KiWiKo hier op bokt zegt dat heel mooi: Paard maakt gebruik van de opties die jij hem geeft. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vonnie84 schreef:Knap dat de pony het bit vast pakt met z'n tanden, als daar niet eens tanden zitten
Wat je voelt is eigenlijk niets anders dan dat je paard zich vast houdt in zijn lichaam en spieren. Hij blokkeert in zijn lichaam en wil niet buigen of juist rechtlopen.
Kortom: een ander bit is alleen maar symtoombestrijding.
aerdenhout1 schreef:Ik durf het bijna niet aan te raden, maar een rollerbit zou misschien kunnen helpen. Weet niet eens of het echt zo heet, maar dat is een bit dat ringetjes/rolletjes heeft en het paard kan dat eigenlijk onmogelijk vastpakken.
Is geen scherp bit, maar natuurlijk moet je het eigenlijk met een normaal bit kunnen oplossen.
Als tijdelijke oplossing is het te proberen.
Google maar eens, je kan ze volgens mij ook gewoon als gebroken trens krijgen.
)
Jennyxx schreef:Vonnie84 schreef:Knap dat de pony het bit vast pakt met z'n tanden, als daar niet eens tanden zitten
Wat je voelt is eigenlijk niets anders dan dat je paard zich vast houdt in zijn lichaam en spieren. Hij blokkeert in zijn lichaam en wil niet buigen of juist rechtlopen.
Kortom: een ander bit is alleen maar symtoombestrijding.aerdenhout1 schreef:Ik durf het bijna niet aan te raden, maar een rollerbit zou misschien kunnen helpen. Weet niet eens of het echt zo heet, maar dat is een bit dat ringetjes/rolletjes heeft en het paard kan dat eigenlijk onmogelijk vastpakken.
Is geen scherp bit, maar natuurlijk moet je het eigenlijk met een normaal bit kunnen oplossen.
Als tijdelijke oplossing is het te proberen.
Google maar eens, je kan ze volgens mij ook gewoon als gebroken trens krijgen.
Waarom helpt een rollerbit dan eigenlijk soms wel? Misschien omdat die dunner en dus scherper is? (of het verhaal van de vonkjes moet waar zijn)
Ps rollerbit heeft geen smaakje maar bestaat uit rolletjes van rvs en koper, en dat koper smaakt naar eh koper
aerdenhout1 schreef:Er is echt niets ergs aan om een keer en ander bitje te proberen hoor zolang het geen martelwerktuig is. En een rollerbit is zeker geen streng bit.
Stel het helpt, dan is het sowieso een stuk minder pijnlijk als hem in zijn mond moeten hangen om in te houden. En vonkjes...gaat het paard ook licht geven???

aerdenhout1 schreef:Er is echt niets ergs aan om een keer en ander bitje te proberen hoor zolang het geen martelwerktuig is. En een rollerbit is zeker geen streng bit.
Stel het helpt, dan is het sowieso een stuk minder pijnlijk als hem in zijn mond moeten hangen om in te houden. En vonkjes...gaat het paard ook licht geven???
Kan je wat meer informatie geven over haar? arsiana_x schreef:BPVS schreef:De basis goed kennen is ook niet genoeg, je moet de basis wel goed bijhouden
Ja weet ik ook wel.
Geloof mij, als een pony 5 keer per week dressuurles heeft, en 1 keer springles zal hij zijn basis echt wel goed bijhouden hoor.
BPVS schreef:arsiana_x schreef:
Ja weet ik ook wel.
Geloof mij, als een pony 5 keer per week dressuurles heeft, en 1 keer springles zal hij zijn basis echt wel goed bijhouden hoor.
De pony heeft 5 keer per week dressuurles, en je zusje ook hoop ik? En met de springles erbij is dat 6 keer per week les. Ik vind dat veel te veel eigenlijk.
En je wilt een bit dat het op lost? Die zijn er niet, denk ik. Een pony die wil rennen, die gaat toch wel.
Dit is een rijtechnisch issue, en dit los je nog niet op met een pompstang.
. Joycebunny schreef:In de BIT staat nu een heel interessant artikel, van Yony Blom over verschillende bitten.
Heb daar erg veel uit opgestoken. Ze had het over het feit dat mensen de problemen oplossen zonder te weten wat de oorzaak is. Wat hoor je het liefst : 'je houdt je handen te hoog' of 'misschien moeten we een ander bit proberen'. Haar, en ook mijn mening is, dat je je paard wel een pessoa in kunt duwen, maar het paard moet alle oefeningen ook op een gewoon trensje moeten lopen.
Zet een gevordere ruiter erop, zoals je instructeur en kijk hoe hij dan loopt. Loopt hij hetzelfde, heeft hij waarschijnlijk iets aan zijn rug. Loopt hij beter met de instructreur, zou ik, en nee dit is niet hard bedoeld, de oorzaak zoeken bij de ruiter.