Slof, thiedeman of martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:46

Nee, pearlie. Ik vraag niet, ik blijf uitnodigen. Wanneer een paard niet je handen volgt, is er in mijn idee iets fout in de training.

Een paard dient altijd met impuls en van achter naar voren gereden te worden. Niet specifiek snel of voorwaarts, maar wel vlijtig met drang naar voren!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:49

mo_van_dijk schreef:
Nee, pearlie. Ik vraag niet, ik blijf uitnodigen. Wanneer een paard niet je handen volgt, is er in mijn idee iets fout in de training.

Een paard dient altijd met impuls en van achter naar voren gereden te worden. Niet specifiek snel of voorwaarts, maar wel vlijtig met drang naar voren!

Denk dat we niet helemaal hetzelfde bedoelen. Wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens, maar: als jij je paard "uitnodigt" voorwaarts te gaan (bijv. overgang van stap naar draf) en hij doet dat niet, dan blijf je toch niet vriendelijk "uitnodigen"???

Maar dit is niet helemaal ontopic..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:51

Mindfields schreef:
Veug schreef:
Met een slof mag ik rijden, ik vroeg mij alleen af wat het meest onschuldige is...

Als je je paard niet nageeflijk kunt rijden ben je nog niet snel genoeg en stil genoeg met je hand, en voel je nog niet snel genoeg wanneer je los moet laten of juist iets moet vragen, geen goede voorwaardes voor het rijden met een slofteugel. een slofteugel vereist een heel goed ruitergevoel en alleen goede ruiters kunnen er goed mee rijden zonder schade aan te brengen. Echter hebben goede ruiters een slof nooit nodig :D

Dit is wat mijn instructrice ook aangeeft: ruiters die met een slof kunnen (en dus mogen) rijden hebben deze niet nodig omdat ze het rijtechnisch kunnen oplossen.

Verder denk ik dat je (ts) niet met welke hulpteugel moet gaan rijden als je het verschil qua inwerking niet kent. Dan weet je m.i. ook niet voldoende hoe er mee om te gaan.

Zelf heeft een buitenstaander mij ook wel eens aangeraden om een slofteugel bij mijn paard erom te hangen om hem het laatste stukje door te vragen. Gelukkig niet gedaan. Wel met veel geduld en regelmatig les mijn paard gereden. Die legt nu zijn mond al in mijn handen als we beginnen met instappen. Nee, het gaat nog niet perfect maar dat ligt aan mij ;)
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 23-02-10 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:54

Pearlie, we praatten inderdaad langs elkaar heen :D

Been is ALTIJD reactie. Geen reactie? tikje met de zweep achter mijn kuit. Het uitnodigen heeft alleen te maken met het laten 'vallen' van de hals!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:54

mo_van_dijk schreef:
Pearlie, we praatten inderdaad langs elkaar heen :D

Been is ALTIJD reactie. Geen reactie? tikje met de zweep achter mijn kuit. Het uitnodigen heeft alleen te maken met het laten 'vallen' van de hals!

ah zijn we het toch eens :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:59

Gelukkig maar ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:00

Jammer dat je meer dan de helft van je openingspost weg hebt gehaald.

Juist is het goed te leren van je fouten.

Jij kan er niets aan doen dat het jou op de verkeerde manier is aangeleerd.

Maar spelen met de teugels is in elk geval geen goede manier.
Of dit nu kneepjes, knijpjes , ophoudinkjes of bibbers zijn, het is voor het paard onrust in de hand!!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:04

CM_ schreef:

Of dit nu kneepjes, knijpjes , ophoudinkjes of bibbers zijn, het is voor het paard onrust in de hand!!

Dit is omdat ik dan weer reacties op iets wat een hele andere discussie is. Ik vroeg mij alleen af wat de meest onschuldige manier was en of het een optie is...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:24

Ik vind het persoonlijk geen goede zaak als een instructeur met hulpmiddelen als slof of thiedeman aankomt of adviseerd. Een goede instructeur kan jou daadwerkelijk HELPEN zonder hulpteugels. Het is helemaal niet raar om ook een second opinion te vragen bij een andere instructeur. ;)
Als je dit eerlijk verteld aan je huidige instructeur en zelfs bespreekt wat je hebt besproken met de
"nieuwe", dan is het misschien mogelijk om verder te borduren met je huidige instructeur. :j

Veug schreef:
VDB schreef:
Veug, ik denk dat het handiger is om wat privelessen te vragen aan een instructeur. Dit is even wat geld investeren maar al neem je maar 3 privelesjes van een half uur; ze kunnen wel de kneepjes laten zien en ook zelf zien wat je wel en niet goed doet. Vanuit bokt is het niet te zien ;)
Het is echt de investering waard :j

Ik krijg al een ruim jaar prive les op een pensionstal na 14 jaar manege lessen. Dus ik leer nu pas sinds een jaar echt rijden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:26

CM_ schreef:

Hier ben ik het 100% mee eens. Ik ben ook geen voorstander van kneepjes, knijpjes, etc.

Ts, probeer het probleem op te lossen zonder hulpteugels. Zoek een goede instructeur. :j

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:41

als je paard verder wel heel braaf is, maar alleen met z'n hoofd in de lucht loopt, kan je misschien ook even een lange teugel geven. Bij mij helpt het soms als ik tijdens het losrijden merkt dat ze sterk is of tegen de hand, dat ik even helemaal niets vraag. Als ik losrij met een lange teugel, gaat ze op een gegeven moment vanzelf halsstrekken en kan ze haar rug ontspannen. Dan ben je die weerstand even kwijt. Daarna zou je met een hele rustige hand weer contact kunnen nemen om de juiste aanleuning te krijgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:09

waar de kennis van de ruiter ophoud begint het tuigage, ga vaker lessen is mijn advis, en vraag of zoek instruktie die je de juiste teugelvoering en rijkunstig gevoel kan bij brengen, zodat je het paard kan laten na geven op teugelgewicht.

mol

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:12

Als ik sec naar je vraag kijk is een martingaal het meest onschuldig. Maar........nagevelijkheid is de som van het totaal. Blijkbaar is iets in de voorwaardes niet goed waar je eerst aan moet gaan werken. Een hulpteugel helpt daar niet bij, maar verdoezeld het onderliggende probleem wat uiteindelijk tot nog meer problemen leidt (zowel lichamelijk als rijtechnisch).

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:33

Een van de meest gemaakte fouten is dat er met een paard al zeer kort na het opstijgen stelling en werk wordt gevraagd. Dus spanning. Daarna zal de ontspanning zelden meer te vinden zijn. De beste manier (in mijn ogen) is de eerste 10, 15 minuten lekker te stappen met een hele lange teugel. Een teugel die zo lang is dat het paard lekker zijn hals wil en mag strekken. Veel paarden weten niet eens meer wat het is om hun hals te strekken, want ze mogen het nooit, of bijna nooit. Dus na verloop van tijd merk je dat zo'n paard het helemaal niet meer doet, al wil je het. het paard zal er ook niet meer om vragen, en als hij het al doet, dan is het met grote aarzeling. Mijn overtuiging is dat heel veel paarden waar over geklaagd wordt dat ze te druk en nerveus zijn, dit niet zouden zijn als ze de eerste 10, 15 minuten op de door mij genoemde manier zouden mogen beginnen met hun training. Maar helaas hebben veel te veel ruiters zo'n haast, en haastige spoed is zelden goed.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:02

Het meest onschuldig lijkt mij de martingaal, deze werkt alleen als je paard het hoofd in de lucht gooit, hierdoor willen ze wel weer naar beneden en dan doet een martingaal niks..
Een slof of thiedeman daarintegen wel..
Ik zou nooit een slof nemen want dan loopt je paard gewoon in de krul en dat is met een thiedeman ook wel een beetje zo. EEn paard moet lekker los over de rug rijden, het moet van achter naar voren komen. En met een slof of thiedeman kun je niet lekker los over de rug rijden.
Het beste is om gewoon zelf lekker te gaan knutselen met je paard om het zo maar even te noemen. En op den duur geeft ze zich echt wel over

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:17

Op de manege hebben de paaren die hun hoofd in de lucht gooien een thiedeman, want, als jij goede verbinding hebt met de mond, en ze gooit d'r hoofd een keer in de lucht, dan stoot ze d'r eigen mond als het ware...
Dat is wat mijn instructrice zegt..
ik rij bijna altijd zonder thiedeman, dus ik weet het niet zeker..

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:23

Slof, thiedeman of martingaal verdoezelen je probleem, maar het probleem wordt niet aan de kant gezet. Krijg je professioneel les? Want je moet kijken naar de oorzaak van 't probleem en niet het proberen met zo'n slechte hulpmiddel het minder te laten lijken want dan zit het probleem er nog.

Lizzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:50

Begin niet aan hulpteugels.. Daar wordt een paard niet beter van hoor! ;)
Waarschijnlijk ligt het bij de ruiter zelf. Ga kijken waar het probleem zit (eventueel d.m.v. een instructrice) en probeer dan aan je fouten te werken.
Verder kan ik er zo eigenlijk ook niet veel over zeggen, want ik ken je paard niet!
Maar neem de tijd, succes! ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:48

kelly_Utah schreef:
Op de manege hebben de paaren die hun hoofd in de lucht gooien een thiedeman, want, als jij goede verbinding hebt met de mond, en ze gooit d'r hoofd een keer in de lucht, dan stoot ze d'r eigen mond als het ware...

Klopt, maar als de ruiter niet helemaal stil is met de hand en het paard daar zijn mond tegen stoot kan het paard tegen de hand komen. Dan stoot ie zijn mond weer tegen die thiedeman.... En hoe eerlijk is dat?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:16

BrankaZ schreef:
kelly_Utah schreef:

Klopt, maar als de ruiter niet helemaal stil is met de hand en het paard daar zijn mond tegen stoot kan het paard tegen de hand komen. Dan stoot ie zijn mond weer tegen die thiedeman.... En hoe eerlijk is dat?

als de ruiter zijn hand echt stil houd krijgt het paard alleen maar tikken een rukken in de mond, en kan deze ook nog een op het 5e been gaan lopen, de hand staat nooit stil, omdat de mond vn het paard nooit stil staat, als je nou zou zeggen dat de hand mee gaat in de beweging van het paard, en zo dus een ruisloze verbinding zou moeten hebben zeg ik ja dat klopt, heb alleen nog nooit een manege gezien diet dit correct leren aan hun ruiters.

mol

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:27

je hebt de vraag van die 3 dan zou ik een martingaal pakken die kan niet veel kwaad,
hij werkt alleen in als het paard het hoofd in de lucht gooit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:32

Moll schreef:
als de ruiter zijn hand echt stil houd krijgt het paard alleen maar tikken een rukken in de mond, en kan deze ook nog een op het 5e been gaan lopen, de hand staat nooit stil, omdat de mond vn het paard nooit stil staat, als je nou zou zeggen dat de hand mee gaat in de beweging van het paard, en zo dus een ruisloze verbinding zou moeten hebben zeg ik ja dat klopt, heb alleen nog nooit een manege gezien diet dit correct leren aan hun ruiters.

mol

Klopt, dat is stil ten opzichte van het lichaam van de ruiter. Een starre hand vind ik dat. Zie zat ruiters die dat doen en te veel paarden die dat accepteren. Ik heb het over stil ten opzichte van de mond van het paard. Als je goed kijkt zijn er maar weinig ruiters die dat goed beheersten.

Maar helaas harken veel ruiters aan de mond van het paard die daar tegen in protest komt. En er is een groep die het dan meent op te kunnen lossen met een hulpteugel.

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:02

Waarom zou je geen martingaal gebruiken. Het wordt alleen ingezet als het paard zijn hoofd te hoog omhoog gooit. Is ook nog veiliger dan zonder iets te rijden. Let er wel op dat de martingaal niet constante druk geeft, hij moet slap hangen bij normale halshouding. Maar ik neem aan dat je daar hulp bij krijgt. Succes met je lessen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:39

Mijn antwoord op jou vraag: martingaal, mits op een goede lengte (dus niet te lang en niet te kort). ;)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:30

Een slof zou ik niet doen, daar pak je te snel te veel druk mee, omdat het zo makkelijk is. Als de slof afgaat is je paard harder in de mond geworden en het probleem waarschijnlijk groter. Een Thiedeman heb ik geen ervaring mee en een martingaal heb ik af en toe gebruikt voor springen. Ik vind het moeilijk om een reactie te geven op je rijtechnische probleem, omdat je niet precies weet waar het uit bestaat. Reageert ze met haar hoofd als je iets meer druk op de teugels legt? Ik vind het zelf het plezierigst rijden als ik niet continu ophoudingen hoef te maken (hooguit om even wat spanning uit de kaak/mond te krijgen), maar gewoon licht contact heb, zodra ze lekker nageeflijk lopen en meer druk zodra ze omhoog komen. Zodra het paard dan weer nageeflijk komt, meteen weer ontspannen (en natuurlijk van achter naar voren naar je hand blijven rijden, anders kun je druk leggen wat je wilt). Ik zou je zeker afraden naar hulpteugels te gaan grijpen, omdat je er waarschijnlijk maar moeilijk weer vanaf kunt komen en dan weer snel voor de "gemakkelijke" weg kiest. Iedereen heeft er wel een mening over, heel lang blijven rommelen heeft echter ook geen zin, zoek een instructrie die aansluit bij de manier waarop jij met je paard om wilt gaan en wilt rijden, zodat je met plezier blijft rijden en op een fijne manier de problemen kunt oplossen.