mijn KWPN-ER stijgert..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:26

Is er niet iemand in de buurt die er wat meer verstand van heeft? misschien kan die een keertje komen helpen, want naar mijn idee neemt dat paard een loopje met je en dat kan ook erg gevaarlijk worden!

Of misschien ben jij wel veel te hard in zijn mond??

zou zeker geen hulpteugels e.d. gebruiken als je niet weet hoe, daar maak je vaak meer kapot mee dan je denkt.
blijf er af met rijden totdat iemand je kan begeleiden..

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:27

ik heb ook een pony gehad die meteen overeind stond als ik iets te streng met mijn handen was
ben ook paar keer achterovergeklapt
wat je moet doen is zodra je ook maar denkt dat ie omhoog wil of al omhoog gaat naar voren schoppen
als je hem voorwaarts houd kan ie ook niet omhoog
wanneer ie het stijgeren heeft afgeleerd kun je met hem aan de slag op zijn tempo en ontspannen rijden en dan pas kun je denken om aan de teugel te gaan rijden.
voor meer info pb maar wil je graag helpen;)
owjaa en echt GEEEN hulpteugels gaan gebruiken, dit werkt hem alleen meer tegen en geeft hem nog meer tegenwerkingen in zijn mond waardoor hij nog sneller omhoog zal gaan

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:41

Ik ga nu twee dingen aanhalen waar je misschien niet heel erg blij van wordt:

Ten eerste, zoals eerder genoemd: laat je paard even heel goed nakijken. Je schreef in je startpost dat het paar heel mak was bij zijn vorige eigenaren. Als dat nu zo drastisch is verandert dan is er iets aan de hand, zadel, lichamelijk etc.

Ten tweede, ook al kun je pas in de zomer, nu al kijken naar instructie. Zij kan je verder helpen met het moment vóórdat het gebeurt. Mochten je ouders moeilijk doen omdat het zo duur is: een kind in het ziekenhuis is vele malen lastiger. Een paard dat geblesseerd is vanwege een rare val idem ditto. Tijd zou geen issue moeten zijn: als je iedere dag rijd kun je om te beginnen ook een keer per twee weken gaan lessen toch?

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:11

Ik vind steigeren niet echt iets waar je zelf mee aan moet rotzooien, het is zo gevaarlijk! De kans dat ie achterover klapt en hij ertussen zit is reëel aanwezig...
Zelf zou ik mijn paard altijd naar een professional brengen als ik er een dergelijk probleem mee heb. Dan is natuurlijk altijd de vraag; waar breng je hem heen... Ik heb zelf erg goede ervaringen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland!

Succes met je paard!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:14

interesant topic, mijn paard staat momenteel te koop vanwege het steigeren.
waar heb je hem gestald?
die van mijn staat op een pension stal en als ik aan het rijden was dan liep er altijd wel iemand die me iig kon helpen
om weer naar de grond te komen, verder voel je jezelf ook veel beter als je niet alleen bent.

verder zeg ik toch les, of zet hem idd tot de zomer op het land, steigeren is een heel groot probleem en het zou zonde
zijn als je er nog meer aan stuk rijd.

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:41

Okej ja ik zal dan maar ff DA erbij halen.
dankjewel. :D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:43

caroline020 schreef:
Ik vind steigeren niet echt iets waar je zelf mee aan moet rotzooien, het is zo gevaarlijk! De kans dat ie achterover klapt en hij ertussen zit is reëel aanwezig...
Zelf zou ik mijn paard altijd naar een professional brengen als ik er een dergelijk probleem mee heb. Dan is natuurlijk altijd de vraag; waar breng je hem heen... Ik heb zelf erg goede ervaringen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland!

Succes met je paard!

Okej bedankt dat is misschien ook nog een goede optie want het is idd gevaarlijk ;)
maar ik zou het met m'n ouders er over hebben wat we het beste kunnen doen!!

bedankt! :P

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:47

Cavaliere schreef:
interesant topic, mijn paard staat momenteel te koop vanwege het steigeren.
waar heb je hem gestald?
die van mijn staat op een pension stal en als ik aan het rijden was dan liep er altijd wel iemand die me iig kon helpen
om weer naar de grond te komen, verder voel je jezelf ook veel beter als je niet alleen bent.

verder zeg ik toch les, of zet hem idd tot de zomer op het land, steigeren is een heel groot probleem en het zou zonde
zijn als je er nog meer aan stuk rijd.

Nero staaat bij ons in de achter tuin in een paddock met onze fries.
Okej ja ik ga zeker nooit alleen op pad want dan is het echt gevaarlijk!
Maar ja ik zou dus echt op les moeten dus tja als ik hem daar beter mee maak
dan moet ik dat doen ja! want ik wil hem zeker niet verpesten.O:)

Bedankt! *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:51

stoer schreef:
Is er niet iemand in de buurt die er wat meer verstand van heeft? misschien kan die een keertje komen helpen, want naar mijn idee neemt dat paard een loopje met je en dat kan ook erg gevaarlijk worden!

Of misschien ben jij wel veel te hard in zijn mond??

zou zeker geen hulpteugels e.d. gebruiken als je niet weet hoe, daar maak je vaak meer kapot mee dan je denkt.
blijf er af met rijden totdat iemand je kan begeleiden..

naja mijn moeder helpt wel veel of vriendinnen, ja klopt het lijkt daar ook op nu je het zegt hij kan namelijk nooit van stal weg lopen maar als die er naar toe moet dan doet die echt niks.
Hoe kan ik veel te hard in z'n mond zijn doordat ik te korte teugel heb?
want dat heb ik zeker niet... ik heb hem soms wel telang. :o
Okej want ik hoorde vandaag ook weer een vriendin zeggen die zei dat ik met stoot teugel moet rijden,
maar daar moet ik ook van af blijven weet namelijk niet wat dat is...

Heel erg bedankt voor je reactie :D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:54

SharonvB schreef:
ik heb ook een pony gehad die meteen overeind stond als ik iets te streng met mijn handen was
ben ook paar keer achterovergeklapt
wat je moet doen is zodra je ook maar denkt dat ie omhoog wil of al omhoog gaat naar voren schoppen
als je hem voorwaarts houd kan ie ook niet omhoog
wanneer ie het stijgeren heeft afgeleerd kun je met hem aan de slag op zijn tempo en ontspannen rijden en dan pas kun je denken om aan de teugel te gaan rijden.
voor meer info pb maar wil je graag helpen;)
owjaa en echt GEEEN hulpteugels gaan gebruiken, dit werkt hem alleen meer tegen en geeft hem nog meer tegenwerkingen in zijn mond waardoor hij nog sneller omhoog zal gaan

Okej dit is wel een goede ja, als ik nog meer hulp nodig heb dan weet ik je tevinden :o
heel aardig. Okej ik zal hem voorwaarts proberen tehouden en de hulp teugels weg laten.

Dankjewel! *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:58

Rytir schreef:
Ik ga nu twee dingen aanhalen waar je misschien niet heel erg blij van wordt:

Ten eerste, zoals eerder genoemd: laat je paard even heel goed nakijken. Je schreef in je startpost dat het paar heel mak was bij zijn vorige eigenaren. Als dat nu zo drastisch is verandert dan is er iets aan de hand, zadel, lichamelijk etc.

Ten tweede, ook al kun je pas in de zomer, nu al kijken naar instructie. Zij kan je verder helpen met het moment vóórdat het gebeurt. Mochten je ouders moeilijk doen omdat het zo duur is: een kind in het ziekenhuis is vele malen lastiger. Een paard dat geblesseerd is vanwege een rare val idem ditto. Tijd zou geen issue moeten zijn: als je iedere dag rijd kun je om te beginnen ook een keer per twee weken gaan lessen toch?

Nee vervelend vind ik het echt niet juist fijn dat je met een oplossing komt ;)
Ja als ik op les ga kan ik toch ook laten nakijken door de lesgever? als die er natuurlijk veel verstand van heeft of onze hoefsmid die weet er ook wat van, en de man die ons zadel kwam passen had gekeken we hebben dus zeker weten een goed passend zadel.
Ja idd je hebt gelijk zal ik tegen ze zeggen en 1x in de 2 weken kan ik desnoots zelf een les betalen.

BEDANKT! 8-)

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:01

Een verklaring van steigeren kan ook zijn: (zie ook paardenbegrijpen.nl)
Als een paard steigert om zijn ongenoegen te uiten is er vaak al een hele batterij aan andere signalen aan voorafgegaan. Steigeren is vaak de uiterste vorm van protest, waar het paard uiteindelijk op uit komt als al het andere geen zin heeft gehad.
Als een paard iets niet prettig vindt zal het paard in eerste instantie altijd met subtiele signalen laten weten dat hij het er niet mee eens is. Ruiters willen bv. graag het paard aan de teugel laten lopen, maar als het paard niet in balans is, niet recht is en zijn rug niet kan ontspannen, dan wordt vaak met een weerstandbiedende hand het paard gedwongen in de krul te lopen. Dat kan spanning, ongemak en ongenoegen bij het paard veroorzaken waardoor hij eerst subtiel in protest gaat.
Als jij dus de subtiele signalen niet herkent, grijpt het paard naar meer drastische maatregelen om jou iets duidelijk te maken!

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:07

Sjolvir schreef:
Eerst je paard helemaal na laten kijken, harnachement ook.

Hoeveel rijervaring heb je om zo'n probleem recht te breien (als je paard oke is bevonden) zonder hulp van instructie?
Denk toch echt dat je goed les moet nemen en niet met de zomervakantie, maar nu al.
In je profiel staat dat je 1 jaar rijdt en een haflinger hebt van 3 1/2...
Dit paard is dan misschien ouder en ondertussen rij je al iets langer, maar nog steeds, maar heel kort....

ik heb best veel rij ervaring maar nog NOOIT gelest.
ja dat van die haflinger die is al tijdje verkocht.
en ik reed toen 1 jaar op hem ik rijd al vanaf mijn 5e paard(naja pony)
Ik neem ook les 1X in 2 weken is genoeg dan leer ik wat en kan ik er in de weken dat ik geen les heb zelf mee aan de gang.

groetjes

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:13

MaartJ schreef:
Sluit in eerste instantie alles uit: Zadel, tanden, spieren, botten, wervels, benen écht alles! Vervolgens kun je hem gaan trainen aan de longeerlijn dmv een bijzet oid, zorg daarbij dat je paard ten allen tijden VOORWAARTS denkt dus jij moet consequente hulpen geven met je stem. Pas als hij écht goed loopt aan de longeerlijn, recht en beide kanten even los ga je er weer op en vraag je iemand om hem aan de longeerlijn te houden. Zo kan degene op de grond je helpen om naar voren te blijven gaan en als het fout gaat het paard naar voren te werken. Als dat goed gaat kun je weer los en in eerste instantie met iemand in de bak erbij die jou vanaf de grond kan helpen Voorwaarts te blijven.
En ik spreek uit ervaring, ik rij een hardnekkige steigeraar waarbij alles is uitgesloten maar die de eerste 5 jaar van z'n leven nooit wat heeft moeten doen en daarna ineens wel. Toen is hij een keer de lucht in gegaan en heb ik niet direct goed gehandeld omdat ik alleen was en er voornamelijk van schrok en ik geen ervaring had met steigeraars. Op het moment gaat het goed maar zodra ik voel dat hij weer 'op de rem' gaat lopen komt er iemand in de bak en als hij de lucht in gaat krijgt ie een tik op z'n kop met m'n zweep en gaat ie vliegensvlug weer naar beneden!

Okej ja ik moet het ook echt aan de longeerlijn beginnen en veel vertrouwen krijgen.
Ja Nero is bang voor de zweep dus dat slaan helpt niet.
maar ik zal les zoeken en hulp als ik geen les heb.

bedankt!! *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:26

zinates schreef:
Een verklaring van steigeren kan ook zijn: (zie ook paardenbegrijpen.nl)
Als een paard steigert om zijn ongenoegen te uiten is er vaak al een hele batterij aan andere signalen aan voorafgegaan. Steigeren is vaak de uiterste vorm van protest, waar het paard uiteindelijk op uit laten lopen, maar als het paard niet in balans is, niet recht is en zijn rug niet kan ontspannen, dan wordt vaak met een weerskomt als al het andere geen zin heeft gehad.
Als een paard iets niet prettig vindt zal het paard in eerste instantie altijd met subtiele signalen laten weten dat hij het er niet mee eens is. Ruiters willen bv. graag het paard aan de teugel tandbiedende hand het paard gedwongen in de krul te lopen. Dat kan spanning, ongemak en ongenoegen bij het paard veroorzaken waardoor hij eerst subtiel in protest gaat.
Als jij dus de subtiele signalen niet herkent, grijpt het paard naar meer drastische maatregelen om jou iets duidelijk te maken!

okej dankjewel ik zal er wat mee doen en op de site kijken.

groetjess 8-)

Aelin

Re: mijn KWPN-ER stijgert..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:09

maar ga alsjeblieft eerst naar een kliniek en laat foto's van de rug maken ! ik heb die fout ook gemaakt en nu begrijp ik waarom mijn paard zo is je mag hier best over pb-en dan kan ik je er uitgebreide info over geven!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:38

als eerst een complimentje voor jou, vind dat je goed omgaat met de tips en kritiek die gegeven word.

het is inderdaad niet verstandig om hulpteugels te gaan gebruiken, zeker niet als je niet weet hoe.

Als je zadel zeker weten goed ligt, dan is de volgende stap je paard zelf na te laten kijken, misschien zit inderdaad zijn rug vast? of heeft hij ergens anders last van.

Op welke momenten gaat je paard steigeren? en wat doe jij op dat moment?
Voel je het aankomen?

Wat doet je paard als je hem longeerd? gaat hij dan ook de lucht in?

is hij verder wel braaf aan de hand en met poetsen?

xxdiorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:21

Idd eerst laten nakijken ofzo..
En kan het misschien dat hij eerder niet goed behandeld is geweest ofzo..?
Dat ie daarom snel bang is.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:03

mijn paard steigerde ook heel erg.
we hebben haar toen een maand laten trainen door mijn instructrice en dat is heel goed gegaan. ik rijd haar met een slofteugel omdat het anders te gevaarlijk word en omdat ze dan der nek er inzet. het enige wat echt helpt bij mij is heel goed door rijden. en goed voorwaarts houden zodat ze geen kans krijgt te gaan steigeren.

mijn paard wil nog wel eens wegrennen als ik ga opstappen en dan hang ik er half op bijvoorbeeld. en dan gaat ze rennen en zodra ik er af kan springen spring ik en dan gaat ze meestal keihard rondjes om me heen rennen. als ze dat doet ga ik haar eerst maar eens longeren en als ik dat gedaan heb probeer ik het nog eens. meestal lukt het dan wel. dit probleempje had ik vandaag nog.

probeer hem of haar ook goed nageeflijk te rijden en dat hij of zij zijn/haar aandacht bij jou houdt.
ik rijd mijn paard vrij laag rond omdat ze dan goed al haar spieren in haar rug en nek gebruikt en ze krijgt minder kans te gaan steigeren.

succes!

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:56

Dit probleem komt me erg bekend voor!!

Mijn paard was ook steeds heftig aan het stijgeren, ook bij mij werd het soms echt te gevaarlijk en dus is er een paar keer over sprake geweest over verkopen. gelukkig heb ik dit nooit gedaan :+ !

Ik heb erg veel laten doen bij m'n paardje,Ik heb privéles genomen, hij heeft acupunctuur gehad, een nieuw zadel gekregen omdat ik dacht dat het aan zijn rug lag..
naar de tandarts geweest, achteraf was dit een bedrieger dus moest hij nog een keer naar een (andere)tandarts.
en als laatste ben ik ermee naar een kliniek geweest, en tot voor mijn operatie ging het super goed :D !

succes ermee!!

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:17

stoer schreef:
als eerst een complimentje voor jou, vind dat je goed omgaat met de tips en kritiek die gegeven word.

het is inderdaad niet verstandig om hulpteugels te gaan gebruiken, zeker niet als je niet weet hoe.

Als je zadel zeker weten goed ligt, dan is de volgende stap je paard zelf na te laten kijken, misschien zit inderdaad zijn rug vast? of heeft hij ergens anders last van.

Op welke momenten gaat je paard steigeren? en wat doe jij op dat moment?
Voel je het aankomen?

Wat doet je paard als je hem longeerd? gaat hij dan ook de lucht in?

is hij verder wel braaf aan de hand en met poetsen?

Haha dankje wel ;)
Ja idd het zadel ligt echt perfect.
Ik heb nu zonder hulp teugels gereden het het gaat stukken beter nog niet perfect maar ik zie vooruitgang. Ik ga binnenkort op les en die vrouw heeft er ook veel verstand van dus zal ik het even aan haar vragen over zijn rug of andere plekker. Ik voel het eigenlijk altijd aan komen zijn gesteiger hij begint met heel er zijn hoofd teschudden en dan komt die steeds meer omhoog.. als ik dan boos op hem word omdat het gewoon niet mag word die heel erg gestrest lijkt het net en gaat die hoger steigeren. (dit deed ik op het begin). Nu doe ik niks vooral niet aan de teugels zitten ik wacht tot die op houd en dan word ik ''boos'' op hem en probeer hem zo goed voorwaarts te rijden al is dat eigenlijk nooit tedoen omdat hij gaat steigeren als hij bang is om ergens heen telopen of omdat hij gewoon dwars wil zitten en echt niet wil en tja afstappen zal ik dan ook nooit doen dan ben ik niks meet vergeleken hem ;) maar ik ga maar naar voren liggen op z'n hals en laat de teugels maar slap hangen dat ie niet achterover klapt.

Uhm met longeren doet hij het ook ja maar ook als hij geen zin mee heeft. als ik hem longeer zonder lijn dus gewoon in onze padock laar rennen meestal doe ik dat met z'n 2en dan ren ik ook wel is naast hem leg dan m'n hand op zijn hals en ren dan als ik stop stopt hij ook dan is hij echt een super leuk beest maarja op straat in het bos in de bak is hij echt niet leuk elke keer zoon stomme opstand van hem.
Met borstelen is hij ook echt een schat, meestal kan ik met het borstelen merken of hij druk is onder het rijden. Doordat die dan heel erg onrustig heen en weer loopt, daardoor weet ik ook waar ik moet gaan rijden haha. Maarja verder is het echt een knuffel kont ben vandaag ook lekker het bos in gegaan naja lekker het regende maargoed we gingen met z'n 4en, 1 van die paarden staat ook bij hem op stal dus daar was die natuurlijk helemaal gefocust op. Als die andere 2 gingen gallopeeren en die fries die bij ons op stal staat gewoon bleef stappen ging het perfect dan ging ie niet mee. Maar als die fries ook mee ging ging hij net zo hard zelf harden er achter aan.. en dan is die ook niet meer te stoppen. Maar zo bij andere paarden is hij niet ''gevaarlijk'' met steigeren omdat als hij ''bang'' is of dwars wil zitten door egens niet integaan en als hij alleen was dat ie dan zou steigeren. Maar door dat er dan een ander paard nu voorop kon ging ie niet steigeren maarja ik kan ook niet altijd samen rijden. Ik ga binnenkort wel op les. Dat lijkt me wel zo slim. Vooral voor het ''niet meer terug krijgen'' maar goed om het even samen te vatten; in de omgang is het echt waar een schat van een paard maar zodra hij iets niet wil is hij niet leuk dan is die ook af en toe ''levensgevaarlijk!'' Met andere paarden wil die wel is laten zien hoe hard die kan en is die onstuur baar. Maar dan steigert hij gelukkig niet.

groetjes! :D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:21

xxdiorxx schreef:
Idd eerst laten nakijken ofzo..
En kan het misschien dat hij eerder niet goed behandeld is geweest ofzo..?
Dat ie daarom snel bang is.

Dat zou idd zo kunnen.
Hij stond daar wel z'n hele leven eigenlijk,
Nu is die dan wel 7 jaar dus heeft die er ongeveer 7 jaar gestaan.
Maar hij is dus ''bang'' voor de zweep ook niet altijd hoor haha alleen als het hem uitkomt.
En hij was aardig kopschuw toen we hem net hadden. Ik doe er dan alleen heel veel mee dus is die het al niet meet zo erg wel als je ineens een rare beweging maakt voor z'n hoofd dan schrikt die zich rot maar anders ook niet ;)

Groetjes :D

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:24

Waar komt 'ie vandaan? Ik heb het idee dat ik 'm misschien ken :)
Heb je een nieuw zadel gekocht? Misschien ligt het daar aan?
Laat 'm eens helemaal nakijken, of als je een nieuw hoofstel hebt dat het hoofdstel niet lekker zit?