Mijn paard heeft een luie achterhand en sleept dus!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Mijn paard heeft een luie achterhand en sleept dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:07

Dat zal best,maar door onkunde heb ik er verschrikkelijke dingen van gezien.Maar goed ,dit is off topic...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:08

Door onkunde kan alles verschrikkelijk worden......

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:01

Echt wel. Maar soms begrijp ik de mensen ook niet. Als jouw paard altijd voor je heeft willen en kunnen werken en dit lukt dan ineens niet meer dan ga je toch verder kijken. 99 van de 100 keer ligt het toch niet aan het paard maar aan de ruiter en aan de conditie van het paard. Dus gezondheid, spierbalans enzenz. Gewoon n chequp voor je paard en dan weet je veel meer.
Elk jaar wordt van ons paard het zadel nagekeken ook bekijkt mijn dochter elk half jaar zn gebit. Controle van de spieren wordt dus ook regelmatig gedaan om het paard in een goede conditie te houden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:08

Mee eens Zirano, is overigens niet alleen bij paarden zo. Kwam hier laatst een topic tegen over een volwassen hond die opeens in huis plaste terwijl hij dat nooit gedaan had. Gingen ze hem ervoor straffen ipv van naar de oorzaak te zoeken...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:35

Probeer eens heel erg voorwaards, en bijtikken met de zweep. als ze niet op zweep reageerd geef der mr is een dikke tik zodat ze wel erop reageerd. voordat je dat probeerd kan je denk ik eerst beter een veearts erbij halen om hem te keuren of iets anders. als hij hem keurt moet ie dat ook zien lijkt mij.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:12

ik ga zo eerst de test met de balkjes uitvoeren en kijken wanneer hij erger sleept; hard of zacht draf-tempo.. hij doet het in stap namelijk niet, galop is ie altijd al stijf aan zijn achterkant geweest..

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:42

kan je paard mennen??

ik zal hem dan voor de kar zetten om zo de achterhand sterker te maken,
bij ons op springstal is er een ook paard met een wat minder achterhand die is nu een half jaar voor de kar en hopen dat hij dan wel de sport in kan.

want als je erop zit, duurt het super lang voor je de achter hand beter krijgt, kan wel natuurlijk,
of je brengt hem een aantal weken/maandjes weg om zo te leren mennen.

maar ik zou het zeker eerst na laten kijken, en dan pas conlcusie trekken.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:36

de test met de balkjes gister gedaan.. geen een heeft ie er aangetikt (bij het draven erover tenminste, een paar nam ie uit galop hij was een beetje fris namelijk :P)
volgens mijn instructrice is het zeker niet medisch.. laatst in de les bij haar deed ie het niet vertelde ze..

ik kreeg als tip van de staleigenaar hem toch op ijzers te zetten omdat dat ook nog wel eens helpen wil.. dierenarts zal toch zeggen: ja het kan dit zijn dat zijn, oh ook dit nog wel, hup spuitje erin.. ben ik zo weer 200 euro lichter en weet ik nog niets.. dus daar heb ik echt geen zin in!

wat denken jullie hebben ijzers zin???

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:37

Nou als het niks medisch is dan gaan werken aan het activeren van de achterhand.
Ijzers hebben in mijn ogen nooit zin.. naja heel soms maar niet voor dit soort 'problemen'

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:49

ijzers zullen misschien voor eventjes beter worden. je paard moet er dan aan wennen en tilt dan extra zijn benen op..dus dan heb je er na een poosje niks meer aan..

wij hebben ook een ruin wat ook zo'n soort probleem mee is...maar dan alleen met rechts achter..
dit lijkt mij echt een spier waar iets mee is.
het begon eind november ongeveer..toen hele bil en been onderzocht..voelden we een spier die wel dikker was..dus voelde een bult..goed gemasseert met spierverwarmer..
laten rusten en vaker weer masseren.
nu is die bult al een poos weg..
ruim 2 maanden later..maar weer ff proberen, om erop te zitten.
in de wei zag je er namelijk niks meer van als hij ging rennen.
tijdens het rijden rustig aan beetje oppakken met lang teugeltje.
ik zag weer dat hij z'n been niet goed meenam en kon dus streepjes zien in het zand.
hij vond het ook niet leuk om iets actiever te lopen, waardoor hij een enorme bok gaf.
na het rijden weer in het land gedaan waar hij met de merrie ging rennen.
toen was duidelijk te zien dat zijn rechter achterbeen er veel minder ondergezet word.

als het weer beter word gaan we er nog een keer naar kijken en als het niet beter word er toch echt naar laten kijken.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:26

Balkjes geven dus neit uitsluitsel dat er niets aan de hand is hoor. Ik zou toch n sportmasseur laten komen en die eens laten kijken misschien is de spierspanning niet goed en loopt hij daarom tegen problemen aan.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:15

iedereen op stal vind dat het niet medisch is, vanmiddag in de bak liep ie ook gewoon met zijn hoefjes van de vloer en sleept ie niet.. de ijzers zijn om zijn hoeven tijdelijk niet af te laten slijten.. verder moet ik aan het werk met hem,

hoe activeer ik zijn achterhand het best is dan nu de vraag

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:55

een achterhand activeer je door je veel schijnovergangen te maken bv tijdens het draven terug naar stap gaan maar voordat je stapt weer actief wegdraven en dit wel een paar x achterelkaar.

iki zou wel rustig opbouwen als je hem altijd lui hebt gereden dit vergt veel kracht van achteren.

verder een goeie massage doet wonderen ik zweer er echt bij

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:17

ja, miss wil ik dat nog wel eens laten doen iid ;)..
verder ga ik druk aan het werk morgen :D, hij loopt nu al beter namelijk, ben er echt op gaan letten en dan aanpakken en werken ;)

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:24

Goed actief rijden, en maak veel figuren maar altijd actief blijven!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:29

Waarom laat je er geen fysiotherapeut of een ostheopaat naar kijken? Als het wel iets medisch is, kan het van kwaad tot erger gaan, en ben je alleen maar meer geld kwijt met het 'oplappen'.

Vooral als hij het vroeger niet deed en nu wel, zou ik bang zijn dat er iets is gebeurd in zijn wervels ofzo.

Als het iets met training te maken heeft, zien ze dat ook wel, en kan je er gelijk goede tips voor krijgen.

Maar ik kan niet geloven dat een paard geen zin heeft om zijn hoeven op te tillen en daarom gaat slepen. Lijkt mij heel onnatuurlijk.

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:50

is het zeker niets medisch?
je moet echt heel goed en duidelijk je been gebruiken en zien dat ze van de grond draaft. evnetueel leg je balkjes en als het dan niet beter is weet ik het ook niet..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:55

ik zou er ook naar laten kijken.. iedereen bij jou op stal kan wel zeggen het is miet medisch, maar zij kunnen niet in je paard kijken ;) een goede fysio, ostheopaat of cranio therapeut kan vaak heel veel doen...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:04

GJ9 schreef:
Waarom laat je er geen fysiotherapeut of een ostheopaat naar kijken? Als het wel iets medisch is, kan het van kwaad tot erger gaan, en ben je alleen maar meer geld kwijt met het 'oplappen'.

Vooral als hij het vroeger niet deed en nu wel, zou ik bang zijn dat er iets is gebeurd in zijn wervels ofzo.

Als het iets met training te maken heeft, zien ze dat ook wel, en kan je er gelijk goede tips voor krijgen.

Maar ik kan niet geloven dat een paard geen zin heeft om zijn hoeven op te tillen en daarom gaat slepen. Lijkt mij heel onnatuurlijk.

het is anders, je zag het eerder niet omdat de grond van de bak nu harder is dan eerst, dus slijten zijn hoeven af..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:33

Ik snap niet wat je hier zegt?

Wanneer hij ook begonnen is met slepen, aan een gebrek aan motivatie lijkt het mij niet liggen. Heeft hij dit zijn hele leven al gedaan, als veulen al?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 16:16

GJ9 schreef:
Ik snap niet wat je hier zegt?

Wanneer hij ook begonnen is met slepen, aan een gebrek aan motivatie lijkt het mij niet liggen. Heeft hij dit zijn hele leven al gedaan, als veulen al?

Nee ik bedoel, in de zomer zie je geen slijtage aan zijn hoeven, nu wel.. dat komt omdat de grond nu harder is..
Gister heb ik les gehad en hij loopt nu super :D hij zweette als een malle daarna dus het is echt een gebrek aan concequentie van mijn kant..

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 23:03

Ik heb de code gevonden en het is gewoon een questie van voorwaards rijden en hem een beetje bijtikken van achter, nu snapt hij wat ik ermee bedoel:P

bedankt voor jullie adviezen allemaal:D

van mij kan dit afgesloten worden..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:18

Helpen springschoenen niet tegen slijten?
Hoefschoenen zijn zo duur en springschoenen kun je voor 7,50 aankomen :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:16

misschien een tip, maar zoals ik zei heb ik nu de achterkant geactiveerd, heb het knopje gevonden :P
iig bedankt!

udonjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:15

is het echt pas sinds een maand? dan is het misschien iets medisch.
Een van mijn paarden had ongeveer hetzelfde. Mijn zus had haar losgelaten in de piste en toen ze schrok van iets werd ze wild en heeft een verkeerde beweging gemaakt (kan op veel manieren, zelfs rustig). We hebben de DA laten komen en bleek dat er iets klem zat in haar rug. Die heeft haar toen "gedeblokeerd" en toen moest ze een week of twee stilstaan. Toen we weer begonnen met werken was ze natuurlijk spieren kwijt en sleepte ze achter nog steeds.
We zijn toen begonnen met haar te longeren met een pessoa teugel : http://img40.xooimage.com/files/e/a/9/u ... 69e91e.png
hiermee moet het paard van achter mee, "engager" zoals we hier in het frans zeggen, ze moet hiermee kracht zetten. Deze teugel kun je op verschillende manieren verstellen.
hiermee was het probleem bij ons opgelost, maar ik zou toch eerst de DA laten komen. Het zou best kunnen dat het er niets mee te maken heeft... ik ken jou paard natuurlijk niet en elk paard is verschillend =p

SUCCES :P