Evenwicht probleem en angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:17

Nou gisteren had ik het vreselijkste paard van de manege (tenminste voor beginners, voor gevorderden is het een super paard heb ik begrepen, maar bij beginners gaat hij constant stil staan en achteruit lopen uit het niets) toegewezen gekregen. Dus ik ben naar de instructrice gegaan en heb gezegd dat ik liever een ander paard wilde. Het toeval wilde dat er iemand niet op kwam dagen, dus ik had mazzel. Desalniettemin ging het rijden voor geen meter. Heb erg op mijn ademhaling gelet en geprobeerd mijn spieren te ontspannen, maar ik ben de hele les alleen maar angstig geweest. Heb soms echt het gevoel dat ik stagneer en wilde bijna het bijltje erbij neer gooien. Maar goed, volgende week is er weer een les, misschien dat het dan beter gaat? Heb de directrice helaas niet gezien. ;(

Blabla1980

Re: Evenwicht probleem en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:39

Mischien moet je juist niet zo op alles letten, want zo ben je alleen maar krampachtig bezig zo ontspannen mogenlijk te zijn ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:53

idd voorzichtig aanpakken dat paardrijden.
bokriempje is dikwijls idd een heel handig ding, maar bij angstige mensen is het ook wel iets dat leid tot andere problemen want, de goede houding is natuurlijk anders, en tis dikwijls heel moeilijk weer af te leren wanneer je steeds naar dat riempje gaat grijpen.
De bevestiging is heel makkelijk , maar er moeten dan wel van die bevestigingsoogjes voorzien zijn in je zadel, meestal zijn die er wel maar echt niet altijd.
Een ander alternatief voor dat riempje is een oude stijgbeugelriem op het laatste gaatje vast , en die dan over de hals van je paardje, dus net voor je zadel, die kan je dan ook vastnemen.
Maar tis wel van belang dat je steeds wanneer het even moeilijk wordt , je echt met je gewicht in je zadel blijft, zelfs een beetje meer naar achter gaat , de meeste mensen duiken dan naar voren en dan heb je echt ook niks aan zo'n riempje, naar voren is eigenlijk gelijk aan "klaar om te vallen" Dit is iets waar je echt heel sterk op moet trachten te letten, blijf steeds diep zitten, en hoe gevaarlijker het ook lijkt dan nog dieper trachten te zitten, nooit naar voren.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:00

en je knieen goed aansluiten :)

Ik weet ook niet hoe groot de paarden zijn op de manege, maar mischien helpt het ook om een steviger of kleiner paard te vragen. Ik weet nog dat ik de eerste keer dat ik op een wat ieler paard moest ineens heel zenuwachtig werd omdat ik het gevoel had dat ik er zo vanaf zo vallen omdat het veel minder stabiel leek.

Ow en onthouden, als je je niet zeker voelt kun je altijd terug in stap! en doe dat ook gewoon, niks mis mee!

en het is echt niet zo dat ik t allemaal wel zo makkelijk doe hoor, dus ik weet dat het mischien wel allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan.

Ik heb afgelopen zaterdag ook de eerste 10 minuten met een beetje angst op het paard gezeten omdat hij helemaal schrikkerig was van een tracktor die buiten herrie maakte en iets wat er in de bak over de rand hing waardoor hij echt gek begon te doen in een van de hoeken en helemaal achter en naar de zijkanten ging en er niks meer mee aan te vangen was. Maar bij mij gaat het altijd over als ik dan even iets ga doen wat hij niet zo eng vind waardoor hij rustig word en daarna gewoon heel hard dingen ga oefenen die nog niet zo goed gaan. Als het me dan wel lukt voel ik me ook direct een stuk zekerder op het paard en dat merkt het paard direct!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:14

Hallo,
Wat vervelend dat je hier last van hebt! En ook jammer dat er toch wat druk opzit vanuit de manege, als ik het zo hoor. Ik denk maar zo: je bent een betalende klant, dus je hebt ook echt rechten hoor! Ik vind het niet goed van de manege dat ze zomaar iedereen op ieder paard zetten. Sterker nog: ik vind het onveilig. En als zij hun klanten lief hebben... Is het een idee om een keer bij een andere manege een proefles te nemen?
Ik snap je angst wel.
Ik denk dat je er goed aan doet niet zo erg te focussen op de dingen waar je het moeilijk mee hebt. Je legt dan ook zo'n druk op jezelf en dan wordt ontspannen zo moeilijk. Ga eens lekker om je heen kijken met rijden. Dus niet alleen maar op jezelf en op het paard letten, maar kijk tijdens het rijden eens lekker om je heen. Geniet van de omgeving, bekijk de andere paarden, de mensen die toekijken, de andere ruiters etc. Hoe ontspannen mogelijk je maar kan zijn in je hoofd, hoe beter het rijden zal gaan.
Goed paardrijden is gewoon zo verschrikkelijk moeilijk!! En ik zou echt niet teveel van jezelf eisen. Het is je hobby, en die moet je m.i. gewoon lekker zonder druk uit kunnen oefenen! Het is belangrijker dat je ontspannen afstapt en kan denken: ik heb het leuk gehad vandaag, dan dat je denkt: heb ik het weer niet goed gedaan vandaag...

En verder, is al gezegd geloof ik, is het nemen van zitlessen aan de longe echt een hele goeie. Je kan dan ook goed begeleid worden om te leren ontspannen.

en als het nu niet lukt: misschien volgend jaar wel. Iedere keer dat je rijdt doe je ervaring op en leer je. Ieder op zijn eigen tempo en ieder op zijn eigen manier.
Ik wens je gewoon heel veel paardrijplezier toe! +:)+

lon30

Re: Evenwicht probleem en angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:07

Thanks allemaal voor de hulp en motivatie. Daar heb ik echt wat aan!