trainingsschema dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: trainingsschema dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:18

Het is ook positief voor een paard om regelmatig eens een weekje rustig aan te doen en gewoon wat ontspannen beweging geven zoals wandelen enz. Net zoals mensen, genieten paarden ook van hun verlof om de batterijen weer op te laden ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:12

Mijn paard heeft inderdaad ook weleens een stapweek ertussen zitten of 2 a 3 dagen in een week vrij om even bij te komen. Ben zelf meer fan van een stapweek, hij komt er toch uit en je blijft een beetje gymnastieken. Of als je de mogelijkheid hebt 2 of 3 keer in de week in het bos trainen, mijn pony trainde ik bijna alleen in het bos, ook dressuurmatig, die deed ik geen plezier met rondjes in een zandbak draaien. Alleen de ponyclublessen reed ik wel in de bak. In het bos soms om een beetje hard te crossen en soms schouderbinnenwaarts rijden of travers. Bos is vaak relaxter voor paarden, toen ik mijn huidige paard kocht kon ik er weinig mee van alles wat ik deed was hij bang, in het bos was hij veel mee met de dingen om hem heen bezig, daar heb ik met dit paard leren rijden.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:19

Ieder paard heeft ook een rustdag nodig, en dan het liefst in de wei als dat mogelijk is. Zelfs de topdressuurpaarden worden niet 7 dagen per week aan het werk gezet. Doe je dat wel dan kun je je paard overvragen, en kunnen ze opeens gaan staken omdat ze niet meer gemotiveerd zijn, geen plezier er meer in hebben of als ze wat ouder worden sneller last van slijtage en pijn kunnen krijgen.

Die van mij heeft zelfs 2 rustdagen en dat doet hem erg goed.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:32

Ben nu in overleg met mijn DA.
Kijken hoe we hem zo goed mogelijk kunnen helpen om het ( voor hem) zware werk te doen/leren.

Gisteren heeft hij bloed afgenomen, kijken of hij geen tekorten heeft die evt. aangevuld moeten worden met vit/min.
Kleine checke up ( hart/longen), alles prima.
Morgen heeft hij de uitslag, ben benieuwd.

Tja, een topsporter wordt ook goed verzorgd....

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:57

Op wat voor niveau wordt dit paard gereden?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:53

Z2 hij wordt nu klaargemaakt voor ZZlicht. Daar wordt meer gedragenheid, buiging en verzameling gevraagd. Kortom, het is een pittige overstap.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:55

Spieren van het paard hebben 48 uur nodig om te herstellen van een zware training. Het mooiste zou zijn om dus na een dag zware training de dag daarna rustig werk bijvoorbeeld in de vorm van longeerwerk te doen om de dag daarna weer een zwaardere training te doen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:14

hoi :D wat ik zelf naast de vele tips hier in t topic ook erg belangrijk vindt, is een soort interval training. dus zo'n 10 minuten intensief trainen,en dan weer stappen. ook het afwisselen van houdingen kweekt spieren,meer als het in veel dezelfde houding rondrijden. dus telkens tussen oefeningen door ook checken of lager en ronder of halsstrekken nog steeds soepel gaat. plus een rustige warming-up waarin lang en laag over de rug je paard lekker opgewarmd wordt, met als afsluiting ook rustig halsstrekken in draf en lang uitstappen. gaat verzuring vd spieren tegen,en voorkomt dat je bezwete paard te snel afkoelt en eigenlijk kou op de spieren krijgt. ik denk zelf dat afwisseling ook wel fijn is voor een paard, niet alle dagen dezelfde rij oefeningen maar een gedeelte ervan en wat springen/vrij laten bewegen/buiten rijden/longeren/ er bij.daags na een zware training doe ik het altijd iets rustiger aan,maar doe zeker wel wat tegen evt spierpijn. dit is meer een aanvulling in het topic als een aanval op jullie training caro :+ groetjes deess

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:31

Zo denk ik er ook over.

Dan doen we het misschien zo slecht nog niet! Wat meer "vrije" dagen is wat ik geleerd heb. :)* -:)

Ik vind het trouwens een super topic, iedereen doneert goede doordachte ideeen! Thanks! +:)+

Oja, ik vertelde van het bloedonderzoek dat hij gehad had. Hij heeft een wat verhoogde waarde van monocyten. ( nooit van gehoord). Hij krijgt een "sportpaarden infuus" met veel vit. C. ( zou een sinaasappeltje niet helpen? ;) ) De DA vertelde van een beginnende infectie.

Kortom: dit voorjaar naar het ZZlicht! :o

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:32

wij (met springpaarden) hebben ongeveer dit schema:

maandag rust
dinsdag lichte training/buitenrit
woensdag zwaarder
donderdag hetzelfde als woensdag
vrijdag redelijk zwaar
zaterdag vaak gewoon even springen, licht eraan hoeveel energie het paard heeft, soms ook alleen lekker longeren of buitenrit
en zondags concour

Ik denk dat dat van een dressuurpaard ongeveer op hetzelfde neer komt behalve dat je dan niet springt,
Over de spiermassa wist ik ook niet veel maar ik vond het leuk om te lezen !!

Succes ermee!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:56

Monocyten zijn witte bloedlichaampjes. Teveel aan monocyten wijst op een ontsteking/infectie.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:23

Mijn pony wordt vijf keer in de week gereden, bijna altijd een uur en soms drie kwartier, waarbij hij twee dagen achter elkaar rust heeft. Hij wordt de dag daarvoor en de dag erna altijd iets rustiger gereden. We springen ook een keer in de twee weken voor de afwisseling en voor beter ruggebruik (en omdat het leuk is!).
Ik train meestal vrijdag en zaterdag vrij stevig en zondag of springen of wat rustiger werk. Vrijdag heb ik les en zaterdag train ik daar meestal op door en dan laat ik zondag die spieren dus rusten door ander werk te doen. Hij staat als het weer het toelaat elke dag op de wei dus hij wordt niet echt stijf.
Tijdens het werk rijd ik hem eerst goed los en dan krijgt hij even pauze, waarna we echt aan het werk gaan.
Als een paarden lange tijd minder of niet zijn gereden ofzo lopen ze daarna vaak wat beter omdat ze blij zijn weer te lopen dus dan doen ze vaak extra hun best en zijn ze wat gehoorzamer (of ze spuiten de hele bak door :P ).

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:33

Vanmorgen is z'n infuus erin gedruppeld en hebben we uitgebreid kunnen overleggen met de DA.
Zoals we het doen is het prima, maar idd als het paard goed reageert op "rust" dagen dan moet je die inbouwen. Er zijn ook paarden die daar niet goed op reageren, dan moet je iets anders ontspannends doen. Kortom: goed kijken naar je paard!
Er is niet zoiets als een vaststaand schema dat ieder dier past.
In principe dus: opbouwen naar hoge inspanning en daarna afbouwen naar ontspanning. ( niet zozeer als in een uur, maar gezien over een iets langere periode)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:19

Het klopt dat ieder trainingschema op maat gemaakt moet worden voor het paard. Inderdaad goed kijken naar je paard naar zijn/haar gedrag, vacht, algemene conditie, blik in de ogen. En naar de bereidwilligheid met werken. De laatste kan echter een valkuil zijn. Er zijn paarden die altijd maar door willen blijven werken voor je, ook als ze enorm verzuurd zijn in de spieren.

Het was verstandig om de DA erbij te halen. En zo'n vitamineshot kan nooit kwaad.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:48

Ik heb ook op verschillende plaatsen gehoord/gelezen dat het NIET goed is een paard een week rust te geven, als een zogenaamde vakantie.
Hoe denken jullie hierover? Ik bedoel natuurlijk wel met dagelijkse weidegang, alles hetzelfde als normaal, alleen wordt ie dan niet bereden.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:57

CCindy dit is ook per paard erg verschillend. Voor de 1 is het een drama om een week niks te doen en je begint daarna weer van voren af aan met je training. En ik ken ook paarden die er wel beter van werden om af en toe vakantie te hebben op de wei. En die daarna weer met plezier aan het werk gingen. Mijn paard kan heel goed tegen 3 dagen alleen maar in de wei/bak staan en daarna weer aan het werk. Die kan er niet tegen als ik hem 7 dagen per week zou trainen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:43

Wij waren ook altijd huiverig om hem lang niet te werken. Misschien kan het nu wel omdat alles zo bevestigd is.
Hij lijkt wel wat frisser na z'n infuus ( maar dat is prima!)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:48

Ik bedoel ook niet zozeer slecht voor de training, maar lichámelijk slecht :) Geestelijk slecht omdat paarden niet zouden denken zoals mensen, en een vakantie niet zouden snappen, of iets.. Ik vond het nogal een wazig verhaal, en denk zelf ook dat het per paard verschillend is, maar het wel altijd goed is om een paar keer per jaar een rustige periode in te zetten van bijvoorbeeld een week/2 weken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:51

CarolineP schreef:
Ik denk dat de aangesproken spiergroep rust moet krijgen. De rest van het paard niet!

Absoluut maar voor de geestelijke verwerking van een zware training zal je paard toch minimaal 1 á 2 dagen complete rust moeten houden(en daarbij wel vrij kunnen bewegen de hele dag).
Rij je recreatief dan kun je met 1 dag rust ook uit de voeten.
Het is idd verstandig dat als je de ene dag bewust op bv achterhand gebruik traint je dit de volgende dag minder meepakt en als afsluiting nog even doorneemt wat je de dag daarvoor gedaan hebt.
Persoonlijk ben ik fan van een afwisselend schema, longeren met dubbele longe evt met balkjes,loswerken,naar buiten,dressuurmatig qua basis en dressuurmatig qua oefeningen, op die manier heb je al 5 dagen te pakken.
Evt kun je dit aanpassen aan je eigen wensen.
Hou ook je voerschema goed in de gaten; je paard mag op zijn rustdag ong de helft qua krachtvoer; hierdoor bereik je ook eerder spieropbouw aangezien je de volgende dag geen verzuring hoeft weg te trainen.
Vakantie geef ik alleen een behoorlijke poos achter elkaar; dus mininmaal 3 weken compleet vrij en van het krachtvoer af(wel afbouwen als je daarvoor flink in training was)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:29

CCindy schreef:
Ik heb ook op verschillende plaatsen gehoord/gelezen dat het NIET goed is een paard een week rust te geven, als een zogenaamde vakantie.
Hoe denken jullie hierover? Ik bedoel natuurlijk wel met dagelijkse weidegang, alles hetzelfde als normaal, alleen wordt ie dan niet bereden.
.

Ik dnek dat het voor ieder paard goed is om zo af en toe eens even lekker niets te doen.... Maar wel onder bepaalde voorwaarden. Door mijn zwangerschap hebben mijn paarden zo'n drie maanden niets meer gedaan. Alleen maar in het land gelopen (met elkaar en andere paarden). Ik heb de training wel eerst afgebouwd en toen ik weer kon rijden weer rustig opgebouwd. Binnen een week of 6 waren ze weer helemaal terug op 'niveau'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:02

samwise schreef:
Spiermassa en conditie bouw je op door te zorgen voor een piekbelasting, wat eigelijk inhoud dat je net iets meer vraagt dan het lichaam kan qua kracht en hartslag (boven180) .

Weet je wat je moet doen voor je paard een hartslag van 180 heeft en houd om een trainingseffect te krijgen.

Voor dressuur is trainen op hartslag misschien ook van een iets minder belang. Daar gaat het meer om het ontwikkelen van spier (kracht) i.p.v. uithoudingsvermogen.

Voor mijn endurancewedstrijden maakte ik gebruik van bloktrainingen en voorbereidingsperiodes en wedstrijdperiodes.

Rust is natuurlijk nooit boxrust, een paard moet wel kunnen bewegen. Lekker het land of in de paddock doen op de rustdagen.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:27

Ik heb lessen gehad m.b.t. trainingsschema's. Ik zal m'n boeken er morgen eens bijpakken en je wat voorbeelden laten zien. Dat gaat om het principe van aeröbe en anarobe energie, het principe van het stukmaken van spieren, en de supercompensatie, voorbeelden van trainen met achteruitgang, met vooruitgang, etc. Daar wordt heel duidelijk aangegeven hoe die rustperiode ingebouwd moet worden. Erg interessant. Dat is niet gevoelsmatig, maar echt uit wetenschappelijk onderzoek, waar ze met name naar heartrate, spieropbouw, pezen en banden, longinhoud, enz. hebben gekeken. Zal morgen even posten!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:04

Ja graag!!!! Thanks!

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:09

Nu ik dit lees besef ik opeens iets,
Ik heb de hele vorige week lekker gereden, maar gister heeft ze rust gehad(15 minuten zonder zadel gestapt en een uur of 4 in de paddock gespeeld) en ze liep vandaag nog veel beter.

Meestal heb ik ook een soort schema dat vooral ook gericht is op de balans van mijn pony. Ze is nog geen een half jaar onder zadel en had heel veel moeite met balans en evenwicht houden. Met veel longeren werd het voor haar een stuk makkelijker.
Ons schema gaat ongeveer zo: intensief rijden, longeren, rustig rijden, longeren, intensief rijden, longeren, enz.
Het werkte erg goed voor ons. Het longeren is dan zeg maar de rustdag.
Een pony als die van mij kan je onmogelijk stil zetten, daar heeft ze veel te veel energie voor, maar fysiek kon ze dan een beetje ontspannen, en mentaal alles verwerken.
En nu ik er over nadenk, gaan we minder goed vooruit nu de longeerring bevroren is en ik dus (bijna) iedere dag rij.

Jullie hebben misschien niet zoveel aan dit hele verhaal, maar ik zeker wel :Y)

Succes!

Edit; spelfout :+

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:56

Daarom is dit ook zo'n fijn topic! Iedereen kan z'n voordeel ermee doen.

Ben ook heel benieuwd naar het trainingsschema van sb300786!