marieminime schreef:Probeer het ook voor de pony uitdagend te maken, het kan inderdaad een teken zijn van uitproberen
en onder het werk uit komen, maar het kan ook een teken van verveling zijn.
In plaats van rijden kan het meisje misschien onder begeleiding van jou grond werk doen.
Zo bouwen ze ook een band op en is het niet voor je pony gelijk als hij haar ziet van we moeten rijden.
Je kan ook veel figuren rijden, maak eens een klein sprongetje of maak er een behendigheids lesje van.
Om pionnen of emmers slalommen, dit kan in stap en draf. Tussen balken door stappen in bijvoorbeeld een L vorm, dit
kan voorwaarts en achterwaarts, over balkjes stappen of draven, halt houden voor een lijn of tussen twee staanders in.
Misschien onder begeleiding een buitenritje, dit is voor de onderbreking heel leuk, mijn shet is dan braver dan als we in de wei rijden. Een keertje longeren zonder ruitertje en dan weer met ruitertje.
Zorg alleen dat je altijd goed afsluit, stop niet na slecht gedrag, zo zal je pony de link leggen tussen slecht gedrag en mogen stoppen waar hij mee bezig was maar geen zin in had. Gaat het goed stop dan ook optijd, ga niet door en door. Zo leert je pony ook dat als hij zich gedraagt dat hij niet aan het werk hoeft te blijven, deze tijden rijden kan je dan steeds verlengen, rij een keer lang, rij een keer kort, dan intensief maar ook gewoon een keer lekker rustig aan
Bedankt voor de tip
Hebben al een keer een klein sprongetje gemaakt, maar omdat hij nog maar 3 en een half is durf ik hem niet te hoog te laten springen.
Watvoor dingen stel je voor met grondwerk? Dingen zoals voetje geven? Of andere dingen?
Ik heb zelf ook een heel klein beetje met hem hieraan gewerkt. Hij vind dit leuker dan rijden, maar dat komt volgens mij door de beloningen (biks) die hij krijgt als hij het goed doet.
Ik zal ook zeker gaan kijken hoe ik de lessen voor hem af kan wisselen