Shetlander gaat staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:00

Voor zover ik kan opmaken uit je tekst, ga je met de pony wandelen en doet hij het als je van zijn stal vertrekt en niet op de terugweg. Als je een andere route neemt, doet hij dit dan ook?

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn paard. Toen ik haar net had, gingen wij ook soms wandelen. Altijd hetzelfde kleine rondje (Ze was het niet gewend om over straat te wandelen) en dat was nooit een probleem. De eerste keer dat we wat verder gingen, deed ze exact hetzelfde. Ik moet eerlijk zeggen, ze heeft toen zeker meer dan 100 m achteruit gestapt in het midden van de baan en heeft toen wel wat tikken gehad van de zweep, want ze zou en moest vooruit van mij. Ze heeft dit één keer gedaan en dan nooit meer. Dus er is hoop. ;)

hanskel

Re: Shetlander gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:47

Hoe groot is het meisje? Is het meisje niet te groot waardoor de pony staken gaat?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:17

@ Sandravm, ik heb geen eigen bak, dus het meisje rijd langs de weg. In het land was niet zo'n groot succes, daar had hij meer zin om te eten :P
We hebben hier 4 kanten die je op kunt gaan, ik wissel het wel vaak af, maar hij heeft het wel door wanneer we op de terugweg zijn.
@ hanskel, ze is ongeveer 1.50m, redelijk groot dus wel, ze is absoluut niet te zwaar. Ik weet niet, zou dit een probleem zijn?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:05

Shetlanders zijn sowiso pony's met karakter,
heb er zelf ook 2 .
Ze proberen gewoon uit, gewoon drijven en tikken.

Gr

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:37

We gaan het nu anders proberen :P
We gaan vandaag 10 minuutjes rijden en dan pakken we mijn andere shetlander.
Ben erg benieuwd of het werkt, maar het valt te proberen :D

piezze

Re: Shetlander gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:13

haha klinkt als een echte shet, denk ook dat je de langste adem zult moeten hebben.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:20

Probeer het ook voor de pony uitdagend te maken, het kan inderdaad een teken zijn van uitproberen
en onder het werk uit komen, maar het kan ook een teken van verveling zijn.

In plaats van rijden kan het meisje misschien onder begeleiding van jou grond werk doen.
Zo bouwen ze ook een band op en is het niet voor je pony gelijk als hij haar ziet van we moeten rijden.

Je kan ook veel figuren rijden, maak eens een klein sprongetje of maak er een behendigheids lesje van.
Om pionnen of emmers slalommen, dit kan in stap en draf. Tussen balken door stappen in bijvoorbeeld een L vorm, dit
kan voorwaarts en achterwaarts, over balkjes stappen of draven, halt houden voor een lijn of tussen twee staanders in.

Misschien onder begeleiding een buitenritje, dit is voor de onderbreking heel leuk, mijn shet is dan braver dan als we in de wei rijden. Een keertje longeren zonder ruitertje en dan weer met ruitertje.

Zorg alleen dat je altijd goed afsluit, stop niet na slecht gedrag, zo zal je pony de link leggen tussen slecht gedrag en mogen stoppen waar hij mee bezig was maar geen zin in had. Gaat het goed stop dan ook optijd, ga niet door en door. Zo leert je pony ook dat als hij zich gedraagt dat hij niet aan het werk hoeft te blijven, deze tijden rijden kan je dan steeds verlengen, rij een keer lang, rij een keer kort, dan intensief maar ook gewoon een keer lekker rustig aan

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:14

marieminime schreef:
Probeer het ook voor de pony uitdagend te maken, het kan inderdaad een teken zijn van uitproberen
en onder het werk uit komen, maar het kan ook een teken van verveling zijn.

In plaats van rijden kan het meisje misschien onder begeleiding van jou grond werk doen.
Zo bouwen ze ook een band op en is het niet voor je pony gelijk als hij haar ziet van we moeten rijden.

Je kan ook veel figuren rijden, maak eens een klein sprongetje of maak er een behendigheids lesje van.
Om pionnen of emmers slalommen, dit kan in stap en draf. Tussen balken door stappen in bijvoorbeeld een L vorm, dit
kan voorwaarts en achterwaarts, over balkjes stappen of draven, halt houden voor een lijn of tussen twee staanders in.

Misschien onder begeleiding een buitenritje, dit is voor de onderbreking heel leuk, mijn shet is dan braver dan als we in de wei rijden. Een keertje longeren zonder ruitertje en dan weer met ruitertje.

Zorg alleen dat je altijd goed afsluit, stop niet na slecht gedrag, zo zal je pony de link leggen tussen slecht gedrag en mogen stoppen waar hij mee bezig was maar geen zin in had. Gaat het goed stop dan ook optijd, ga niet door en door. Zo leert je pony ook dat als hij zich gedraagt dat hij niet aan het werk hoeft te blijven, deze tijden rijden kan je dan steeds verlengen, rij een keer lang, rij een keer kort, dan intensief maar ook gewoon een keer lekker rustig aan

Bedankt voor de tip :D
Hebben al een keer een klein sprongetje gemaakt, maar omdat hij nog maar 3 en een half is durf ik hem niet te hoog te laten springen. ;)
Watvoor dingen stel je voor met grondwerk? Dingen zoals voetje geven? Of andere dingen?
Ik heb zelf ook een heel klein beetje met hem hieraan gewerkt. Hij vind dit leuker dan rijden, maar dat komt volgens mij door de beloningen (biks) die hij krijgt als hij het goed doet.

Ik zal ook zeker gaan kijken hoe ik de lessen voor hem af kan wisselen ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:35

ik heb veel simpele bassis oefeningetjes gedaan met mn shet, hij is zeer leergierig en snel verveeld.

Idd voetje geven in combinatie met de vraag 'voetje' is heel belangrijk, vooral ook als de smid komt.

Verder het netjes volgen aan het halster, ook heel belangrijk maar is niet voor iedere pony vanzelf sprekend, oefen hierbij het halt houden, het voorwaarts gaan, het omdraaien, achterwaarts en draven aan de hand.

Je kan ook rustig aan proberen te werken met lange lijnen, de pony zal dan voor je uit moeten lopen, ook hiermee kan je diverse figuren rijden, slalommen en alles.

Verder kan je hem truukjes leren, mijn shet kan op commando op het voorwerp voor hem gaan staan, ook kan hij een buiging maken, je leert het ze en beloont ze, ik met een snoepje en daar werkt mn shet al te graag voor.

Voor deze truukjes en grond werk heb je diverse boeken, zo ook kan je een hoop vinden op internet

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:27

Ik heb een boek over vrijheid dressuur, daar staat wel veel in :D
Alleen heb ik jammer genoeg niet altijd evenveel tijd om er mee aan de slag te gaan |(
Maar de zomer komt er weer aan, dus dan heb ik weer meer tijd :D
Ik hoop dat mijn shetlander het rijden enzo leuk gaat vinden ;) Want als ik met hem ren kan hij echt super mooi showen, maar onder het zadel komt dat er nog niet zo uit.
Maarja, hij is natuurlijk ook nog maar 3,5 jaar.