Shetlander kan voor geen meter springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:12

FemkeRoosje schreef:
Bedoel je die 2de in je profiel?
Daar kan je nog wel een beetje op rijden!

Vind je? Ik vind dat je er geen 'meter' meer op moet rijden, laat staan springen, niet zo gek dat ze er niet soepel overheen komt.
Excuses voor mijn botte reactie, wil het niet anders verwoorden. Bah. Vooral het 'goedpraten'. >;)

Anoniem

Re: Shetlander kan voor geen meter springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:16

Dat is zo, maar dat is hier een compleet andere discussie. Het heeft er helemaal niets mee te maken. Ook vrijspringen springt de pony niet goed, dus het rijden staat hier los van.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:21

Nee hoor het rijden hoeft hier niet los van te staan. Als de TS (veel) op de pony rijdt kan de pony last krijgen van overbelasting van de gewrichten. Dit kan er voor zorgen dat hij/zij pijn heeft en daarom moeite heeft met springen (zowel vrij als odm) door de druk en spanning op de gewrichten tijdens het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:22

Daar moet ze nog wel wat groter voor zijn hoor, om daarvoor te zorgen...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:22

Heey,

Ik heb zelf ook een shetter.
Ik heb voor hem nog andere shets gehad en er bij verzorgt.
Nu is het gewoon zo dat een doorsnee shet gemiddelt tot niet kan springen,
gewoon omdat het geen sport pony is :+ als je er een hebt die het kan,
dan is dat mooi en kan je dat gebruiken, maar wij hebben er ook zat gehad waar
het niet inzat, kun je proberen wat je wil, maar dat gaat gewoon niet :(:)
balkjes laten lopen en meer niet. Ik heb nu de mazzel dat zijn moeder
is gedenkt door een sping a welchje en dat hij dus een best goede springer is
maar ook zijn techniek is niet helemaal goed. Zelf spring ik dan samen met hem, omdat
hij ookte hard gaat en dan niet weet waarneer hij moet afzetten. Balkje ervoor helpt
dan ook heel goed :D

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:23

Ze kan meelopen! Hoeveel groter moet ze worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:23

Meelopen? Da's knap, ze komt nog niet eens voorbij zijn buik _O-
En te zwaar is ze zo te zien ook bij lange na niet.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:25

het is de eerste keer dat ik sprong met haar en het was denk ik 5 cm van de grond.
het lukt haar niet, dus nu vraag ik hoe het komt en wat er aan te doen is. Dat ik met haar nu niet meer kan gaan springen is wel duidelijk. Maar springen is wel voor meer dingen goed zoals voor de spieren en conditie en techniek.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:27

kim18a schreef:
het is de eerste keer dat ik sprong met haar en het was denk ik 5 cm van de grond.
het lukt haar niet, dus nu vraag ik hoe het komt en wat er aan te doen is. Dat ik met haar nu niet meer kan gaan springen is wel duidelijk. Maar springen is wel voor meer dingen goed zoals voor de spieren en conditie en techniek.

spieren krijgen ze ook met mennen, fietsen, longeren en lange lijnen :+ bij conditie precies hetzelfde en kwa springen,
tja, dat licht haar ja gewoon niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:27

Ja, maar ze heeft er geen lol in. En waarom aan haar techniek werken als je er niet mee springt?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:29

Bizzybijtje schreef:
Ja, maar ze heeft er geen lol in. En waarom aan haar techniek werken als je er niet mee springt?

ik bedoel dan aan de techniek werken aan de hand. Zoals veel over balkjes en kleine hindernissen ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:31

loveidefix schreef:
Heey,

gewoon omdat het geen sport pony is :+ als je er een hebt die het kan,
maar ook zijn techniek is niet helemaal goed. Zelf spring ik dan samen met hem, omdat
hij ookte hard gaat en dan niet weet waarneer hij moet afzetten. Balkje ervoor helpt

Wat heb ik staan dan?

Die van mij is rond een meter hoog 3 jaar oud en spring zonder problemen over het hek van 1.20. Mijn haf doet het hem niet na. Meneer heeft ook een zeer goede techniek.

Shetten kunnen wel degelijk springen en waarom zijn het geen sportpony's? Ze zijn veelzijdig, kunnen voor de koets, dressuren, lange lijnen, bixie wedstrijden enz. Ze maaien ook nog eens je gras, dit scheelt mezelf ook heel veel tijd en werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:33

loveidefix schreef:
Heey,

gewoon omdat het geen sport pony is
:+ als je er een hebt die het kan,

Oef.
Nu raak je een gevoelige snaar :+

Ik heb een shetlander die bijna Z-klaar is aan de lange teugel, en met gemak over zijn eigen schofthoogte kan springen (dus over de meter!). Ook ohz loopt hij M-oefeningen door.

Andere shet kan ook ontzettend leuk springen en is ook begonnen aan de training aan de lange teugel, kon binnen een mum van tijd al wijken.

Verder ken ik genoeg andere shets die net zo goed sprongen of konden lopen.

Dat je ze niet ziet in de sport is omdat ze zo klein zijn, en de amazones/ruiters snel te groot om ze uit te brengen. Anders liepen er echt wel wat meer in.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:35

als ik op mijn shet ga zitten ( ben 1.60m klein) springt hij wel hoor.
Met 4 poten tegelijk van de grond en zijn hoofd tussen de voorpootjes.....

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 22:06

spettic schreef:

wat wil je er mee zeggen??? :?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:55

kim18a schreef:
spettic schreef:

wat wil je er mee zeggen??? :?

Dat hij recht omhoog springt/bokt of hoe je het ook wilt noemen..
Oftewel, protesteert tegen de ruiter op de rug.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:16

Mijn shet kan met zijn verzorgstertje ook heel leuk springen. Diesel is ongeveer 1.06 en ze springen samen parcourtjes van 50 cm, gaat heel leuk! Hij heeft er geen moeite mee en heeft een mooie krachtige afzet en basculeerd aardig. Vrijspringen kan hij rond de meter (bijna zijn eigen hoogte). We doen VD, hij staat voor de wagen en loopt vierspan, dressuurd ongeveer op B niveau (pas net mee begonnen en zijn ruitertje is alweer bijna te groot) het springen gaat heel leuk ze crossen zelfs!
Moet dus even het 'een shet is nou eenmaal geen sportpony' weerleggen. Er zijn alleen weinig mensen die er echt op passen.

Ze is wel te groot en ook wat te zwaar mijn inziens, als je ervan uitgaat dat een paard (even kijkende naar de anatomie) rond de 12 tot 15% van zijn lichaamsgewicht hoort te dragen. Gaan we even uit van deze shet, ingeschat: ongeveer 180 kilo? Mijn shet is gewogen op 180 en ze komen aardig overeen geloof ik. okee 15 procent van 180? 27 kilo op z'n hoogst dus. Gaat ts niet redden vrees ik. Hoeft ook niet, zou eng zijn als iedereen 25 kilo zou wegen maar dan moet men inzien dat je er op een gegeven moment niet meer op past. Wel om eens een keer een stukje door de wei te rijden van stal naar de wei oid, gewoon voor de fun of als ponylief heel stout is bij een klein kindje maar niet meer om 'echt' op te rijden .

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:23

Ik denk persoonlijk dat je je moet afvragen wat de reden is dat je pony niet springt.. Wat ik hieruit opmaak en ook uit je profiel is dat je eigenlijk toch wel veel te groot bent voor de pony. Misschien heeft de pony er last van en wil daarom niet springen.

Ik denk dat je sowieso moet bekijken of je niet beter iemand anders de pony kan laten rijden die wat beter kan zitten. Je zit namelijk helemaal met je knieen omhoog omdat je anders bij de grond komt. Het lijkt me voor jou ook niet echt fijn rijden zo...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:30

Bizzybijtje schreef:
Meelopen? Da's knap, ze komt nog niet eens voorbij zijn buik _O-
En te zwaar is ze zo te zien ook bij lange na niet.

natuurlijk niet als je je beugels te kort hebt :+

en zoals al eerder is gezegt, ene pony/paard is een springer de ander niet. Heeft niet persee iets met 't ras te maken. Maar wel uiteraard dat shets toch geen springgefokte pony's zijn. Ik heb zowel een shet als een haflinger beide geen springers, nooit geweest.

En wat dat te groot betreft, ja je bent te groot, en ja je moet er dus niet mee springen. Maar ik denk niet dat 't heel veel kwaad kan als je af en toe er eens opkruipt en met af en toe bedoel ik eens in de 3 maanden oid. Meer zou ik echt niet doen, ben je toch echt wat te groot voor. :)