stelling vragen=paard rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:40

Als je een paard recht rijdt, dan zal hij op de hoefslag altijd wat naar buiten kijken! Rijd je schoudervoor op de hoefslag? En houd je op de hoefslag je binnenbeen er wel goed bij in de bochten?

Verder rijd je stelling met je buitenteugel en je binnenbeen. Ik denk dat je paard nog niet goed genoeg aan je binnenbeen is. Je kunt dit controleren door je buitenhand in de wending op zijn plaats te houden en dan te proberen met je binnenbeen de wending te rijden. Je moet dan wat gewicht op de buitenteugel gaan voelen en je paard zal gaan nageven op de binnenteugel. Als dit niet gebeurt, dan moet je je paard (nog) beter aan je binnenbeen maken.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:00

Agnes75 schreef:
Als je een paard recht rijdt, dan zal hij op de hoefslag altijd wat naar buiten kijken! Rijd je schoudervoor op de hoefslag? En houd je op de hoefslag je binnenbeen er wel goed bij in de bochten?

Verder rijd je stelling met je buitenteugel en je binnenbeen. Ik denk dat je paard nog niet goed genoeg aan je binnenbeen is. Je kunt dit controleren door je buitenhand in de wending op zijn plaats te houden en dan te proberen met je binnenbeen de wending te rijden. Je moet dan wat gewicht op de buitenteugel gaan voelen en je paard zal gaan nageven op de binnenteugel. Als dit niet gebeurt, dan moet je je paard (nog) beter aan je binnenbeen maken.

Ja, mijn binnenbeen houd ik er goed bij en daar reageert hij ook goed op.

Agnes75

Re: stelling vragen=paard rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:58

Op een kleine volte doet hij het goed, toch?

En als je een kleine volte rijdt, stukje rechtuit en dan weer een kleine volte? Doet hij het dan ook?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:02

Ja, dat gaat ook goed.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:28

ook nog een tipje van mijn kant. Heb jaren een paard gereden die dit probleem had, en was hier ook erg volhardend in..
Hem reed ik eerst goed warm, zonder me druk te maken om stelling. ( kan ook een spierprobleem zijn namelijk, maar daar gaan we maar even niet vanuit..) daarna op de volte, en net ophouding met binnenteugel maken, buitenteugel eraan houden. Gelijk weer ontspannen, en kijken wat de reactie is. Als hij niet reageert, weer een ophouding, kijken of er reactie komt. Etc. Dit kost jou niet veel kracht, maar je vraagt wel steeds aan je paard, zonder gespannen te zijn. Het belangrijkste in deze is wel de ontspanning!! Ook als hij enigzins stelling geeft, al kijkt ie alleen maar recht vooruit in plaats van naar buiten, dan ontspannen.
Succes!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:29

Paarden gaan vaak een gang hoger zodra iets te moeilijk word. (vragen om te dragen in draf, betekend vaak in het begin aangaloperen).
Dus.. zit je paard niet gewoon vast in de spieren, of dat het op een andere manier pijn doet of te moeilijk word?

En heb je het ook al aan de grond geprobeert, en in stilstand terwijl je erop zit?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:23

Op de grond doet hij het gewoon en ook ik stilstand en in stap.

@madelein: Ik ben nu idd gewoon alleen aan het proberen om hem rechtuit te laten kijken. En als dat een poosje goed gaat, vraag ik stelling, maar dan vliegt hij er dus vandoor.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:32

hmm vreemd! Zou je toch aan pijn denken... Heb je er ooit eens een osteopaat oid bij gehad? Om te kijken of ie misschien vastzittende wervels in zijn rug/ nek heeft?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:36

Ja, is er bij geweest, was niks aan de hand. Hij word elke week gecontroleerd door mijn instructrice

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:42

kwestie van balans lijkt mij. Gewoon blijven oefenen

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:52

tja als het dat ook niet is blijf ik bij mijn eerdere tip... Geduld, en vooral niet te veel in een keer vragen. Hoe oud is je paard?

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:44

Als er verder medisch niks is en het zadel is goed.

Heel veel 8tjes en gebroken lijnen rijden. Hij moet soepel worden. klinkt mij dat hij stijf en je hem dus ana het gevoel komt als je gaat buigen, ja dan zou ik ook rennen, is toch makkelijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:53

ik rij op het moment een jong paard die daar ook last van heeft...
Longeren voor het rijden met vaak van hand veranderen en met bijzet...om het paard te gymnastiseren.
Daarna onder het zadel hem inderdaad op de volte zetten en weer door middel van een acht,van hand veranderen.

Dit rennen is een reactie...omdat het moeilijk wordt..
In mijn geval ook omdat ik het paard erdoor probeer te rijden,door middel van voorzichtige halve ophoudingen,vooral binnenhand.

Als het paard er eenmaal door is gaat de stelling wel beter en is het rennen ook veel minder.

Stijfheid en nog geen goede balans spelen dan een rol.
Gewoon blijven oefenen,probeer vooral tijdens overgangen zeker te zorgen dat de stelling goed is....geen overgang zonder goede stelling...dan liever geen overgang..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:04

Mijn paard doet/deed dit ook heel erg. Toen hij net onder het zadel was, heb ik een tijdje een fout gemaakt met sturen ( te veel hand, te weinig zit, geef het gewoon eerlijk toe ) met name aan één kant, omdat ik zelf moeilijk kon zakken met mijn zitbeenknobbel.

Hierdoor heeft mijn paard een bepaalde reactie ontwikkeld op mijn stuurhulpen: uitbreken en gaan rennen. Ik kreeg dat niet onder controle en reed vaak op de gok een wending in de hoop dat het niet zou gebeuren. Soms deed hij het niet, soms ging ik verzitten en dan brak hij weer uit. Het was gewoon een ingesleten reactie, die ik een tijdje heb bevestigd door er verkeerd op te reageren.
Ik ben helemaal terug naar nul gegaan: eerst ontspanning, daarna absolute tempocontrole, en dan nagevelijk en buigzaam op twee teugels. Daar begin ik elke training mee, en soms stap ik een half uur voordat ik het goed heb en hetzelfde in draf ga proberen. En het gaat steeds makkelijker en sneller.
Als ik nu een bocht maak en ik voel dat hij wil uitbreken, geef ik een zithulp om zijn tempo onder controle te krijgen, vraag ik hem na te geven op de buitenteugel ( zodat ik aan de binnenkant kan gaan zitten ) en dan kan ik de bocht gewoon verder rijden. Ik kan hem van links naar rechts buigen op elk moment in de wending, omdat hij echt nageeft en ik daar gewoon veel meer zorg aan besteed.

Eerst moest ik elke keer terug in stap om het recht te zetten, ondertussen ben ik handig genoeg om alleen mijn tempo in draf wat aan te passen. De volgende stap is dat ik hem ook in galop weer goed onder krijg. Het kost verschrikkelijk veel tijd als zo'n reactie er eenmaal in zit, maar ik vind het meer dan de moeite waard om er veel tijd aan te besteden. Hij luistert nu echt, hij is soepel en ik kan hem vertrouwen. Daarbij is hij echt nagevelijk en veel losser in de hand. Een beetje in het wilde weg hopen dat hij wel doet wat ik ongeveer vraag, daar heb ik geen zin meer in.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:17

Zesiram schreef:
Mijn paard doet/deed dit ook heel erg. Toen hij net onder het zadel was, heb ik een tijdje een fout gemaakt met sturen ( te veel hand, te weinig zit, geef het gewoon eerlijk toe ) met name aan één kant, omdat ik zelf moeilijk kon zakken met mijn zitbeenknobbel.
Hierdoor heeft mijn paard een bepaalde reactie ontwikkeld op mijn stuurhulpen: uitbreken en gaan rennen. Ik kreeg dat niet onder controle en reed vaak op de gok een wending in de hoop dat het niet zou gebeuren. Soms deed hij het niet, soms ging ik verzitten en dan brak hij weer uit. Het was gewoon een ingesleten reactie, die ik een tijdje heb bevestigd door er verkeerd op te reageren.
Ik ben helemaal terug naar nul gegaan: eerst ontspanning, daarna absolute tempocontrole, en dan nagevelijk en buigzaam op twee teugels. Daar begin ik elke training mee, en soms stap ik een half uur voordat ik het goed heb en hetzelfde in draf ga proberen. En het gaat steeds makkelijker en sneller.
Als ik nu een bocht maak en ik voel dat hij wil uitbreken, geef ik een zithulp om zijn tempo onder controle te krijgen, vraag ik hem na te geven op de buitenteugel ( zodat ik aan de binnenkant kan gaan zitten ) en dan kan ik de bocht gewoon verder rijden. Ik kan hem van links naar rechts buigen op elk moment in de wending, omdat hij echt nageeft en ik daar gewoon veel meer zorg aan besteed.

Eerst moest ik elke keer terug in stap om het recht te zetten, ondertussen ben ik handig genoeg om alleen mijn tempo in draf wat aan te passen. De volgende stap is dat ik hem ook in galop weer goed onder krijg. Het kost verschrikkelijk veel tijd als zo'n reactie er eenmaal in zit, maar ik vind het meer dan de moeite waard om er veel tijd aan te besteden. Hij luistert nu echt, hij is soepel en ik kan hem vertrouwen. Daarbij is hij echt nagevelijk en veel losser in de hand. Een beetje in het wilde weg hopen dat hij wel doet wat ik ongeveer vraag, daar heb ik geen zin meer in.

Ik denk dat het bij mij ook zo zit :)