springen met een ouder paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:56

Kendra schreef:
Mijn paard is op haar 14e-15e nog uitgebracht in B en L springen. Had ook alleen maar dressuur gelopen (en heel veel buiten, had een berenconditie). Ze vond het geweldig....totdat ze begon te kreupelen. Artrose. Achteraf had ik haar toch eerst even op de foto's moeten zetten - als ik dit had geweten waren we misschien wel niet gaan springen. Aan de andere kant vond ze het heel erg leuk.....

ik ben zowiezo van plan om haar helemaal na te laten kijken voor ik met haar echt begin. zeker weten dat ze niet al ergens last van heeft

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:38

ik heb ook een oud paard maar dat kan wel gewoon hooor tog?

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:06

Het zou allemaal best kunnen.
Goed opbouwen!
En het is ook handig om een schema bij te houden of iets dat je af vinkt zoiets:
50 cm, 5 hindernissen: Goed
50 cm, 6 hindernissen: Goed
60 cm, 4 hindernissen: ?

:P Is wel handig toch?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:21

alovej schreef:
Het zou allemaal best kunnen.
Goed opbouwen!
En het is ook handig om een schema bij te houden of iets dat je af vinkt zoiets:
50 cm, 5 hindernissen: Goed
50 cm, 6 hindernissen: Goed
60 cm, 4 hindernissen: ?

:P Is wel handig toch?

Waarom is dat handig dan?
Sorry maar ik vind dit een advies van niks. Aan alleen "goed opbouwen" heeft TS niets en is al meerdere malen gezegd. TS heeft meer aan adviezen hoe ze eea goed op zou kunnen bouwen en ervaringen horen van mensen die al eens een ouder paard hebben opgetraind. Bij een ouder paard vergt het nl een heel andere, degelijke training en niet zo simplistisch als hierboven schematisch is weergegeven.

spottedponie

Re: springen met een ouder paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 08:43

Het schema is een leuk idee maar zo werkt het in werkelijkheid niet echt...
Het zal namelijk niet zo zijn dat ik steeds parcoursjes 10 cm op ga hogen, dat werkt zo niet in de praktijk... (naar mijn ervaring niet in ieder geval)

Het is ook niet zo dat mijn paard nog nooit gesprongen heeft, voorheen heeft ze wel eens enkele sprongen op 1.20 gelopen in een training dus hoogtes is zowiezo het probleem niet, vermogen zit er namelijk meer dan genoeg in, het probleem zal vooral zijn dat ze meer voorwaartser moet blijven in de sprong, zoals ze nu springt haal ik een normale dubbel maar net, dan moet ik er daarna teveel aan rijden om weer op een goed tempo te komen voor de rest van het parcours... Veel verschillende lijntjes rijden is nu vooral de springtraining...

Verder ben ik nu al wel bezig om haar buiten wat meer op conditie te trainen, stukken met een wat stevigere galop, langere stukken draven op stevige ondergrond voor haar pezen, veel stappen tussendoor om te herstellen... En na het rijden vaak goed naverzorgen met speciaal spul voor haar spieren om spierpijn te voorkomen...
Dit pakt ze allemaal erg goed op, en ze word er ook een stuk vrolijker van, voorheen wilde ze nog wel eens gaan staken met dressuur omdat ze het dan beu is...

hoop dat het zo beetje duidelijker is wat ik bedoel... en of iemand mij beetje advies kan geven of ik op deze manier goed bezig ben?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:37

spottedponie schreef:
Het is ook niet zo dat mijn paard nog nooit gesprongen heeft, voorheen heeft ze wel eens enkele sprongen op 1.20 gelopen in een training dus hoogtes is zowiezo het probleem niet, vermogen zit er namelijk meer dan genoeg in, het probleem zal vooral zijn dat ze meer voorwaartser moet blijven in de sprong, zoals ze nu springt haal ik een normale dubbel maar net, dan moet ik er daarna teveel aan rijden om weer op een goed tempo te komen voor de rest van het parcours... Veel verschillende lijntjes rijden is nu vooral de springtraining...

Dan lijkt het me toch dat je paard wat aan vermogen mist...

Of je op deze manier goed bezig bent? Zo op het eerste gezicht zeg ik ja. Maar het lijkt mij het verstandigst om er een zeer ervaren springinstructeur mee te laten kijken. Die zou moeten kunnen zien of het paard eea makkelijk oppakt/doet en heel belangrijk waar het paard zijn grenzen liggen.
Vergeet ook de dressuurmatige training niet, essentieel voor het fijn kunnen rondrijden in een springles/parcours.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:02

Het is niet zo dat ze wat betreft hoogte de dubbel niet haalt, maar meer dat ze niet voorwaarts genoeg springt waardoor ik de afstand niet red en ze zich nogal in bochten moet wringen om de achterste paal van de oxer te halen... zo is het wat beter uitgelegd, ik denk dus dat daar op zich nog wel wat aan valt te sleutelen zodat het beter gaat...
Ik ga inderdaad vanaf maart (ga in februari eerst nog op vakantie en dan staat ze weer een week op rust) weer springlessen volgen dus dan zal het hopelijk een stuk beter gaan.

Verder word de dressuurmatige training natuurlijk niet vergeten, heb gewoon wekelijks dressuurles, buiten word ze ook gewoon dressuurmatig gereden, goed voorwaarts neerwaarts, soms wat wijken enz. ze moet wel ten alle tijden aan mijn been staan en reageren... verder wil ik ook wel dressuurwedstrijden blijven rijden om te zien waar het daar nog aan schort...

In ieder geval bedankt voor je reactie, erg prettig om reactie te krijgen van iemand die ook wel weet waar het over gaat...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:07

zo te lezen valt ze te veel stil boven de sprong. Dat is niet per se een teken van voldoende vermogen trouwens. Ik zou vee4l werken op lage sprongen, en daar gaan schakelen dat ze zich wat meer rekken will rekken. Galopperen over balkjes wil dan ook wel helpen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:14

Dat is inderdaad wel een goed idee, ze heeft ook wel eens moeite met rekken tijdens balkjes draven...

Wat betreft vermogen, ik heb gehoord dat ze vroeger wel eens wat gesprongen heeft, ik heb dit van de eigenaar...

Verder denk ik niet dat het een groot probleem hoeft te zijn als ze wat minder vermogen zou hebben, het is niet de bedoeling dat ze 1.50 parcoursen gaat lopen. Met een normaal vermogen moet ze toch wel een normaal B parcours kunnen lopen? Mits ik haar dus wat leniger kan maken...

Bedankt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:15

absoluut, IMO kan ieder gezond paard dat een beetje handig is een B parcours springen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:25

Het scheelt ook wel dat ze zelf graag springt, (wat overigens ook betekent dat ik haar goed in de gaten moet houden ivm overvragen en kans op blessures) maar ze is daardoor ook bereid om net dat stapje verder te gaan mocht ze het net niet redden, als voorbeeld: als ik net niet uit kom op een dubbel... dan gaat ze er huizenhoog overheen om er toch maar foutloos overheen te komen,
het rijd natuurlijk niet lekker en het is absoluut niet de manier maar het getuigt wel van een paard dat wel wil maar nog niet helemaal kan...

Dus word het komende tijd balkjes, lage sprongen op verschillende afstanden om te leren schakelen en zo te bekijken of ze er beter van word...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:27

Volgens mij ben je er superverantwoord mee bezig en moet je gewoon maar kijken hoe het gaat. Die oxers, dat is soms lastig - maar heeft niet altijd alles met leeftijd te maken maar meer met de rek in het paard - geldt voor ieder paard. Zoveel paarden gezien die wel hoog maar niet breed wilden. Balkjes lopen, in-uitjes, longeren aan de pessoa.... misschien een keer de fysio en eerlijk zijn in je rijderij - volgens mij kom je er dan wel.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:41

Kijk wat het paard zelf aangeeft.

Maar 16 jaar is echt nog niet oud hoor!
Ik denk niet dat je met een 16 jarige echt nog tot het hoge springwerk komt.
Maar het ligt er natuurlijk aan hoeveel het paard al gesprongen heeft.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:56

Leuk om te lezen.

Ik wil ook wat recreatief gaan springen met onze ''ouwe' 17 jarige ruin. Hij is Z2 dressuur geweest. Met mij M1. Hij heeft een jaar bijna stil gestaan vanwege een melasse allergie, en nu weer de sneeuw.
Hij vindt het ontzettend leuk om te werken. Hoe hoger het niveau hoe vrolijker hij wordt. Raar paard. Ik hoop hem natuurlijk oook nogen 'even' in het Z te starten.