Met springen beginnen bij een 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Met springen beginnen bij een 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:39

mn een sneller voorbeen, en wat meer openen achter kun je vaak wel iets aan doen. Bascule ook wel wat, maar ik ben het met je eens dat het wel beperkt blijft, en dat je er idd ook niet te veel aan wil prutsen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:45

Ik denk inderdaad dat je als ruiter je paard kan leren springen, of in ieder geval dat een paard een goede ruiter nodig heeft om hem goed te begeleiden in dit leerproces.

Elk paard heeft van zichzelf een bepaalde springtechniek en de een natuurlijk wat beter dan de ander, maar deze moet er wel op de goede manier uit gereden worden. Een goed paard met een slechte ruiter, kan misschien goed vrijspringen maar zal met die ruiter niets bereiken onder het zadel. Terwijl een slecht paard met een goede ruiter misschien met vrijspringen weinig zal laten zien maar onder deze ruiter zich veel beter zal kunnen bewijzen.

Ik zie vrijspringen en springen onder het zadel als iets wat los staat van elkaar. Vrijspringen is, zoals ik eerder zei, om te kijken wat het paard kan en in zich heeft. Naar mijn mening tenminste. Dit topic werd geopend omdat TS wil leren springen met het paard en daarbij werd het vrijspringen geopperd. Wat ik wil zeggen is dat MIJ dat voor deze combinatie niet passend lijkt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:52

Ja maar ts wil gaan springen met een 4 jarige pony zonder ervaring en gezien haar insteek in het topic mist ze zelf ook ervaring en dan lijkt het me best interessant om de pony eens te laten verkennen met de sprong. daarnaast kan ts wat balken lopen en als ondersteuning voor beide kan een tunnel wel helpen om de eerste sprongen te maken. De pony kent het dan van eerdere keren en ts moet dan enkel meeliften en focussen.

Tuurlijk blijf je zo niet werken, maar vanuit de info onervaren-onervaren denk ik dat dit voor het beste resultaat kan zorgen zonder brokken te maken. Want laat ze maar eens samen naar een losse sprong rijden. Pony wss een panieksprong of nonchalant of ernaast, ts mss niet helemaal mee, pony in paniek en ts mss ernaast. En dan heb je een negatieve ervaring en ben je verder van huis.

Daarom vind ik qua structuur en opbouw de idee van een tunnel passend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:54

ik snap die redenering wel, maar ik zou zelf eerder kiezen voor een ervaren instructeur die het vanaf de grond kan begeleiden. dat lijkt me minder riskant dan zelf met vrijspringen gaan aanrommelen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:55

Je gaat toch niet aanraden aan iemand die zelf geen springervaring heeft om te gaan vrijspringen met een paard?!
Sorry, maar dat is echt wel een van de domste dingen die ik ooit heb gehoord! 8)7

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:01

Een beetje voorzichtig met balkjes aan de slag onder begeleiding kan heel erg leuk zijn.
Ik zou zeggen, doe het niet te vaak en niet te lang. Kijk of je paard het leuk vind. Niet twee dagen achter elkaar, dat soort dingen. Mocht je ineens denken dat hij groeit, dan zou ik even stoppen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:05

Lielle schreef:
ik snap die redenering wel, maar ik zou zelf eerder kiezen voor een ervaren instructeur die het vanaf de grond kan begeleiden. dat lijkt me minder riskant dan zelf met vrijspringen gaan aanrommelen.

ow maar dat van degelijke begeleiding heb ik ook in men eerste post vermeld. Maar je kan bwv Jos lansink aan de kant hebben staan, het is toch de chauffeur erop die het moet doen, aanvoelen en moet anticiperen.

En dan denk ik dat losse sprongen teveel verlangen van onervaren combis.
Denk ik bvb aan mooi recht houden voor de sprong, dan in het midden zetten en dan ritme meehebben en volgen in de sprong en dan terug rechtdoor.

Bij onervaren combis, gaat het vaak al mis bij stap 1, waardoor stap 2 haast onmogelijk wordt, en vaak resulteert in weigering, uitbreken etc
En dan ben je dus sneller slechte ervaringen aan het opdoen ipv goede.

Ik leer mijn leerlingetjes altijd springen met eerst cavaletti en grondwerk. maar de eerste sprongen altijd in een tunnel, gewoon omdat ze dan enkel moeten denken aan het mooi in het midden zetten en verder gewoon moeten meeliften. En dan kan je ze ook op hun houding aanpakken.

UIteraard eens dat je ziet dat dat evenwicht bevestigd is, dan komen de losse sprongen. En wordt de tunnel vervangen door een lijn. Ofwel van laag naar hoog of allemaal dezelfde hoogte en dan oefeningen specifiek op zit en balans ruiter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:07

op zich is dat niet zo anders dan wat er verder al is voor gesteld, al zal ik niet snel met een tunnel werken. Wel een lijntje met drafbalkjes, en evt op een sprongetje wat aanleuning. Maar eigenlijk vind ik dat als je dat nog echt als ruiter nodig hebt, je niet een jong paard moet opleiden met springen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:10

Lielle schreef:
op zich is dat niet zo anders dan wat er verder al is voor gesteld, al zal ik niet snel met een tunnel werken. Wel een lijntje met drafbalkjes, en evt op een sprongetje wat aanleuning. Maar eigenlijk vind ik dat als je dat nog echt als ruiter nodig hebt, je niet een jong paard moet opleiden met springen.

Die mening deel ik mbt jong paard vs jonge ruiter. Maar bon vind de opleiding van jonge dieren zowieso niet voor onervaren mensen.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:14

bulck schreef:
Lielle schreef:

Die mening deel ik mbt jong paard vs jonge ruiter. Maar bon vind de opleiding van jonge dieren zowieso niet voor onervaren mensen.

Hoe bedoel je dit zeg maar met onvervaren? Van het springen of van het rijden zelf? Kijk ik ben niet van plan om er echt een springpony van te maken maar gewoon afentoe klein sprongetje zeg maar.

Maar in ieder geval, bedankt voor de tips!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:25

als onervaren springruiter. Ook als het geen echte topspringer hoeft te worden, vind ik nog steeds dat je als ruiter genoeg ervaring moet hebben om een pony op te leiden.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:45

Oke, maar als ik bijv met onderleiding van instruktrice dat ga doen? Of zeggen jullie liever van doe het liever niet en wacht tot je wat meer ervaring hebt?? Maar als ik dit zeg maar onderleiding vaan een instructrice dan bouw ik mijn ervaringen zeg maar op. Kijk idd ik hoef geen topspringer te worden. En volgens mij kan dit dan ook geen kwaad bij me pony, als hij maar basis kan en balans houden. Of is deze instelling helemaal fout?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:57

met een goede instructeur die wel ervaring heeft met opleiden kan het best, maar daar noem ik wel een paar belangrijke dingen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:30

Precies wat Lielle zegt, doe dit alleen onder begleiding van een ervaren springinstructeur.
Zodat je geen slechte ervaringen gaat mee maken, zodat je pony wilt springen.

sassiee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:40

ik heb nu een 4jarige en ik draaf balkjes en spring soms een minimini kruisje, echt springen is voor dat hij 5 is

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:11

Ik vind dat je met een 4jarige zowizo niet moet gaan springen.
ik denk dat je eerst gewoon lekker bezig moet gaan met dressuur tot zen 6de.
springruiters raden het ook aan om voor 6jaar niet te gaan springen. :)

loveflira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:51

men paard is 4, maar hij heeft zo lang op stal gestaan (zekers half jaar) dat hij nogal lage spierontwikkeling heeft, daarom draaf ik nu nog alleen maar balkjes