Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

caroline020 schreef:Ik vind steigeren niet echt iets waar je zelf mee aan moet rotzooien, het is zo gevaarlijk! De kans dat ie achterover klapt en hij ertussen zit is reëel aanwezig...
Zelf zou ik mijn paard altijd naar een professional brengen als ik er een dergelijk probleem mee heb. Dan is natuurlijk altijd de vraag; waar breng je hem heen... Ik heb zelf erg goede ervaringen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland!
Succes met je paard!
Cavaliere schreef:interesant topic, mijn paard staat momenteel te koop vanwege het steigeren.
waar heb je hem gestald?
die van mijn staat op een pension stal en als ik aan het rijden was dan liep er altijd wel iemand die me iig kon helpen
om weer naar de grond te komen, verder voel je jezelf ook veel beter als je niet alleen bent.
verder zeg ik toch les, of zet hem idd tot de zomer op het land, steigeren is een heel groot probleem en het zou zonde
zijn als je er nog meer aan stuk rijd.
stoer schreef:Is er niet iemand in de buurt die er wat meer verstand van heeft? misschien kan die een keertje komen helpen, want naar mijn idee neemt dat paard een loopje met je en dat kan ook erg gevaarlijk worden!
Of misschien ben jij wel veel te hard in zijn mond??
zou zeker geen hulpteugels e.d. gebruiken als je niet weet hoe, daar maak je vaak meer kapot mee dan je denkt.
blijf er af met rijden totdat iemand je kan begeleiden..
SharonvB schreef:ik heb ook een pony gehad die meteen overeind stond als ik iets te streng met mijn handen was
ben ook paar keer achterovergeklapt
wat je moet doen is zodra je ook maar denkt dat ie omhoog wil of al omhoog gaat naar voren schoppen
als je hem voorwaarts houd kan ie ook niet omhoog
wanneer ie het stijgeren heeft afgeleerd kun je met hem aan de slag op zijn tempo en ontspannen rijden en dan pas kun je denken om aan de teugel te gaan rijden.
voor meer info pb maar wil je graag helpen;)
owjaa en echt GEEEN hulpteugels gaan gebruiken, dit werkt hem alleen meer tegen en geeft hem nog meer tegenwerkingen in zijn mond waardoor hij nog sneller omhoog zal gaan
Rytir schreef:Ik ga nu twee dingen aanhalen waar je misschien niet heel erg blij van wordt:
Ten eerste, zoals eerder genoemd: laat je paard even heel goed nakijken. Je schreef in je startpost dat het paar heel mak was bij zijn vorige eigenaren. Als dat nu zo drastisch is verandert dan is er iets aan de hand, zadel, lichamelijk etc.
Ten tweede, ook al kun je pas in de zomer, nu al kijken naar instructie. Zij kan je verder helpen met het moment vóórdat het gebeurt. Mochten je ouders moeilijk doen omdat het zo duur is: een kind in het ziekenhuis is vele malen lastiger. Een paard dat geblesseerd is vanwege een rare val idem ditto. Tijd zou geen issue moeten zijn: als je iedere dag rijd kun je om te beginnen ook een keer per twee weken gaan lessen toch?
Sjolvir schreef:Eerst je paard helemaal na laten kijken, harnachement ook.
Hoeveel rijervaring heb je om zo'n probleem recht te breien (als je paard oke is bevonden) zonder hulp van instructie?
Denk toch echt dat je goed les moet nemen en niet met de zomervakantie, maar nu al.
In je profiel staat dat je 1 jaar rijdt en een haflinger hebt van 3 1/2...
Dit paard is dan misschien ouder en ondertussen rij je al iets langer, maar nog steeds, maar heel kort....
MaartJ schreef:Sluit in eerste instantie alles uit: Zadel, tanden, spieren, botten, wervels, benen écht alles! Vervolgens kun je hem gaan trainen aan de longeerlijn dmv een bijzet oid, zorg daarbij dat je paard ten allen tijden VOORWAARTS denkt dus jij moet consequente hulpen geven met je stem. Pas als hij écht goed loopt aan de longeerlijn, recht en beide kanten even los ga je er weer op en vraag je iemand om hem aan de longeerlijn te houden. Zo kan degene op de grond je helpen om naar voren te blijven gaan en als het fout gaat het paard naar voren te werken. Als dat goed gaat kun je weer los en in eerste instantie met iemand in de bak erbij die jou vanaf de grond kan helpen Voorwaarts te blijven.
En ik spreek uit ervaring, ik rij een hardnekkige steigeraar waarbij alles is uitgesloten maar die de eerste 5 jaar van z'n leven nooit wat heeft moeten doen en daarna ineens wel. Toen is hij een keer de lucht in gegaan en heb ik niet direct goed gehandeld omdat ik alleen was en er voornamelijk van schrok en ik geen ervaring had met steigeraars. Op het moment gaat het goed maar zodra ik voel dat hij weer 'op de rem' gaat lopen komt er iemand in de bak en als hij de lucht in gaat krijgt ie een tik op z'n kop met m'n zweep en gaat ie vliegensvlug weer naar beneden!
zinates schreef:Een verklaring van steigeren kan ook zijn: (zie ook paardenbegrijpen.nl)
Als een paard steigert om zijn ongenoegen te uiten is er vaak al een hele batterij aan andere signalen aan voorafgegaan. Steigeren is vaak de uiterste vorm van protest, waar het paard uiteindelijk op uit laten lopen, maar als het paard niet in balans is, niet recht is en zijn rug niet kan ontspannen, dan wordt vaak met een weerskomt als al het andere geen zin heeft gehad.
Als een paard iets niet prettig vindt zal het paard in eerste instantie altijd met subtiele signalen laten weten dat hij het er niet mee eens is. Ruiters willen bv. graag het paard aan de teugel tandbiedende hand het paard gedwongen in de krul te lopen. Dat kan spanning, ongemak en ongenoegen bij het paard veroorzaken waardoor hij eerst subtiel in protest gaat.
Als jij dus de subtiele signalen niet herkent, grijpt het paard naar meer drastische maatregelen om jou iets duidelijk te maken!

!
!stoer schreef:als eerst een complimentje voor jou, vind dat je goed omgaat met de tips en kritiek die gegeven word.
het is inderdaad niet verstandig om hulpteugels te gaan gebruiken, zeker niet als je niet weet hoe.
Als je zadel zeker weten goed ligt, dan is de volgende stap je paard zelf na te laten kijken, misschien zit inderdaad zijn rug vast? of heeft hij ergens anders last van.
Op welke momenten gaat je paard steigeren? en wat doe jij op dat moment?
Voel je het aankomen?
Wat doet je paard als je hem longeerd? gaat hij dan ook de lucht in?
is hij verder wel braaf aan de hand en met poetsen?

maar ik ga maar naar voren liggen op z'n hals en laat de teugels maar slap hangen dat ie niet achterover klapt.
xxdiorxx schreef:Idd eerst laten nakijken ofzo..
En kan het misschien dat hij eerder niet goed behandeld is geweest ofzo..?
Dat ie daarom snel bang is.