Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
eponaschatje schreef:ik weet niet of je er iets aan hebt maar hoe hoger je je handen houdt hoe hoger het hoofd van je pony komt
marloezzke schreef:jeetje zeg.... nou m als eerste moet je paard goed aan je been zijn en dan hoeft ie nog nie eens zo zeer super goed door te lopen maar je moet er wel een goede reactie op krijgen, je paard moet ook van achter naar voren zijn dus zorg er voor dat hij een goed actief achterbeen heeft, dat hij goed onder brengt. rij vooral naar de ontspanning toe en rijd veel rechte lijnen en voltes in het begin maak het vooral niet te moeilijk dit voor komt fouten. als je paard goed van achter naar voren is en ontspant, geef je weerstand op de teugels, dit door je handen aan te spannen en ze ligt naar je toe te knikken, zodra je paard nageeft ontspan je je hand en zet je hem weer terug op zijn plaats, het is hier bij vooral belangrijk dat je je paard goed aannvuld van achter uit door goed contact te houden met je kuit zodat je paard goed van achter blijft lopen en niet te lang wordt. door verschillende soorten druk te geven en spelingen met je handen kun je je paard als het ware in verschillende standen plaatsen, bv diep en laag, of hoog en opgericht maar daar zit natuurlijk veel tussen in, dit is iets wat jij zelf moet leren voelen en doseren. maar het belangrijkste is dat jezelf niet vergeet te ontspannen, liever een keer te veel als te weinig, en probeer op beide teugels even veel spanning te hebben of juist ontspanning.
en ten alle tijden iedere keer terug naar de ontspanning en vooral zelf ook ontspannen blijven.
en vergeet niet aan de teugel is geen kunsje of iets wat je zomaar even doet, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen waar je mee moet leren doseren.
gekke_koei schreef:nou ik heb dus vandaag gereden en het ging niet echt lekker...
ik heb hem wel aan de teugel gekregen de laatste 15 minuten en dat is echt heel goed, maar dit gebeurt alleen als ik de teugels lang laat worden. mijn paard kannog niet helemaal goed aan de teugel lopen met een korte teugel. maar in een proefje kan ik niet met die lengte gaan rijden want 1 keer zijn hoofd omhoog en ik heb waslijnen.
'
tis en blijft een lastig iets
eponaschatje schreef:ik weet niet of je er iets aan hebt maar hoe hoger je je handen houdt hoe hoger het hoofd van je pony komt
. Als het paard zijn hoofd weer omhoog brengt, maak je weer een wending en herhaal je de handeling. Op een gegeven moment moet dit [na heeeeeel veel oefenen] lange tijd vol te houden zijn in stap, draf en galop.
! je paard zal eerst een beetje vervelend worden door de druk van je teugels maar zal na een tijdje loslaten en dan is hij veel fijner te rijden... ik hoop dat je dr iets aan hebt
hoe komt dit en hoe kan ik haar dan ook nageeflijk laten lopen in de draf en stap?