paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:41

orsini schreef:
paarden kunnen verschillend reageren op verschillende bitten, maar dat eerste bit wat je liet zien lijkt me nu niet echt aardig. Het bit ligt op de lagers van de mond, dus het stuk tussen de tanden en kiezen waar je het tandvlees kan zien. Het bit wat je laat zien is precies op die plek niet glad, maar heeft daar een schakel zitten en het lijkt mij dat dit erg pijnlijk kan inwerken.
Verschillende bitten uitproberen kan nooit kwaad, maar ben bewust van je eigen handen! Dat is het aller belangrijkste.
Heb je er wel eens over gedacht bitloos te gaan rijden? Daar kan je ook heel erg veel mee.
Om te zien waarom je paard het bit vastpakt zou je hem ook eens kunnen longeren met het bit in en zien of hij het dan ook vastpakt. Ik denk van niet en dan moet je je toch wel bewust ervan zijn dat het dan toch iets met jouw contact in zijn mond te maken heeft.
Hangt het bit ook niet te hoog?
Allemaal dingen om na te gaan. Succes!

Okee, dan wordt het dat bit zoiso al niet.
ik heb het filpje bekeken en het klopt idd
Ik heb gekeken naar bitloos, maar hier reageerd ze erg slecht op.
Ze druk haar rug weg en gooit hoofd in de lucht, waardoor ik niets meer kan.
Longeren met bit is gedaan dan nog houdt ze vast. We hebben het zelfs op verschillende manieren gedaan.
We hebben ook al het bit omlaag en omhoog gedaan en neusriem versteld maar niets hielp

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:08

ietjelover schreef:
maar in je eerste reactie zeg je dat het aan medische reden ligt aan slechte intructie is dit tegen de rest bedoelt of tegen mij?

Nee niet tegen jou.
Ik vind altijd dat wanneer iemand zich op bokt meld met een probleem met zijn paard er altijd meteen reacties komen;
Je rijdt vast verkeerd, je paard mankeerd vast iets, je moet betere instructrie zoeken..

Daar ben ik het dus niet mee eens ;) Paarden zijn ook wel eens vervelend en dat ligt niet altijd
aan een van bovengenoemde redenen.

ietjelover

Re: paard pakt bit vast, helpt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:10

Nee, ik weet zeker dat het niet aan mijlig en ook niet aan medische redenen.
Ze heeft dit bij alle instructeurs nog gedaan, dus daar ligt het ook niet aan.
En hoe ik zo zeker weet dat het niet aan mij ligt?
omdat ze het met longeren ook doet,
ik wil dus een ander bi proberen en dan ligt het meteen aan mij
als ik dit alles niet had geweten, had ik dit ook echt niet gevraagt :n

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:49

Precies ;)
Je snapt dat ik het juist met je eens ben he? :o
Ik vind dus dat mensen te snel en te standaard komen met een reactie van; Het zal daar wel aan liggen..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:52

ik snap dat jij het met mij eens bent
ik heb gewoon alles uitgezocht en het enigste zou nog een ander bit kunnen zijn.

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:55

Als je paard zijn bit vast pakt moet je hem even de lengte geven ze kunnen hun bit vast houden als jij je handen onrustig en te streng houdt,
je paard heeft misschien wel pijn in zijn mond
wat je vooral niet moet gaan doen is te proberen dat hij zijn bit los laat doordat je met je handen gaat zagen!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:57

dit doet ze ook met het longeren, zoel met slof als zonder iets erbij
ik zaag niet en los laten helpt ook niet
anders moet je even topic doorlezen

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:08

hai, wat betreft bitloos, als je paard dan zijn hoofd in de lucht gooit dan heeft het toch wel vaak met rijden te maken. Een paard moet ook zonder bit ontspannen over de rug kunnen lopen in principe. Probeer eens te spelen met je eigen lichaamspositie in het zadel tijdens het rijden en let dan eens op de reactie van het paard. Soms zitten we zelf te star en willen perse op een bepaalde manier zitten terwijl dat niet het meest relaxte is voor het paard en ze daardoor niet kunnen ontspannen en het dus evt afreageren op het bit. Het is de moeite waard, probeer te voelen wanneer je paard aanbied te ontspannen en te strekken met de hals, we willen dit meestal graag forceren, maar dan hebben we nog niet echt waar we willen zijn. Het plaatje van buiten lijkt dan te kloppen, maar het klopt niet omdat het geforceerd is. Begrijp je wat ik bedoel?

dit is bv mijn paard zonder hoofdstel of bit, relaxed zonder dat ik hem daarin moet forceren.
Afbeelding

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:26

Ik weet niet of TS in de toekomst wedstrijden wilt rijden???
Anders kunnen we al een paar bitten uitsluiten....

En in sommige gevallen kan het zijn dat het bit vastpakken aan de ruiter ligt,maar kan ook zijn van pijn (maar TS zegt dat dit al uitgesloten is) of ook van slechte bespiering of van verkeerd rijden van de vorige eigenaar....

Er zijn zoveel redenen....Je moet eens goed kijken naar de mond van het paard,heeft deze veel ruimte,of juist weinig??? Bij weinig ruimte moet je natuurlijk geen heel dik bit erin doen.
Kijk ook eens naar de lengte van de mondspleet.
Hierover zijn heel veel dingen te vinden op internet.

Hoe is de bespiering van de hals? Is het paard wel sterk genoeg van achter??? Wordt het wel van achter naar voren gereden???allemaal factoren die meespelen.

En ik vind dat een goede en gevoelige ruiter elk bit kan uitproberen,ook scherpe bitten.
Want een bit wordt pas scherp bij een grove hand.

Typisch bokt weer om achter de pc een oordeel klaar te hebben.
Het kan toch zijn dat TS bijvoorbeeld een oude manege pony heeft die jarenlang met weggedrukte rug heeft gelopen en probeer die maar eens over de rug te krijgen.Verkeerde bespiering,korte rugspieren en een strakke bovenlijn.
Om advies te geven is er naar mijn mening veel meer informatie nodig.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:27

en dat doet de mijne nou net niet
ook niet met longeren niet met halstrekken nooit
ze doet nooit op geen enkele manier haar hoofd naar beneden

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:31

hmm misschien heeft ze nog niet geleerd en niet door dat het juist relaxed is om zo te lopen, geeft niet want dat hebben meer paarden, maar daarom juist moeten wij ze helpen om die relaxte gang te vinden. Dit kan je niet doen door dwingen met een bit, maar door haar lichaam met jouw lichaam te beinvloeden, bv buigen links, iets rechts, schouder voor etc zonder je echt met het hoofd zelf bezig te houden. Als je paard nl een goede houding vind komt de hals vanzelf!!
Hoe is ze in de wei? Heeft ze dan ook nooit d'r hals lang en laag?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:34

indriss schreef:
Ik weet niet of TS in de toekomst wedstrijden wilt rijden???
Anders kunnen we al een paar bitten uitsluiten....

En in sommige gevallen kan het zijn dat het bit vastpakken aan de ruiter ligt,maar kan ook zijn van pijn (maar TS zegt dat dit al uitgesloten is) of ook van slechte bespiering of van verkeerd rijden van de vorige eigenaar....

Er zijn zoveel redenen....Je moet eens goed kijken naar de mond van het paard,heeft deze veel ruimte,of juist weinig??? Bij weinig ruimte moet je natuurlijk geen heel dik bit erin doen.
Kijk ook eens naar de lengte van de mondspleet.
Hierover zijn heel veel dingen te vinden op internet.

Hoe is de bespiering van de hals? Is het paard wel sterk genoeg van achter??? Wordt het wel van achter naar voren gereden???allemaal factoren die meespelen.

En ik vind dat een goede en gevoelige ruiter elk bit kan uitproberen,ook scherpe bitten.
Want een bit wordt pas scherp bij een grove hand.

Typisch bokt weer om achter de pc een oordeel klaar te hebben.
Het kan toch zijn dat TS bijvoorbeeld een oude manege pony heeft die jarenlang met weggedrukte rug heeft gelopen en probeer die maar eens over de rug te krijgen.Verkeerde bespiering,korte rugspieren en een strakke bovenlijn.
Om advies te geven is er naar mijn mening veel meer informatie nodig.

ik rijd nu al wedstrijden ja
waarschijnlijk is ze bij mij verkeerd gereden voor dat ik les kreeg, dat geef ik ook toe (dit is nu verleden tijd )

Ze heeft ondernek ontwikkelt maar deze is er redelijk uit op dit moment
Ze is bij de handelaar ook harthandig gereden omdat ze volgens hem niet luisterde
bij haar oude eigenaar liep ze automatisch naar beneden en ook heel ontspannen
dat deed ze al niet toen ze bij ons kwam.

Ik vindt ook dat er snel gezegt wordt vekeerd les ligt aan jouw etc.
ben daarom ook blij met jouw reactie :j

ze wil ook niet strekken met haar hals met rijden en ook niet met los longeren

Even voor iedereen voor dat daar dadelijk misverstanden over verstaan
ze loop Wel rond zonder dat ik hard moet trekken, maar ze ontspand niet

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:56

Dan denk ik dat het paard gewoon geen aanleuning heeft.Ze loopt in een houding,gewoon afgebogen en meer niet.
Als je overgangen wilt rijden of wilt halsstrekken,dan komt ze tdh.Heel veel schakelen en tempowisselingen rijden kan goed helpen.Dan moet het paard langer en korter worden in haar hals en lichaam.Probeer haar ook uit te nodigen om te zakken in haar hoofd-halshouding.Dus als ze ook maar even wilt dalen,moet je toestaan zonder dat je de verbinding verliest.
En een aantal bitten uitproberen kan ook een oplossing zijn.Maar onthoud wel,dat een sterke mond juist gevoeliger gereden moet worden,dus ga kijken naar vriendelijkere bitten.
Een rubber bitje (appelbitje) of een aurigan bit.De dikte of bustrens of watertrens is per paard verschillend.Wat hun voorkeur is.
Wel ben ik het met jouw instructeur eens dat een harde en starre mond juist een beweeglijk bit (watertrens) vraagt en een onrustige mond een bustrens vraagt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:07

wat belangrijk is is dat ze voelt en leert dat het lopen over de rug en met ontspanning fijn is. Dus zodra ze ook maar een beetje probeert te ontspannen en te strekken beloon dat dan door dat te volgen met je hand zodat ze zeker niet dan juist tegen je hand aan loopt, dat zal nl averechts werken. Ze moet een beloning vinden daar waar het goed is en bij paarden is dat door het verdwijnen van de druk.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:39

Debbie schreef:
ietjelover schreef:
maar in je eerste reactie zeg je dat het aan medische reden ligt aan slechte intructie is dit tegen de rest bedoelt of tegen mij?

Nee niet tegen jou.
Ik vind altijd dat wanneer iemand zich op bokt meld met een probleem met zijn paard er altijd meteen reacties komen;
Je rijdt vast verkeerd, je paard mankeerd vast iets, je moet betere instructrie zoeken..

Daar ben ik het dus niet mee eens ;) Paarden zijn ook wel eens vervelend en dat ligt niet altijd
aan een van bovengenoemde redenen.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Bokt roept veel te snel dat er iets mis is. Ik heb een pony die, vooral toen ik hem net had, altijd bokte, in 30min. viel je er vaak zo'n 7x af door bokken en steigeren. Iedereen riep meteen al deze dingen als iets mis, neem les e.d. we hebben hem nagekeken, tanden zijn top, fysio e.d. zeggen dat hij MEGA ontspannen is en verder ook medisch niets, hoeven helemaal top, op maat gemaakt zadel die om de zoveel tijd wordt aangepast en nagekeken en al die dingen, niets mis dus. Doet het nu wel minder (af en toe nog eens) maar dat is zijn karakter en temperament enzo.

Nu zit is ook over dit bit te denken, dat waterford bit. Ik las in een ander topic dat dit bit wel is toegestaan met wedstrijden, maar vanaf klasse Z. Iedereen daarin ook meteen zo van 'ohh.. moet je nagaan, hardstikke slecht'. Ik wil niet veel zeggen, maar een hackemoore is ook pas in de Z of M toegestaan op concour. Is dit ookal slecht? Je kunt altijd wel commetaar hebben op vanalles. Mensen proberen oplossingen te vinden (behalve bitloos, niet IEDEREEN reageerd er goed op) om goed te rijden met het paard, kwam een bitbuddy uit, kwam daar weer heel veel commetaar op dat het slecht was. Alles is tegenwoordig verkeerd en onnatuurlijk. ik denk zelf dat een enkelgebroken bit vervelender is dan zo'n waterford bit. Als je iets in de mond zit bij een enkelgebroken bit steekt het midden stuk als een schaar omhoog in het gehemelte. Een waterford bit niet. Deze bestaat uit zoveel schakels dat ze wel in de vorm gaan van de mond als je in de mond zit. De schakels gaan niet in het gehemelte steken. Dat het komt tegen het tandvlees is altijd zo, bij elk bit. Misschien is het juist wel fijn, zo'n waterford bit aangezien het juist ronder wordt bij het zitten in de mond. Het gaat dus in de vorm van de mond door zoveel schakeltjes. Zelf denk ik dus, dat als je het probeerd, soms wel een oplossing kan zijn. Je kunt altijd starten op concour met een ander bit en deze af en toe met trainen. En negatieve reacties hou je altijd, helemaal op bokt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:05

Wie hebben haar allemaal gehad tussen die ouwe eigenaar waar het zo goed ging en jou? Anders zou je miss wat tips aan de oude eigenaar kunnen vragen.
Klinkt alsof het paardje automatisch gespannen loopt vanwege de slechte associaties, hoe lang heb je haar al? Want dan is het belangrijker om eerst veel goeie associaties te maken, dat ze weer durft te ontspannen. Als je met haar aan de hand loopt, loopt ze dan wel ontspannen? Dan zou je kunnen beginnen met het belonen van ontspannen lopen. Zodra ze doorheeft dat jullie juist blij zijn met ontspanning zal ze dit misschien ook wat sneller durven als je er op zit.

Als je er op zit in stap, loopt ze dan ook al gespannen?

Ik zelf zou liever niet naar een ander bit pakken, omdat het probleem niet bij het bit ligt, maar bij het paard. Die durft/kan niet goed ontspannen en daardoor pakt ze ook het bit vast.

Mijn tip: de hemel in prijzen als het paardje ontspannen loopt in wat voor situatie dan ook!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:07

Ik begrijp niet dat iedereen dit zomaar goed vindt.
Ik zie dat TS 13 is. Dit zijn toch geen bitten voor een kind met een pony! |(
Dat bit uit de openingspost is gewoon sadistisch. Dan kun je net zo goed een fietsketting in zn mond stoppen. Als het maar genoeg pijn doet stoppen ze op den duur altijd... Er is imo eigenlijk nooit een excuus om met zulke bitten te gaan rijden, en dan helemaal niet voor jonge ruiters met pony's. Als dit de opleiding is die de nieuwe generatie ruiters krijgt, dan houd ik mn hart vast voor hoe er over 10 jaar met paarden omgegaan zal worden.
Als je pony het bit vastpakt en ervandoor gaat moet je dat oplossen met een martingaaltje en veel les. Niet door je pony iets in zn mond te stoppen dat zoveel pijn doet dat hij er geen verhaal meer tegen heeft.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:19

midgie schreef:
ietjelover schreef:
de mijne heeft nergens pijn, daar ben ik zeker van

Je paard geeft aan dat hij wel iets heeft, dus of het pijn is of ongemak,
jij bent de gene die alles uit moet sluiten en niet zomaar naar een ander bit pakken.
Een paard pakt nooit zomaar het bit vast, als het paard geen pijn heeft , ben jij misschien de stoorzender met je hand of zit.

Ze heeft toch al gezegd dat ze naar alles gekeken heeft?! tandarts, dierenarts is al geweest zei ze ... dus waarom begin je daar nog over.
Sommige paarden zijn eigenwijs maar het kan ook iets automatisch geworden zijn. Als ze dat altijd doet kan het denk ik ook een automatisme worden... (dat heeft mijn pony ook, niet met het bit maar met hoofdschudden)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:43

Rapperijder schreef:
Ik begrijp niet dat iedereen dit zomaar goed vindt.
Ik zie dat TS 13 is. Dit zijn toch geen bitten voor een kind met een pony! |(
Dat bit uit de openingspost is gewoon sadistisch. Dan kun je net zo goed een fietsketting in zn mond stoppen. Als het maar genoeg pijn doet stoppen ze op den duur altijd... Er is imo eigenlijk nooit een excuus om met zulke bitten te gaan rijden, en dan helemaal niet voor jonge ruiters met pony's. Als dit de opleiding is die de nieuwe generatie ruiters krijgt, dan houd ik mn hart vast voor hoe er over 10 jaar met paarden omgegaan zal worden.
Als je pony het bit vastpakt en ervandoor gaat moet je dat oplossen met een martingaaltje en veel les. Niet door je pony iets in zn mond te stoppen dat zoveel pijn doet dat hij er geen verhaal meer tegen heeft.

Helemaal mee eens!!!! Als je 13 jaar bent kun je dit soort zaken echt niet beoordelen. Sterker nog, ik ben inmidels de 40 gepasseerd en durf mijn vingers niet aan dit soort bitten en vraagstukken te branden. Laat dit aan deskundigen over. Vraag een goed tandarts eens om advies en zorg voor goede begeleiding qua rijden dan kom je er vanzelf!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:26

Als ik dat bit zie komt er maar 1 woord in me op en dat is AU. Zou ik maar niet aan beginnen. Ik zou eerder je zadel eens goed bekijken of het echt wel zo lekker zit voor je pony. Verder zijn er legio andere bitten te proberen dan dit griezelige martelwerktuig.
Ik had een pony die ook een tijd niet laag wilde lopen en een onderhalsje kreeg, ook bitloos wilde ze dit liever niet, ik denk omdat ze gewoon gewend was geraakt zo te lopen. De oplossing bleek achteraf een zelfde bustrens maar dan een maatje kleiner (korter). Daarna liep ze de sterren van de hemel. Ik vermoed dat daardoor de knik niet meer bij haar gehemelte kwam. Waar ik ook veel succes verhalen over hoor is een dubbelgebroken trensje. Ik zou eerst de wat onschuldigere bitjes proberen alvorens ik zulk scherp materiaal zou kopen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:48

Rapperijder dat is ook precies de reden dat ik het vraag!
als er op desite staat acht en lief voor de mond, ga ik er van uit dat dit geen verboden bit is! en door een martingaal pakt ze alleen maar meer vast dus geen oplossing.

Sassol: Ze is bij de handelaar ruw gereden, en heeft toen ze bij mij kwam ook schrik voor zwepen gehad, toewel de oude eigenaar altijd met zweep reed. Er is zoveel geeurt in die tijd! zoveel dat ik niet wil weten wat!

in stap loopt ze naar een jaar oefenen ontspannen.
Ik geef druk (niet trekken maar gewoon aanleuning) en dan als ze iets ontspant meteen los, als ze dan weer omhoog komt gewoon op nieuw. Niet rus dus. Nou pakt ze vast zodra ik been geef, draai of harder/zachter wil.

Ik beloon haar altijd met een losse hand braaf en een kriebel op haar schof als ze ontspand!

piezze: dat zal ik ook eens proberen! ik heb nu dus eendubbelgebroken en zie dat liever dan een enkel gebroken.
Ze loopt hier trouwens ook beter op, niet dat ik dat niet wil en daarom niet doe.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:56

Maar het bit komt toch niet zomaar tussen zijn kiezen, als je nou met wat lossere teugel rijd???
En ik ken een bitje dat ''helpt'' maar lang niet bij alle paarden...

Dat is met koperen ringetjes, en het is er gemaakt voor dat het bit dan ''tussen zijn tanden ''uitrolt''''

Maar ik betwijfel of het helpt...

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:06

Weet je TS..zoals al een keer is gezegd..geen enkel paard kan een bit vastpakken als je zelf niet vastpakt!
Geen enkel bit gaat je helpen om een paard te leren los laten als je zelf niet kan loslaten op het juiste moment!
En daar ligt het probleem denk ik.
En natuurlijk is het ene paard veel zwaarder in de hand als de ander.
Ik zit al heel wat jaren in de paarden en geen enkel paard is even zwaar of licht in de aanleuning.
We streven allemaal naar vlindertjes in de hand, maar dat is voor heel veel paarden ( En ruiters) niet haalbaar. Die blijven toch de steun zoeken van de hand.
Dat is dus een stukje gevoel wat je moet gaan ontwikkelen en met jou 13 jaar heb je nog een hele weg te gaan.

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:19

toch grappig dat de een zegt dat dit een vriendelijk bit is en de ander zegt van niet..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:22

Geen enkel bit is vriendelijk als het niet goed word gebruikt.