STEIGEREN wat nu??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:35

Citaat:
Obelix_Luna schreef:
mijn paardje deed dit eerst ook altijd gelukig nu niet meer maar ik moest als hij ging steigeren hem gewoon omtrekken zeg maar

Heb je enig idee wat je aanraad :oo.. Dit vind ik persoonlijk een zeer gevaarlijke opmerking om te maken om te zeggen dat je hem om moet trekken. Als je al zoiets zou moeten doen dan moet je razend vlug eraf moeten komen en hem ook nog op zijn zijkant krijgen ivm recht achterover.. Nee dit vind ik echt een gevaarlijke opmerking :n. Een paard wat neigt om omhoog te gaan en je strak houd aan 1 kant dus als het ware extreme stelling belemmer je al heelveel om omhoog te gaan.. Maar een paard daadwerkelijk achterover trekken is levenslink.. Om nog even duidelijk te maken hoe snel ze zijn en deze jockey deed niks en paard ging razendsnel achterover en hierbij heb je geen tijd meer om je weg te drukken van het paard dus hij heeft geluk dat hij er net naast komt brrr moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren :n

Ik denk niet dat ze bedoeld dat je het paard achterover moet trekken, maar dat ze bedoeld dat je hem geheel inbuigt naar 1 kant, dus het paard a.h.w. omtrekt naar 1 kant :) een paard achterovertrekken is levensgevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Anieke89 op 02-02-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:35

Die van mij steigert ook heel erg in het begin als ze fris is, gewoon voorwaarts houden zodat ze niet de kans krijgt om weer omhoog te gaan.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:38

Obelix_Luna schreef:
mijn paardje deed dit eerst ook altijd gelukig nu niet meer maar ik moest als hij ging steigeren hem gewoon omtrekken zeg maar

Maar leert een paard hier echt van? (ja die van jouw blijkbaar wel ;)) Buiten dat het levensgevaarlijk voor zowel ruiter als paard is..

jeetje :oo Maysie wat een filmpje he!

Manon_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:05

ik rijd dr een die deed precies hetzelfde (soms nog). verlaat er een de bak begint ze te hinneke en te stijgeren/rennen. Het wordt al steeds beter idd afleiden werkt nog t best. soms als ik juist haar meer voorwaarts probeer te zetten krijgt ze juist nog meer de neiging om omhoog te komen dus dat verschilt per paard.. mr dat is heel vaak zo dat t per paard verschilt;). Ik ben met haar vooral bezig haar te laten weten dat ik er ook nog ben. en nu hoef ik mr even wat te zeggen en dan gaat t weer. Ze ziet blijkbaar dat er dan ook nog iemand is die ze genoeg vertrouwt. Juist gewoon ontspannen proberen blijven en het moet 'normaler' voor ze gaan worden.
Probeer erachter te komen waarom je paard t doet die ik rijd was zo aan het hinneke naar de ander dat t duidelijk ging om het niet alleen kunnen zijn.
Dan kan je daaraan proberen te werken. en zo verschilt dus ook de oplossing ;)
GroetjesS!:D Manon

MeAndRein

Re: STEIGEREN wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:24

hey!

ik weet niet of dit al is gezegd.
maar toen mijn oude pony begon met steigeren was het moeilijk om uit te vinden waarom hij dat deed.
1. probleem met zadel oftewel pijn ?
2. fout van ruiter (wat bij mij het geval was :p)
een paard steigert nooit zonder reden.
probeer dus ui te vinden waarom hij het doet, als je niet weet waarom kan je het ook niet oplossen.

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:05

zorg dat de aandacht is gericht op het rijden, hou hem bezig door overgangen te maken. Zo is je paard gericht op jou hulpen.

succes

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:19

Bedankt allemaal!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:22

MeAndRein schreef:
hey!

ik weet niet of dit al is gezegd.
maar toen mijn oude pony begon met steigeren was het moeilijk om uit te vinden waarom hij dat deed.
1. probleem met zadel oftewel pijn ?
2. fout van ruiter (wat bij mij het geval was :p)
een paard steigert nooit zonder reden.
probeer dus ui te vinden waarom hij het doet, als je niet weet waarom kan je het ook niet oplossen.

1.ik heb net een nieuw zadel dus daar kan het niet aan liggen (het zadel is ook na gekeken door iemand die er echt verstand van heeft) ;)
2.het ligt niet aan mij denk ik, anders zou ik het echt neit weten. ;)
3. ik heb al uit gevonden waarom hij het doet: dat is dat hij niet alleen in de bak gelaten wil worden. ;)

maar toch bedankt ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:24

Idd zoals meer hebben gezegd, echt voorwaarts houden en bezig blijven dat hij gewoon geen tijd heeft om er over na te gaan denken.. Mocht hij onverhoopt toch stil gaan staan en hij wil gaan stijgeren, probeer hem dan voor te zijn door hem om te draaien, echt een scherpe wending, als z'n hoofd er niet recht voor staat kan hij niet omhoog..

Anders zou ik toch echt een instructrice erbij halen die er ervaring mee heeft en die je dan mee kan helpen :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:28

Altijd lastig steigerende bokken ;)

Het probleem is ook denk ik dat jij al van te voren er mee in je hoofd zit,
zodra jij ziet dat de laatste de bak uit gaat...denk jij al... 'Ojee'
en dat voelt je paard ook natuurlijk! Zo reageer je een beetje op elkaar en dat is lastig!
Zou idd voorwaarts proberen en hopen dat ie er intrapt :P
Zo niet, kan je misschien kijken of er iemand is die wil helpen en afbouwend de bak uit gaat.
Dus eerst half in de uitgang staan, dan net de uitgang door enz.
En goede begeleiding aan de kant ten alle tijde belangrijk!
(ook als je onverhoopt valt dat je niet alleen bent!)
Succes!