wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beeltje

Re: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:35

hoi, heb jarenlang lesgegeven op een manege aan kinderen, en mijn ervaring is dat je haar lekker zelf de pony moet uit laten zoeken, geef haar zelfvertrouwen, wat is nou helemaal vijf maanden. en dan kiest ze de eerste paar keer een 'gemakkelijke' pony, zo what, het gaat erom dat ze plezier heeft en houdt. Uiteindelijk komt er weer een moment dat ze deze pony weer tegenkomt, en dan heeft ze waarschijnlijk voldoende zelfvertrouwen om dit positief te benaderen, en wat meer ervaring om te beseffen dat paarden nou eenmaal wel eens 'plezier' kunnen hebben. Vooral niet forceren zou ik je adviseren !

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:48

ok, ik heb alles gelezen en alle reacties,
als eerste wil ik zeggen dat we niet moeten vergeten dat het een meisje van 9 is.
geen volwassen vrouw. dus we kunnen haar ook niet op die manier beoordelen.
zelf heb ik heel lang manege lessen gegeven en vooral beginnerslessen, omdat ik dat gewoon erg leuk vond om spelenderwijs die kindjes wat bij te brengen.
en vooral dat laatste zinnetje is erg belangrijk:
spelenderwijs kindjes wat bij brengen.

Persoonlijk vind ik dat kinderen vooral plezier moeten beleven aan het ponyrijden, dat houdt in dat het allemaal nog niet perfect hoeft en dat ze leren de dieren te begrijpen.
je dochter heeft hier even een miscommunicatie met haar pony gehad, het is heel normaal dat ze bang is. het is nog een meisje en mag ook bang zijn voor die pony.
ik zou zeggen: laat het even rusten.. als je kindjes gaat dwingen of pushen of ook maar probeerd over te halen om het toch maar te proberen om weer op die pony te stappen dan zal de lol er voor haar vanaf zijn. en waarom wil ze pony rijden??
omdat ze ervan kan genieten, omdat ze het leuk vind, omdat ze groeit op zo'n pony.

lieve mensen, probeer toch geen top ruiters van die kindjes te maken, laat ze lekker kind zijn en lekker genieten.
als ze strakjes wat verder komt dan stapt ze vanzelf weer op die pony, ze geeft dat heus wel aan, want ook kinderen willen niet onder doen voor leeftijdsgenootjes ;)

ik val niemand aan hier, het is niet eens persoonlijk bedoeld.
vind alleen dat we soms vergeten dat t kinderen zijn,
om maar even een voorbeeld te noemen:
toen ik klein was had ik een verzorgpony, elke middag en avond was ik daar, reed de blaren op mn billen, haalde de gekste dingen uit en toen ineens terwijl ik niks raars deed nam de pony een sprint, ik verloor net als de dochter van TS mn beugels en verloor mn evenwicht, viel er dus af vanuit een aardige galop.
twee dagen later klom ik er weer op.. ik was wel bang maar wou ook graag, en omdat niemand me dwong kon ik t zelf aangeven.
als ze me hadden gepusht of ook maar gevraagd hadden had ik t waarschijnlijk niet gedaan.

kortom, laat dr lekker even op een andere pony, en zorg ervoor dat ze af en toe wat lekkers naar t dier brengt.. ze komt vanzelf weer de verleiding om t toch nog s te proberen en dan zal t ook goed gaan.

succes met je kleine meid!
(en rot voor jou dat je niet meer kan rijden.. vreselijk.. dan maar extra genieten van je meissie)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:51

Beeltje schreef:
hoi, heb jarenlang lesgegeven op een manege aan kinderen, en mijn ervaring is dat je haar lekker zelf de pony moet uit laten zoeken, geef haar zelfvertrouwen, wat is nou helemaal vijf maanden. en dan kiest ze de eerste paar keer een 'gemakkelijke' pony, zo what, het gaat erom dat ze plezier heeft en houdt. Uiteindelijk komt er weer een moment dat ze deze pony weer tegenkomt, en dan heeft ze waarschijnlijk voldoende zelfvertrouwen om dit positief te benaderen, en wat meer ervaring om te beseffen dat paarden nou eenmaal wel eens 'plezier' kunnen hebben. Vooral niet forceren zou ik je adviseren !

tja.. zo had ik t ook kunnen zeggen,was wel eerder klaar geweest dan hahah ;)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:28

Goudvisje, waarom leg je je vraag niet voor aan de instructrice? Die moet dat toch kunnen beoordelen, zeker als je dochter daar elke week rijdt.

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 23:10

Ja, in normale omstandigheden had ik dat ook zeker gedaan maar ze had een invaller.....dus de situatie was toch al anders als anders.
maar jullie reacties lezende laat ik het even op z'n beloop gaan, kijken hoe ze de volgende les rijd, normaal rijd ze heel ontspannen dus mocht dat nu niet het geval zijn zie je dat meteen.
En ik zie wel wanneer ze weer op de bewuste pony moet en hoe ze dan reageert.
in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Beeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:05

newmom schreef:
Beeltje schreef:

tja.. zo had ik t ook kunnen zeggen,was wel eerder klaar geweest dan hahah ;)

dank voor het compliment !! kort maar krachtig _O-

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:05

aeolusnr1 schreef:
....

Sorry hoor, maar het gaat hier om een meisje van 9. Dus ik vind dit een heel erg overtrokken antwoord.

@Newmom, goed gesproken :)

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:45

Mss even vragen of ze een paar lessen op een hele betrouwbare pony mag. Zodat ze dan haar vertrouwen weer terug krijgt en het paardrijden leuk blijft vinden. Als dat dan goed gaat kan ze denk ik zelf wel aangeven of ze weer op de 'enge' pony wil

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:10

lekker met de zelfde pony spelletjes gaan doen! lekker gek doen eerst aan de hand, tussen pionetjes door lijden enzo. dan zoon spelletje met op en af stappen enzo, dan in stap en zo steeds iets verder. werkte hier perfect! vergeet vooral niet dat ze zo veel mogenlijk lol moeten hebben om weer samen goed te kunnen rijden :D

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:32

ik was vroeger ook best een bange ruiter geweest...dus ik herken het wel...

Ik zou haar eerst even op een paar andere pony's laten rijden zodat ze het vertrouwen weer terug kan krijgen, daarna kan je haar weer eens een keertje op die moeilijke pony laten...maar het belangrijkste van alles is denk ik wel dat ze het leuk blijft vinden, toch?