Paard overvraagt of..? Wat denken jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salaborda

Re: Paard overvraagt of..? Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

Wanneer er te snel is begonnen met nageeflijk rijden en dat dat te strak vast wordt gehouden, kan dat ten koste gaan van het voorwaarts gaan. Het kan zijn dat er op die manier een soort 'handrem' op het paard is gekomen. Maar inderdaad, eerst maar eens een filmpje en terug naar de basis! Longeren in combinatie met stemhulpen, die precies hetzelfde toepassen tijdens het rijden. En net als tamary vind ik dat een trainer nog zo goed kan zijn, maar dan moet het ook nog met het paard klikken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:56

mariska32 schreef:
Naar verschillende trainingsstallen gebracht en soms kreeg ze na 2 dagen haar paard terug met de boodschap "Zoek het maar uit."

en dit zinnetje zit mij erg dwars.......
zeker daar je zelf al aangeeft niet goed genoeg te kunnen rijden om sporen te gebruiken [die ook niet bij een groen paard horen]
ik denk dat OF ze daar hebben gezien dat dit paard wel iets mankeerd OF ze van mening zijn de eigenaar niet te kunnen ''africhten'' OF.....

Was ook mijn eerste gedacht :o

Ik kan me best voorstellen dat dit paard lichamelijke problemen heeft trouwens.. vooral het "dronken lopen en veel moeite met de galop" doet me daar aan denken.
Overvraagt lijkt me niet. Heb dat eigenlijk maar 1 x gezien en dat paard werd ook onwijs getraind en ging ineens in de staak. Ruiter was al eerder Z geweest en ook met dat paard, maar kon er niks meer mee. De instructrice kon het paard nog wel rijden, die was heel kundig. Maar aangezien de trainingsstallen er niet mee verder willen, verwacht ik dat dus niet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:51

BinkieDusty schreef:
In draf was paard in het begin nogal "dronken" aan het lopen. Naarmate hij doordraafde werd dit beter. De galop viel hem heel zwaar en de opstand was duidelijk omdat hij het erg moeilijk vond. Paard is beleerd en daarna meteen doorgereden en hogerop getrained. Eigenlijk niet de rust gekregen die hij nodig had. Mijn mening is dat hij overvraagt is, en dus de beginselen kwijt is geraakt. Hij loopt super netjes nagevelijk, daar hoef je alleen maar goed voor te gaan zitten. Het is puur het been waar hij totaal niet op reageerd. Ik denk dus dat ze de fout in is gegaan door hem meteen door te trainen en hem niet op rust heeft gezet. Wat denken jullie?

Als eerste denk ik dat je een apart paard hebt getroffen. als een paard gaat liggen, denk ik wel dat er iets niet goed is met dat paard. goed, ik lees alleen jouw stuk en weet dus niet hoe het er in de praktijk uitziet (ook dan ben ik geen paardenpsycholoog hoor :D ). Toen ik begon met lezen vroeg ik me serieus af of dat paard niet een of andere rare tik had. Maar als ik lees hoe eenvoudig je het oplost, is het misschien toch een rijtechnisch probleem?

Ik zie vaak dat mensen heel snel hun paard 'aan de teugel' vragen, door het paard van voor tegen te houden en daarbij niet de natuurlijke beweging kunnen behouden. Hierbij heb ik het over verschillende ruiters, van beginnend niveau tot M of Z niveau (en naar mijn mening verstand van paardrijden zouden moeten hebben). Die mensen werken hun paard terug en logisch dat zo'n paard slecht aan het been wordt.
Het lijkt er nu op dat dit paard erg terug gereden is, en dus niet meer voorwaarts wil. tempowisselingen, waarbij paard met zijn neus voor de loodlijn blijft (eigenlijk niet teveel van voor doen) kunnen helpen. dit kan dus ook tijdens een buitenrit, sowieso is afwisseling misschien goed voor dit paard?

Het lijkt me op 1 of andere manier wel een bewerkelijk paard, als het zo staakt... maar misschien valt het mee.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:28

Ik lees nu verschillende reacties dat het paard misschien te vroeg 'aan de teugel' moet lopen en dan dat handrem effect kan krijgen. Hier zou best eens iets van kunnen kloppen.. omdat hij dus ook moeteen nagevelijk gaat lopen zelfs als er niet naar gevraagd wordt. Toen ik wou dat hij ging strekken, duurde het even voor hij het in de gaten had, maar daarna ontspande hij zich wel meteen veel meer :)

Zodra het weer het toe laat gaan wij ook zeker weer het bos in :) Paarden vinden dit leuk, maar wij ook. Hoe hij dan is weet ik niet, aangezien ik hem nog maar pas ken. Tempowisselen, ontspanning en de basis is hetgeen waar wij nu ook veel aan werken.

Het liggen heeft hij tot nog toe nog niet gedaan, maar we zijn er ook nog maar 2 keer weer mee bezig is. Tot nu toe lijkt het de goede kant op te gaan, maar wat niet is kan altijd komen :P

Tijdens het longeren reageert hij goed op stemhulpen, maar het echte voorwaarts gaan is ook hier een probleem. Draven is prima, maar dan wel op zijn tempo.. en dat is sjokken :P

Verder iedereen bedankt voor de tips, hier gaan we zaterdag mee aan het werk :)

[edit] hij is lichamelijk helemaal nagekeken en heeft geen gebreken. alles is prima in orde met hem en ook het zadel past hem goed. maar volgens mij had ik dit ook al eerder vermeld :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:34

Eeerste wat in me opkwam , spieren en botten niet in orde , verzuurde verkrampte spieren, blokkades , ik zou zeggen haal er een osteopaat bij! mijn paard liep ook zo en had idd blokkades en verzuurde spieren.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:36

osteopaat is erbij geweest.. paard is echt waar helemaal in orde :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:39

heeft ie niks gevonden dan? en wie was het?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:47

Uriah schreef:
Eeerste wat in me opkwam , spieren en botten niet in orde , verzuurde verkrampte spieren, blokkades , ik zou zeggen haal er een osteopaat bij! mijn paard liep ook zo en had idd blokkades en verzuurde spieren.

is er ook al bloedgeprikt op verzuurde spieren?
is hij nagekeken op spierbevangenheid?
hoe is hij met het instappen en uitstappen? word dat wel genoeg gedaan om de spieren warm te maken?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:09

Aangezien het niet mijn paard is beschik ik op dit moment niet over de informatie wie het allemaal heeft gecontroleerd. Ik blijf erbij, lichamelijk is hij 100% in orde. Meerdere malen nagekeken en er is altijd hetzelfde antwoord uitgekomen.

Met instappen en uitstappen is hij precies hetzelfde. Loopt wel, maar niet voorwaarts. We doen genoeg op hem op te warmen en af te koelen. Beide worden minstens een kwartier lang gedaan (lees: minstens!) en vanaf dan wordt hij pas opgepakt om te werken, en hoeft hij nu ook geeneens zwaar werk te verrichten.

Meerdere malen heb ik dus aangegeven dat hij 100% in orde is. Dus alsjeblieft, hier niet teveel meer op doorgaan. Dank jullie wel alvast :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:17

okee nou gelukkig maar, en als je met een longeerzweep er achter gaat lopen en bij tikt? zodat hij weer wat actiever gaat lopen?

ik zeg maar wat hoor!
er moet toch ergens een probleem liggen imo.
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 15-02-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:27

driebergen schreef:
Als eerste denk ik dat je een apart paard hebt getroffen. als een paard gaat liggen, denk ik wel dat er iets niet goed is met dat paard. goed, ik lees alleen jouw stuk en weet dus niet hoe het er in de praktijk uitziet (ook dan ben ik geen paardenpsycholoog hoor :D ). Toen ik begon met lezen vroeg ik me serieus af of dat paard niet een of andere rare tik had. Maar als ik lees hoe eenvoudig je het oplost, is het misschien toch een rijtechnisch probleem?

Ik heb er ook 1 in training gehad die uit nijd ging liggen. Puur omdat zij vond dat ze het werk wat ze moest doen ('gewoon' in aanleuning van achter naar voor door de baan heen gaan) te zwaar en te moeilijk vond. Dat hebben we opgelost met eerst heel veel longe werk en bespiering opbouwen. Later fysio erbij gehaald en ze bleek scheef in het bekken. Godzijdank dus niet doorgegaan met rijden. Is nu wel weer onder het zadel en doet het goed.

TS: hoe is het paard over het algemeen bespierd? Als hij inderdaad verder 100% in orde is lijkt het mij nu in eerste instantie onbalans te zijn en gewoon niet meer weten wat ie ermee aan moet. Ik zou eerst zorgen dat je de controle hebt met het longeren, dus ook de tempo controle. Dat betekend veel, heel veel schakelen! wil 'ie niet vooruit, dan maar terug (in draf terug naar bijna stap).

Succes!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:33

@DDW: Met longeren moeten we dus idd, om hem voorwaarts te houden, telkens met de longeerzweep erachteraan. Precies hetzelfde verhaal als onder het zadel. En dit is juist wat we niet willen :P

@nacho: Zijn bespiering is niets op aan te merken. Ziet er super uit! Zefls nadat hij een half jaar lang niets heeft gedaan zit hij nog super in zijn bespiering. Waarschijnlijk in het land voldoende beweging gehad :P Die onbalans, daarvan heb ik ook inderdaad het idee dat dat heel erg meespeelt. Vooral omdat hij in het begin van de draf nogal zwalkt.. En zoals jij het tempo controle beschrijft, is precies wat wij ook doen nu :) Met het longeren, daar zullen we zeker aan werken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:56

BinkieDusty schreef:
[edit] hij is lichamelijk helemaal nagekeken en heeft geen gebreken. alles is prima in orde met hem en ook het zadel past hem goed. maar volgens mij had ik dit ook al eerder vermeld :)

Maar dat zegt eigenlijk nog niks :o
Een lichamelijk probleem kan heel moeilijk te vinden zijn of zeldzaam dat een D.A dit niet heeft gevonden.
Dit kom je zo vaak tegen :j
Wil je echt alles uitsluiten ben je een vermogen kwijt aan dierenartskosten en dan nog kan het zo zijn dat een D.A iets heeft gemist.

Waarom zou een paard dronken gaan lopen?

En waar ik ook benieuwd naar ben is wat de redenen geweest zijn wat en welke trainingstallen het paard weer terug hebben gegeven. Paard wat op de handrem is gereden is best makkelijk te zien en weer te corrigeren, dus die mogelijkheid kan ik me niet voorstellen (tenzij de trainingstallen van zo'n slechte kwaliteit waren... ;) )

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:52

Tjah, nu stel je eigenlijk vragen die ik zelf ook niet kan beantwoorden :P Je hebt gelijk, een da kan iets missen tijdens de controle, maar als er meerdere artsen bij zijn geweest en een osteopaat en een zadelmaker om te zorgen dat hij het juiste zadel draagt.. dan denk ik dat het wel uitgesloten kan worden.

Zijn dronken loopje komt voor mijn gevoel uit onbalans.. Maar 100% zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Maar omdat het later beter werd, is dit mijn oogpunt daarop..

Van 2 stallen weet ik, het paard kwam terug, slechter dan hij van tevoren was. Er werd gezecht dat hij onhandelbaar was, hij schopte, bokte en als je eraf viel kreeg je ook nog eens een trap na. Dit is bij 1 van die stallen dus gebeurd en de trainer daarvan heeft er een gebroken been op nagehouden. Hij is nog bij 2 andere stallen geweest en die zeiden dat het probleem opgelost was, maar dan zat er alsnog geen verandering in. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar een keer :)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:20

De meeste trainingsstallen weten het negen van de tien keer ook niet meer als een paard gaat liggen of echt in de staak gaat. Meestal is het daar ook zo druk dat er weinig tijd aan het paard besteed wordt naast het rijden.

Wat nu het grootste probleem lijkt is dat hij niet voorwaarts wil, dat zou ook mijn eerste probleem zijn om op te lossen, zolang hij wil blijven lopen kan de rest ook opgelost worden. Als ik het zo lees dan lijkt het inderdaad op een paard wat op de handrem is gereden en gewoon niet meer durft te lopen omdat ie dan van voren toch weer tegen gehouden wordt.

Spier volume hoeft nog niet te betekenen dat hij genoeg kracht heeft om met ruiter in balans te lopen. Lastig. Ik zou iig doorgaan met het longeren en het rijden (iig zonder begeleiding) even laten zitten, totdat hij het doorlopen aan de longe weer snapt.
Hoe is hij in de wei? wel gewoon vrolijk en voorwaarts? wil hij daar nog wel eens een sprintje trekken?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:13

wel eens er aan gedacht om eens freestyle met hem te gaan doen? Of zoals wij het gewoon noemen fluisteren? Je kan hier een goede band mee opbouwen en hem op een paardvriendelijke manier goed tempo wisselingen mee leren. Op deze manier kan hij ook goed vertrouwen krijgen in jou/ de ruiter.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:41

zou toch snel proberen uit te vinden hoe hij buiten is, lekker veel lange stukken draven en veel overgangen kunnen veel opbouwen. paard vind het doorgaans veel leuker om naar buiten te gaan, en dan kun je eens kijken of zijn tempo dan beter te regelen is..
ben verder ook erg benieuwd naar foto's of filmpje, pas dan kan er misschien meer van gezegd worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:05

BinkieDusty schreef:
Tjah, nu stel je eigenlijk vragen die ik zelf ook niet kan beantwoorden :P Je hebt gelijk, een da kan iets missen tijdens de controle, maar als er meerdere artsen bij zijn geweest en een osteopaat en een zadelmaker om te zorgen dat hij het juiste zadel draagt.. dan denk ik dat het wel uitgesloten kan worden.

Zijn dronken loopje komt voor mijn gevoel uit onbalans.. Maar 100% zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Maar omdat het later beter werd, is dit mijn oogpunt daarop..

Van 2 stallen weet ik, het paard kwam terug, slechter dan hij van tevoren was. Er werd gezecht dat hij onhandelbaar was, hij schopte, bokte en als je eraf viel kreeg je ook nog eens een trap na. Dit is bij 1 van die stallen dus gebeurd en de trainer daarvan heeft er een gebroken been op nagehouden. Hij is nog bij 2 andere stallen geweest en die zeiden dat het probleem opgelost was, maar dan zat er alsnog geen verandering in. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je nog maar een keer :)

Ik denk juist op deze info dat hij lichamelijk niet in orde is. Paard is verder vriendelijk toch?
Dan is het niet logisch dat hij niet zou willen werken en zelfs zijn ruiter eraf wil hebben.
De andere 2 hebben blijkbaar niet veel gevraagd (dus niet overvraagd) en hebben de "problemen" op de weinig lichamelijke ontwikkeling gegooid denk ik zo. Ook hebben zij imo goed gehandeld door niet verder te vragen in tegenstelling tot de eerste 2.

Onbalans is lijkt mij ook de reden, maar waarom heeft hij daar zóveel last van? Dat is imo niet normaal wanneer hij al best veel heeft gedaan. Vind dat anders als hij net uit het land is gekomen en net een zadel op heeft gehad.

sorry voor de late reactie, ik was 'm vergeten :o

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:08

Update :D

Helaas, helemaal vergeten om een filmpje te maken gisteren. Camera meegenomen, paardje wat in de bak liep zelfs nog op de foto gezet, maar zo enthousiast over de vooruitgang van gisteren.. nooit meer bij nagedacht om een film te maken :D

Wat hebben we gisteren gedaan en hoe ging het..
Nou, paardje krijgt nu dus maar 1 keer in de week beweging, dus voordat we begonnen hebben we hem even 5 minuten in de bak losgelaten.

Daarna hebben wij meteen opgezadeld en ben ik er opgestapt. Heb M. uitgelegt wat ik deed, waarom ik dat deed en hoe hij hierop reageerde. 1 was: teugels steeds iets langer laten, zodat hij contact blijft zoeken met mijn hand en steeds verder naar beneden gaat. Resultaat: Super fijn paardje wat heerlijk aan mijn hand loopt, maat niet in de krul :D
2. Daarna ben ik overgangen gaan maken van stap naar halthouden naar stap etc. Paardje reageerde super, alleen al de druk van mijn kuit liet hem lopen en alleen al lekker steving zitten liet hem halthouden :D
3. Daarna ben ik gaan draven. Weer hetzelfde verhaal. Kuit aandrukken en paardje draaft. Niet snel, niet voorwaarts. Maar wel ontspannen en hij bleef draven :D Voorwaarts komt later wel, wat we nu willen zien is "actie -> reactie" en die kregen we :D Soms wou paardje terug naar de stap, dus licht drijven en zorgen dat hij doorgaat. Deed hij dit, dan 2 a 3 pasjes doorzetten en terug nemen naar stap. Ruim beloond etc. Was er zeer over te spreken.

Daarna is M. erop gegaan en ik heb haar uitgelegd wat ze moest doen, hoe ze het moest doen en waarom ze dat op die manier moest doen. Weer vanaf het begin afaan beginnen zoals ik ook was begonnen. Daarna alles gedaan wat ik ook had gedaan. Resultaat: een super ontspannen paardje wat precies doet wat WIJ van hem VRAGEN en niet doet wat HIJ WIL.

Instappen en uitstappen niet meegerekend zijn we hooguit 20 minuten bezig geweest. En wat denk je? 20 minuten rijplezier gehad, zoals ze het al 2 jaar niet gehad heeft met dit paard :D

We boeken dus vooruitgang, en M. krijgt er steeds meer plezier in. We zijn heel blij :D

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:14

[edit] Nu ik dit terug lees, zovel vooruitgang in 3 weken..

Week 1 heeft paardje 2 keer gericht naar mij getrapt, hebben we gepoetst om te kijken op zijn reactie, maar was niets mis mee.

Week 2 hebben we gelongeerd en gereden en paardje wou geen meter lopen..

Week 3 stappen we erop, een druk met de benen en paardje loopt. Goed zitten en paardje stopt.

Eigenlijk best vreemd.. maar misschien toch vanwege de manier hoe ik hem "aanpak"? Ik vraag hem dingen. Wil hij niet vraag ik door. Wil je draven? NEE! Alsjeblieft? NEE! Wil je alsjeblieft een paar pasjes draven? Tot ik reactie krijg. En dan belonen.. Ik gebruik geen zweep, geen sporen, ik schop niet.. Ik druk alleen mijn kuit aan.. Dus geen dwang, maar aardig blijven en doorzetten totdat hij het welf "wil"..

Misschien iemand die dit zelf ook al eens mee heeft gemaakt?

Zijn dronken loopje was trouwens nergens te bekennen gisteren :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:47

wat goed zeg :D, waar ik later ook aan dacht, hij is toch zadelmak gemaakt op een wat latere leeftijd heeft dit er ook niet deels mee te maken?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:01

Ik heb geen idee.. Heb daar nog nooit iets nadeligs over gehoord eigenlijk.. Juist alleen maar positieve dingen.
Vind het wel een beetje vreemd, tegelijk super leuk, dat we elke weer zo super veel vooruitgang boeken. Mijn mening is ook dat we dat voorwaartse er later maar in moeten zien te krijgen, en nu vooral een tijdje moeten doen zoals we nu doen.. Zorgen dat hij ontspannen is, met plezier doet wat we vragen, en dat hij gewoon goed reageerd.. Wat denkt de rest? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:06

beetje rare vraag misschien....staat hij op stal of een gedeelte buiten?
Wat krijgt hij voor voer?

(Ik ben mij op het moment aan het verdiepen in maagzweren bij paarden....dat dat heel vaak voorkomt en dat dat ook veel verzet kan opleveren)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:08

ik snap wat je bedoelt over de positieve dingen, ik bedoel meer dat ik heb gehoord dat ze steeds moeilijker worden als ze de 4/5 zijn gepasseerd, maar zelf ben ik geen zadelmak-maker :+

ik denk ook dat je met rust veel meer bereikt bij het paard, en het met gedonder niet lukt!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 08:12

@Geerke. 's Nachts staat hij op stal, overdag gaat hij naar buiten. Dit ongeacht het weer. Hij kreeg altijd biks en meusli van Pavo, Daarnaast gebroken haver. Voer patroon is iets waar ik het ook met hun over gehad heb, en ze zijn overgestapt naar een ander soort brok en de haver wordt niet meer gevoerd.. Het brok wat ze nu gebruiken weet ik niet, maar als je het wil, zou ik het kunnen vragen :)

@DDW: dat zou best kunnen.. dat is met het beleren van een 3 jarige prcies zo, die krijgen op de leeftijd van 4/5 jaar ook vaak streken. pubertijd noemen wij hier dat :P Het kan best zijn dat hij moeilijker is omdat hij zo laat is beleerd, maar dat durf ik echt niet met zekerheid te zeggen. En inderdaad, zaterdag heeft die rust het hem echt gedaan :)