Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

Mijn paard is ook heel sterk, moet je echt drie kwartier los rijden voor hij lekker loopt met dressuur, is ook heel bang en schiet buiten in blinde paniek weg als er iets is wat hij eng vindt. Sinds een paar maanden rijd ik hem buiten met een pessoabit en het gaat geweldig. Als hij weg wil rennen heb ik hem zo terug, en hij lijkt wel dapperder sinds ik hier mee rijd. Schrikt veel minder vlug en gaat veel sneller iets engs voorbij.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:18

als het echt te erg word moet je een tiedeman teugel nemen. dan heb je zelf net iets meer kracht. slof kan ook maar niet te strak pakken maar ook niet te los laten hangen, ander staat ze er mischien in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:19

Carlijnnn schreef:
als het echt te erg word moet je een tiedeman teugel nemen. dan heb je zelf net iets meer kracht. slof kan ook maar niet te strak pakken maar ook niet te los laten hangen, ander staat ze er mischien in.

Heb ik ook een poosje gedaan bij een paard, paard werd alleen maar harder in de mond, ik kon niets meer... :n
Dus je kan beter je hand zacht houden en het op een voorwaartse manier oplossen :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:22

Janine1990 schreef:
Carlijnnn schreef:

Heb ik ook een poosje gedaan bij een paard, paard werd alleen maar harder in de mond, ik kon niets meer... :n

Klopt, dat komt omdatje een thiedemann niet kan regelen, paard kan er lekker in gaan hangen zonder dat jij daar controle over hebt. Wat dat betreft is een slof een beter hulpmiddel omdat je kunt voelen wanneer het paard erin gaat hangen en erop kunt reageren, maar tegelijk is een slof wel veel moeilijker in gebruik.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:24

Janine1990 schreef:
Dus je kan beter je hand zacht houden en het op een voorwaartse manier oplossen :j

Da's ook leuk, paard vliegt er vandoor, rem is kapot, steekt net een kind over / paard rent de weg op, maar gewoon been eraan en naar voren oplossen :D

Geef mij dan maar een slof.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:26

Renza schreef:
Janine1990 schreef:

Da's ook leuk, paard vliegt er vandoor, rem is kapot, steekt net een kind over / paard rent de weg op, maar gewoon been eraan en naar voren oplossen :D

Zoals ik al zei, als je paard niet te vertrouwen is op de weg, ga dan niet de weg op...
Als ik zo je profiel bekijk, mag ik er toch van uit gaan dat jij dat wel zou weten?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:29

Ik rijd met mijn paard Z dressuur, en ze is echt wel goed aan de hulpen. Buiten wordt ze echter zo sterk, dat ik met kleine hulpen niet meer doorkom. Gewoon, uit enthousiasme ;)

Ik vind een slof voor de extra controle geen probleem. Ik zou wel eerst een paar keer oefenen met je instructeur. Een paard zo met de kop zo in ene naar beneden trekken kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat ze over de kop vliegen, dat lijkt mij niet de bedoeling! En wat betreft de goed bedoelde voorwaarts en altijd vriendelijk oplossen methodes: bij mij is rem rem. En als ze daar niet op reageert blijf ik niet vriendelijk vragen. Consequent en eerlijk blijven is imo belangrijker dan alles op een correcte manier willen oplossen, al helemaal als het om gevaarlijke situaties gaat!

Ik ben het er wel mee eens dat je niet alleen met je paard een drukke weg op moet alsje weet dat hij gaat kletteren.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:29

Ik denk inderdaad dat de basis niet goed zit en dat dus rijkunstig oplossen van de problemen de eerste prioriteit heeft.
Ik vind een enkelgebroken bit trouwens helemaal niet zielig.
Een goed passende ongebroken trens is prima om mee te rijden, sommige paarden vinden het zelfs prettiger dan een gebroken of dubbelgebroken. Hoe streng een bit is ligt toch vooral aan degene die de teugels vast heeft.

Slof, of de verkapte slof Thiedemann en de pessoabitten horen wat mij betreft in de categorie martelwerktuigen en lossen zeker niets op.
Een martingaal mits goed afgesteld kan wel een beetje helpen, maar lost het probleem niet op.
Een goed afgestelde gogue is misschien in de training nog wel te gebruiken voor buitenrijden vind ik het een mindere oplossing.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:32

Het lijkt net alsof iedereen hier denkt dat ik een pessoa bit wil of een martingaal of een slof, het is alleen maar wat IK heb gehoort van IEMAND ANDERS, die mij dat adviseerde dus wou ik weten wat jullie daar over dachten. En bedankt die gene die mij beginners noemen, rij inmiddels al 9 jaar paard. ;)

En ik kan m'n fjord wel in de hand houden maar soms is hij gewoon heel sterk, het is niet dat er geen rem op zit maar hij is gewoon sterk, en niet dat ik hem niet terug kan krijgen. En nee ik heb nog nooit een slof in mijn handen gehad daarom weet ik niet wat de werking ervan is dus daarom wou ik jullie mening daar over horen.. En ja het is mijn leasepony, maar die eigenaresse die komt nooit eigenlijk. Dus daarom heb ik niet een pessoabit in de kast hangen, maar zij; een volwassen vrouw van 24. ;)

En ik kan prima met m'n fjord de weg op, ga niet met hem 'de kletter op' maar hij is gewoon wat sterk.

Bloodymary

Re: Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

Ik zou zeggen, probeer het eens gewoon met dat pessoabit, eerst een paar keer in de bak en als het goed gaat naar buiten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

xmiloux1 schreef:
Het lijkt net alsof iedereen hier denkt dat ik een pessoa bit wil of een martingaal of een slof, het is alleen maar wat IK heb gehoort van IEMAND ANDERS, die mij dat adviseerde dus wou ik weten wat jullie daar over dachten. En bedankt die gene die mij beginners noemen, rij inmiddels al 9 jaar paard. ;)

En ik kan m'n fjord wel in de hand houden maar soms is hij gewoon heel sterk, het is niet dat er geen rem op zit maar hij is gewoon sterk, en niet dat ik hem niet terug kan krijgen. En nee ik heb nog nooit een slof in mijn handen gehad daarom weet ik niet wat de werking ervan is dus daarom wou ik jullie mening daar over horen.. En ja het is mijn leasepony, maar die eigenaresse die komt nooit eigenlijk. Dus daarom heb ik niet een pessoabit in de kast hangen, maar zij; een volwassen vrouw van 24. ;)

Met alle respect, ik rij 10 jaar en voel me ook nog váák en beginner. En ik denk dat ik in de ogen van velen dat ook nog ben!
Ik kan wel een stukje sturen, maar ik moet nog heeeeel veel leren.
Als ik de foto's in je profiel zie met de fjord, zeg ik: "Ja, je bent nog wel redelijk een beginneling."
Iemand die 9 jaar op een manege rijdt, is ook een hele andere ruiter dan iemand die 9 jaar lang thuis rijdt, waarvan de ouders veel ervaring hebben.
Neemt niet weg dat het hardstikke goed is om om advies te vragen! Zeker met een onderwerp als de slof.
Iemand die nog nooit een slof in handen heeft gehad, moet je dat zeker niet buiten in handen geven, is mijn mening.

Mijn advies, samengevat is dus, zorg dat je je paard in de bak goed onder controle hebt. Wees consequent in je hulpen. En als je dan naar buiten gaat, zorg dat iemand een halstertouw meeneemt.

Edit: Wil je wel even complimenteren met je taalgebruik, echt super! Zijn weinig bokkers van jouw leeftijd die het zo netjes kunnen verwoorden! En ook veel mensen die 10 jaar ouder zijn die daar moeite mee hebben!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:39

Renza schreef:
Janine1990 schreef:

En dan trek je die slof even goed aan, paard gaat gruwelijk in de staak en slaat zo met ruiter en al achterover, rug gebroken, jippie!!

Met zo'n paard hoor je niet op de weg, als jij en je paard verongelukken is dat je eigen zorg maar wat als je op een auto klapt en de inzittenden overleven het niet? Of als je paard over dat overstekende kind heen rent? Kun jij jezelf dan nog aankijken in de spiegel?
Als je een probleem hebt hoor je dat op te lossen in een veilige omgeving en pas weer de weg op te gaan als je 150% controle hebt, anders hoor je gewoon niet op de weg, klaar.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:41

Heb even je rij-topic bekeken en daar zie ik dat je op bijna elke foto in z'n mond zit. Dat is inderdaad al gezegd in dat topic, maar wou er nog iets aan toevoegen.
Als je altijd in z'n mond zit, wordt hij ruw in de mond, maar je hebt dan ook geen 'rem' meer over als je 'm echt nodig hebt, omdat je al constant aan de rem trekt. Snap je?
Probeer eens zo veel mogelijk buiten met licht contact met het mondje, het liefste gewoon lang teugeltje, maar ik weet niet in hoeverre dat goed gaat?
Jouw fjord moet gewoon leren dat als jij aan de rem trekt, hij ook langzamer moet gaan, maar daar zul jij hem wel bij moeten helpen. Maar je hebt les, dus dat komt vast wel goed, ik neem aan dat je daar mee aan het werk bent!
Dus ik wens je veel succes met je leuke fjord :)!

Verder ga ik mee met Janine1990.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:41

Anneliesdj, kijk eventjes in mijn laatst gereageerde bericht hier boven, je weet niet waar je nu over praat want het is helemaal niet zo dramatisch. Alsof ik de weg op zou gaan als ik weet dat ik hem zo niet kan houden dat hij een kind overrijdt, pff.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:42

Janine1990 schreef:
Zoals ik al zei, als je paard niet te vertrouwen is op de weg, ga dan niet de weg op...
Als ik zo je profiel bekijk, mag ik er toch van uit gaan dat jij dat wel zou weten?

Ja ok ik moet zeggen dat ik de TS verder niet ken en niet naar haar leeftijd en profiel gekeken heb oid, dus misschien dat ze idd beter helemaal niet buiten kan rijden / de weg op kan gaan, maar dat weet ik niet want ik ken haar en haar paard niet :) .
Maar als ze dat dan toch doet, denk ik dat ze er beter een slof aan kan hangen dan helemaal niks.

En Roos uit m'n profiel heb ik in het begin ook een tijd met slof buiten gereden (al hing die er vooral voor de sier om, tegen de tijd dat ik bedenk dat ik die er misschien ook een keer bij kan pakken zijn we allang weer aan het stappen :D ), ondanks dat ze heel braaf is, ik moet toch 20 min stappen over een 60km weg door de polder in de randstad, met een hoop trekkers, wapperende vlaggen etc voor we in het park zijn.

Kijk als je je paard niet onder controle hebt moet je idd lekker in de bak blijven, maar het blijven dieren en er kan altijd wat misgaan, en zeker bij een wat sterkere Fjord heb je met een slof oid dan net ff wat meer te zeggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:42

xmiloux1 schreef:
Anneliesdj, kijk eventjes in mijn laatst gereageerde bericht hier boven, je weet niet waar je nu over praat want het is helemaal niet zo dramatisch. Alsof ik de weg op zou gaan als ik weet dat ik hem zo niet kan houden dat hij een kind overrijdt, pff.

Dat is geen reactie op jou hoor, van Annelies, maar op een andere reactie ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:44

xmiloux1 schreef:

En ik kan prima met m'n fjord de weg op, ga niet met hem 'de kletter op' maar hij is gewoon wat sterk.

Ik wil je niet beledigen maar 9 jaar paardrijden is echt nog niet zoveel, bovendien ben je pas 14.

Je geeft zelf aan dat je nog nooit een slof gebruikt hebt, ga dat dan ook niet doen aub.

Als hij in de bak ook sterk is moet je dat eerst oplossen, maak hem scherper aan de hulpen. Dat kan elk paard leren, ook de jouwe.
En wil je toch naar buiten maar lukt het echt niet zonder hulpmiddel, gebruik dan een pessoa op het middelste gat, dat is een relatief zacht bit maar je hebt toch heel wat meer te vertellen dan met een gewone trens.

xmiloux1 schreef:

Dat zeg ik ook niet, dat was gericht op Renza, ik had wel door dat het bij jou zo erg nog niet was ;)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:45

Janine1900: Dankjewel voor 't compliment, en ik ga nu ook nog niet vaak naar buiten maar in de zomer wil ik het wel zeker vaker gaan doen dus ook niet dat ik het nu 1 2 3 geklaart wil hebben, maar gewoon er naar toe werken dat hij steeds minder sterk wordt! En ik was er ook van overtuigt om zonder 'hulpmiddeltjes' te gaan doen, maar als ik dan van de 1 te horen krijg: Ja je moet een slof gebruiken! En weer van de ander: Nee toch met dat pessoa bit, en een martingaal komt het helemaal goed. :) Dan weet ik het ook niet meer zo goed.. Dus wou ik kijken wat jullie er van dachten.

Anneliesdj: Oke dan is het goed, want bij mij is het zeker niet zo heftig.
En tuurlijk ben ik nog lang niet uitgeleert, want dat is niemand maar ik nog zeker niet en heb nog een lange weg te gaan maar ik vind niet dat je iemand die 9 jaar rijdt, een beginner mag noemen. ;)
Laatst bijgewerkt door Milou op 21-02-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:49

xmiloux1 schreef:
Janine1900: Dankjewel voor 't compliment, en ik ga nu ook nog niet vaak naar buiten maar in de zomer wil ik het wel zeker vaker gaan doen dus ook niet dat ik het nu 1 2 3 geklaart wil hebben, maar gewoon er naar toe werken dat hij steeds minder sterk wordt! En ik was er ook van overtuigt om zonder 'hulpmiddeltjes' te gaan doen, maar als ik dan van de 1 te horen krijg: Ja je moet een slof gebruiken! En weer van de ander: Nee toch met dat pessoa bit, en een martingaal komt het helemaal goed. :) Dan weet ik het ook niet meer zo goed.. Dus wou ik kijken wat jullie er van dachten.

Heel goed dat je er naar toe wilt werken. Dan blijf ik zeker bij mijn advies, zorg dat je paard aan de hulpen komt te staan. Ho = ho. Als ik wil dat mijn paard gaat stappen, dan trek ik m'n kruis aan en ga ik zwaar zitten. Even als voorbeeld ;)
Doe vooral wat je zelf goed lijkt, een martingaal heeft naar mijn idee maar weinig effect, het paard krijgt alleen een flinke dreun in de mond als hij zijn hoofd omhoog gooit. Maar als je fjord, zijn hoofd altijd zo heeft als in het profiel, dan heeft een martingaal niet zoveel zin geloof ik ;)
En wat hiervoor gezegd werd, de foto waar wij op doelen oogt heel trekkerig. Je instructrice zal waarschijnlijk wel weten waar je aan moet werken, maar als dit het algemene beeld is, zou ik hier erg goed aan werken.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:51

Die foto in mijn profiel is een moment opname, dat ik hem net moest terugnemen in de stap kan ik me herinneren. En tuurlijk moet het geen 'trek wedstrijd' worden, maar als ik zwaar gaat zitten voelt hij het verschil volgens mij niet eens, dus moet ik hem wel stop zetten met de teugels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:52

Renza schreef:
Ja ok ik moet zeggen dat ik de TS verder niet ken en niet naar haar leeftijd en profiel gekeken heb oid, dus misschien dat ze idd beter helemaal niet buiten kan rijden / de weg op kan gaan, maar dat weet ik niet want ik ken haar en haar paard niet :) .

Als je een slof wilt adviseren vind ik dat je verplicht bent om eerst de leeftijd en ervaring van TS te checken.
Ik ben absoluut niet tegen een slof, heb er zelf ook genoeg gebruik van gemaakt en in sommige gevallen is het echt een uitkomst maar het blijft een hulpmiddel voor zeer ervaren ruiters die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en kritisch naar zichzelf kunnen kijken.
Ik vind het not-done om ergens een topic binnen te komen en maar gewoon een slof aan te raden zonder verdere info te vragen.
Renza schreef:
Kijk als je je paard niet onder controle hebt moet je idd lekker in de bak blijven, maar het blijven dieren en er kan altijd wat misgaan, en zeker bij een wat sterkere Fjord heb je met een slof oid dan net ff wat meer te zeggen.

Mijn ervaring is dat een slof juist nauwelijks werkt bij paarden die zich sterk maken, je hebt het gewicht alleen verdeeld over 2 teugels waardoor je paard nog sterker kan worden. Op de lange termijn maakt het je probleem alleen erger ipv het weg te nemen en het lijkt me juist de bedoeling dat TS op den duur ook zonder slof de weg over kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:55

xmiloux1 schreef:
Die foto in mijn profiel is een moment opname, dat ik hem net moest terugnemen in de stap kan ik me herinneren. En tuurlijk moet het geen 'trek wedstrijd' worden, maar als ik zwaar gaat zitten voelt hij het verschil volgens mij niet eens, dus moet ik hem wel stop zetten met de teugels.

En dat is dan waar je aan moet werken. Je teugels zijn niet je rem. Dat moet je jezelf nooit of te nimmer aanleren, dat geeft later problemen met andere paarden. Een paard dat bijvoorbeeld heel erg gevoelig in de mond is, kan heel naar reageren op 'getrek' aan de teugels.
Als ik jou was zou ik dit aangeven bij je instructrice, dan kunnen jullie hier samen aan werken. Ik vond het ook erg moeilijk bij mijn huidige paard, het vergt wat oefening, maar dan kom je een heel stuk verder.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:56

Ja ik heb deze week weer les en ga ik het ook zeker als doel vertellen, eerst zouden we een beetje aan de nagevelijkheid en stelling werken maar eigenlijk vind ik dit ook veel belangrijker; controle. ;) Maar iedereen toch bedankt {ook al mag het soms wat opbouwender} voor zijn mening! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:57

xmiloux1 schreef:
Anneliesdj: Oke dan is het goed, want bij mij is het zeker niet zo heftig.
En tuurlijk ben ik nog lang niet uitgeleert, want dat is niemand maar ik nog zeker niet en heb nog een lange weg te gaan maar ik vind niet dat je iemand die 9 jaar rijdt, een beginner mag noemen. ;)

Het ligt er nogal aan wat je in die 9 jaar hebt gedaan, er zit nogal wat verschil tussen 9 jaar lang elke week een lesje op een manegepaard of 9 jaar lang 2x per week priveles van de beste ruiters. ;)

Maar wat het ook is, erg ervaren ben je iig nog niet. Misschien ben je er best aan toe om een slof te proberen maar dat kunnen wij van hieruit niet bepalen, bovendien lost een slof dit probleem niet op dus is het helemaal niet relevant. Als je echt perse een slof wilt proberen zorg dan dat je er een zeer ervaren hulp bij hebt en niet alleen de eerste keer. Maar nogmaals; het probleem wat je hier beschrijft los je er niet mee op en maak je er wss alleen erger mee en dat lijkt me niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-02-10 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:00

xmiloux1 schreef:
Ja ik heb deze week weer les en ga ik het ook zeker als doel vertellen, eerst zouden we een beetje aan de nagevelijkheid en stelling werken maar eigenlijk vind ik dit ook veel belangrijker; controle. ;) Maar iedereen toch bedankt {ook al mag het soms wat opbouwender} voor zijn mening! :)

Door meer controle kan je je paard ook beter vertellen wat je vraagt, wanneer je nageeflijkheid en stelling vraagt. :j