hoe trainen met dit weer, binnenbak is eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Re: hoe trainen met dit weer, binnenbak is eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:03

Omdat die pony niet zo snel kan lopen, en mijn paard dan niet lekker op tempo kan lopen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:53

Nu is het de binnenbak, maar straks schrikt ze ook in de buitenbak van geluiden. Kun je niet beginnen met losgooien in de binnenbak en dit zovaak doen dat het een speelmoment voor haar wordt?
Zelf schrik je natuurlijk ook van harde geluiden. Let op je houding dat je door blijft ademen en zo geen aanleiding geeft tot vluchten voor je paard. Ik ben geen expert hoor, maar misschien kun je er wat mee.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:40

feliciaa schreef:
Omdat die pony niet zo snel kan lopen, en mijn paard dan niet lekker op tempo kan lopen.

Ik snap dat een lekker tempo voor jou en je paard prettiger is, maar in de situatie zoals jij beschrijft, zou ik het belangrijker vinden, dat mijn paard minder schrikachtig is en jullie allebei er weer meer vertrouwen in krijgen. Uiteraard gaat mijn opmerking alleen op als je paard ook daadwerkelijk rustiger is als zij achter de pony van je moeder aanloopt.

MyOwnDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:23

Ik vind dit weer echt vreselijk, bij ons is er geen eens een binnenbak, i heb al 7 weken niet meer gereden ! misschien het paard inderdaad vaak losgooien en laten wennen aan de binnenbak.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:44

mijn merrie heeft het ook, en het is echt niet omdat er geen leiderschap aanwezig zou zijn, in een buitenrit loopt madam min of meer wel overal langs, tunnels, viadicten, zelfs het centrum hier op een koopzondag.. ze vind het wel spannend maar loopt wel gewoon door, alleen de binenbak vind ze gewoon echt eng. mij is toen verteld omdat ze vaak niet kunnen zien wat het is en de logica van bepaalde geluiden niet snappen en dus niet thuis kunnen brengen.

in een kudde zullen ze echt de leider wel volgens, maar als ze plot wat horen zullen ze ook daar wegschieten, dit betekend niet dat ze van de leidende merrie weglopen.

mijn advies gewoon blijven proberen en niet straffen

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:17

En aan de hand rondjes wandelen, haar daar haar voer geven en rustig even staan beppen met iemand met haar aan de hand??
Alle opties die het je hebt geprobeerd moet ze aan het werk. Wellicht eerst vanuit een ontspannen situatie kijken of ze dan ook zo reageert en anders wellicht de conclusie trekken dat ze zo slim is om op deze manier onder haar werk uit te komen?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:34

@ zoefff: ik denk niet dat ze het doet om onder het werk uit te komen. Waarom doet ze het anders ook in de longeerbak als ze gewoon lekker los mag dollen of als ik met haar aan het spelen ben.
@ Noah2006: Ik denk niet dat ze straks ook van de buitenbak schrikt, dit doet ze normaal namelijk ook niet wanneer ik een keer in de binnenbak heb gereden en daarna weer in de buitenbak.
Ik denk dat het echt is dat ze zoals 66996236 (leuke naam trouwens :+ ) zegt, ze de link niet kan leggen tussen de geluiden die ze hoort en wat er aan de hand is, ze loopt namelijk ook gewoon overal langs wanneer ik op buitenrit ben of als ik in de buitenbak rijd en er iets gebeurd wat niet gewoon is.
Ik zou het een keer kunnen overleggen met de stalhouder of het mogelijk is een keer andere dingen met haar te doen in de binnenbak.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:13

feliciaa, fijn dat je dat zeker weet. Dan zou ik toch gewoon proberen met wandelen en voeren haar te laten wennen aan de binnen bak en het voorlopig bij stap oefeningen houden, haar lekker bezig houden zodat ze op jou gefocust is en daardoor uiteindelijk misschien een klein beetje kan ontspannen.
Ik had begrepen dat ze het in del ongeer bak ook alleen deed als jij haar ging longeren. Sorry daarvoor.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:20

ambre schreef:
Als je denkt dat het het geluid is:doe proppen in de oren met een mutsje op.Kijk dan of het beter gaat,kun je na een tijdje de proppen weghalen en dan uiteindelijk het mutsje.
Misschien trauma uit het verleden?Claustrofobie komt ook bij dieren voor.

he daar moest ik ook gelijk aan denken. Ik heb net oordoppen besteld. Die gebruiken we voor de prijsuitrijking
met springen... door dat geklap en gejoel raakt ze zo overspannen dat het voor haar niet
leuk meer is om te winnen. Mischien helpt het ook bij jouwn knollie