Aan de teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:58

Misschien kun je vragen of degene die je paar wel goed naar beneden krijgt, je les kan geven?
Dan kan ze je vertellen wat zij precies doet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:53

dat heb ik al eens gevraagd, dat deed ze ook.. maar ze zegt het zo makkelijk en dan lukt het toch niet.. nou bleek dat hij die dag strontvervelend was, want bij haar zag je ook datie vervelend deed

ik heb gister les gehad en weer begon ik met een gevecht.. dat is niet goed dus.. ik moest de teugels helemaal lang laten en maar op mijn benen naar voren en terug nemen. uiteindelijk ging hij zelfs met die lange teugel nageeflijk lopen... maar mijn probleem is dat ik hem er niet kan houden, hij zwaait steeds met zijn hoofd. doe ik dan teveel? of kan hij dan mijn hand niet meer vinden.. het is heel moeilijk uiteindelijk diejuiste druk te vinden

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:12

jeetje zeg.... nou m als eerste moet je paard goed aan je been zijn en dan hoeft ie nog nie eens zo zeer super goed door te lopen maar je moet er wel een goede reactie op krijgen, je paard moet ook van achter naar voren zijn dus zorg er voor dat hij een goed actief achterbeen heeft, dat hij goed onder brengt. rij vooral naar de ontspanning toe en rijd veel rechte lijnen en voltes in het begin maak het vooral niet te moeilijk dit voor komt fouten. als je paard goed van achter naar voren is en ontspant, geef je weerstand op de teugels, dit door je handen aan te spannen en ze ligt naar je toe te knikken, zodra je paard nageeft ontspan je je hand en zet je hem weer terug op zijn plaats, het is hier bij vooral belangrijk dat je je paard goed aannvuld van achter uit door goed contact te houden met je kuit zodat je paard goed van achter blijft lopen en niet te lang wordt. door verschillende soorten druk te geven en spelingen met je handen kun je je paard als het ware in verschillende standen plaatsen, bv diep en laag, of hoog en opgericht maar daar zit natuurlijk veel tussen in, dit is iets wat jij zelf moet leren voelen en doseren. maar het belangrijkste is dat jezelf niet vergeet te ontspannen, liever een keer te veel als te weinig, en probeer op beide teugels even veel spanning te hebben of juist ontspanning.

en ten alle tijden iedere keer terug naar de ontspanning en vooral zelf ook ontspannen blijven.

en vergeet niet aan de teugel is geen kunsje of iets wat je zomaar even doet, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen waar je mee moet leren doseren.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:49

ik ga in elk geval vanavond weer rijden.. en dan kijken of ik zelf gewoon ontspannen kan blijven

maar tnx voor de tips

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:06

ik weet niet of je er iets aan hebt maar hoe hoger je je handen houdt hoe hoger het hoofd van je pony komt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:00

Je kan het beste kijken waar je paard op reageert, de 1 heeft heeft meer aan buitenteugel de ander aan de binnenteugel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:43

nou ik heb dus vandaag gereden en het ging niet echt lekker...

ik heb hem wel aan de teugel gekregen de laatste 15 minuten en dat is echt heel goed, maar dit gebeurt alleen als ik de teugels lang laat worden. mijn paard kannog niet helemaal goed aan de teugel lopen met een korte teugel. maar in een proefje kan ik niet met die lengte gaan rijden want 1 keer zijn hoofd omhoog en ik heb waslijnen.
'
tis en blijft een lastig iets

ik heb wel eens geprobeerd met mijn handen hoger te rijden, dat ging wel, maar mijn paard hangt dan heel erg, ik heb er steeds pijn in mijn schouders van

mijn paard reageerd dus meer op de linkerteugel, of hij nou binnen of buiten zit het is altijd links. daar pakt hij het bit ook steeds vast en mijn linkerbeen is niet zo sterk dat ik hem kan corigeren.

zondag heb ik een wedstrijd en hoe gek ook rijd hij altijd nageeflijk als ik de bak binnenstap. alsof hij mijn spanning voelt en weet datie goed voor de dag moet komen...wat ik dan anders doe weet ik niet, maar het zal ongetwijfeld met mijn zenuwen te maken hebben

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:13

eponaschatje schreef:
ik weet niet of je er iets aan hebt maar hoe hoger je je handen houdt hoe hoger het hoofd van je pony komt

OP deze manier hijs je je pony omhoog. Het is de kunst om het hoofd van de pony met je benen omhoog te rijden, maar zover is het nu nog niet.

Probeer er toch eens over te praten met een instruktrice, het is zo moeilijk uit te leggen en bij elke pony werkt iets anders..

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:07

marloezzke schreef:
jeetje zeg.... nou m als eerste moet je paard goed aan je been zijn en dan hoeft ie nog nie eens zo zeer super goed door te lopen maar je moet er wel een goede reactie op krijgen, je paard moet ook van achter naar voren zijn dus zorg er voor dat hij een goed actief achterbeen heeft, dat hij goed onder brengt. rij vooral naar de ontspanning toe en rijd veel rechte lijnen en voltes in het begin maak het vooral niet te moeilijk dit voor komt fouten. als je paard goed van achter naar voren is en ontspant, geef je weerstand op de teugels, dit door je handen aan te spannen en ze ligt naar je toe te knikken, zodra je paard nageeft ontspan je je hand en zet je hem weer terug op zijn plaats, het is hier bij vooral belangrijk dat je je paard goed aannvuld van achter uit door goed contact te houden met je kuit zodat je paard goed van achter blijft lopen en niet te lang wordt. door verschillende soorten druk te geven en spelingen met je handen kun je je paard als het ware in verschillende standen plaatsen, bv diep en laag, of hoog en opgericht maar daar zit natuurlijk veel tussen in, dit is iets wat jij zelf moet leren voelen en doseren. maar het belangrijkste is dat jezelf niet vergeet te ontspannen, liever een keer te veel als te weinig, en probeer op beide teugels even veel spanning te hebben of juist ontspanning.

en ten alle tijden iedere keer terug naar de ontspanning en vooral zelf ook ontspannen blijven.

en vergeet niet aan de teugel is geen kunsje of iets wat je zomaar even doet, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen waar je mee moet leren doseren.

Hier ben ik het helemaal mee eens
Tis idd een kwestie van voorwaarts(aan het been) rijden en ontspanning

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:32

gekke_koei schreef:
nou ik heb dus vandaag gereden en het ging niet echt lekker...

ik heb hem wel aan de teugel gekregen de laatste 15 minuten en dat is echt heel goed, maar dit gebeurt alleen als ik de teugels lang laat worden. mijn paard kannog niet helemaal goed aan de teugel lopen met een korte teugel. maar in een proefje kan ik niet met die lengte gaan rijden want 1 keer zijn hoofd omhoog en ik heb waslijnen.
'
tis en blijft een lastig iets

Misschien moet je, je er wat minder op richten... ' aan de teugel' is niet het belangrijkste!
Een ontspannen paard dat goed aan je been is, is veel belangrijker!
Concentreer je er dus iets minder op, het komt van zelf als je paard ontspannen en aan je been is.

KcKimmie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 10:49

Bij ons op de manege moet je met beide teugels vragen en met je benen het paard op de hoefslag houden!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:37

nou het aan de teugel rijden gaat de ene dag goed en dan niet, ik ben er ook niet meer op gefocused want dat werkt echt niet...

ik heb vandaag mijn 2e wedstrijd met hem gereden en heb weer een winstpunt behaald...welliswaar maar 156 punten maar tis winst en hij liep niet eens op zijn best..dus wel relaxed

ook ben ik bezig met acupresuur en dat schijnt te helpen bij hem.. daar wordt hij heel ontspannen van

maar goed aan de teugel rijden komt gewoon vanzelf wanneer we er allebei klaar voor zijn...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:19

je moet vooral lekker willen rijden en dat ook doen, en zoals het ik het al eerder heb gezegd het is een kwestie van gevoel. heel veel mensen die hun paard aan de teugel rijden hebben zelfs dat gevoel niet. het is iets wat je op een ontspanne manier moet leren voelen. en niet iets wat je een twee drie leert, bij de een duurt het een maand en bij de ander een paar jaar. het is daarbij wel een belangrijk gevoel waar je ook zeker hulp bij nodig hebt om dit goed te ontwikkelen.

maar probeer dus lekker te rijden en zorg dat je paard te alle tijden aan je been blijft en van achter naar voren, als je paard er in gaat hangen moet je eerst weer been geven zodat ie achter weer gaat werken en daarna zet je hem er weer door heen met je handen, dit doe je door je handen te spannen en zodra hij nageeft weer te ontspannen, maak er geen trek werk van maar probeer steeds op een ontspannen manier opnieuw in te komen, maar let er wel je paard moet wel reageren op je handen. door je paard iedere keer weer te controleren door weer even spanning te zetten en hem er zo weer door heen te zetten blijf je contole uitvoeren over de aanleuning en zo kan jij dus ook kijken of je er ook echt wel aan mag komen en dat ie niet in verzet komt.

zo controleert anky haar paarden door weerstand te bieden en ze zo dieper en ronder te zetten maar dan is het paard wel aan het been en reageert ook maar bij een hele kleine weerstad van haar hand meteen.
dat is puur controle en lossigheid uitoefenen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:07

heb vandaag priveles gehad...heb hem wel binnen 20 minuten aan de teugel gekregen, omdat er constant op mijn benen werd gelet en we goeie oefeningen reden...mijn paard is dus niet moeilijk naar beneden te krijgen... mijn paard is moeilijk voorwaarts te houden en aan je been... zodra hij zijn achterhand eronder zet gaat hij aan de teugel lopen... dus niet meer trainen op aan de teugel...maar trainen op hoe zet ik de achterhand eronder... en ja...daar kom je bij een priveles dan pas achter...

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:21

Hahaha klinkt heel bekend hoor... Maarre bedenk je nu dan wel dat aan de teugel zonder actieve achterhand echt alleen maar aan de teugel is en niet totale nageeflijkheid!

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:43

eponaschatje schreef:

Ik weet echt niet wat ik lees eponaschatje, maar ik vond je eerdere berichten al vreemd, en dit bevestigd helemaal mijn vermoeden dat jij je paard niet nageeflijk hebt lopen, maar in de krul! Niet ontspannen dus. Want als mijn paard nageeflijk loopt, heb ik zo weinig druk op het bit, dat ik bij wijze van spreken m'n handen bij z'n oren kan houden. Dan blijft ie nog steeds lekker door de rug lopen. Hoe ben jij in het M gekomen dan? Je snapt blijkbaar niet eens de basishulpen! En aan mensen zoals jij moeten geen slof gebruiken, levensgevaarlijk voor de paardenmond! Sorry hoor, maar dat moest ik even kwijt.

Even on-topic: Nageeflijkheid is bij elk paard anders, dat ligt er maar net aan hoe het paard is ingereden, de goede manier is: Buitenteugel erbij, binnenhand vragen, en met je benen de achterhand naar voren brengen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:47

Anouska, ik heb ook iets dergelijks geleerd... Doordat je onderarmen in een rechte verbinding horen te staan via de teugels met de mond zullen de handen bij voorwaarts neerwaarts duidelijk lager staan dan bij totale oprichting...
Overigens verkrijg je dat dan volgens mij wel weer met je benen en krijg je dus niet de oprichting door alleen maar de handen hoger te houden Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:23

Het 'aan de teugel rijden' begint allemaal bij het loswerken, de warming-up van het paard. Loswerken betekent niet aan een lange teugel door de bak rijden, maar veel voltes en overgangen rijden om het paard attent op je been te krijgen. Om de rug te 'strekken' rijd je het paard 'over de schouder'. Dat wil zegen dat je in wendingen het paard aan je hand laat komen en dan toestaat, en dat de mond van het paard je hand volgt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je het binnenachterbeen actief houd, dus beenhulpen zijn handig . Als het paard zijn hoofd weer omhoog brengt, maak je weer een wending en herhaal je de handeling. Op een gegeven moment moet dit [na heeeeeel veel oefenen] lange tijd vol te houden zijn in stap, draf en galop.

Na het loswerken maak je meer contact met de mond. Belangrijk is om mee te 'veren' met de mond. Dus je onderarm moet zo ontspannen zijn dat je de mond van het paard kan voelen en dat het paard het gevoel heeft dat hij je hand mee kan nemen. Dit is makkelijk te oefenen in stap. Als het paard dat gevoel te pakken heeft, zal hij na gaan geven. Vergeet niet het binnenachterbeen actief te houden hè! Sluit het paard goed op van voren om niet teveel lengte in de hals te krijgen [niet je handen naar het zadel trekken, ongeveer 15 cm voor het zadel houden] neem de teugel wat korter om toch toe te staan.

Zelf rijd ik mijn deelpony ook zo, het is echt een schat van een beest, maar absoluut niet makkelijk te rijden. Zodra ik spanning maak op mijn arm pakt hij het bit vast en luistert nergens meer naar en kan ik het echt shaken. Als ik zorg dat zijn achterhand actief is en ontspannen ben in mijn arm, zakt hij direct. Het is echt een verradertje, alles wat ik fout doe zie je in hem terug, daar leer je wel heel veel van moet ik zeggen! Soms best wel vervelend als hij niet even wil zakken, maar dat betekent wel dat ik iets fout doe, dan probeer ik het gewoon opnieuw, als ik ontspannen ben in mijn armen, zijn achterhand actief houd en lekker heb losgereden, zal hij me direct belonen door aan de teugel te lopen Lachen Lachen

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:28

oe jeetje wat ik heel vreemd vind is dat je je paard aan de teugel rijdt door met de ene hand wat anders te doen dan met de andere, komt bij mij bijna over als zagen (sorry beetje hard)
en idd zoals hierboven ook al is beschreven mis ik vaak het been geven..
en wat ik helemaal weinig lees is de ontspanning alsie aan de teugel loopt, lijkt me namelijk toch wel t belangrijkste, want waar doetie t anders voor.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:09

Mijn paard wordt nageeflijk door flink wat been te geven en van voren tegen te houden,ze valt er dan vanzelf in. Hand dan iets ontspannen en blijven drijven. Dit nadat ze flink is losgereden en veel overgangen heeft gemaakt.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:56

ik zeg niet dat ik de geweldig ben maar er is mij altijd vertelt dat je hem van voor naar achter moet rijden... dus zorg dat de achterhand erbij is en rijd hem met je been naar voren en houd je handen op druk je kan evt. met je binnenhand een beetje spelen NOOIT met je buitenhand die is op druk en verder niets ! je paard zal eerst een beetje vervelend worden door de druk van je teugels maar zal na een tijdje loslaten en dan is hij veel fijner te rijden... ik hoop dat je dr iets aan hebt OK dan!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:43

van achter naar voor bedoel je zeker, het binnenachterbeen moet voldoende ondertreden wil je paard zich rond kunnen maken. als de achterhand niet actief genoeg is zal het paard zich niet rond kunnen maken. Wat suzan_kalim doet is het paard van voren in de krul trekken en dan pas de achterhand er proberen bij te houden :S waarom zal het paard een beetje vervelend worden van de druk op zijn mond? dat horen ze wel gewend te zijn. Je paard protesteert gewoon tegen je hand! omdat jij volhoud geeft het paard toe, zo zal je dit niet afleren, jammer.

Adelarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:16

hallo iedereen,
ik vroeg mij eigenlijk ook wel af hoe mijn paard nageeflijk te krijgen, ze kan het wel, want soms doet ze het vanzelf, dan hoef ik eigenlijk bijna niets te doen, maar op andere momenten loopt ze met haar hoofd in de lucht en wil ze niet naar beneden komen. het rare daarvan is, is dat ze altijd, of ze nu nageeflijk loopt of niet, in de galop is ze gewoon altijd nageeflijk Verward hoe komt dit en hoe kan ik haar dan ook nageeflijk laten lopen in de draf en stap? Verward

groetjes Valerie
hoefjes Adelarde

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:42

Dit is een heel oud topic. Ik zet een slotje.