bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:37

arabgirl schreef:
Ik vraag mij af,

Wat doe je met Rebel nadat hij je eraf heeft gebokt?
gaat hij dan terug naar stal,
misschien ziet hij het wel als ''beloning'',
dat als jij eraf ligt, hij weer op stal gaat/mag.

Wel heel vervelend zeg!

Als je daar met gebroken ribben ligt, zul je niet echt meer in staat zijn om op te stappen.

Ik zou allereerst bezig gaan om het vertrouwen te gaan herstellen, dit komt het rijden natuurlijk niet ten goede. Wellicht dat je ook een poos op een ander paard kan rijden, zodat je ook voelt dat de galop wel normaal en zonder angst kan...

Tjsa als er lichamelijk niks aan de hand(ook in de hersens niks), dan zul je hem toch voorwaarts moeten rijden. Zorgen dat je zelf relaxed blijft met het aangaloperen en niet zelf al gaan verkrampen dan(wat natuurlijk een heel logisch gevolg is, nu je angstig bent).

Heel vervelend, succes!

Juangi

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:45

Het klinkt alsof hij vast zit in de spieren. Alsof een spier ergens niet lekekr zit. Was eerst ook een topic op bokt van een paard die dat deed bij aanspringen.

Het lijkt erop dat hij scheefgebogen is. Ga eerst in de bak hieraan oefenen voordat je weer op buitenrit gaat.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:49

Hij is inderdaad scheefgebogen, maar ik ben nu volop bezig met rechtrichten. Ik volg nl. academische rijkunst en Centered riding met hem en dat gaat heel goed.
Rechts buigt hij moeilijk, dus ben ik al een hele tijd bezig om hem daar soepel te maken.
Dat hij vast zit in zijn spieren klopt wel denk ik. Hij moet ook altijd eerst wat warm lopen, zeg maar.
Ik realiseer me dat hij het ook meestal doet richtin huiswaarts,.....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:57

Dan is het ook wel gedeeltelijk uitproberen/ opwinding. Misschien helpt het om wat minder brok te geven, want hij heeft volgens mij ook best wel veel energie of niet?

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 10:21

Hij krijgt alleen maar recreatiebrok en sinds gisteren ook spelt, 1kilo brok en 1 kilo spelt 2 X per dag en hooi a volonte. Maar veel verschil maakt het niet wat k hem geef hoor, in de zomer krijgt hij sportbrok en resultaat is idem.
Als je hem ziet staan zou je hem niet aanzien als een brok energie, eigenlijk is hij liever lui dan moe, :)

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:01

Ik denk, dat wij, op een manier een beetje een zelfde probleem hebben.
Wil me niet schaduwen aan je hoor, men paard vertoont gans andere symptomen.
Maar ik ben ook bang op men paard, dit voelen ze en dan gaan ze nog veel vlugger dingen doen dat ze eigenlijk niet mogen.
Als er andere met het paard rijden? doet hij het dan ook zo onbezonnen?
Lijkt me allemaal heel erg!
Maar ik denk inderdaad dat je je over je angst heen zal moeten zetten.
Ofwel kappen met rijden en alleen maar grondwerk meer doen...
Jij zit thuis met gebroken ribben en ik met een gekneusd staartebeen....
Goed herstel hé!

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:25

Das mijn grote probleem ook, dat ik heel onzeker ben als ik wil aangalopperen, ik moet wel zeggen dat hij in de meeste gevallen terugkomt als ik het vraag. Maar soms zal hij het beu zijn en het heft in eigen handen willen nemen,..

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:33

carinev schreef:
Das mijn grote probleem ook, dat ik heel onzeker ben als ik wil aangalopperen, ik moet wel zeggen dat hij in de meeste gevallen terugkomt als ik het vraag. Maar soms zal hij het beu zijn en het heft in eigen handen willen nemen,..

en hoe is hij in de stal? daar heb je een goeie band? geen problemen?
Paarden, je bent nooit uitgeleerd vrees ik. Dit maakt nu net ook de uitdaging zo groot....
Ik wil soms zo graag eens ombezorgd op mijn eigen paard stappen en gaan rijden. Maar dat kan ik gewoon niet en ben ZO jaloers op mensen die dit dan wel kunnen.
Heb soms het gevoel dat mijn hobby een opgave wordt om telkens terug te gaan rijden.
Weet niet hoe dat zit voor jou, maar ik ben echt bang voor de eerst volgende keer dat ik weer op mijn paard wordt gedwongen...

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:39

Ik heb juist hetzelfde gevoel.
Nu, gewoon gaan wandelen is geen probleem hoor en in de bak eigenlijk ook niet, maar je wil meer he.
Op stal is hij zeer braaf, ik kan er mee lezen en schrijven. Hij is ook van niks bang, ik kan zo een tractor of een camion voorbij, maar het vertrouwen is weg. Ik vind hem wel wat apatisch,... onverschillig gewoon

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:57

carinev schreef:
Ik heb juist hetzelfde gevoel.
Nu, gewoon gaan wandelen is geen probleem hoor en in de bak eigenlijk ook niet, maar je wil meer he.
Op stal is hij zeer braaf, ik kan er mee lezen en schrijven. Hij is ook van niks bang, ik kan zo een tractor of een camion voorbij, maar het vertrouwen is weg. Ik vind hem wel wat apatisch,... onverschillig gewoon

Bij mij wel, mijn paard is een zodanig heethoofd dat ik er niet mee kan gaan wandelen, in de bak ging het tot voor kort goed.
Maar ben er dus afgevlogen zaterdag, dus men vertrouwen is weer compleet weg...

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:59

Ik voel met je mee, echt waar.
Een gekneusd staartbeentje staat ook al op mijn palmares.:)
Ik kan er inderdaad nog wel dingen mee doen, waar ik me gerust in voel, dat is een groot voordeel

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:55

Maar heb het idee dat het tegenwoordig wel vaker gebeurd als eerst?

En wat ik me net ook bedacht als het altijd op de terugweg is, issie dan ook al heter voor het aangalopperen wanneer die bokt? En wat doe jij precies om hem terug te nemen op dat moment?

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:33

wow, dat klinkt heftig zeg. Ik heb jammer genoeg geen advies voor je... Ik hoop voor je dat hij zo weer kapt met bokken!

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 19:27

Meestal galoppeer ik niet meer op de terugweg. Ik voel het al aan zijn draven, dan begint hij heel uitgestrekt en met veel schwung te draven zonder dat ik dat zo vraag en dan weet ik als ik hem dan vraag om aan te galopperen heb ik prijs.
Als ik hem terugneem doe ik dat met mijn zit vooral, maar toch ook met uitdrukkelijke ophoudingen