HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:28

bedoel je de one rein stop? dat zou ik niet gebruiken als ze zelf nog niet zo goed weet, hoe het allemaal werkt, je kan er echt ongelukken mee krijgen en dat is iets wat je eerst gewoon vanaf de grond moet oefenen en zo verder..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:29

zagen??? sorry maar dan zou ik als ik dat paard was ook alleen maar harder gaan rennen..je doet het paard daar alleen maar pijn mee..
als je niet ervaren genoeg bent om naar buiten te gaan met dit paard ga dan eerst eens aan de band en het vertrouwen tussen jou en het paard werken..of ga met iemand samen uit buitenrit..
ook kan je het paard stemcomando's leren waardoor hij meer op jou zou kunnen reageren..maar daar heb je toch het vertrouwen voor nodig.

als je dan toch zo eigenwijs bent om deze praktijken vol te houden en jezelf en andere in gevaar te brengen..zorg dan dat als hij in ren galop is uit balans komt door te slalommen,of probeer hem toch om te trekken(heb zelf een haf dus weet waar ik over praat) anders op de noodrem te zetten tegen een boom aan..(wees voorbereid op de noodstop anders lig je er zelf naast)
Laatst bijgewerkt door AdnerB op 13-03-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:29

Mistral_Bink schreef:
bedoel je de one rein stop? dat zou ik niet gebruiken als ze zelf nog niet zo goed weet, hoe het allemaal werkt, je kan er echt ongelukken mee krijgen en dat is iets wat je eerst gewoon vanaf de grond moet oefenen en zo verder..

daarom ho en dan aanleren dat hij rustiger aan gaat lopen.
ik deed met me haf soms western en had em de stop geleert ook op comando en daar luisterde hij perfect na alleen moet je wel blijven zitten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:30

Peelie schreef:
Mjay schreef:
galloperen op stukken waar ie wel moet stoppen vlak voor een stuk met zwaar zand of een stuk met bochten waardoor ie wel af moet remmen.... maar als mijn paard me dit flikt dan trek ik m gewoon om kom zeg.... maar goed dat werkt bij mijn paard....

HAHAHA trek jij een haflinger maar eens om... zie je het al gebeuren?

Om nou een onderscheid te gaan maken tussen haflingers en paarden zie ik zelf niet zo zitten...
Zeg nooit nooit...
Wel zou ik ts ook aanraden les te nemen en desnoods een tijd niet buiten galopperen, of iig niet op dat zandpad. Gewoon kleine stukjes galop mee pakken en telkens uitbundig belonen als hij het goed doet.

Mistral_Bink

Re: HELP! Hoe krijg ik mijn pony terug van RENGALOP naar DRAF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:38

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:39

booster schreef:
Mistral_Bink schreef:

daarom ho en dan aanleren dat hij rustiger aan gaat lopen.
ik deed met me haf soms western en had em de stop geleert ook op comando en daar luisterde hij perfect na alleen moet je wel blijven zitten

Ja maar de one rein stop is niet zo makkelijk het is niet zomaar klakkeloos je paard even omtrekken, dat is harstikke gevaarlijk als je in rengalop zit. de one rein stop zorgt ervoor dat jij rustig met beleid z,n hoofd steeds meer naar je been toe haalt waardoor het paard uit balans gaat raken en daarom wel moet stoppen..

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:13

midgie schreef:
Misschien niet galoperen, totdat je weet dat je het paard onder controle hebt.
Ga eens wat trainen in de bak .
Dat je moet zagen en trekken enz wijst er al op dat je zelf niet bij machte ben het op te lossen. nooit zagen of aan beide teugels trekken is les 1 als je paard hard gaat, dat maakt sommige paarden alleen maar op gefokter, want door zagen en trekken krijgen ze een flinke pijn prikkel en lopen dus daar ook weer voor weg.
Ga de komende maanden gewoon eens alleen stappen en laat buiten je paard ook niet zomaar lopen, maar werk eens, draai eens een volte, doe eens een zijgang , ja noem het maar op, dan gaan ze je op buiten rit ook geloven en hebben dan ook geen rede om weg te vluchten of hard te gaan rennen, dus aan je eigen werken en vooral stoppen met schreeuwen,trekken en zagen , want dat is geen paardrijden, dat is je paard opfokken naar harder en harder,

Er is geen bak bij mijn verzorg pony, hij staat bij een boer op het terrein en zijn verder geen paarden daar,
Er is hier wel een manege waar ik die bak kan gebruiken voor een bepaald bedrag maar hij is nooit gewend om met vreemde paarden te gaan rijden.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:17

wouterpaard schreef:
Doet het altijd als je buiten gallopeerd of alleen dat ene pad?

Hij doet alleen op dat eene pad,

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:28

mijn advies is: nooit meer galopperen op dat ene pad!
Hij heeft een associatie: of hij was daar ooit bang en over de kop gejaagd. Òf hij mocht daar altijd hard gaan.

Deze associatie moet eruit dus ga nooit meer galopperen op dat pad!

vroeger had ik ook dit probleem. trek nooit aan 2 teugels tegelijk. vraag cesnoods iemand mee om je van tips te voorzien!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:28

Corine1993 schreef:
midgie schreef:
Misschien niet galoperen, totdat je weet dat je het paard onder controle hebt.
Ga eens wat trainen in de bak .
Dat je moet zagen en trekken enz wijst er al op dat je zelf niet bij machte ben het op te lossen. nooit zagen of aan beide teugels trekken is les 1 als je paard hard gaat, dat maakt sommige paarden alleen maar op gefokter, want door zagen en trekken krijgen ze een flinke pijn prikkel en lopen dus daar ook weer voor weg.
Ga de komende maanden gewoon eens alleen stappen en laat buiten je paard ook niet zomaar lopen, maar werk eens, draai eens een volte, doe eens een zijgang , ja noem het maar op, dan gaan ze je op buiten rit ook geloven en hebben dan ook geen rede om weg te vluchten of hard te gaan rennen, dus aan je eigen werken en vooral stoppen met schreeuwen,trekken en zagen , want dat is geen paardrijden, dat is je paard opfokken naar harder en harder,

Er is geen bak bij mijn verzorg pony, hij staat bij een boer op het terrein en zijn verder geen paarden daar,
Er is hier wel een manege waar ik die bak kan gebruiken voor een bepaald bedrag maar hij is nooit gewend om met vreemde paarden te gaan rijden.

Als ik jou was zou ik ook de gallop weg laten als je naar buiten gaat, of een andere route nemen.
En weer lekker beginnen met lessen
Zagen en trekken schiet je niks mee op wat al zovaak vermeld is hier.

En aan die vreemde paarden went ie snel genoeg hoor.
Misschien vind ie dat juist wel fijn???

Met de juiste begeleiding ga je vast een eind komen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:45

Hay,
't is inderdaad wel irritant dat je pony zomaar naar rengalop gaat.
Probeer te werken aan de controle die je hebt over je pony. In het galopweggetje,
zou ik in het begin zeker niet meer galopperen. Stap je pony erdoor. In het begin gaat die drammen
omdat die waarschijnlijk naar galop wil. Stap hem zolang, en zovaak door dat weggetje dat hij ontspant.
Ga dan in draf proberen en doe hetzelfde. Totdat hij weet dat hij niet meer màg rengalopperen.
Gaat het rustig in draf ook, ga dan stilletjes aan in galop proberen. Een rustig arbeidsgalopje, voel je dat ie nog maar een klein tikkeltje versnelt, hup terug naar stap of draf.
Ga dit zo opbouwen.

Zo zou ik jouw probleem oplossen want niets is onhandiger dan een pony die niet meer wilt stoppen. :)

xxx

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:52

rakni schreef:
mijn advies is: nooit meer galopperen op dat ene pad!
Hij heeft een associatie: of hij was daar ooit bang en over de kop gejaagd. Òf hij mocht daar altijd hard gaan.

Deze associatie moet eruit dus ga nooit meer galopperen op dat pad!

vroeger had ik ook dit probleem. trek nooit aan 2 teugels tegelijk. vraag cesnoods iemand mee om je van tips te voorzien!

Denk dat dit idd het probleem is. Vriendinnetje van mij heeft het ook met haar haf. Heb beloofd dat we het gewoon met zijn tweetjes rustig gaan opbouwen. Ik voorop, en als hij harder wil dan draf parkeert ze hem maar gewoon in de kont van mijn rijdier. (Scheelt dat ze er van michiel echt niet langs mogen, tenzij ik het goedkeur, proberen ze 't toch parkeert hij z'n achterhoeven in je donder.)

Haar probleem:
Ze gaat draven, paard gaat stiekem steeds harder, valt dan in galop en dan is het hek van de dam.
Wat de oplossing is: Controle, steeds opletten. Moet ik ook nog altijd doen. Rustig aandraven, merk je dat hij van plan is harder te gaan, meteen terugnemen. Constant in de gaten houden dus.
Lijkt in het begin veel energie te kosten, maar als ze doorhebben dat ze echt niet harder mogen kun je heerlijk relaxt rijden. :)

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:12

Ik ben het eens dat het waarschijnlijk aangeleerd is en dat je het kan afleren door op dat pad eerst alleen nog maar te stappen en langzaam weer naar wat draf enz. kan opbouwen. Een andere tip is om altijd te varieren ook bij buitenrijden. ga niet iedere keer op een bepaald pad in draf of galop enz. Bespaard je uiteindelijk een hoop ellende.

Verder kan het ook aan het paard liggen. Mijn merrie van 25 jaar kan na 15 jaar training op dit punt nog altijd niet op een normale trens naar buiten gereden worden, ze pak het bit vast en is weg ook vanuit draf, zo was ze al toen wij haar kochten, dit doet ze ook op paden waar ze nog nooit geweest is. In de bak heb je alle controle en ook buiten is ze heel lief maar haar hobby is rengalop en je krijgt haar niet meer terug. Ik ga nu met een gebroken pelham die los is ingesteld en met een lange teugel. Op het moment dat ze hem wil peren corrigeer ik. Verder geen enkele druk.
Dit probleem heeft er wel voor gezorgd dat ik bij het inrijden buiten van mijn jonge paard er voor heb gezorgd dat ik nooit op elk pad hetzelfde doe en dat ik ten alle tijde controle wil hebben en die kan dus aan een lang teugeltje op trens naar buiten.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:31

Corine1993 schreef:
wouterpaard schreef:
Doet het altijd als je buiten gallopeerd of alleen dat ene pad?

Hij doet alleen op dat eene pad,

Ik zou dan een tijd gewoon niet op dat pad galopperen.
Of als je een bocht doorgaat 1x aanspringen, als je de bocht om bent moet hij gelijk weer stoppen op jouw commando. Als je hem op zulke momenten totaal onder controle hebt kun je verder gaan met in een middendraf rijden op dat ene pad. Als dat ook goed gaat weer een stukje galopperen en hem na een aantal sprongen meteen terugnemen. Gaat dat niet goed begin je weer van voor af aan!
Hopelijk kun je hier wat mee :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:58

Het pas zou ik niet meteen vermijden, maar opnieuw opzoeken.
En dan korte overgangen proberen rijden. Stap draf stap draf. Misschien een klein stukje galop en meteen terug nemen.
Hopelijk ben je er wat mee

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:26

Probeer dat lange pad is met hem te stappen kijken hoe hij daarop reageert.. als dit aantal keren erg goed gaat neem je hem in draf en als dat dan ook erg goed gaat dan pas de galop.
Verder is de noodstop een goede, paard keren. En ga een ander galoppad proberen die hij nog niet kent

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:24

Niet meer buiten rijden voorlopig en les gaan nemen met deze pony.
Dit is vragen om problemen.
Zagen heeft totaal geen zin,dit stimuleert eerder om nog harder te gaan.
Kijk anders eens of er iemand anders te paard mee kan gaan die zijn paard goed onder controle heeft en dan dat hele pad in stap afleggen.
Als het goed is blijft jouw pony gewoon bij het andere paard en kun je hem zo aanleren dat hij bij je moet blijven met rijden.
Maar mijn tip is: Ga eerst lessen en dan pas weer buiten rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:35

Uit al je antwoorden kan je zo stellen dat je wel op een paardje kan zitten , maar dat je eigenlijk niet kan paardrijden.
Neem les voor er ongelukken gebeuren, je hebt je paardje echt niet in de hand, en je doet echt net het verkeerde.
Teugels zijn er niet om aan te trekken, als je wil leren touwtrekken dan moet je dit niet op je paardje oefenen, maar moet je naar het sportveld of in de fitnes.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:53

Lies21 schreef:
Misschien niet meer galloperen buiten en eerst les gaan nemen zodat je de " controle" krijgt over de pony!! De " noodstop" kan op dat moment werken maar als je voortaan zo de pony moet stoppen gaat het maar een paar keer goed voor het finaal fout gaat!!! Pas dus op! Ga lessen.....

Idd. Als je zelf geen dressuurpasjes enzo kan, zou ik iig eerst les nemen!!

X.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:15

zoals er al heel veel is gezegt :

neem les
ga niet meer buiten galloperen ! alleen maar stappen en draven
probeer de rust erin te houden .
zeker niet zagen/hangen/trekken aan je teugels want daar word je paard alleen maar opgefokter van .
omtrekken in rengalop vind ik niet slim omdat : hij/zij giga onderuit kan gaan en dan is het hek helemaal van de dam

probeer thuis eerst eens in de bak de ontspanning erin te brengen - goed op je hulpen-stem terug te rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:26

Kijk, de manier waarop jij het aanpakt is natuurlijk verre van goed.
Logisch dat je verzorgpaard dan gaat racen en oncontroleerbaar wordt. Zagen, trekken aan twee teugels en schreeuwen wakkert de vluchtreactie alleen maar aan. Het paard zal alleen maar sneller en sneller gaan en er niks voor voelen om langzamer te gaan.
Dus als eerste moet je daarmee stoppen wil je het probleem oplossen.

Verder moet je zorgen dat je controle krijgt.
Vermijd dat bewuste pad en kies een andere route en bouw zo rustige galopjes is. Kies hiervoor paadjes waar je paard niet kan gaan racen. Als je dat onder controle krijgt ga je het bewuste pad weer opzoeken maar rijd dit enkel in stap. Net zolang tot er complete ontspanning aan de lange teugel is.
Gaat dit goed, dan doe je hetzelfde in draf.
Zodra het tempo versnelt meteen terug naar stap.
Alleen op die manier krijg je controle erin.
Maar ik vraag me evengoed af of het wel veilig is om naar buiten te gaan op deze manier.

Je geeft aan geen gevaar op de weg te zijn, maar ondertussen zeg je wel dat jullie zo het fietspad op vliegen.
Wat als daar nu net een fietser rijd....moeder met kind bijvoorbeeld.
Vertrouw er dan maar op dat je wel degelijk een gevaar op de weg bent. Met hele nare gevolgen als dit een keer voorkomt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:34

Hooooo roepen als hij stil staat klontje erin en belonen. Doe dit op de meest rare momenten. Na een paar dagen snapt hij het en doet het ook buiten. Ponys houden vann deze spelletjes. Als hij weet dat hij wat krijgt aan het eind van het pad. Haalt hij het niet meer in z'n hoofd om door te lopen.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:41

@JJane:
Dat zou ik echt niet doen. Mijn verzorgpony is echt een vreetmonster en doet alles voor eten als je hem gaat belonen omdat hij stilstaat... Geloof mij die komt na verloop van tijd echt niet meer vooruit

Je zal ook echt anders moeten remmen. Dat trekken heeft geen zin, ze zijn veel sterker dan jij en dat verlies je altijd ;)

Wat ik altijd geleerd heb is vast en gelijk weer los. Dus de teugel opnemen en gelijk weer los, 1 of 2 sec wachten en herhalen, herhalen, herhalen. Ze kunnen dan niet gaan leunen of het bit vast pakken, daar hebben ze namelijk constante druk voor nodig (wat jij nu doet).

Ik heb dit zelf ook met mijn verzorgpony. Kheb dat pad niet meer gedaan of hooguit met een andere rustige pony voorop en ben andere paadjes gaan rijden, les genomen met hem.
Niet dat ik niet kon rijden hoor ik reed al 6 jaar met menige rodeo ritjes, maar mijn verzorgpaardje neemt gewoon standaard een loopje met je daar moet je mee leren omgaan, dat heb ik gedaan door les te nemen met HEM. les nemen op manege paarden is heel wat anders.

Ik kan hem nu gewoon volop laten gaan op dat paadje en laten stoppen wanneer ik dat zeg ;)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:44

Les nemen :j
Controle over je pony is t aller belangrijkste als je naar buiten gaat !! ;)

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:25

MarissaM schreef:
zoals er al heel veel is gezegt :

neem les
ga niet meer buiten galloperen ! alleen maar stappen en draven
probeer de rust erin te houden .
zeker niet zagen/hangen/trekken aan je teugels want daar word je paard alleen maar opgefokter van .
omtrekken in rengalop vind ik niet slim omdat : hij/zij giga onderuit kan gaan en dan is het hek helemaal van de dam

probeer thuis eerst eens in de bak de ontspanning erin te brengen - goed op je hulpen-stem terug te rijden.

Hij staat bij een boer, daar is geen bak.. ;)