Galop: Kei- en keihard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:55

ja heeeeel herkenbaar! idd plat door de bocht en gas! het gaat dan ook erg hard he? bij mijn paard die ook nog jong is had het veel te maken met haar balans. ik heb veel met haar aan de longe gewerkt. om haar sterk te maken en veel op de lange zijde gegallopeerd en nu gaat het al stukken beter hoor! t gaat al lang zo hard niet meer en ze word steeds sterker. :Y)

petitparis

Re: Galop: Kei- en keihard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:27

stoppen op wand of hek kan idd ook al eens helpen, maar let wel op dat je zeker bent dat je pony/paard effectief stopt en niet springt in het geval van een hek of omheining.
Ken een paard dat over de pisteomheining van 1.60 spring ipv te stoppen (en nee 't was geen springpaard, maar een 3-jarige die enkele maanden onder het zadel was).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:48

vaak is het gewoon een balansprobleem. Ik had met mijn merrie precies hetzelfde probleem (maar dan ook in draf). Paardlief voelt dat ze d'r evenwicht verliest, raakt daardoor in de stress met als gevolg steeds harder rennen en enorm naar binnen vallen. Rechtrichten was het toverwoord :). Paard krijgt steeds betere balans, wordt sterker en merkt dat ze geen evenwicht meer verliest, daardoor ontspanning en geen race tempo meer :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:42

Je kunt inderdaad rechrichten en enkel nog draf en stap oefeningen doen. Totdat ze genoeg getraint is, dan kun je nog eens proberen om in galop te gaan. Als ze versnelt moet je ook eens op letten dat je zelf ontspant, meestal ben je zelf paniekerig en dan gaat het helemaal niet. Gewoon negeren en diep in en uit ademen.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:27

Gewoon even laten gaan, als ze is uitgeraast is ze vast ook wat moe, mischien dat je haar dan wat verzamelder kan houden?

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:54

Ik ga mee met mausjeh, mijn paardje heeft hier ook een handje van gehad en het leek echt hopeloos, maar het is idd een balans probleem! Dus veel aan de longe werken en rechtrichten, wat hier voor ook al vermeld is :)
Succes ermee!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:43

Ik denk dat je paard nog niet sterk genoeg is en hard gaat omdat ze de balans nog niet heeft in de galop.
Steeds kleine stukjes galop meenemen en regelmatig een grote volte meepikken. Ook blijven rijden in de galop, dus als ze hard gaat niet stoppen met drijven, bijdrijven en ophouding maken. Mijn ervaring is dat dat het beste werkt als je dat doet op een grote volte. Steeds korte sessies, liever 5 keer kort dan 2 keer lang door laten rennen, daar leert een paard niet van en wordt hij ook niet sterker van.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:23

Bedankt voor alle reactie. Het laten gaan en wendingen rijden om de snelheid eruit te halen heb ik al gedaan, maar op die manier zijn wij al 2 keer ten gronde gegaan. Paard wordt lang en strekt t hoofd vooruit, waardoor ik de controle op de voorkant kwijt raakt. Dan zou het in de hoek zetten weer een eventuele optie zijn, maar ook dan vraag ik me soms af hoe ik er levend vandaan kom..

Eerst maar (nogsteeds..) de vorst weg. Pak het eerst op aan de longe en op stemphulp, dit ging voor de vorsdperiode ook goed. lastig lastig..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:26

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn knollie. Echt precies en precies hetzelfde. Ik heb toen de gallop volledig eruit gelaten voor een paar maanden. En in de tussentijd flink veel overgangen in stap en draf gedaan, en geregeld dat het tempo in draf en stap ook rustig, maar actief is. Ik heb haar nu zover dat ze aanspringt als ik het aangeef, zonder eerst heel hard te draven. Hierdoor springt ze van achter naar voren aan, en loopt ze op een lekker tempo. Ik heb niets meer te klagen, en ik vermoed dat ze eerst de kracht miste, en die nu wel heeft :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:46

Petulan schreef:
Bedankt voor alle reactie. Het laten gaan en wendingen rijden om de snelheid eruit te halen heb ik al gedaan, maar op die manier zijn wij al 2 keer ten gronde gegaan. Paard wordt lang en strekt t hoofd vooruit, waardoor ik de controle op de voorkant kwijt raakt. Dan zou het in de hoek zetten weer een eventuele optie zijn, maar ook dan vraag ik me soms af hoe ik er levend vandaan kom..

Eerst maar (nogsteeds..) de vorst weg. Pak het eerst op aan de longe en op stemphulp, dit ging voor de vorsdperiode ook goed. lastig lastig..

Heb je ook al geprobeerd om te draven op de volte, goed met stelling en buiging en dan aan te galopperen?
Dat gaat het makkelijkste als je op de x aangaloppeert, dan na halve of driekwart volte weer naar draf.
Weer netjes draven en herhalen, totdat je voelt dat het beter gaat en dan eens een volte doorrijden, voel wat je paard kan voordat hij zich er weer uit trekt.