Slofteugel? Mits het goed gebruikt wordt. Zelf rijd ik zonder spanning van de teugel, en weet het paard al snel waar zijn begrensing ligt. Maar het blijft een hulpmiddel. Ruiter en paard moeten zonder kunnen.
Verder vind ik het een goede ondersteuner bij het longeren. Dan leert het paard makkelijker over de rug te lopen en krijgt hij de tijd de juiste bespiering te krijgen. Meestal heb je hem dan bij het rijden echt niet nodig.
Wat SanderP betreft: je hebt helemaal gelijk. De meeste mensen zijn blij met mijn aanpak. Voor de mensen die het niet begrijpen. Dit paard heb ik uiteindelijk gekocht. Ik ben dus geen "bijrijder" of iets dergelijks. En inderdaad. Zouden er maar meer mensen maar zo naar een paard kijken dan zouden paarden erop vooruit gaan i.p.v. andersom. Maar goed, ik ben opgegroeid met paarden dan is dat voor mij misschien wat makkelijker om de talenten van zo'n dier te herkennen en wat er voor nodig is om al zijn mogelijkheden op een positieve manier te benutten. Dat zou je als mens ook willen, toch?