Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:25

Eens met Sanie22: biedt hem afwisseling! Een paard gaat snel zélf wat leuks verzinnen als hem dat niet wordt aangeboden door de ruiter. Idd, misschien wat lastig omdat het zo druk is in de bak, maar probeer toch zoveel mogelijk figuren te maken. Door die shetjes te ontwijken leer je wel sturen ;) Hoeft echt niet op de letter, maar bochtjes, rechte lijnen, voltes, overgangen, etc. Alles wat je maar kan bedenken, zet hem maar aan het werk. Stel jezelf als doel om geen enkele lange zijde "zomaar" te hebben gereden. Dan heeft ie minder tijd om zelf leuke spelletjes te gaan verzinnen. Probeer ook te ontspannen, ondanks dat je zelf graag heel wilt blijven. Geef mee met je handen, niet vastzetten of terugtrekken, ontspan in je rug en schouders en doe maar net alsof je dom bent, gewoon rijden en niet nadenken over wat ie weer in z'n hoofd gaat halen. Daarom is hij ook zo goed met jouw dochter: die denkt niet na over wat hij zou kunnen gaan doen, maar rijdt gewoon! Probeer daarin te leren van je dochter! :)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:32

Een Arabier is een temperament vol paard en heeft hopen energie, raskenmerk is ook intelligentie dus hij zal zich keurig inhouden met een klein meisje op zijn rug en bij jou wel laten merken dat hij bijna uit zijn voegen barst, zoek een andere plek voor hem, en rijd hem creatief, hou hem bezig zoals hiervoor al is gezegd.
Lekker buiten 24/7 is echt het beste en beslist geen onzin.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:42

Arabesk schreef:
Arabieren zijn geen paarden om lang in een stalletje te staan dan worden ze gek :+

Die van mij doet het anders prima op stal, niet alle arabieren zijn hetzelfde :) ik zie ook nergens staan dat de TS hem niet buiten heeft staan en hem biks voert.

Maar idd, zoals al meer gezegd hier, bied hem veel afwisseling, houd hem continu bezig, en jezelf ook.
Laat hem anders van te voren even aan de longeerlijn "los" gaan.
En dat de bak zo druk is kan ook in zijn voordeel werken, dan kan je lekker veel bochtjes rijden. ;)

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:43

Grappig van mijn oud instructrise moets ik lange lijnen rijden
Nou daar ga ik nu maar eens verandering in brengen.
En maar hopen dat snel de zon weer gaat schijnen en we lekker naar het duin etc kunnen want dan is hij helemaal in zijn element.

En ga zeker wat met jullie tips doen.
Andere plek is zeker geen optie stal staat praktisch pal achter me huis en alleen nu een beetje beroerd met het weer maar verder als de bakken en land weer beschikbaar zijn een super plek voor hem

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:44

ardech schreef:
Staat normaal gesproken ook overdag op het land maar met dit weer zijn de weilanden drama en bij dooi weer te nat
Voer wat hij krijgt is nature best van Pavo dit is al minimaal en toegevoegt 2 scheppen nerv control.

Hier staat dat hij momenteel niet buiten staat... en dit weer is het al vrij lang..
ik weet niet hoe lang dit probleem al speelt maar ik denk dat heel veel paarden door
deze kou en verminderde weidegang wat frisser zijn

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:45

annehoe schreef:
ardech schreef:
Staat normaal gesproken ook overdag op het land maar met dit weer zijn de weilanden drama en bij dooi weer te nat
Voer wat hij krijgt is nature best van Pavo dit is al minimaal en toegevoegt 2 scheppen nerv control.

Hier staat dat hij momenteel niet buiten staat... en dit weer is het al vrij lang

Klopt hij kan nu het land niet op omdat de staleigenaar bang is dat het land kapot getrapt word en te glad om naartoe te lopen
Gooi hem zo vaak mogelijk los in de buitenbak maar die moet nu ook gedeelt worden met de 60 a 70 andere paarden die der staan.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:47

Arabesk schreef:
Arabesk schreef:
Arabieren zijn geen paarden om lang in een stalletje te staan dan worden ze gek :+

ja klopt, eigenlijk is geen enkel paard geschikt om lang op stal te staan :)*

Je hebt helemaal gelijk :Y)
Mijn arabier wordt ook snel heet als je hem te veel biks voert. Met andere rassen heb ik niet echt ervaring, ik hou van arabieren 8-).

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:48

ik heb precies hetzelfde probleem,
mijn pony is een racepony en heeft ook veel temperament!
ik ga altyd met wat langere teugels rijden en doorzitten en dan heel ontspannen zitten, dit werkt echt super goed moet ik zeggen!
Het is misschien eng om hem los te laten omdat je bang bent dat hij weer gaat rennen, maar dit zal best meevallen! Misschien is het een idee om hem uit te laten galloperen?
eerst warmstappen en dan beetje losdraven en dan voor een lange tyd galloperen, zodat je hem al gelijk afbluft!

Djilna

Re: Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:53

Het zal zeker met de verminderde bewegingsvrijheid + het frisse weer zijn. Mijn arabier staat 24/7 buiten en toen we laatst voor het eerst in een paar weken weer het bos in gingen was het ook een stuiterbal :+ Zo blij was hij dat hij weer wat mocht doen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:29

Je hebt hem mooi aan het lopen hoor! , je rijdt iid wel alleen over de hoefslag , misschien verveelt hij zich wel stierlijk! Als ik naar je dochter haar filmpje kijk , die zet er wel minder druk op en wisselt meer af met waar ze rijdt.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:28

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:46

ardech schreef:
Longeren is nu geen optie bakken zijn slecht en in de binnenbak mag niet gelongeerd worden.

Daarom nu eerst vliegles voordat ik na half uur normaal kan rijden.

Zit al te denken om er niet meer op te stappen voordat alle sneeuw en bagger weer weg zijn en hem daarna weer op te pakken maarja daar heb ik toch ook weer geen paard voor gekocht om naar te kijken ;)

Ik haal nu eerder me vliegbrevet dan een winstpunt

Dus jij neemt een half uur vliegles met kans op allerlei ellende (voor jullie allebei!) voor lief, omdat je je paard geen goede huisvesting en beweging kunt geven? Ik zou een andere stal zoeken waar je wel mag longeren en je paard minimaal de halve dag naar buiten mag.

Nu snap ik waarom paardensport een van de gevaarlijkste sporten van NL wordt genoemd.. }:0

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:23

Tsja, het klinkt wel bekend, ik heb ook een Arabier en tsja, die krijgt op dit moment ook te weinig beweging. Hij staat dus WEL in het land (voordat ik daar commentaar op krijg, hij staat gewoon buiten dus) maar ze bewegen gewoon voor geen meter met dit weer. Hij wacht duidelijk tot het weer dooi is ;-).

Als je dan gaat rijden, moet hij mede vanwege het koudere weer gewoon eerst even opwarmen, dus tsjah, die "kanonskogelt" nu ook regelmatig, maar ja, wat wil je eraan doen, het weer is er gewoon ook naar, hun spieren zijn stijver, ze warmen langzamer op, tis nu eenmaal zo.

Dus in plaats van dat je dat "te grazen nemen" noemt, heb een beetje begrip voor je paard, hij wil gewoon graag kunnen bewegen! Laat hem gewoon even z'n gang gaan, rijd hem in elk geval niet aan de teugel voordat hij warm is (ik vind het wel logisch dat hij daarop gaat protesteren) en probeer TOCH om hem te longeren zodat hij even goed door kan warmen. Maak er niet zo'n punt van.

Je paard kan er ook niet zo veel aan doen, tis gewoon een kwestie van temperament + weinig beweging + koud weer.

En bedenk dat er natuurlijk een reden is waarom hij juist bij je dochtertje rustiger is. Hij krijgt bij haar misschien meer het idee dat hij eerst op kan warmen, ze vraagt minder en dus protesteren z'n kouwe spieren ook minder.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:32

Miracle_ schreef:
Arabesk schreef:

Die van mij doet het anders prima op stal, niet alle arabieren zijn hetzelfde :)

volgens je profiel heb je een halfbloed en dat kan je echt niet vergelijken, ik vrees dat Arabesk gelijk heeft

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:28

Zegt niet zo heel veel volgens mij. Mijn paard staat errug graag in z'n stal (de Arabier waar ik het hierboven over had) dat is ook geen enkel probleem. Hij staat nu liever binnen als buiten! Maar je merkt het wel als je gaat rijden. Ik wijt dat meer aan kou dan aan de stal. Het maakt nl niet uit of hij nou in z'n stal staat of in de wei, hij is gewoon in de winter drukker met rijden. In de wei beweegt hij nl met dit weer evenmin.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:38

elmo1 schreef:
Miracle_ schreef:

Die van mij doet het anders prima op stal, niet alle arabieren zijn hetzelfde :)

volgens je profiel heb je een halfbloed en dat kan je echt niet vergelijken, ik vrees dat Arabesk gelijk heeft
Die halfbloed van mij is anders erg pittig, ik denk ook niet dat jij via een foto kan oordelen daarover, of het vergelijkbaar is. En dit is niet de eerste arabier die ik onder me kont heb gehad, (en dus ook volbloeden) en die deden het ook prima op stal hoor, als ze een dag, of meer, niet naar buiten konden. :j Nogmaals, niet alle arabieren zijn hetzelfde.

HannahFrouk schreef:
Zegt niet zo heel veel volgens mij. Mijn paard staat errug graag in z'n stal (de Arabier waar ik het hierboven over had) dat is ook geen enkel probleem. Hij staat nu liever binnen als buiten! Maar je merkt het wel als je gaat rijden. Ik wijt dat meer aan kou dan aan de stal. Het maakt nl niet uit of hij nou in z'n stal staat of in de wei, hij is gewoon in de winter drukker met rijden. In de wei beweegt hij nl met dit weer evenmin.

Inderdaad. Je merkt het met rijden als ie lang binnen gestaan heeft, maar dat is bij de KWPNer van mijn stalgenoot ook zo, en de draver van mijn andere stal genoot precies hetzelfde, dus dat is niet iets "typisch arabier"

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:40

De problemen die beschreven worden komen idd niet specifiek voor bij een arabier, ik verplaats je topic naar RT-P

AV -> RT-P

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:53

Ik herken je probleem redelijk. Ik heb een welsh met arabieren bloed erin en heeft soms ook een behoorlijk temperament. Ik ben nu met mijn instructrice bezig om haar te leren om op mij te wachten en niet zelf initiatief te nemen, wat de jouwe dus ook doet! Ik stap heel veel met haar, stapt ze rustig draaf ik aan. Zodra ze gaat racen in de draf, direct terug naar de stap en zo weer opnieuw, net zolang totdat ze een rustig normaal tempo loopt. Als het goed is merk je dat ze steeds meer op je gaat wachten op jou! Ik merk bij de mijne dat ik de energiebom op die manier weg rijdt en dat het niet tot ontploffen komt, desondanks dat ze eigenlijk niet haar energie kwijt kan voornamelijk in het begin. Ik ging eerder gewoon 10 rondjes galopperen in de hoop dat het beter wordt, maar juist daar worden ze hectischer van. Je stapt wel heel veel in het begin, waardoor je het idee hebt dat je niet veel hebt gedaan en je moet hier wel heel veel geduld hebben, maar het is de basis en dat is toch wel heel belangrijk!
Wat me opvalt in het filmpje is idd dat je veel rechte lijnen rijd. Doe veel voltes, verkleinen en vergroten, achtjes rijden en als je dan eens rechte lijnen rijdt, neem dan stellingen mee! Hierdoor krijg je de aandacht van je pony en zal ze dus ook op jouw initiatief wachten!
Ik hoop dat dit ook een beetje jou probleem is en dat je hier wat aan hebt!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:09

Zet hem zoveel mogelijk buiten [is al heel veel gezegt]
En voor je gaat rijden kan je misschien los gooien of longeren.
zodat er heel wat energie uit is.
Probeer gewoon op verschillende manieren beweging te geven enz.

verder staan er nog heel veel andere tips in dit topic :o

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 08:15

Even updateje

Het filmpje waar ik zelf op sta is gemaakt ergens begin december na 3 weken rust ivm met behandeling aan zijn rug
Waardoor ik dus niks anders mocht doen dan gewoon rondjes rijden.

Inmiddels rijden we gewoon afwisselend voltes, slangevoltes, hand veranderen, balkjes lopen etc.

Toen hij 5 maanden geleden bij ons kwam liep hij nog niet eens op zijn eigen benen en zocht veel aanleuning aan de bakrand en dat doet hij nu al een stuk beter.

De hoofdreden waarom hij eigelijk niet buiten staat met dit weer is omdat meneer uit zijn stekker gaat en met de sneeuw en gladheid dus onderuit gaat.

We zetten hem dus zoveel mogelijk in de buitenbak
Dus reacties van ik zou zoeken naar een andere stal zijn niet van toepassing want voor de rest staat hij super met springweide, 2 buitenbakken, 1 binnenbak en mega land waar ze buiten dit weer normaal gesproken van 8 tot 16 buiten staan.

24 uur per dag buiten zetten wil hij gewoon zelf niet want zodra het 16 uur is staat hij al voor het draad te draaien van ik wil naar binnen.

Het harder willen vind ik op zich niet zo'n ramp want hij is simpel op je stem terug te halen. Zo is het hem bij de vorige eigenaar aangeleerd.
Dat ik misschien nerveus over kom kan wel een beetje kloppen ik heb gewoon de schrik misschien nog in me benen van mijn oude kwpn merrie die haar bit vast pakte en dus niet terug te halen was. Ik heb haar niet voor niets verkocht.

Cherokee is een paardje waarbij je dus niks in je handen hebt en dat is weer de hele andere kant.
Wat ik eigelijk bedoelte met schrikken en dan staat hij aan de andere kant van de bak.
Tijdens een les een paar weken geleden lag er een paard vast in de box en is losgekomen met een hoop kabaal
Hier is Rock erg van geschrokken en zodra ik dus nu in de binnenbak rij is hij erg alert.
Toen hij hiervoor iets hoort zette hij enkel een stap opzij en liep vervolgens weer door.

Na dit gebeuren als hij nu iets hoort draait hij binnen en seconde om zijn as en dat dus met zijn neus de andere kant op.
Dit doet hij zo snel dat je het bijna niet uit kan zitten en vroeg me dus af of andere dit misschien ook gehad hebben en hoe zij dit hebben opgelost

Voor de rest is het een scheet en met buiten rijden eigelijk nergens bang voor enkel voor koetsen met enge friesen ervoor
Zelfs voor een hogedrukreiniger die aan staat doet hij geen stap opzij.

Heb betreft nu enkel het rijden in de binnenbak

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:43

aha dus je weet de oorzaak zelf eigenlijk al wel ,maar nu de oplossing!!!! hij moet dus weer vertrouwen krijgen in de bak , ik weet niet of je daar de mogelijkheid toe hebt maar ga eens freestylen, grondwerk , of gewoon domweg met hem elke dag met hem door de bak wandelen en dan goed belonen bij elke normale reaktie! dan heeft hij meer vrijheid en hoeft hij niet ook nog eens zich te concentreren op de training onder het zadel, en onder het zadel loopt hij laag en kan hij minder goed opletten en schrikt hij sneller .... bij je dochter loopt hij hoger en heeft hij meer zicht. ik brainstorm met je mee!

Trouwens je dochter rijd netjes!

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:50

Freestylen en grondwerk is nu even niet mogelijk ivm met drukte in de bak wegens het weer. Ga ik straks wel weer oppakken.
Wandelen is dan eerder een optie
Klopt inderdaad wat je zegt bij mijn dochter loopt hij hoger en vreet hij dus minder uit.

Bij mij moest hij lang laag gaan lopen ivm met het opbouwen van zijn achterhand en rugspieren

Maar denk dat ik dat maar even op een laag pitje zet en eerst dit maar even met hem ga overwinnen

Dank je wel voor je compliment me dochter zit hier gelijk met een big smile

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:54

Ik vind het wel herkenbaar allemaal, toen wij onze arabier pas hadden stonden we ook op een manege, 8 uur buiten is toch te weinig heb ik ervaren, de reden dat hij naar binnen wil is waarschijnlijk omdat er dan eten aan komt,
Probeer in het voer ook iets te doen, geeft hem bv onbeperkt hooi en weinig krachtvoer, meeste Arabs doen het niet goed op krachtvoer en veel binnen staan, helaas is dat nu eenmaal echt zo.
Sinds we hem 24/7 buiten hebben is hij zo veel anders geworden, hij is nog steeds erg energiek maar hij luisterd goed op buitenrit en is veel rustiger in zijn koppie, op stal staan leverde hem veel stress op en dat heeft hij nu niet meer, en een paard wat 24/7 buiten is hoeft niet meer uit zn plaat te gaan en weet precies hoe hij met verschillende weersomstandigheden om moet gaan, ik vind het in elk geval heel mooi om te zien hoe snel hij zich aanpast aan harde of zachte bodem of glad en glibberig.
Wellicht toch stof tot nadenken?

hier nog een leuk filmpje van mijn paard en zjn vriend:
[JITP] fjord x arabier = sneeuwpret

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:56

mijn bijrijdarab staat elke dag op het land, maar blijft gewoon een kanonskogel hoor ;-).

Als hij het land in komt trekt hij even een sprintje maar daarna is het gewoon rustig de hele dag door.
Daarnaast is de bak niet te rijden, de ruiterpaden ook niet én de longeerpaddock is te hard om te longeren...wat moet je dan?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:58

ja de viscieuze cirkel doorbreken even minder netjes lopen en gewoon weer vertrouwen krijgen , zet je je dochter er nog wat vaker op !

@ laetitia buiten rijden over de weg :)*