Nieuwe verzorgpony luistert niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:18

Maar wil je zelf geen les dan? Fouten sluipen er zo snel in! Je zou op zn minst 1x in de maand een keer een (half) uurtje les moeten nemen, vooral met een paard waar je problemen mee ervaart. Je instructrice kan ook naar het zadel en het gedrag kijken, hoef je dan geen apparte deskundige voor te laten komen (tenzij er daadwerkelijk wat aan de hand is, maar dan is het aan de eigenaars).

Je zou toch met de eigenaar kunnen overleggen of ze mee willen betalen aan 1x in de maand les. Een uurtje priveles kost je waarschijnlijk rond de 30 euro. Of is er misschien een stal of manege in de buurt waar je in de les mee kan rijden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:04

sandra1986 schreef:
.
schijnbaar weet ze nog niet zo goed wat ze vind van jou op je rug.
.

Het lijkt mij anders heel duidelijk wat dit paard vind van een ruiter op zijn rug... _O-
Serieus, om wat voor reden dan ook is dit paard aardig verziekt. Maakt niet uit of ze verkeerd is ingereden, een slecht zadel heeft opgehad of wat dan ook, feit is dat het een hele klus wordt dit dier weer om te scholen tot een veilig fijn rijpaard. TS zegt dit is een verzorgpaard.
Grote vraag is dus heeft de TS genoeg expertise, tijd, en de bereidheid aanzienlijke fysieke risico´s te lopen dit potentieel gevaarlijke dier te rijden. Ik denk dat ik in haar plaats negatief op deze vraag zou antwoorden, kijk eens om je heen, genoeg paarden waarop je niet het risico loopt je nek te breken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Nieuwe verzorgpony luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:11

Toch echt hulp zoeken, een lesgeefmens of anders een bokker met veel ervaring die bij jou in de buurt woont.
En wees bereid te investeren. Bij mijn vzpoown komt er morgen iemand een nieuw zadel aanmeten, dat gaat ook wel wat kosten maar dat heb ik er voor over.
Zeg nou zelf, als je twijfels hebt bij het tuig dan rijd je toch niet met plezier?

Dus ik zou inderdaad les nemen, eventueel beginnen met het opbouwen van bespiering aan de longe. Maar ook dit is zoals al gezegd is een kunst appart.

Op het moment heb je dus toch vooral hulp nodig van een ervaren paardenmens. Waar staat het paard? Mischien kan iemand hier je wel helpen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:10

Eerst eventjes een aantal vraagjes. Hoelang staat deze pony al stil? Hoelang ben je al bezig met haar? Ben je direct beginnen rijden?

Een paard dat lange tijd stil heeft gestaan moet de kans krijgen om weer haar spieren iets op te bouwen. Meestal moet je hen eerst terug proberen recht te richten. Goed longeren is daarin een goed middel. Bouw haar conditie op en geef haar een beetje tijd. Begin met longeren en zorg dat ze luistert op commando. Heel hard rond galoperen is een uiting van natuurlijke scheefheid bij paarden. Laat haar veel overgangen maken en longeer in beide richtingen. Vraag stelling over heel haar lichaam en niet enkel in haar hals.
Heb je niet veel ervaring met longeren, vraag dan een paar keer hulp van iemand met ervaring.

Veel succes.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:00

Les nemen als je het al niet hebt van iemand die heel goed is. en streng blijfen! maar als die het dan braaf doet ook heel goed belonen.

daliam

Re: Nieuwe verzorgpony luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:49

ik zou eerst eens grondwerk met haar doen, pas als je op de grond goed controle over haar hebt kun je er opgaan zitten. Ik zou ook proberen om toch les te krijgen, al is het idd maar 1 keer in de maand.