hoe hou ik mezelf bij de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:56

Beste Kamille,

Na je posts heb ik even snel gekeken naar je postgeschiedenis en zoals je zelf al aangeeft:
Als je paard mooi ontspannen over de rug loopt, dan "stuitert" hij een stuk minder.
Probeer dan eerst daaraan te werken, pas dan kan je zelf op je houding gaan letten, want op een stuiterend paard zitten werkt niet, zoals je zelf al aangeeft.

In mijn ogen kun je dus beter eerst letten op de bewegingen van je paard en daarna op je eigen houding.

En over je algehele manier van reageren: Ik vind je niet echt overkomen alsof je geholpen wíl worden.
Als mensen oplossingen aandragen; wees blij dat ze meedenken.
Mensen branden jou niet af, ik denk eerder dat het omgekeerde het geval is.
Zo maak je je in ieder geval niet populair, misschien zou je even op je manier van reageren kunnen letten, want iedereen hier heeft over het algemeen toch het beste met de ander en zijn paard voor. ;)

Succes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:19

midgie schreef:
lailapri schreef:
hahaah aan gevoelen valt :+

Ik heb hem aangepast :D :D
Was nog niet goed wakker denk :D

had er ook eerst 3 keer overheen gelezen, er was een fout want het klopte niet, maar waar :o?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:21

upendo schreef:
Beste Kamille,

Na je posts heb ik even snel gekeken naar je postgeschiedenis en zoals je zelf al aangeeft:
Als je paard mooi ontspannen over de rug loopt, dan "stuitert" hij een stuk minder.
Probeer dan eerst daaraan te werken, pas dan kan je zelf op je houding gaan letten, want op een stuiterend paard zitten werkt niet, zoals je zelf al aangeeft.

In mijn ogen kun je dus beter eerst letten op de bewegingen van je paard en daarna op je eigen houding.

En over je algehele manier van reageren: Ik vind je niet echt overkomen alsof je geholpen wíl worden.
Zo maak je je in ieder geval niet populair, misschien zou je even op je manier van reageren kunnen letten, want iedereen hier heeft over het algemeen toch het beste met de ander en zijn paard voor. ;)

Succes.

haha de lastige stelling is weer van toepassing, de kip of het ei.

Vraagje (om het eens te overdenken), als een ruiter het paard tegenwerkt in de bewegingen, hoe kan die dan ontspannen over de rug gaan?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:43

Wat een goeie tips weer zeg! Mentaal trainen, ik zal het eens gaan proberen. En dan bij bv elke A weer goed gaan zitten, of tenminste controleren. Wel fijn om echt een 'werkplan' te hebben. Dat vind ik ook fijn als je goed les krijgt, dat je echt met oefeningen voor 1 bepaald ding aan de gang kunt. Komt wel weer, ik ben hier in ieder geval goed mee geholpen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:47

lailapri schreef:
upendo schreef:
Beste Kamille,

Succes.

haha de lastige stelling is weer van toepassing, de kip of het ei.

Vraagje (om het eens te overdenken), als een ruiter het paard tegenwerkt in de bewegingen, hoe kan die dan ontspannen over de rug gaan?

Tsja, schijnbaar werkt ze het paard niet zozeer tegen dat deze totaal niet meer ontspannen kan lopen, ze heeft namelijk gevoeld dat hij anders kan lopen en dat dat voor haar makkelijker zit.
Bij mij staat dan toch echt het paard op de eerste plek, dan zit je maar even wat minder netjes, als je je paard niet hindert in zijn beweging, dan is dat toch beter dan netjes rechtop zitten, wat niet lukt omdat je paard toch echt te hoog opgooit. :)

lailapri

Re: hoe hou ik mezelf bij de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:36

maar wanneer hinder je je paard dan wel, en wanneer niet.
ik heb inmiddels al 6 jaar zitles en nog elke les voel ik verbetering in het paard terwijs we alleen aan mijn houding werken. gaat hij beter in balans lopen en verbeterd de ontspanning en aanleuning. Iets wat me niet gelukt zou zijn als ik het alleen met been en hand zou oplossen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:48

Dat is ook zeker niet de bedoeling, maar bij het inrijden let ik niet zo bewust op mijn houding, voor mij is het belangrijk dat mijn paard ontspant en van daaruit kan ik verder werken. Dus misschien is dat ook een tip voor de TS: Begin pas op je houding te letten na het inrijden, dan pas is je paard mooi ingewerkt en soepel, als je hem bij het inrijden 'tegenwerkt', blijf je gedurende de hele training stuiteren omdat de ontspanning ontbreekt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:05

Als ik inrij en dan vooral het instappen ga ik altijd zitten en voelen, voelen waar ik vast hou en waar mijn paard vast houdt en wat mij het meest stoort ga ik eerst proberen los te maken, soms ben ik dat zelf, soms is dat de pony. Meestal met warmrijden rijdt ik nog wat verlicht licht om ze ook de ruimte te geven om losser te worden en tevens mijn eigen evenwicht weer te vinden en wat losser te worden, dan kom ik rustig rechterop en gaan we aan het echte werk beginnen. Maar let er wel vanaf het begin op dat ik rechtop zit, geaard ben en niet teveel aan mijn teugels zit.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:26

probeer voordat je gaat rijden niet te denken aan 10 dingen die je wil bereiken maar doe het stap voor stap en bouw het steeds verder op. Probeer eerst alleen op je houding te letten, dan komt de nageeflijkheid later wel. Ik hoop dat het snel beter gaat!
Succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:31

Hallo,

Een mens is geen computer :o Ik vind het een heel knap streven van je om aan alles te gelijk te willen werken, maar dat kan gewoon echt niet! Bv:En net als jij wil gaan werken aan stille handen, dan is je paard misschien niet voor het been. Dan moet je daar aan gaan werken, en vergeet je je handen etc. Het is gewoon heel menselijk, en daarom is paardrijden ook zo moeilijk! En niet alleen het menselijke kom je tegen, je zit ook nog eens op een intelligent dier, wat beweegt, meewerkt, niet meewerkt, stijf is, vrolijk is etc.
Volgens mij leer je het alleen door oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En niet te overgeconcentreerd want daar wordt het echt niet beter van!

Wat je zou kunnen doen (en wat velen al schreven, liefst onder begeleiding van instructie!):
Je gaat op je paard zitten en gaat gewoon 5 minuten rijden. Dan vraag je je af: wat voel ik aan mijn paard, waar wil ik aan werken, wat wil ik deze rit verbeteren? Daar maak je een keus uit, en dat wordt je hoofdonderwerp. De rest probeer je ook goed bij te houden, maar dat éne punt daar ligt jouw gedachte. Merk je dat er verbetering komt, kun je jezelf afvragen wat er nog meer verbeterd kan worden. Dan ga je daar aan werken, maar je onderhoudt wel het eerste punt. Nou, en dan is het weer tijd om af te stappen :D
Zo dwing je jezelf tot concentratie. En je kan afstappen met een gevoel: ik heb lekker gewerkt vandaag.
Nadeel is wel dat als je hier alleen mee aan de slag gaat, je hele belangrijke zaken kan vergeten, (ten koste van je paard) die je zelf niet merkt, maar waar een instructeur je voor kan behoeden.
Goed paardrijden is een lange lange weg, en heeel goed rijden is maar voor enkele personen weggelegd. (Helaas ook niet voor mij :n )

En nog even over het onderwerp "aangevallen voelen of worden": Je ziet de personen niet die je advies geven, en het nadeel is dan dat goed bedoelde adviezen misschien wat harder bij je overkomen, omdat je niet goed weet hoe mensen het bedoelen. Ik ga ervan uit dat iedereen het beste hier met elkaar voor heeft, en als je daarvanuit gaat, zullen de adviezen voor je niet meer zo "hard" zijn. :j

Veel succes

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 01:53

Ik heb vandaag weer gereden, en ik wou even laten weten dat ik echt veel aan dit topic gehad heb. Sowieso al door het te hebben over prioriteiten stellen met rijden, want daar gaat het vaak mis bij mij, ik wil teveel. De tip over het: je bekken meer naar voren bewegen met lichtrijden in plaats van omhoog, om de opwaartse kracht op te kunnen vangen en te reguleren: supertip! Echt, ben ik heel blij mee. Voor mijn gevoel word ik nu niet meer als een lappenpop op en neer gesmeten maar heb ik echt weer controle over mijn eigen lichaam, erg fijn :+ Balans is nooit het probleem geweest maar die enorme zwiepers die ik kreeg van hem.. Het zag er heel normaal uit, schijnt, maar zo voelde het niet. En verder ben ik gewoon rechtop blijven zitten zonder iets verder te willen en zo ontspannen mogelijk en voelen, en met mijn zitbeenknobbels links-rechts meegelopen met zijn achterbenen, sturen met mijn zit en benen en genieten maar! In stap hoefde ik bijna mijn benen niet meer te gebruiken om te drijven, in draf wat meer maar alleen in de bochten of bij een misverstandje. Echt heerlijk gereden. O ja, en de tip over stoppen als je moe wordt, die was ook heel goed. Ik ben nu vaker tussendoor gaan stappen en merkte dat dat echt nodig was. Pas na een paar minuten stappen was ik uitgehijgd en dan voelde ik de spanning in mijn spieren echt verdwijnen (ik ben zelf nog revaliderende). Dus al met al heeft het me weer helemaal op de rails gezet. Thanks!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 02:46

Fijn dat je wat aan je topic gehad hebt.

Ik denk zelf dat Centered Riding wel iets voor je kan zijn. Kijk eens op je bij de bieb het boek kunt lenen, daar kun je en hoop oefeningen uit halen, die je zowel te paard als zonder paard kunt oefenen. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van het 'beeldend denken', wellicht is dat wat voor je.

En dit gaat niet op je vraag in, maar vraag me toch af: zit jij OP je zitbeenknobbels?

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:28

[quote="kamille"]. Echt heerlijk gereden. quote]
hé en daar gaat het toch om? dat je heerlijk rijdt! en dat je er lol in hebt. Succes ermee, vond het soms heel herkenbaar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:12

Leuk dat je even een update geeft. Ook fijn om te horen dat je wat aan alle adviezen hebt. :) Veel plezier met rijden.