jonge pony problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:35

Ja hij staat nog met een hele grote ruin van ongeveer 170 samen in de wei en hij is de baas. En dan zijn er nog drie weien met ieders twee paarden. Er is een nieuwe merrie bijgekomen en hier reageert hij wel op. Maar die heeft dus een eigen wei en staat niet met hem samen, maar ernaast.

[b]JOIN UP[b] Misschien een stomme vraag maar wat is dit?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:37

join up moet je maar weer snel vergeten. :o

koop een andere pony,je dochter gaat hier op termijn geen plezier aan beleven.
en dat is nou net het belangerijkste voor een 9 jarige.

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:38

charly2

Re: jonge pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:42

Hoi, ik denk niet dat ik een join-up ga proberen. Want hij is totaal niet aggressief op ons. Kunnen hem altijd uit de wei halen, ook in de stal geen probleem. Geeft keurig voetjes en loopt achter je aan als een hondje in de piste of wei.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:43

jonge pony,jonge amazone.
meestal geen goede combinatie.
Meestal blijft de pony uitproberen totdat je dochter hem beter aanpakt.
Onze dochter is 2 jaar bezig geweest met haar eigen pony,deze deed hetzelfde.
Heel vaak ging ik er dan zelf ook op om de pony te corrigeren,zodra ze er zelf weer opstapte ging het weer mis.
ze wilde haar absoluit niet kwijt en ze is er dus nog steeds.
inmiddels is ze te groot voor de pony.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:47

En heeft zij deze pony na een tijdje fijn kunnen rijden? Want als dit bijvoorbeeld door doorzetten nog een jaar duurt, vind ik dit geen probleem. Ik hoop alleen wel dat zij op een bepaalde tijd aan deze pony veel plezier gaat beleven en dat wij de pony niet verprutsen. Zij wil hem echter ook niet kwijt en wil verder.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:49

Citaat:
Zij wil hem echter ook niet kwijt en wil verder. Hoe hebben jullie het aangepakt?

Als ze hem niet kwijt wil, zal ze over haar angst heen moeten stappen en (consequent) gaan rijden. Hoe vaak hebben jullie les van een instructeur die bekend is met het rijden van jonge paarden?

loveyouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:52

een join-up heeft niks met agressief te maken,
gewoon met vertrouwen als je het probeert
kan het helpen,
ken een haflinger de nooit stil bleef staan bij opstijgen
want hij was bang, hij vertrouwde diegene niet,
na de join-up geen problemen meer gehad.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:53

Ik denk dat vooral geduld heel belangrijk is.
Met de huidige omstandigheden vind ik het allereerst niet helemaal eerlijk dat hij nu braaf moet zijn. Van de zomer is dat weer een ander verhaal. Nu doorzetten is gewoon niet slim. Wel voor jou, maar niet voor je dochter.

Wat je liever kunt doen is de pony wel houden, maar je dochter een poos laten lessen op de manege, op bravere paardjes.
Jij blijft jullie pony rijden.
Als het dan beter weer is, is de pony ook weer een stuk verder en je dochter ook. Laat haar dan pas weer op de pony. En niet moeilijker dan zij aangeeft. Als zij alleen durft te stappen, laat haar dan alleen maar stappen. Elke pony voelt onzekerheid, en zeker een jong dier kan daar zelf heel onzeker door worden, omdat hij een goede leider/ruiter nodig heeft, waar hij op kan vertrouwen.

Vertrouwen win je zelden met knikkende knieen, zelden met een goed pak slaag, zelden door te forceren. Je wint het wel met rustig aan doen en geduld hebben.
9-jarigen zijn nu eenmaal niet de beste leiders of ruiters voor jonge dieren. Dat kun je wel willen, maar dat bestaat niet.
En om nu door te zetten met je dochter betekent alleen maar meer frustratie, ongelukken, angst en verdriet. Dat is voor zowel je dochter als de pony niet eerlijk.

Edit: een join-up lijkt me totaal overbodig. Dat is alleen bij ernstige problemen op de grond een middel, mits de uitvoerende heel goed weet wat hij doet. Geen enkel kind kan een join-up uitvoeren, en volwassenen zonder genoeg ervaring met natural horsemanship ook niet.
Laatst bijgewerkt door Kukkie op 25-02-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:55

loveyouuu schreef:
probeer eens een join-up,
mischien is er voor jullie hem hadden iets gebeurt
waardoor hij zich moeilijk kan aanpassen of vertrouwen.

Doe dat maar niet. Ten eerste moet je dat alleen doen wanneer de situatie daar echt om vraagt, en 9 uit 10 mensen zien niet het verschil tussen onbegrip of dominantie.
Begin er maar niet aan, zorgt voor veel stress, en verbetert de verstandhouding nu niet bepaald wanneer je het ook anders kunt oplossen.
Misschien moet je voorzichtig zijn dat je dochter niet bang wordt, angst is lastig te verhelpen wanneer het een aantal keren flink mis gaat.
Kun je in deze, frisse, periode niet wat anders gaan doen? Gymnasticeren aan de hand, rechtrichten. Zodat ie lekker soepel is tegen de tijd dat het weer beter wordt en je weer volop kunt rijden?
Dat doet de verstandhouding ook wel goed denk ik.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Daar kun je zien hoe je alles je paard vanaf de grond kunt leren zodat hij het beter begrijpt wanneer je in het zadel stapt en dus beter om kan gaan met de onbalans van je dochter.
Ik denk dat het misschien wel een beetje overmoedig is geweest een jong paard te kopen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:56

loveyouuu schreef:
een join-up heeft niks met agressief te maken,
gewoon met vertrouwen als je het probeert
kan het helpen,
ken een haflinger de nooit stil bleef staan bij opstijgen
want hij was bang, hij vertrouwde diegene niet,
na de join-up geen problemen meer gehad.

Dat kun je gebruiken wanneer er echt geen andere middelen zijn.
Je paard uit 'zijn kudde' wegjagen is ontzettend stressvol.
Dit paard kun je op mildere wijze corrigeren. Het paard is jong, moet zijn lijf nog leren gebruiken, begrijpt nog niets.... werk aan dat lijf, zorg dat hij snapt wat de bedoeling is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:59

Kukkie schreef:
Ik denk dat vooral geduld heel belangrijk is.
Met de huidige omstandigheden vind ik het allereerst niet helemaal eerlijk dat hij nu braaf moet zijn. Van de zomer is dat weer een ander verhaal. Nu doorzetten is gewoon niet slim. Wel voor jou, maar niet voor je dochter.

Wat je liever kunt doen is de pony wel houden, maar je dochter een poos laten lessen op de manege, op bravere paardjes.
Jij blijft jullie pony rijden.
Als het dan beter weer is, is de pony ook weer een stuk verder en je dochter ook. Laat haar dan pas weer op de pony. En niet moeilijker dan zij aangeeft. Als zij alleen durft te stappen, laat haar dan alleen maar stappen. Elke pony voelt onzekerheid, en zeker een jong dier kan daar zelf heel onzeker door worden, omdat hij een goede leider/ruiter nodig heeft, waar hij op kan vertrouwen.

Vertrouwen win je zelden met knikkende knieen, zelden met een goed pak slaag, zelden door te forceren. Je wint het wel met rustig aan doen en geduld hebben.
9-jarigen zijn nu eenmaal niet de beste leiders of ruiters voor jonge dieren. Dat kun je wel willen, maar dat bestaat niet.
En om nu door te zetten met je dochter betekent alleen maar meer frustratie, ongelukken, angst en verdriet. Dat is voor zowel je dochter als de pony niet eerlijk.

Volstrekt eens met Kukkie.... overvraag zowel het paard als je dochter niet. Zorg ook gewoon voor 'quality time'. Ze moet veel klooien met het paard, ga eens wandelen, poets lekker, doe leuke dingen... het is meer dan een rijdier.
Het rijden kan ze idd misschien tijdelijk even op een manege doen. Dit dier moet nog leren dealen met het ruitergewicht, komt nu nauwelijks buiten, en mag dan een uurtje lopen met iemand die nog niet in balans is en heel onzeker... dat is vragen om moeilijkheden.
Ik volg Kukkie wat dit betreft...

loveyouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:59

je kunt een join-up ook aan de longeerlijn doen zonder hem weg te jagen.
maar ik snap wat jullie bedoelen.
het kan voor sommige paarden heel stressvol zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:02

loveyouuu schreef:
je kunt een join-up ook aan de longeerlijn doen zonder hem weg te jagen.
maar ik snap wat jullie bedoelen.
het kan voor sommige paarden heel stressvol zijn.

Iedereen heeft ergens gelezen dat het helpt en gaat het vervolgens proberen. Maar er zijn maar weinig paarden die zo'n rigoureuze aanpak nodig hebben. En dan maak je meer kapot dan je goed maakt....

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:02

charly2 heeft niet veel intresse in join-up, weet ook niet of dit echt voor hun nodig is.
paardje word regelmatig bereden met instructriese erbij

het probleem ligt bij haar dochter omschrijft ze, ik denk dat de pony alles al redelijk snapt,
maar omdat haar dochter op een punt zit wat "door vragen" is, de pony deze aanw niet begrijpt.
Wanneer moeders erop zit en die geeft dit nou net wel, doet de pony niet moeilijk.
Verder deze pony weet dus ook wie hij op zijn rug heeft.
(gewicht), en maakt hier misbruik van.

En ja natuurlijk is hij jong en met dit weer zijn ze gewoon wat nukkiger en spetterig.

Ik zou me niet teveel zorgen maken elke ruiter valt een keer en stapt weer op.
jullie zijn allebij gek op hem, dus werk eraan en het komt goed
Suc6 ermee

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:05

Eenmaal per week heeft zij les bij de ponyclub en van de zomer heeft zij wekelijks 1 extra les gehad. Deze winter was dat ongeveer 1maal per drie weken

Tevens rijdt zij nog een vijfjarige Apony. Die is niet van ons, maar van iemand van de club en zij leert hiermee springen op de clubles. Dit is een fel beestje en wil alleen maar in volle galop. Hier is zij niet bang op (dicht bij de grond) en is nog nooit gevallen. Maar deze bokt ook niet, gaat alleen heel snel en is zeer moeilijk te sturen. Ik hoop dat zij hiermee de nodige ervaring opdoet en zo ook lef heeft om onze pony consequent te rijden. Deze zomer zal zij daar iets meer op gaan rijden.

Dat rechtrichten is ook iets waar ik veel mee bezig ben en daarom ook altijd naar rust en ontspanning zoek. Als dat er eenmaal is ben ik zeer tevreden. Ik moet zeggen dat ik dit bijna altijd voor elkaar heb binnen de tien minuten en dan is hij heel fijn te rijden.
Mijn dochter moet dit nog beter aan gaan voelen en opzoeken.

Een join-up zie ik ook echt niet zitten. Onze pony snapt het gewoon niet allemaal even goed, mijn dochter is nog niet altijd duidelijk genoeg met haar hulpen. Dus ik wil hem niet bang maken.

Wandelen doen wij zeker en ook rijden wij wel eens naar een maisveld een beetje verderop. Daar zet zij hem zo in draf en is hij zeer braaf, ook in het bos. Maar dan is hij op vreemd terrein. Lekker spelen, borstelen etc is zeker wat wij doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:09

@ Charly2: leuk dat je zelf ook met rechtrichten bezig bent en vanuit ontspanning bezig wil zijn.... DE basis lijkt me.
Tja, zoals je het omschrijft lijkt het me dat je echt goed bezig bent.
Het enige sleutelwoord dat er overblijft is tijd en geduld. Je dochter moet het komende zomer maar weer lekker oppakken, dan ben jij inmiddels ook wat verder met hem.
Ze nu beiden laten doorzetten leidt misschien tot frustratie en vervolgens ongelukken. Maar even een time-out...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:13

Het idee om je dochter bv op een manege of iig andere wat oudere pony te laten rijden vind ik ook goed kan ze kilometers maken. Verder denk ik als jij er helemaal achter staat het vast gaat lukken. Wel zullen jullie alletwee geduld moeten hebben want het zal veel tijd en energie gaan kosten. Je zult nog wel mee gaan maken dat je denkt Yes we zijn er ! om vervolgens na een maand weer het gevoel te hebben terug bij af te zijn. Zo gaat dat nu enmaal met jonge dieren en met kinderen.
Je denkt er iig niet te ligt over en snapt dat het niet zonder horten of stoten zal gaan. De pony klinkt als een normale 4 jarige(bijna 5 :D ).

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:22

Inderdaad heb ik het al gehad dat ik dacht, wij zijn er. Al meermaals. Maar telkens gaat het dan weer fout en zodoende dat ik ging twijfelen of wij wel goed bezig zijn. Zijn nu ongeveer een jaar bezig.

Eerst schoot hij ervandoor, gebeurt nu nog maar heeeel zelden en als dit gebeurt is dit in de rechtergalop (hij vindt dit moeilijk ivm balans).
Dan kroop hij helemaal achter de teugel, krulde zich op en wilde op die manier onder het werk uitkomen. Dit doet hij niet meer op vreemd terrein, maar thuis wil dit nog weleens voorkomen. Dus vooruit rijden en neus eruit. Het lopen in zijn tempo kunnen wij niet toelaten, want dan heb je dit probleem. Dit begint mijn dochter nu ook wel te snappen, maar als hij dan weer eens stevig heeft gebokt wil zij hem iets korter pakken en dan wil hij weer te diep. Dus hier moeten wij op letten. Eerst ontspanning en dan de rest, dat snap ik wel. Maar van dat wel-niet wordt je een beetje onzeker en ik wil hem niet verpesten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:40

TS, Ik snap dat jullie er onzeker van worden. Net als Charliebrown (heeft ook gereageerd in het topic) ben ik een paard aan het doorrijden m.b.v. dezelfde instructeur. Ik heb nu twee keer in de week privéles, om zeker te weten dat ik op de goede weg ben aangezien ik dit nog niet eerder gedaan heb.

Is het mogelijk om je dochter meer begeleiding (privéles) aan te bieden naast de ponyclub-les?

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:45

mo_van_dijk schreef:
TS, Ik snap dat jullie er onzeker van worden. Net als Charliebrown (heeft ook gereageerd in het topic) ben ik een paard aan het doorrijden m.b.v. dezelfde instructeur. Ik heb nu twee keer in de week privéles, om zeker te weten dat ik op de goede weg ben aangezien ik dit nog niet eerder gedaan heb.

Is het mogelijk om je dochter meer begeleiding (privéles) aan te bieden naast de ponyclub-les?

Hoi, zie eerder opmerkingen. Krijgt regelmatig prive les, maar vanwege het slechte weer in de winter niet elke week.
Piste was niet te rijden en straatje wordt niet gestrooid, durfde dan niet rijden met de trailer met die sneeuw. Zo glad

De pony heeft ook al twee keer (winter en zomer) binnen een jaar op rust gestaan. Twee a drie weken niets. Dat lijkt mij voor zo'n jonge ook fijn.
Maar nu wil ik toch doorzetten met rijden en daar doorheen. Of verkopen. Maar dan breekt ons hart.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:03

charly2 schreef:
Maar nu wil ik toch doorzetten met rijden en daar doorheen. Of verkopen. Maar dan breekt ons hart.

Mss ligt hier ook een beetje een probleem ? eigenlijk weet je nog niet zeker wat je wil ?
Zolang je twijfel hebt kun je er niet echt voor gaan. En wat je ook beslist ik ben er van overtuigd(voor wat het waard is) dat je kiest omdat je voor zowel je dochter als voor de pony het beste wil !

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:07

Inderdaad, je slaat de nagel op de kop.
Ik ben een weegschaal, vandaar.
Als je maar in de toekomst kon kijken, maar dat lukt niet.

Ik wil zo graag dat ze beide veel plezier hebben, maar dan zal ik nog veel moeten doorzetten. Niet alleen mijn dochter.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:44

Ik denk dat je het beste een oudere, ervaren pony kan kopen. Dit omdat je dochter nog jong is en er natuurlijk wel plezier in moet hebben. Ook vind ik persoonlijk dat een jong kind op een jonge pony absoluut niet kan, omdat de pony zelf nog veel moet leren en moeten weten wat wel en niet mag.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:11

charly2 schreef:
En heeft zij deze pony na een tijdje fijn kunnen rijden? Want als dit bijvoorbeeld door doorzetten nog een jaar duurt, vind ik dit geen probleem. Ik hoop alleen wel dat zij op een bepaalde tijd aan deze pony veel plezier gaat beleven en dat wij de pony niet verprutsen. Zij wil hem echter ook niet kwijt en wil verder.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Ja na ongeveer een jaar kon ze de pony zelf lekker rijden.
Mijn dochter was toen 10 jaar.
Ze is er een paar keer goed afgevallen en ik vroeg dan ...wil je niet een pony die wat liever is?
NEE was dan het antwoord,hoef geen andere.
Zal je vertellen ..heb soms aan de kant gestaan dan dacht ik ooooo.. as dat maar goed komt.
Of ze zat er jankend op wanneer de pony weer niet de kant op ging waar zij heen stuurde.
De pony ging dan gewoon stil staan en verzette geen stap meer,wanneer ze haar dan een tikje met de zweep gaf spurte de pony weer naar voren.
Het heeft zweet bloed en tranen gekost maar de pony is er nog steeds,ze is er nu wel wat te groot voor en rijd de pony ook niet meer in de wedstrijden maar ze kan er nu mee lezen en schrijven.
Wel zelf de pony bijrijden hoor!!