soort glijbaan zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hebbesje

Re: soort glijbaan zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:48

ik vermoed dat je zelfs in een 17 inch past :P

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

Naja...in ieder geval heel fijn dat het probleem op te lossen is zeer waarschijnlijk ;)

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:47

Het zal dus inderdaad komen door je veel te grote zadel.
Ik denk dat je makkelijk in een 17 inch zadel past.

CariHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:44

ik denk niet dat dit met de broek temaken heeft....

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:39

Aha, ik had precies hetzelfde probleem! Een inrijpaard had een ruim 17,5 inch zadel. En ik met mijn 1,76m en 60 kilo schoof alle kanten op, vooral in de gallop of waneer hij een gekke sprong maakte. Aangezien het paard en zadel niet van mij zijn en ik de enige ben die erop rijdt, heb ik een bontje voor OP het zadel gekocht, gewoon een nepbontje. op die manier kan ik nietmeer schuiven en valt het zadel wat kleiner voor mijn kont :)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:43

een 18inch nou nou

ik ben niet de lichtste 1m65 en 75 kg en ik pas in een 17.5

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:21

Ik denk dat je misschien eens de verlichte zit moet proberen.

Op het moment dat je je benen naar voor steekt rem je je paard en ga je lui zitten, vaak worden heupen en soms ook enkels geblokkerd/vastgezet en dat zie je ook weer terug in het paard die van achter niet lekker meekomt. Als jij verlicht uit het zadel gaat staan kan je paard in ieder geval onder je door bewegen en jij werken aan je evenwicht. Uiteindelijk moet je natuurlijk zitten, maar als je staat kun je je daar op voorbereiden. Terwijl je staat voel je op je lekker kan veren in je gewichten, dus in heupen, knieen en enkels. Deze moeten schokken kunnen opvangen.
Vervolgens probeer je aan je benen te voelen of ze gelijk bewegen of dat er een verschil in zit (je hebt natuurlijk linker en rechter galop en probeer ook dat verschil eens te voelen in je benen). Als je de bewegingen in je benen kunt opvangen komt het gedeelte bekken, als je rug recht is kun je meebewegen van onderrug bol en weer terug naar recht, dus niet door naar hol, hol blokkeerd en remt.

Probeer ook als je zit te voelen hoe het paard beweegt onder je. Geef hem de ruimte onder je door te bewegen en neem hem ook mee omhoog (kan die nog net wat makkelijker van achter eronder).
Wat ik nog meer wilde schrijven ben ik eigenlijk een beetje kwijt dus laat het hierbij, succes!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:46

Ligt je zadel wel goed?? Als hij te ver achterover ligt is het logisch dat je uit balans zit. en je glijd automatisch naar het diepste punt van het zadel en als jij naar achter glijd en je benen gaan naar voren ligt je zadel waarschijnlijk teveel achterover.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:02

tja dat vermoed ik dus ook

of je nu in een passende 17 zit of op een plat 18
zou dat nog niet heel veel uit moeten maken

wacht ook nog braaf op de rijfoto :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:05

De zitting moet niet het hoofdprobleem zijn...

Een ruiter die goed zit kan ook in een groter zadel goed zitten.

En wat dan te denken van een plat springzadel??? Daarin moet de ruiter toch ook echt zelf in het midden gaan en blijven zitten.

Ik ben van mening dat TS dus veel meer aan zitlessen heeft.
Waarschijnlijk volg je de beweging niet goed en zit je evenwichtspunt te hoog, en hang je teveel op je billen ipv dat je op je zitbeenknobbels zit.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:07

Ik heb juist een 18" zadel gekocht (kieffer) omdat ik in de 17" niet genoeg ruimte had voor mijn benen. Benen kwamen over de wrong ofzo. Precies weet ik het niet meer. Is alweer een jaar geleden. Qua zit mocht ik wel een 17" hebben, maar dat paste dan voor de rest niet. Ben zelf 1.77.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:19

Saartjuh_b schreef:
Het zal dus inderdaad komen door je veel te grote zadel.
Ik denk dat je makkelijk in een 17 inch zadel past.

De inch-maat van je zadel heeft niet alleen met de omvang van je achterwerk te maken.
Lengte van benen speelt ook mee; lange benen = grotere inchmaat. Dus wat dat betreft hoeft er geen probleem te zijn wb de TS. Waar het probleem wel ligt is onmogelijk te zeggen zonder duidelijk beeldmateriaal.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:24

Het is lastig te zeggen zonder foto's. Ik zou eerlijk gezegt niet kiezen voor een rijbroek met ledere zitvlakken. Hiermee ga je namelijk kleven aan je zadel, je went eraan en komt er bijna niet meer vanaf. Misschien is inderdaad het zadel wat groot voor je. Het kan ook zijn dat je beugels te kort zijn, dan ga je je afzetten op je benen en kom je juist achterin het zadel te zitten.. Heb je geen foto'tjes?