan.

Nou soms zal het wel moeten, wil je het probleem oplossen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:18

Ja ik ook, maar ik ken ook genoeg paarden die bijna onhandelbaar zijn doordat ze altijd met snoepjes getraind zijn, en daar hou ik dus al helemaal niet van..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:19

Mee eens. Als laatste. Niet als eerste redmiddel. :)

Ik ken ook verwende paarden met snoep. Maar dat was bij van die penny meisjes, die het overal maar geven. Zonder doordachte reden.
Niet om 1 probleem daar tijdelijk wat hulp in te geven. Dan maak je ze niet vervelend.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:22

Ik zou het nog anders doen. Blijf voorlopig maar lekker in de stal afstappen. Over een paar weken kun je het nog eens proberen in de bak, tot die tijd zo min mogelijk stress bij het jonge paard.
Over een tijdje is hij meer bevestigd en heb je grote kans dat hij nergens meer om geeft en je zo af laat stappen.

_sparta_

Re: net beleerd paard laat je er niet meer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:24

Ook daar kan ik me wel in vinden. Maar niet een groentje nu al in de stress jagen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:29

Ik zou het ook zo doen, voorlopig afstappen in een plaats waar hij zich het veiligste voelt en rustig blijft, een keer hij het daar zonder problemen aanneemt, dan probeer je opnieuw in de binnenbak... misschien ook ff nakijken of hij niet een beetje pijn in rug heeft ofzo...

Mijn merrie deed het ook een tijdje geleden, bleek dat ze een beetje gevoelig was in de rug en dat het zadel dan drukte wanneer ik een beetje naar voor ging zitten in het zadel om m'n been over haar kont te zwaaien. Ondertussen is haar probleem in de rug opgelost en ze blijft mooi stilstaan bij het afstappen (nog steeds hetzelfde zadel).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:29

Storm76 schreef:
Ik zou het nog anders doen. Blijf voorlopig maar lekker in de stal afstappen. Over een paar weken kun je het nog eens proberen in de bak, tot die tijd zo min mogelijk stress bij het jonge paard.
Over een tijdje is hij meer bevestigd en heb je grote kans dat hij nergens meer om geeft en je zo af laat stappen.

Mee eens :)
Mijn vorige paard had dit ook met zadelmak maken alleen ook met op en afstappen.
Stapte op in stal en stapte af in stal. Pas nadat dat met ontspanning ging naar de bak gegaan voor op en af stappen. Paard is wel afgeleid met wat suikerklontjes, dat maakte het een stuk makkelijker. Werd overigens geen schooier.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:32

Storm76 schreef:

daar kan ik mij ook in vinden, zolang ts daar geen problemen mee heeft!

Dat vasthouden en dan wordt ie maar even gek, zou ik echt laten, het paard van ts gaat al steil overeind als hij vastgehouden wordt met afstappen ;-)
Zoiets afdwingen creeërt alleen, maar wantrouwen, angst en spanning!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:33

Dat werkt inderdaad niet. Die van mij kwam ook omhoog en liet zich zelfs achter overvallen meerdere keren proberen. En het in de stal op en afstappen werkte na een tijdje prima!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:33

Storm76 schreef:

Zo zou ik het ook doen, dit kwam ook bij mij op. Of iemand in de bak hem laten aanlijnen en al wandelend afstappen (als ie afstappen zelf verder geen probleem vindt)

Dan met rijden verder werken aan halthouden, misschien staat ie wel een keer naar buiten te kijken als je beetje aan het uitstappen bent. Gewoon gebruik maken van de situaties. Ik zou geen stress gaan opzoeken, bij sommige paarden moet het zoals het gaat als het niet gaat zoals het moet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:38

Ik lees dat dit paard zich ook niet in de hoek laat zetten, is de bakrand aan de korte of lange zijde dan een optie?

Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat het voor paarden moeilijk is om stil te staan, omdat ze het gewicht van de ruiter dan niet goed kunnen dragen. dus sowieso het stilstaan niet lang laten duren en niet te vaak doen als het zoveel stress oplevert?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:46

Ik zou in het rijden kijken of je het op kan lossen. Dus bv heeel langzaam stappen dus heel zwaar gaan zitten en dan hem zelf in het stilstaan laten vallen en dan zelf weer laten weglopen. Gewoon hem zelf laten doen. Dit kost veel tijd maar zal wel gaan werken.

Als je er dan afwilt zou ik alles even snel en rustig doen. Dus bij het bijna stilstaan er al afstappen en dan langzaam steeds meer uitbreiden. En hem ernaast flink belonen en praten tegen hem. En idd geen snoepjes wat dat kan je later weer afleren.

Ik ga er vanuit dat het probleem niet rijtechnisch zit vele paarden zijn onzeker in dit soort dingen. Aangezien de TS al redelijk wat topics heeft en diverse paarden heeft gereden denk ik ook niet dat het in het rijden zit. Als je het nu verpest verpest je het voor altijd helaas heb ik dat ook bij mij paard. Hoe meer je er een punt van maakt hoe meer stress hij gaat voelen.

Misschien fout in de oren van sommige maar bij mij heeft het gewerkt bij zowel opstappen als afstappen. Ik ben geen type voor grondwerk enz... denk ook niet dat het de oplossing is.

Succes.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:49

driebergen schreef:
Ik lees dat dit paard zich ook niet in de hoek laat zetten, is de bakrand aan de korte of lange zijde dan een optie?

Door die tip met de balkjes en met zijn neus nog een meter uit de hoek/van de bankrand af, werkt voor de meeste paarden wel, zelfs voor de echte zenuwlijers :D .

En zoals gezegd een paar keer erin rijden, kort stilstaan, belonen en weer eruit rijden....het is allicht het proberen waard ;-)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:57

Ik zou het paard gewoon bezig houden met iets lekkers en dan rustig afstappen.
Onze 3 jarige wilde niet meer stilstaan met opstijgen,we hebben hem met opstijgen beziggehouden met een suikerklontje.
Nu steek ik alleen mijn hand uit met opstijgen en de ene keer zit er wel wat lekkers in en de andere keer niet.
We kunnen nu weer normaal opstappen,het is echt geen schooier geworden hoor!
Mijn ervaring is dat je ze met rust en wat lekkers eerder wat leert dan wat sommigen zeggen....even goed doorpakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:58

Je kunt het afstijgen op stal koppelen aan een commando. Daarna kun je dat commando gebruiken voor bijvoorbeeld een paar meter voor de stal. Wellicht wil hij ook wel stilstaan voor bijvoorbeeld een baal hooi om er even een hapje vanaf te trekken. Zo kun je zonder ingrijpen van een 2e persoon objecten proberen te zoeken waar hij wel even voor wil stilstaan. Ik heb ook wel eens domweg gewacht tot een paard zelf ergens ging stilstaan. Veel jonge paarden vinden afstijgen moeilijk omdat het hun balans in de war gooit. Ik heb er 1 die achteruit loopt, maar dat gaat vanzelf wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:06

Storm76 schreef:

Zo doe ik het momenteel ook bij het jonge paard waar ik soms op rijd. Hij is al best relaxed met opstappen, alleen afstappen is nog een beetje spannend. Maar waarom zou je forceren? Als het op een niet-dwingende manier kan, vind ik dat altijd beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:08

Yamcha schreef:
Storm76 schreef:

Zo doe ik het momenteel ook bij het jonge paard waar ik soms op rijd. Hij is al best relaxed met opstappen, alleen afstappen is nog een beetje spannend. Maar waarom zou je forceren? Als het op een niet-dwingende manier kan, vind ik dat altijd beter.

Maar wat als ie in de stal in paniek raakt? Dan heb je wel een probleem denk ik en ben je verder van huis...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:09

Als hij zich achterover laat vallen in de bak door het dwingen heb je ook een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:11

_sparta_ schreef:
Als hij zich achterover laat vallen in de bak door het dwingen heb je ook een probleem.

Ik val liever achterover in de bak als dat mijn paard in paniek raakt in stal. Want dan is de kans op verwondingen vele malen groter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:15

Ja, maakt imo niet zoveel uit.

verder is de kans dat hij in paniek raakt (en dus een nare ervaring opdoet) veel groter wanneer je hem dwingt dan wanneer je wat meer geduld hebt.
Niet pushen, zeker niet met jonge paarden, als het aangeleerde nog niet bevestigd is. Hij kent op- en afstappen nou, dat is goed, moet je blij mee zijn. Je kunt best eens in de bak proberen halt te houden, even goed belonen met een aai en een kriebel (of een snoepje, moet je niet bij ieder paard doen, gewoon even aanvoelen of dat kan of niet) en weer wegstappen.
Als hij op een gegeven moment ontspannen stil kan staan, ga je proberen af te stappen, gaat het niet, dan niet, niet pushen. OP een gegeven moment zal hij het heel normaal vinden, en dan heb je er geen probleem meer mee. Maar ik ben echt tegen forceren, zeker bij jonge paarden die nog wat onzeker zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:18

Helemaal mee eens Yamcha.

Joolien, ze weten al dat hij niet paniekt in de stal en ze weten wel dat hij omhoog gaat in de bak bij verplicht stilstaan daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:22

Dat bedacht ik me idd ook, en joh, ik heb op meer jonge paarden gewoon in de stal opgestapt. Als die paarden dat prettig vinden, ik doe er niet moeilijk over, hoor. Belangrijkste is toch dat je vertrouwen wint en opbouwt, en met 1 negatieve ervaring kun je het werk van maanden kapotmaken......
Aanleerfase moet altijd positief zijn, pas als alles écht goed bevestigd is, kun je een keer doorpakken, maar dat is dan omdat ze niet willen, niet omdat ze onzeker zijn. Je moet altijd weten waarom het paard doet wat hij doet, en je aanpak daarop afstemmen.