Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
petitparis schreef:De enige gevallen waarbij ik een paard "abnormaal" heb zien zweten is omwille van "pijn". Paarden laten niet snel pijn zien en zijn dus idd meesters in het compenseren en verdoezelen. Veelal zit er ergens een wervel "geblokkeerd" of houden ze bepaalde spiergroepen vast. Afhankelijk van de ernst gaan ze overmatig zweten met een "afwijkend" patroon (bv je verwacht eerst hals, onder zadeldoek en daarna flanken en buik, maar dan kan het bv eerst op de flanken en buik beginnen)
Annabella schreef:Ik zou zeker adviseren om een osteopaat langs te laten komen. En ik zou ook even stoppen met rijden, je paard geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is... Een paard moet gewoon soepel zijn en goed recht zijn anders kan hij van achter ook niet ondertreden en heb je kans op blessures.
brandysamba schreef:Je paard zal meer op zijn schouder vallen en jij hoor via het rechtrichten hem ervan af te halen, zo maak je hem recht, je zegt dat hij 1 kant vastpakt, dit hoort er ook bij, waarschijnlijk zal hij vastpakken op links.
Stacy S schreef:Moeilijk.. het zou best kunnen dat ze op haar schouder valt, maar blijkbaar voel ik dit niet duidelijk.
Ik noem het geen vastpakken, ze is op 1 kant wel wat stugger (lijkt me normaal) en dit is niet op links maar op rechts. Op rechts heeft ze ook wat meer moeite met nieuwe oefeningen..
Stacy S schreef:Nou m'n zadel is dus iets scheef, aan de achterkant is 1 kussen iets platter dan de andere.. hij wordt nu een beetje bijgevuld..
Nu nog opzoek naar een masseur oid.. wat is een fatsoenlijke prijs voor een behandeling? mijn vorige was 65 euro, diegene met wie ik laatst contact heb gehad 85 euro en dat minimaal 3x, dat vond ik toch een beetje veel..
Webje schreef:meestal duidt zweten op het gebruik van de spieren,
ik denk dus dat je paard zijn spieren aan de linkerkant meer gebruikt dan rechts.. dat hoeft niet gelijk te betekenen dat je paard rijtechnisch niet in orde is, het kan wel betekenen dat hij links compenseerd voor rechts

Shoufshouf schreef:Dat moet wel wat goedkoper kunnen...
Die van mij was 50 euro (Gonnie van Magic's spirit, den Ham) Een vriendin van mij doet het voor 25 euro (en die is echt wel goed) Maar die woont voor jou te ver weg!! Ik zou dus nog wel even verder zoeken hoor want 85 euro zijn meer de prijzen van osteopaat....
Stacy S schreef:@ Lisa Poetin: Mijn plaatselijke dierenarts had geen idee wat het kon zijn, het enige advies wat ik kreeg was mijn zadel laten controleren. Noujah dat had ik natuurlijk zelf ook allang bedacht!
Vanochtend belde eindelijk de chiropractor van de kliniek. (zou gister bellen en ik zat er eigenlijk op te wachten).
Hij heeft mijn verhaal aangehoord en mijn paard leek hem een goede kandidaat voor chiropractie, hij wil haar graag behandelen. Aan de hand van mijn verhaal vind hij niet dat ze met spoed geholpen hoeft te worden maar, het lijkt hem wel verstandig om haar na te laten kijken. Haar wervels worden dan gecontroleerd en de buigzaamheid van rug en hals. Er is een kans dat het probleem ook rijtechnisch kan worden aangepakt maar, als dit niet lukt kan je paard juist ergens blokkeren of vast komen te zitten. Het is dus beter om haar te laten controleren en wanneer er iets wordt gevonden dit meteen te behandelen, dan te wachten met de kans dat het probleem groter kan worden.
Hij vertelde dat hij vaker paarden met asymetrisch zweten behandeld en dat het zweten na verloop van tijd weer aan beide kanten gelijk wordt. Hier was hij erg enthousiast over.
De achterliggende gedachte is de behandeling van de wervelkolom, daar lopen de zenuwen door. Wanneer een blokkade of een wervel vast zit kan de zenuw minder goed geleiden. Waar de zenuw niet goed geleid zweet het paard minder..
Of dit bij mijn paard zo is moet dus nog bekeken worden. Ik moet nu eerst besluiten wanneer ik haar laat nakijken. Over ongeveer een maand moet ik zowiezo weer naar de kliniek voor haar benen (inspuiten gewichten), hij kan/wil haar dan nakijken maar ik kan ook een aparte afspraak maken..