Bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:55

Daar lijkt het het meest op.
@ Sizzle, heel erg bedankt voor je advies. Maar als hij gewoon in de paddock/wei/bij het longeren mag hij wel bokken, alleen liever tijdens rijden niet. Is dat dan een probleem? Wordt hij daar ookal een angstig bommetje van?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:03

MirjamTobias schreef:
Daar lijkt het het meest op.
@ Sizzle, heel erg bedankt voor je advies. Maar als hij gewoon in de paddock/wei/bij het longeren mag hij wel bokken, alleen liever tijdens rijden niet. Is dat dan een probleem? Wordt hij daar ookal een angstig bommetje van?

Nee hoor als je maar consequent bent erin. Als je bokken echt efficient wilt bestraffen is de enige optie om te straffen tijdens het bokken en daarna niet boos blijven.
Dan moet je dus snel kunnen zijn en goed kunnen zitten. Grote kans dat je dan een boksessie van 30 fikse bokken te pakken gaat krijgen, maar een eenvoudiger manier is er niet. Voorkomen dat hij gaat bokken is altijd een lapmiddel en zorgt er uitendelijk voor dat de ontploffingen nog eerder zullen komen zodat je uiteindelijk niets meer kan.
Indien het gewoon een boefje is zal je absoluut geen angst in je paard zien na een straf. Wordt hij wel angstig dan is de kans heel groot dat het toch medisch is. Blijf dus wel alert. Zorg voor begeleiding van bij voorkeur een goede springruiter, die zijn doorgaans net even wat meer gekke dingen gewend en kunnen je beter helpen in zo'n situatie.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:09

Een paard van 4 gaat lekker door zijn lijf lopen als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Ik gebruik zelf ook hulpteugels, dus begrijp me niet verkeerd, maar een jong paard met hulpteugels om dat een ander het zegt, daar begrijp ik niet. Eerst op eigen benen lopen, voorwaarts neerwaarts, en daaropvolgend volgt vanzelf nageeflijkheid en ontspannenheid. Vreugdebokken bij 4-5 jarige, dat hoort gewoon bij paardrijden. Heel vervelend, soms pijnlijk maar niet abnormaal, zeker niet als niet lekker een paar uurtjes per dag de benen kunnen strekken.

In elk geval zou ik idd het zadel laten controleren, komt vaak voor dat ze er uit gegroeid zijn, en misschien ook eens zonder hulpteugels gaan rijden. :Y)

Succes met je probleem.

MirjamTobias

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:13

Als ik zonder hulpteugels ga rijden, dan blijft hij maar gaan met sprinten en bokken, dan valt hij helemaal niet normaal te rijden.
Maar ik ga nu naar hem toe en weer rijden, zal er nog verslag van doen hoe het is gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:16

Laat hem dan maar sprinten en bokken tot hij het helemaal zat is en dan gallopeer je daarna nog een flink stukje door.
Tegenhouden met een Goque helpt gewoon niet, zodra je het eraf haalt begint het cirsus weer opnieuw.
Een regelmatige zadel-check is sowieso goed bij een jong paard.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:10

Bokt hij ook zonder zadel dan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:04

Nee ik zeg eigenlijk wat "Tamald" hier ook al zei.
Ik vermoed dat er hier veeeeeellllll te vlug naar die hulpmiddeltjes is gegrepen, en dat er eigenlijk een beetje te weinig goed getraind is geweest.
Een paard hou je echt niet onder controle door één of ander dwangmiddel te gebruiken, het kan wel helpen bij een korte opleiding een soort correctie dan , maar nadien moet het dan ook zonder opgelost zijn, dit is hier duidelijk niet het geval, dus je bent nu verkeerd bezig, en het zal steeds erger worden als je zo verder blijft doen.
Paarden bokken echt niet zomaar, en je zegt dat het niet aan de ruiter zal liggen, ik denk daar echt anders over, bijna altijd is het de schuld van de ruiter, of een soort van miscomunicatie, of gewoon te weinig training voor wat er gevraagt wordt.

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:23

De hulpmiddelen zijn nooit geweest om hem onder controle te houden, dat zien jullie verkeerd!
Ik moest ze gebruiken om hem makkelijker naar beneden te laten lopen. En verder is het gewoon een heel vrolijk/lief paard.

Gister & vandaag gereden, gister een aantal sprintjes, maar geen bok, vandaag helemaal geen bok.
Dus hij is weer even uit zijn bokken.

Ik rijd ook wel eens zonder hulpmiddelen, maar hij heeft een hele erge onderhals (had hij als veulen al hééél erg). Dus als ie dan zijn onderhalsje in de strijd gooit, wordt het een lastig verhaal.

@ sjaantje.
Ja hij bokt overal, ook tijdens het wandelen, in de wei, bij het longeren, het is niet altijd het geval. Maar wel vaak.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:24

Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels....

Wij hebben een quarter die ook mega kan bokken. Dit doet hij vooral als hij en moet inbuigen en rond moet lopen en ook nog galopperen. Dan wordt het voor hem te zwaar en gaat hij af...helaas heeft nog niemand hem uit kunnen zitten!!!
Als hij gaat bokken is het enige wat helpt hem omtrekken en op een hele kleine volte te zetten.
Zijn rug is pas nog nagekeken en ook zijn zadel is opgemeten dus deze dingen kunnen we uitsluiten, alleen zijn halsspieren zijn vrij kort (terwijl hij altijd western gereden is en dus niet in de krul hoeft te lopen).....Ook dit paard bokt graag in de wei en tijdens losgooien....

Ik denk dus dat het bokken wel ergens vandaan komt en dat hulpteugels geen oplossing zijn.....

Zadel zou ik inderdaad na laten kijken als je het al 2 jaar hebt en niet opnieuw hebt na laten meten!! En ook zijn rug zou ik na laten kijken door een osteopaat of fysiotherapeut...dan kan je die dingen uitsluiten, of je vind er misschien wel een oorzaak in!!

Succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:25

Je zegt zelf de hulpmiddelen zijn niet om hem onder controle te houden, en je zegt er dan zelfs nog bij dat wij dat hier verkeerd zien.
oké als jij dat zegt dan zal het zo wel zijn dan hé.
Dit is hier een vrij jong paard, en de basis opleiding is er zelfs nog niet helemaal ingereden, en toch trekt hij al tegen en neemt het bit vast, dit is dus niet de goede manier van werken.
Ik ben zeker niet tegen hulpteugels, maar ze moeten dan als hulp bij het trainen gebruikt worden, en steeds met het einddoel voor ogen, dat het paard dus nageeflijker moet worden en dus ook zonder die hulpteugel niet meer in verzet gaat, het mag nooit de bedoeling zijn met die dingen te blijven rijden, want dan corigeer je niks, das een lapmiddel dat maar een korte tijd goed zal werken.
Je traint je paard net de dingen die je eigenlijk niet wil.

MirjamTobias schreef:
De hulpmiddelen zijn nooit geweest om hem onder controle te houden, dat zien jullie verkeerd!
Ik moest ze gebruiken om hem makkelijker naar beneden te laten lopen. En verder is het gewoon een heel vrolijk/lief paard.

Gister & vandaag gereden, gister een aantal sprintjes, maar geen bok, vandaag helemaal geen bok.
Dus hij is weer even uit zijn bokken.

Ik rijd ook wel eens zonder hulpmiddelen, maar hij heeft een hele erge onderhals (had hij als veulen al hééél erg). Dus als ie dan zijn onderhalsje in de strijd gooit, wordt het een lastig verhaal.

@ sjaantje.
Ja hij bokt overal, ook tijdens het wandelen, in de wei, bij het longeren, het is niet altijd het geval. Maar wel vaak.

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:44

heb je maar 1 middel voor
meppen met de zweep
blijf net zo lang hard terug meppen met de zweep tot hij zich over geeft
klinkt misschien heel zielig, maar dit zijn gewoon gemene streken
heb ik ook met mijn paard gehad binnen 2 dagen was het over en nooit meer gedaan:)
succes

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:58

nee, dit is een lekker advies zeg, mijn god hoe dom kun je zijn..
wij kunnen niet van achter een beeldscherm zien waarom je paard zo reageerd. Misschien heeft hij pijn, of heeft hij scheit aan je
Ga aub je paard niet meppen, maar laat je zadel nakijken en vraag begeleiding van iemand die er echt verstand van heeft, een instructrice of iemand met veel ervaring

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:50

misschien moet je naar je zadel laten kijken?